2024-11-12, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusdoktorn
Baaah! Dels så har min initiala fråga styrt sig till något helt annat (OBS där jag är medskyldig..)
Men det är klart att markägare ska få reglera sina ytor som denne önskar - men då skall det ju även vara skyltat enl praxis - vilket det inte varit i fallet här enl mig då det sedan butik flyttade dit hade samma skyltning som fram tills nyss fastän butik nu är stängd. (se maps-länk här är butik i drift och samma skyltning på plats)
Dessutom att det råder tvivel till vad parkeringsbolagets hanterande av förfarandet då samt i bestridan så är det väl tveksamt om detta varit vad markägaren velat ha i sitt avtal (det vet jag inget om) eller om det bara varit allmänt slapphänt hur de hanterat och justerat skyltning efter deras tidigare hyresgäster.

Googlar man sen på tex nollavtal så verkar det ju vara en ganska vanlig företeelse mellan vaktbolag och markägare där vare sig markägare eller de seriösa i branschen har stävan av att använda. Men att det används i sverige står rätt klart och att det utnyttjas till maximalt då man tyvärr har för stela lagar på sin sida som inte hör hemma i vårt moderna samhälle och som alltid är mest fördelaktiga för vaktande bolag. nollavtal = lappning med/mot någon form av bonussystem till vaktabolag ledande till överilad häxjakt för mindre och obetydliga förseelser enkom för att inbringa större summor pengar till sig själva/vaktbolaget(= häxjakt på bilister)

Om du vill ha ett annat krasst skräckexempel på hur detta kan se ut i annan realitet så rekomenderar jag herrn en resa ner till Neapel (även där kan jag dock tänka det sköts mer enkelt och snyggare än vid vissa lokala svenska handelsplatser). Jag har varit där - parkeringsvakterna ser mer ut som Tony Montana med adidasställ och magväska, men upplevs långt mer reko än både de stelbenta vaktbolagen och byrokraterna här hemma.

Frågan i huruvida jag skulle kunna få rätt eller ej i mitt specifika fall utifrån hypoteser eller verklighet gissar jag att du redan känner att du svara på med ett nekande inslag att jag "uppenbarligen" och medvetet försökt lurat en markägare med att tjuvstå på dennes tomma parkering ? Trots ev misskötsel av ev skyltning? Eller har du någon mer input i grundfrågan?

Först, markägaren driver ju själva ingen butik eller är beroende av ett gott förhållande till hyresgästernas kunder, allra minst besökare till avflyttande hyresgäster. Så något intresse av att "bjuda" på parkeringen har de ju inte. Har de fått en bra deal med ett parkeringsbolag är de ju nöjda.

Markägaren vill ju få avsättning för den mark denne avsatt för parkeringsändamål och då behöver denne bevaka parkeringen.

Parkeringsövervakning är relativt dyrbart så förstår att det är lockande att teckna ett nollavtal. I vår BRF har vi vissa problem med snyltare av våra gästplatser, jag tycker själv att problemet är marginellt men det kommer en del "väl av ordning"-typer och klagar till styrelsen för att de har sett någon parkera och gå iväg till någon grannfastighet. Min bedömning är att införande av en strikt p-övervakning hos oss skulle ge större besvär för våra medlemmar än vad det nuvarande "problemet" är.

Du verkar vilja föra något moralistiskt resonemang kring kontrollavgiftens storlek i förhållande till "kränkningen" att du snyltat lite yta en kort tid. Du kan jämföra det med tilläggsavgiften i kollektivtrafiken, du snyltat en plats en bussen en kort stund och får betala 1000-1500kr istället för en biljett som hade kostat 35-40kr.

LKOP handlar om rätten för markägaren att ta ut en avgift av den som parkerat i strid med de bestämmelser som skyltats med vägmärken. LKOP behandlar inte huruvida man orsakat några problem, om det är berättigat att bevaka just den platsen och liknande

Så jag menar att rent juridiskt har du väldigt små chanser. Och tråden ligger i Juridik.

Sen jag jag tycka att det är fjantigt att bevaka parkeringen vid en tom butik men det är väl nollavtalet som det lönt. Brukar själv ibland parkera på en pendlarparkering där en del av ytan är 24 timmar (upplåts av kommunen för pendlare) och en annan del är max 2 timmar (privat övervakning, är för besökare till en ICA butik) och sen ett område som också var max 2 timmar (en bygghandel) men när bygghandeln stängde var det ingen som ville betala för P-övervakningen så de plockade ner alla skyltar inklusive P-skyltarna. Nu använder de som vågar de målade rutorna som pendlarparkering.men några skyltar om vad ytan egentligen är för något finns inte.

Men ja, kan hålla med om att nollavtalen är ett otyg, vore bättre om den som önskar övervakning behövde betala för det så skulle det lite lösa sig självt, dvs bara övervakas där det var ett praktiskt problem.
Citera
2024-11-12, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Först, markägaren driver ju själva ingen butik eller är beroende av ett gott förhållande till hyresgästernas kunder, allra minst besökare till avflyttande hyresgäster. Så något intresse av att "bjuda" på parkeringen har de ju inte. Har de fått en bra deal med ett parkeringsbolag är de ju nöjda.

Markägaren vill ju få avsättning för den mark denne avsatt för parkeringsändamål och då behöver denne bevaka parkeringen.

Parkeringsövervakning är relativt dyrbart så förstår att det är lockande att teckna ett nollavtal. I vår BRF har vi vissa problem med snyltare av våra gästplatser, jag tycker själv att problemet är marginellt men det kommer en del "väl av ordning"-typer och klagar till styrelsen för att de har sett någon parkera och gå iväg till någon grannfastighet. Min bedömning är att införande av en strikt p-övervakning hos oss skulle ge större besvär för våra medlemmar än vad det nuvarande "problemet" är.

Du verkar vilja föra något moralistiskt resonemang kring kontrollavgiftens storlek i förhållande till "kränkningen" att du snyltat lite yta en kort tid. Du kan jämföra det med tilläggsavgiften i kollektivtrafiken, du snyltat en plats en bussen en kort stund och får betala 1000-1500kr istället för en biljett som hade kostat 35-40kr.

LKOP handlar om rätten för markägaren att ta ut en avgift av den som parkerat i strid med de bestämmelser som skyltats med vägmärken. LKOP behandlar inte huruvida man orsakat några problem, om det är berättigat att bevaka just den platsen och liknande

Så jag menar att rent juridiskt har du väldigt små chanser. Och tråden ligger i Juridik.

Sen jag jag tycka att det är fjantigt att bevaka parkeringen vid en tom butik men det är väl nollavtalet som det lönt. Brukar själv ibland parkera på en pendlarparkering där en del av ytan är 24 timmar (upplåts av kommunen för pendlare) och en annan del är max 2 timmar (privat övervakning, är för besökare till en ICA butik) och sen ett område som också var max 2 timmar (en bygghandel) men när bygghandeln stängde var det ingen som ville betala för P-övervakningen så de plockade ner alla skyltar inklusive P-skyltarna. Nu använder de som vågar de målade rutorna som pendlarparkering.men några skyltar om vad ytan egentligen är för något finns inte.

Men ja, kan hålla med om att nollavtalen är ett otyg, vore bättre om den som önskar övervakning behövde betala för det så skulle det lite lösa sig självt, dvs bara övervakas där det var ett praktiskt problem.

När markägaren betalar för det heter det Ramavtal!
Citera
2024-11-12, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist

?
Citera
2024-11-12, 21:44
Medlem
Citat:

Tror du har missförstått något. Ett ramavtal är något tex en offentlig upphandlare kan ta fram som sedan leverantörer kan kvalificera sig för. Sen kan den upphandlande enheten göra avrop från valfri leverantör som är ansluten till ramavtalet.

Det finns säkert ramavtal för parkeringsövervakning men det är inget som är specifikt på något sätt.

Exempel:
https://www.avropa.se/ramavtal/ramavtal-a-o/
Citera
2024-11-12, 22:01
Medlem
Citat:
Ramavtal har vi med vissa fastighetsägare där de innefattar samtliga fastigheter på samma ort, även fastigheter som eventuellt tillkommer senare. Fortfarande nollavtal.
Citera
2024-11-12, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
?

Citat:
Tror du har missförstått något. Ett ramavtal är något tex en offentlig upphandlare kan ta fram som sedan leverantörer kan kvalificera sig för. Sen kan den upphandlande enheten göra avrop från valfri leverantör som är ansluten till ramavtalet.

Det finns säkert ramavtal för parkeringsövervakning men det är inget som är specifikt på något sätt.

Exempel:
https://www.avropa.se/ramavtal/ramavtal-a-o/

Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ramavtal har vi med vissa fastighetsägare där de innefattar samtliga fastigheter på samma ort, även fastigheter som eventuellt tillkommer senare. Fortfarande nollavtal.

Ramavtal, missförstått?????
Jag har jobbat på gatumark i flera år, varefter tomtmarksavdelning lämnade över vissa tomtmarksuppdrag till gatumarksavdelningen, jag är den enda på avdelningen som kör tomtmark, (jag kör cirka 80% tomtmark, 20% gatumark), det var driftchefen själv som tilldelade mig dessa uppdrag. Vissa uppdrag finns på mitt schema, andra måste jag hålla reda på när jag ska vara där. Jag frågade driftschefen vad heter dom här 3 uppdragen på tomtmark, Stadshuset, och två skolor som finns på mitt schema, och ska vara där 2 timmar åt gången? "Det heter ramavtal kunden betalar för att vi ska övervaka 2 timmar åt gången” Men dom här då dom som inte finns på schemat? ”det är nollavtal vi får betalt genom dom kontrollavgifter vi skriver ut." Jag får ingen provision, jag har månadslön enligt kollektivavtal, lönegrupp B skyddsvakter, och ordningsvakter har lönegrupp C.
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2024-11-12 kl. 23:02.
Citera
2024-11-12, 23:30
Medlem
Citat:
Fallet är komplicerat!
Övervakningstiden var bara 1 minut, det pekar på att parkeringsvakten inte brydde sig om "stanna eller parkera, han skrev ut kontrollavgiften på direkten förmodligen tillsammans med några foton på fordonsuppställningen. Vakten tänker nog att förhyrd plats är fredad från tillträde med andra fordon, den är till för den som genom skrivet avtal har betalt hyran för platsen. Jag har 3 Domar jag måste kolla närmare på som tar upp detta. Bestrider man bör man hävda att vakten kan inte veta om man lastar eller lossar med endast 1 minuts övervakningstid, då enligt Dom, och praxis på marknaden är minst 6 minuter ett minimum, för att utesluta lasta eller lossa som utgör stannade, inte parkering!

Tack Peter för detta - har du möjligen något domstolsbeslut att referera till eller funderat på detta ytterligare? Tänkte på att det var lite oklart/behöver veta mer detaljer kring regler om lassa/lossa praxis.
Undrar också om du hade någon kommentar gällande kundparkeringsskyktarna i förhållande till tes om missvisande skyltning

Mvh
Citera
2024-11-13, 00:07
Medlem
Citat:
Ramavtal, missförstått?????
Jag har jobbat på gatumark i flera år, varefter tomtmarksavdelning lämnade över vissa tomtmarksuppdrag till gatumarksavdelningen, jag är den enda på avdelningen som kör tomtmark, (jag kör cirka 80% tomtmark, 20% gatumark), det var driftchefen själv som tilldelade mig dessa uppdrag. Vissa uppdrag finns på mitt schema, andra måste jag hålla reda på när jag ska vara där. Jag frågade driftschefen vad heter dom här 3 uppdragen på tomtmark, Stadshuset, och två skolor som finns på mitt schema, och ska vara där 2 timmar åt gången? "Det heter ramavtal kunden betalar för att vi ska övervaka 2 timmar åt gången” Men dom här då dom som inte finns på schemat? ”det är nollavtal vi får betalt genom dom kontrollavgifter vi skriver ut." Jag får ingen provision, jag har månadslön enligt kollektivavtal, lönegrupp B skyddsvakter, och ordningsvakter har lönegrupp C.

Uttrycket blir inte mer rätt för att även någon annan använt det fel.
Citera
2024-11-13, 07:40
Medlem
Citat:
De har ingen makt. Däremot har den som äger en plätt mark som de vill tillåta folk att parkera på makt att sätta villkor för detta och de har också rätt att ta ut en kontrollavgift för den som struntar i deras regler. Den rätten kan de överlåta åt ett bolag som sköter jobbet åt dem.

Tycker du inte att det är rimligt att den som äger mark får bestämma hur den ska användas?
Jo, jag tycker det borde vara fängelsestraff om man parkerar fel
Jävla mesiga svenska lagar

Parkeringsbolagen är pålitliga och har alltid rätt!
Varför går det ens att bestrida?
Senast redigerad av falurouge 2024-11-13 kl. 07:43.
Citera
2024-11-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Jo, jag tycker det borde vara fängelsestraff om man parkerar fel
Jävla mesiga svenska lagar

Parkeringsbolagen är pålitliga och har alltid rätt!
Varför går det ens att bestrida?

Det går ju alldeles utmärkt att bestrida?
Citera
2024-11-13, 09:20
Medlem
Citat:
Det går ju alldeles utmärkt att bestrida?

jo, men det som menas är väl att det är praxis att hellre fälla än fria när det kommer till en parkeringsavvikelse. Lite tvärt emot så som det ska vara i många fall. Och möjligen, när vi pratat nolltaxa, är att det finns incitament att tjäna pengar på folks misstag och att då ha lagen på sin sida och vidhålla en bot på det sätt som många vaktbolag gör att det är regelvidrigt och att vaktbolagen sätter sig över.

Många är nog väl medvetna om att det är en väldigt hård kamp att få rätt i en bestridan mot parkeringsbolag och att man betalar då hellre den ringa summan än att ifrågasätta - även fast man tänker att man egentligen har rätten på sin sida. Denna medvetna svårighetsgrad ger parallell till att det är en typ av utpressning mot den enskilde i merparten av fallen. Och det är i regel fel.

Tex lagtext om vad som är "uppenbart oskäligt" så behöver du eller närstående ju i princip ha livshotande skador för att få rätt om man synar det tex.. och liknande text finns väl i trafikförordnignen likväl som i LKOP?
"Av 10 § LKOP framgår att om det skulle vara uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift i samband med den olovliga parkeringen, får inte avgiften tas ut. Regeln bör som utgångspunkt tillämpas restriktivt."
Citera
2024-11-13, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusdoktorn
jo, men det som menas är väl att det är praxis att hellre fälla än fria när det kommer till en parkeringsavvikelse. Lite tvärt emot så som det ska vara i många fall. Och möjligen, när vi pratat nolltaxa, är att det finns incitament att tjäna pengar på folks misstag och att då ha lagen på sin sida och vidhålla en bot på det sätt som många vaktbolag gör att det är regelvidrigt och att vaktbolagen sätter sig över.

Många är nog väl medvetna om att det är en väldigt hård kamp att få rätt i en bestridan mot parkeringsbolag och att man betalar då hellre den ringa summan än att ifrågasätta - även fast man tänker att man egentligen har rätten på sin sida. Denna medvetna svårighetsgrad ger parallell till att det är en typ av utpressning mot den enskilde i merparten av fallen. Och det är i regel fel.

Tex lagtext om vad som är "uppenbart oskäligt" så behöver du eller närstående ju i princip ha livshotande skador för att få rätt om man synar det tex.. och liknande text finns väl i trafikförordnignen likväl som i LKOP?
"Av 10 § LKOP framgår att om det skulle vara uppenbart oskäligt att ta ut kontrollavgift i samband med den olovliga parkeringen, får inte avgiften tas ut. Regeln bör som utgångspunkt tillämpas restriktivt."
Om ett parkeringsärende avgörs av domstol så har denna inga ekonomiska intressen att bifalla parkeringsbolagets stämningsansökan. Att relativt få döms till parkörens fördel beror i stor utsträckning på att många parkörer anger skäl som inte är tillräckliga. Så är fallet i än högre utsträckning med de överklagningar som lämnas in till bolagen, dålig kunskap om reglerna gör att många överklagar i onödan istället för att läsa på hur lagarna är formulerade och hur de plägar tolkas och tillämpas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in