Citat:
Baaah! Dels så har min initiala fråga styrt sig till något helt annat (OBS där jag är medskyldig..)
Men det är klart att markägare ska få reglera sina ytor som denne önskar - men då skall det ju även vara skyltat enl praxis - vilket det inte varit i fallet här enl mig då det sedan butik flyttade dit hade samma skyltning som fram tills nyss fastän butik nu är stängd. (se maps-länk här är butik i drift och samma skyltning på plats)
Dessutom att det råder tvivel till vad parkeringsbolagets hanterande av förfarandet då samt i bestridan så är det väl tveksamt om detta varit vad markägaren velat ha i sitt avtal (det vet jag inget om) eller om det bara varit allmänt slapphänt hur de hanterat och justerat skyltning efter deras tidigare hyresgäster.
Googlar man sen på tex nollavtal så verkar det ju vara en ganska vanlig företeelse mellan vaktbolag och markägare där vare sig markägare eller de seriösa i branschen har stävan av att använda. Men att det används i sverige står rätt klart och att det utnyttjas till maximalt då man tyvärr har för stela lagar på sin sida som inte hör hemma i vårt moderna samhälle och som alltid är mest fördelaktiga för vaktande bolag. nollavtal = lappning med/mot någon form av bonussystem till vaktabolag ledande till överilad häxjakt för mindre och obetydliga förseelser enkom för att inbringa större summor pengar till sig själva/vaktbolaget(= häxjakt på bilister)
Om du vill ha ett annat krasst skräckexempel på hur detta kan se ut i annan realitet så rekomenderar jag herrn en resa ner till Neapel (även där kan jag dock tänka det sköts mer enkelt och snyggare än vid vissa lokala svenska handelsplatser). Jag har varit där - parkeringsvakterna ser mer ut som Tony Montana med adidasställ och magväska, men upplevs långt mer reko än både de stelbenta vaktbolagen och byrokraterna här hemma.
Frågan i huruvida jag skulle kunna få rätt eller ej i mitt specifika fall utifrån hypoteser eller verklighet gissar jag att du redan känner att du svara på med ett nekande inslag att jag "uppenbarligen" och medvetet försökt lurat en markägare med att tjuvstå på dennes tomma parkering ? Trots ev misskötsel av ev skyltning? Eller har du någon mer input i grundfrågan?
Men det är klart att markägare ska få reglera sina ytor som denne önskar - men då skall det ju även vara skyltat enl praxis - vilket det inte varit i fallet här enl mig då det sedan butik flyttade dit hade samma skyltning som fram tills nyss fastän butik nu är stängd. (se maps-länk här är butik i drift och samma skyltning på plats)
Dessutom att det råder tvivel till vad parkeringsbolagets hanterande av förfarandet då samt i bestridan så är det väl tveksamt om detta varit vad markägaren velat ha i sitt avtal (det vet jag inget om) eller om det bara varit allmänt slapphänt hur de hanterat och justerat skyltning efter deras tidigare hyresgäster.
Googlar man sen på tex nollavtal så verkar det ju vara en ganska vanlig företeelse mellan vaktbolag och markägare där vare sig markägare eller de seriösa i branschen har stävan av att använda. Men att det används i sverige står rätt klart och att det utnyttjas till maximalt då man tyvärr har för stela lagar på sin sida som inte hör hemma i vårt moderna samhälle och som alltid är mest fördelaktiga för vaktande bolag. nollavtal = lappning med/mot någon form av bonussystem till vaktabolag ledande till överilad häxjakt för mindre och obetydliga förseelser enkom för att inbringa större summor pengar till sig själva/vaktbolaget(= häxjakt på bilister)
Om du vill ha ett annat krasst skräckexempel på hur detta kan se ut i annan realitet så rekomenderar jag herrn en resa ner till Neapel (även där kan jag dock tänka det sköts mer enkelt och snyggare än vid vissa lokala svenska handelsplatser). Jag har varit där - parkeringsvakterna ser mer ut som Tony Montana med adidasställ och magväska, men upplevs långt mer reko än både de stelbenta vaktbolagen och byrokraterna här hemma.
Frågan i huruvida jag skulle kunna få rätt eller ej i mitt specifika fall utifrån hypoteser eller verklighet gissar jag att du redan känner att du svara på med ett nekande inslag att jag "uppenbarligen" och medvetet försökt lurat en markägare med att tjuvstå på dennes tomma parkering ? Trots ev misskötsel av ev skyltning? Eller har du någon mer input i grundfrågan?
Först, markägaren driver ju själva ingen butik eller är beroende av ett gott förhållande till hyresgästernas kunder, allra minst besökare till avflyttande hyresgäster. Så något intresse av att "bjuda" på parkeringen har de ju inte. Har de fått en bra deal med ett parkeringsbolag är de ju nöjda.
Markägaren vill ju få avsättning för den mark denne avsatt för parkeringsändamål och då behöver denne bevaka parkeringen.
Parkeringsövervakning är relativt dyrbart så förstår att det är lockande att teckna ett nollavtal. I vår BRF har vi vissa problem med snyltare av våra gästplatser, jag tycker själv att problemet är marginellt men det kommer en del "väl av ordning"-typer och klagar till styrelsen för att de har sett någon parkera och gå iväg till någon grannfastighet. Min bedömning är att införande av en strikt p-övervakning hos oss skulle ge större besvär för våra medlemmar än vad det nuvarande "problemet" är.
Du verkar vilja föra något moralistiskt resonemang kring kontrollavgiftens storlek i förhållande till "kränkningen" att du snyltat lite yta en kort tid. Du kan jämföra det med tilläggsavgiften i kollektivtrafiken, du snyltat en plats en bussen en kort stund och får betala 1000-1500kr istället för en biljett som hade kostat 35-40kr.
LKOP handlar om rätten för markägaren att ta ut en avgift av den som parkerat i strid med de bestämmelser som skyltats med vägmärken. LKOP behandlar inte huruvida man orsakat några problem, om det är berättigat att bevaka just den platsen och liknande
Så jag menar att rent juridiskt har du väldigt små chanser. Och tråden ligger i Juridik.
Sen jag jag tycka att det är fjantigt att bevaka parkeringen vid en tom butik men det är väl nollavtalet som det lönt. Brukar själv ibland parkera på en pendlarparkering där en del av ytan är 24 timmar (upplåts av kommunen för pendlare) och en annan del är max 2 timmar (privat övervakning, är för besökare till en ICA butik) och sen ett område som också var max 2 timmar (en bygghandel) men när bygghandeln stängde var det ingen som ville betala för P-övervakningen så de plockade ner alla skyltar inklusive P-skyltarna. Nu använder de som vågar de målade rutorna som pendlarparkering.men några skyltar om vad ytan egentligen är för något finns inte.
Men ja, kan hålla med om att nollavtalen är ett otyg, vore bättre om den som önskar övervakning behövde betala för det så skulle det lite lösa sig självt, dvs bara övervakas där det var ett praktiskt problem.