2024-11-12, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Överklagade vad? Inget som nämnts i tråden väl?
Visst kan det någon gång finnas orsak till överklagningar, men inte i ts' fall vad jag kan se.

aha, jag läste inte så noga, jag trodde denne ville överklaga, hur annars få rätt liksom, men detta var kanske en tråd om hur det kan gå tp
Citera
2024-11-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falurouge
Ah shit p-bolagen är inte tillräckligt hårda, här har vi en de inte lyckats lura än

Varför har den sån makt? Är det statens hat mot allt som ger individen frihet?

De har ingen makt. Däremot har den som äger en plätt mark som de vill tillåta folk att parkera på makt att sätta villkor för detta och de har också rätt att ta ut en kontrollavgift för den som struntar i deras regler. Den rätten kan de överlåta åt ett bolag som sköter jobbet åt dem.

Tycker du inte att det är rimligt att den som äger mark får bestämma hur den ska användas?
Citera
2024-11-12, 09:16
Medlem
Flumerides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusdoktorn
Hej !
Jag fick en kontrollavgift efter ca 1min när jag parkerat på kvartersmark vid en plats skyltat med "förhyrd parkering". Men vid front på varje parkeringsficka fanns skylt som hänvisade till "kundparkering 1h - nordsjö idé och design". Att tillägga och notera är att butiken bommat igen för en ca +6månader sedan, men de har sina skyltar kvar mm samt att det inte står något på hemsidan att den skulle vara stängd. att notera så var jag där vid 15-tiden så det var inte fråga om att det skulle vara utanför några ordinarie öppettider eller så heller..
Jag har parkerat på platsen väldigt några gånger förut och det har aldrig varit några böter på bilar där innan, vad jag har sett iaf.
Här är platsen på google maps där man också ser skyltar https://www.google.com/maps/@59.2752999,18.0142673,3a,85.8y,195.99h,73.28t/data=!3m7!1e1!3m5!1sdmTZvN8OiwWRT16C92FegA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D16.715492564944952%26panoid %3DdmTZvN8OiwWRT16C92FegA%26yaw%3D195.994906957474 6!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTEwNi4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D

Nåväl - jag parkerade iaf med p-skiva snurrat på rätt klockslag samt att det är tjänstebil så jag har klockslag på när jag anlände platsen. enl körjournal och tid på kontrollavgift så hade det gått 1min tills jag blev lappad med krav på 1100kr. mitt ärende kan vi säga var att besöka butiken men letade efter en annan ingång till den då ordinare dörrar var låsta
På kontrollavgift står sen som överträdelse: "parkerad på förhyrd/reserverad plats" samt som kommentar "giltigt parkeringstillstånd saknas/ej synligt/ej avläsbar".
Någon anvisning att parkeringstillstånd krävts saknas i skyltning både på platsernas skyltning och även inom zonen.

Det är även rörig skyltning inom hela zonen med blandade parkeringsmöjligheter.
Vid infart finns portalskylt med P-förbud zon (e20) plus tilläggsskylt med "sverige parkering" + tel (dock utan bolagshänvisning, AB eller liknande, är det ens ok att inte hänvisa till juridisk person?).
Inom zon finns sen lastzon vid varuintag matbutik willys samt 2-3st P-plats utlämning för matkassar bredvid med tidsparkering.
Det finns också en radda P-platser med möjlig betalning med app med tillägg att sverige parkering AB (här med ab som tillägg) vaktar där,
SEN då ytterligare 12st förhyrda platser men utan närmre skyltning vilka som vaktar åt markägaren, vem som abonnerar platserna eller vad för specifika tillstånd som krävs. Annat än just att det står "kundparkering 1h - nordsjö Idé&Design"

Jag har i överklagan hänvisat till missvisande skyltning med stöd av bla 3 § LKOP "För att kontrollavgift ska få tas ut måste det finnas tydlig skyltning med vägmärken på platsen".

Även hänvisat till RH 1996:78 målnummer FT76/95 samt lag 1984:318 - 10 §.
"I mål angående kontrollavgift vid olovlig parkering ifrågasatte bilägaren parkeringsbolagets rätt att i stället för markägaren kräva betalning med kontrollavgift. Eftersom parkeringsbolaget inte företedde någon bevisning om att bolaget hade övertagit markägarens rätt att ta ut kontrollavgift och bilägarens invändning inte kunde lämnas utan avseende ogillades parkeringsbolagets talan."

HOJAB/svea finans, som verkar ha "köpt" boten av sverige parkering och som jag för diskussion med, står dock på sig utan att direkt vilja bevisa sin hemställan trots mina bildbevis och önskan om förtydligande. De har bara hänvisat att det finns en skylt om förhyrd parkering, men nonchalerat det jag sagt/frågat om kundparkerings-skyltnignen.
Nu efter tredje överklagan/bestridan har de (gissnignsvid markägare eller sverige parkering) sen vridit bort alla skyltar om 1h kundparkering så att de vetter in mot buskage istället för ut mot parkeringsplatserna har jag sett.

Sen fick jag då detta från HOJAB som svar på ovan nämnda 3:e överklagan:
"Eftersom ingenting nytt har framkommit vidhålls arendet och grunder for vårt vidhåll har
meddelats i tidigare svar. Vi anser att korrespondensen år avslutad med detta brev.
En kontrollavgift är en civilrättslig sanktionsavgift. Sådana kan inte bestridas till någon
myndighet. Det är istället tingsrätten som provar dessa typer av ärenden och eftersom ärendet
är obetalt är det Sverige Parkering AB, med oss som ombud, som ansöker om stämning.
Om du inte vill få ärendet provat emotses betalning om 1100 kr inom 10 dagar från brevets
utskriftsdatum. Ärendet kommer då att avslutas."

Jag har i svar sen även bestridit detta och meddelat att jag inte kommer att betala
Om det skulle bli ett FT-mål av detta så är ju ändå kostnaden för det inte mycket upp i peng än vad jag hade på boten (ca dubbla och det känner jag att jag har råd att riska isåfall)

Vad tror ni? Skulle jag kunna vinna detta rättsligt om de nu skulle dra detta vidare till en rätts-sak?
I mitt tycke så känns det lite tunt om någon av deras riktiga jurister verkligen skulle titta på saken. I alla svar jag fått så är det bara någon inbicill vänlig hälsning från "kundservice".

Tack på förhand för er input!
Ibland kan det kännas skönt att bestrida räkningar. Men dra det inte in absurdum utan bestrid en gång och betala sedan.
Citera
2024-11-12, 09:17
Medlem
Flumerides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flumeride
Ibland kan det kännas skönt att bestrida räkningar. Men dra det inte in absurdum utan bestrid en gång och betala sedan.
Har för mig att lagen är att man ska betala först och överklaga sedan, vilket troligen är för att man ska ge sig.
Citera
2024-11-12, 09:35
Medlem
Citat:
Har för mig att lagen är att man ska betala först och överklaga sedan, vilket troligen är för att man ska ge sig.

Tråden handlar om kontrollavgift på privat mark, den skiljer sig inte får vilken annan räkning som helst så har man synpunkter reder man ut dem (med den som ställt ut fakturan) innan man betalar.

Skulle det handlat om parkeringsanmärkning på gatumark så ska man betala först (till Transportstyrelsen) och sen klaga (till Polisen)
Citera
2024-11-12, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Här är det privat rättslig mark så ingen kommun som har outsourcat något.

Följ reglerna och gör rätt så kommer du inte få någon kontrollavgift. Har själv under mina hittils 30år med körkort och några tusen mil per år inte en enda kontrollavgift så att det skulle skrivas bluffavgifter till höger och vänster som vissa hävdar är helt enkelt inte sant.

De på sjukhuset i den länkade artikeln får väl ta det med sin arbetsgivare att denne valt att ha olika taxor på olika områden och informerat sin personal dåligt?
vad härligt för dig som verkar leva i en liten bubbla i en liten by, i en liten kommun där dom inte har parkeringskontroll, där du kör din bil mellan jobbet, hemmet och konsum. där kör du tusentaltmil per år, och har aldrig fått p-bot. Där i din bubbla kan du sitta och förmana din nästa, att göra rätt.
Faktiskt på riktigt, jag är avundssjuk.
Tyvärr så är världen lite mer cynisk utanför din bubbla, vem vet, kanske får du se det en dag.
Citera
2024-11-12, 09:40
Medlem
Citat:
Nej Kontrollavgifter överklagar man, (vanligen heter det att man bestrider betalningsansvar för fakturan), för betalar man då är markägarens sak avslutad, jämtemot parkeringsanmärkningar dom betalar man till Transportstyrelsen, sen har man 6 månader på sig att bestrida betalningsansvar hos Polismyndigheten.
Det heter faktiskt överklaga kontrollavgift enligt Branschorganisationen SvePark;
https://svepark.se/skillnaden-mellen-tomtmark-gatumark
Citera
2024-11-12, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
vad härligt för dig som verkar leva i en liten bubbla i en liten by, i en liten kommun där dom inte har parkeringskontroll, där du kör din bil mellan jobbet, hemmet och konsum. där kör du tusentaltmil per år, och har aldrig fått p-bot. Där i din bubbla kan du sitta och förmana din nästa, att göra rätt.
Faktiskt på riktigt, jag är avundssjuk.
Tyvärr så är världen lite mer cynisk utanför din bubbla, vem vet, kanske får du se det en dag.

De flesta kommuner har väl parkeringskontroll numera, men kommunen spelar ju mindre roll... Tråden handlade ju om privat mark och där kan givetvis markägare anlita parkeringsbolag oavsett om kommunen har övervakning av gatumarken eller inte.

Det är nog du som lever i en bubbla som tror att "alla" får kontrollavgifter till höger och vänster.

I trådstarten är det ju uppenbart att TS drog en rövare och hoppades på det bästa. Det är ju säkert så att det är i liknande situationer de allra flesta kontrollavgifter tas ut.
Senast redigerad av Engineer 2024-11-12 kl. 10:12.
Citera
2024-11-12, 10:54
Medlem
Dåliga
Citera
2024-11-12, 11:43
Medlem
Citat:
Här är det privat rättslig mark så ingen kommun som har outsourcat något.

Följ reglerna och gör rätt så kommer du inte få någon kontrollavgift. Har själv under mina hittils 30år med körkort och några tusen mil per år inte en enda kontrollavgift så att det skulle skrivas bluffavgifter till höger och vänster som vissa hävdar är helt enkelt inte sant.

De på sjukhuset i den länkade artikeln får väl ta det med sin arbetsgivare att denne valt att ha olika taxor på olika områden och informerat sin personal dåligt?

hmm, herrn rättar naivt in sig i ledet..?
Att inte ifrågasätta system eller regler och därmed bortse från önskan att vara med i vår demokrati och utforma samhället leder i ett större perspektiv till snedvriden maktbalans där stat och rättsväsende får för stor makt över den enskilde. Det gäller ju specifikt parkeringsbevakningshysteri både på kvarters- och kommunal mark. Finns en del gottigt att läsa på området - tex från trafikdebattören och trafikkonsulten jan söderström:
https://www.google.com/search?q=jan+s%C3%B6derstr%C3%B6m+parkering+stockh olm&rlz=1C1LJDK_svSE996SE996&oq=Jan+S%C3%B6derstr% C3%B6m+parkering&gs_lcrp=EgZjaHJvbWUqBwgBECEYoAEyB ggAEEUYOTIHCAEQIRigATIHCAIQIRigATIHCAMQIRigAdIBCDU 4NThqMGo0qAIAsAIB &sourceid=chrome&ie=UTF-8

(finns en väldigt bra debattartikel i svd jag läst, men den är tyvärr låst)

En inte allt för långsökt parallell för din argument är påståendet att du inte ser problem med en liknande princip som att tex hells angels för X antal år sedan tog kontroll över stockholms krogvärlds garderober och införde diverse tariffer för att lämna in sina ytterkläder eller tvångserbjöd allmän bevakning och väktartjänster? - i samma anda som du säger ovan att bara krogarna, krogägare och invånarna hade följt deras upprättade regelverk så hade det inte brunnit av några revolvrar eller startats några mordbränder...

Det är ju relativt enkelt att, iaf inom stockhom, dra paralleller till att parkeringsbolag arbetar utifrån att istället för att vilja upprätthålla någon form av ordning på trafikerade ytor eller ta sin plikt i att hjälpa fastighetsägare eller medborgare i denna djungel istället bara skor sig på marginalerna på regelverken. Tex inom sk nollavtal. Rena rama maffiaverksamheter - likt diverse kriminella gruppers verksamheter..!
I mitt fall har det även sysslats med "fakturaförsäljning" då markägarens ombud som avgiftbelagt mig sen i sin tur har ombud för indrivning med HOJAB/Svea - resulterar i att det blir oerhört krångligt och svårt att få ut något konstruktivt / kunna överklaga..
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/oversyn-av-parkeringslagstiftningen_hb021541/

En annan bra länk är parkeringshandboken från SKL i för hur beställare av tjänst parkeringsbevakning bör tänka samt hur parkeringsbolag/parkeringsvakter bör agera:

https://skr.se/download/18.583b3b0c17e40e3038449020/1642427659877/7585-535-6.pdf
Citera
2024-11-12, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ljusdoktorn
hmm, herrn rättar naivt in sig i ledet..?
Att inte ifrågasätta system eller regler och därmed bortse från önskan att vara med i vår demokrati och utforma samhället leder i ett större perspektiv till snedvriden maktbalans där stat och rättsväsende får för stor makt över den enskilde.

Tillhör inte dem som har bilen som snuttefilt. Tanken att man ska ha med sig sin bil varsomhelst.och ställa var man önskar, hur länge man vill är förlegad och har hemma på 50-60-talet.

Givetvis ska en markägare få reglera hur dennes mark används för att ställa upp fordon allt annat vore ju vansinne?
Citera
2024-11-12, 14:25
Medlem
Citat:
Tillhör inte dem som har bilen som snuttefilt. Tanken att man ska ha med sig sin bil varsomhelst.och ställa var man önskar, hur länge man vill är förlegad och har hemma på 50-60-talet.

Givetvis ska en markägare få reglera hur dennes mark används för att ställa upp fordon allt annat vore ju vansinne?

Baaah! Dels så har min initiala fråga styrt sig till något helt annat (OBS där jag är medskyldig..)
Men det är klart att markägare ska få reglera sina ytor som denne önskar - men då skall det ju även vara skyltat enl praxis - vilket det inte varit i fallet här enl mig då det sedan butik flyttade dit hade samma skyltning som fram tills nyss fastän butik nu är stängd. (se maps-länk här är butik i drift och samma skyltning på plats)
Dessutom att det råder tvivel till vad parkeringsbolagets hanterande av förfarandet då samt i bestridan så är det väl tveksamt om detta varit vad markägaren velat ha i sitt avtal (det vet jag inget om) eller om det bara varit allmänt slapphänt hur de hanterat och justerat skyltning efter deras tidigare hyresgäster.
Googlar man sen på tex nollavtal så verkar det ju vara en ganska vanlig företeelse mellan vaktbolag och markägare där vare sig markägare eller de seriösa i branschen har stävan av att använda. Men att det används i sverige står rätt klart och att det utnyttjas till maximalt då man tyvärr har för stela lagar på sin sida som inte hör hemma i vårt moderna samhälle och som alltid är mest fördelaktiga för vaktande bolag. nollavtal = lappning med/mot någon form av bonussystem till vaktabolag ledande till överilad häxjakt för mindre och obetydliga förseelser enkom för att inbringa större summor pengar till sig själva/vaktbolaget(= häxjakt på bilister)

Om du vill ha ett annat krasst skräckexempel på hur detta kan se ut i annan realitet så rekomenderar jag herrn en resa ner till Neapel (även där kan jag dock tänka det sköts mer enkelt och snyggare än vid vissa lokala svenska handelsplatser). Jag har varit där - parkeringsvakterna ser mer ut som Tony Montana med adidasställ och magväska, men upplevs långt mer reko än både de stelbenta vaktbolagen och byrokraterna här hemma.

Frågan i huruvida jag skulle kunna få rätt eller ej i mitt specifika fall utifrån hypoteser eller verklighet gissar jag att du redan känner att du svara på med ett nekande inslag att jag "uppenbarligen" och medvetet försökt lurat en markägare med att tjuvstå på dennes tomma parkering ? Trots ev misskötsel av ev skyltning? Eller har du någon mer input i grundfrågan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in