• 1
  • 2
2024-11-14, 08:41
Medlem
En del bilhandlare köper bilar ställer av dem och låter dem stå. Det kan jag förstå om det tex är entusiastbilar. Men bilar från 2023? Värdet sjunker för varje dag. Så varför agerar man så?
Citera
2024-11-14, 08:43
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ingetnamntack80
En del bilhandlare köper bilar ställer av dem och låter dem stå. Det kan jag förstå om det tex är entusiastbilar. Men bilar från 2023? Värdet sjunker för varje dag. Så varför agerar man så?
Alla bilfirmor ställer väl av sina bilar när dom får in dom så dom får skatten och slipper betala försäkringar
Citera
2024-11-14, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Alla bilfirmor ställer väl av sina bilar när dom får in dom så dom får skatten och slipper betala försäkringar

Jo absolut men avställda 1 år?
Citera
2024-11-14, 08:48
Medlem
Citat:
Jo absolut men avställda 1 år?
Ja är det ingen som köper bilen så varför ska man betala skatt och försäkring på en sån? Lägg av. Du kan inte mena på fullaste allvar du är så cp i skallen att du inte förstår det.
Citera
2024-11-14, 09:03
Medlem
Citat:
Är ganska säker på att bilhandlare har specialregler, så att inte alla bilar i hallen måste vara försäkrade och skattade när folk bara tittar på dem.
Citera
2024-11-14, 09:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Är ganska säker på att bilhandlare har specialregler, så att inte alla bilar i hallen måste vara försäkrade och skattade när folk bara tittar på dem.
Så är det: De har s.k grönskyltar vilket innebär att skylten är "Skattad" och "Försäkrad".
Det är för att de skall slippa skatt och försäkring när bilen står parkerad men att en spekulant skall kunna provköra.
Citera
2024-11-14, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Så är det: De har s.k grönskyltar vilket innebär att skylten är "Skattad" och "Försäkrad".
Det är för att de skall slippa skatt och försäkring när bilen står parkerad men att en spekulant skall kunna provköra.

Ja det är glasklart. Men bilen i fråga har stått avställd i ett år och inte ens annonserats ut?
Citera
2024-11-14, 09:10
Medlem
VoktorDodkas avatar
När dom ställer av dom får dom tillbaka på skatten, köparen betalar den nya skatten, alltså tjänar dom pengar på skatten. Bilfirmorna griper efter varje halmstrå för att tjäna pengar, därför finns det t o m riktigt oseriösa äckelfirmor som tar betalt för att registrera bilen vid ett köp.

Åtminstone förr hade handlarna "grön skylt" som innebar att dom kunde låta folk provköra avställda bilar utan att dom skulle ställas på varje gång. Alla bilar i firmans ägo är försäkrade som inventarier på bilfirman utifall något skulle hända.

Att en bil av nyare modell ställs av är 100% logiskt om det finns bonus malus med i bilden, då handlar det inte om kaffepengar precis.
Citera
2024-11-14, 09:10
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Varför skulle en bil behöva vara försäkrad eller skattad för att någon ska titta på den?

Ja, bilhandlare har särskilda försäkringar för fordonen och dessutom har man särskilda skatteregler genom användandet av saluvagnskyltar.

Läs mer här:

https://www.transportstyrelsen.se/sv...luvagnslicens/
Citera
2024-11-14, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Varför skulle en bil behöva vara försäkrad eller skattad för att någon ska titta på den?
Har jag sagt att den behöver vara det?
Citera
2024-11-14, 09:15
Medlem
Citat:
Ja det är glasklart. Men bilen i fråga har stått avställd i ett år och inte ens annonserats ut?
Det kan bara handlaren svara på:
Är det en bil med hög skatt kanske de räknar med att bilens värde höjs när Malus effekten avtar, eller att den ses som en rent skyltobjekt och skall sparas för framtiden.
Finns nog ett antal senarier som en handlare kan ha i huvudet.
Citera
2024-11-14, 09:22
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Har jag sagt att den behöver vara det?
Det du sade var:

Citat:

Jag gav dig specialreglerna (eller delar därav) och höll väl indirekt med dig, även om jag frågade varför det skulle behövas... Du skrev du var ganska säker. Jag är hundra procent säker och det kan du och alla andra också vara nu, om nu någon annan eventuellt trodde att man måste ha fordonen påställda, skattade och försäkrade på samma sätt som krävs av en vanlig bilägare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in