Hej !
Jag fick en kontrollavgift efter ca 1min när jag parkerat på kvartersmark vid en plats skyltat med "förhyrd parkering". Men vid front på varje parkeringsficka fanns skylt som hänvisade till "kundparkering 1h - nordsjö idé och design". Att tillägga och notera är att butiken bommat igen för en ca +6månader sedan, men de har sina skyltar kvar mm samt att det inte står något på hemsidan att den skulle vara stängd. att notera så var jag där vid 15-tiden så det var inte fråga om att det skulle vara utanför några ordinarie öppettider eller så heller..
Jag har parkerat på platsen väldigt några gånger förut och det har aldrig varit några böter på bilar där innan, vad jag har sett iaf.
Här är platsen på google maps där man också ser skyltar
https://www.google.com/maps/@59.2752999,18.0142673,3a,85.8y,195.99h,73.28t/data=!3m7!1e1!3m5!1sdmTZvN8OiwWRT16C92FegA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D16.715492564944952%26panoid %3DdmTZvN8OiwWRT16C92FegA%26yaw%3D195.994906957474 6!7i16384!8i8192?entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTEwNi4wIK XMDSoASAFQAw%3D%3D
Nåväl - jag parkerade iaf med p-skiva snurrat på rätt klockslag samt att det är tjänstebil så jag har klockslag på när jag anlände platsen. enl körjournal och tid på kontrollavgift så hade det gått 1min tills jag blev lappad med krav på 1100kr. mitt ärende kan vi säga var att besöka butiken men letade efter en annan ingång till den då ordinare dörrar var låsta

På kontrollavgift står sen som överträdelse: "parkerad på förhyrd/reserverad plats" samt som kommentar "giltigt parkeringstillstånd saknas/ej synligt/ej avläsbar".
Någon anvisning att parkeringstillstånd krävts saknas i skyltning både på platsernas skyltning och även inom zonen.
Det är även rörig skyltning inom hela zonen med blandade parkeringsmöjligheter.
Vid infart finns portalskylt med P-förbud zon (e20) plus tilläggsskylt med "sverige parkering" + tel (dock utan bolagshänvisning, AB eller liknande, är det ens ok att inte hänvisa till juridisk person?).
Inom zon finns sen lastzon vid varuintag matbutik willys samt 2-3st P-plats utlämning för matkassar bredvid med tidsparkering.
Det finns också en radda P-platser med möjlig betalning med app med tillägg att sverige parkering AB (här med ab som tillägg) vaktar där,
SEN då ytterligare 12st förhyrda platser men utan närmre skyltning vilka som vaktar åt markägaren, vem som abonnerar platserna eller vad för specifika tillstånd som krävs. Annat än just att det står "kundparkering 1h - nordsjö Idé&Design"
Jag har i överklagan hänvisat till missvisande skyltning med stöd av bla 3 § LKOP "För att kontrollavgift ska få tas ut måste det finnas tydlig skyltning med vägmärken på platsen".
Även hänvisat till RH 1996:78 målnummer FT76/95 samt lag 1984:318 - 10 §.
"I mål angående kontrollavgift vid olovlig parkering ifrågasatte bilägaren parkeringsbolagets rätt att i stället för markägaren kräva betalning med kontrollavgift. Eftersom parkeringsbolaget inte företedde någon bevisning om att bolaget hade övertagit markägarens rätt att ta ut kontrollavgift och bilägarens invändning inte kunde lämnas utan avseende ogillades parkeringsbolagets talan."
HOJAB/svea finans, som verkar ha "köpt" boten av sverige parkering och som jag för diskussion med, står dock på sig utan att direkt vilja bevisa sin hemställan trots mina bildbevis och önskan om förtydligande. De har bara hänvisat att det finns en skylt om förhyrd parkering, men nonchalerat det jag sagt/frågat om kundparkerings-skyltnignen.
Nu efter tredje överklagan/bestridan har de (gissnignsvid markägare eller sverige parkering) sen vridit bort alla skyltar om 1h kundparkering så att de vetter in mot buskage istället för ut mot parkeringsplatserna har jag sett.
Sen fick jag då detta från HOJAB som svar på ovan nämnda 3:e överklagan:
"Eftersom ingenting nytt har framkommit vidhålls arendet och grunder for vårt vidhåll har
meddelats i tidigare svar. Vi anser att korrespondensen år avslutad med detta brev.
En kontrollavgift är en civilrättslig sanktionsavgift. Sådana kan inte bestridas till någon
myndighet. Det är istället tingsrätten som provar dessa typer av ärenden och eftersom ärendet
är obetalt är det Sverige Parkering AB, med oss som ombud, som ansöker om stämning.
Om du inte vill få ärendet provat emotses betalning om 1100 kr inom 10 dagar från brevets
utskriftsdatum. Ärendet kommer då att avslutas."
Jag har i svar sen även bestridit detta och meddelat att jag inte kommer att betala

Om det skulle bli ett FT-mål av detta så är ju ändå kostnaden för det inte mycket upp i peng än vad jag hade på boten (ca dubbla och det känner jag att jag har råd att riska isåfall)
Vad tror ni? Skulle jag kunna vinna detta rättsligt om de nu skulle dra detta vidare till en rätts-sak?
I mitt tycke så känns det lite tunt om någon av deras riktiga jurister verkligen skulle titta på saken. I alla svar jag fått så är det bara någon inbicill vänlig hälsning från "kundservice".
Tack på förhand för er input!