Citat:
Ursprungligen postat av
PalmeKiller
Linux känns smidigare på något sätt. Behöver jag ett ritprogram installerar jag Krita eller GIMP med ett ankelt kommandp. Behöver jag ett kontorsprogram så installerar jag LibreOffice, om det inte redan är förinstallerat. Det är ingen massa störande pop-ups som säger att antivirusprogrammet har lyckats stoppa en cookie.
.....
Linux stora styrka inför 2025 är att det kan användas för att modernisera datorer. När Microsoft slutar supporta Windows 10 kan man återvinna datorn och köra Ubuntu, Mint eller Slackware på den.
Ubuntu är lätt använt, perfekt den som vill ha datorn för surfa på nätet, kanske skriva ett brev och kanske modifera en bild i gimp med.
Bra poänger.
-Hela frågan om licensiering är en jättestor problemhärd för Windows. Och en hemmaversion som inte ens stöder det som idag får sägas räknas till grundläggande säkerhet - dvs kryptering - av användarens filer på profilnivå stöds endast i undantagsfall i denna. Tyvärr smyger den med även på datorer som rekommenderas som "företagsdatorer" av diverse handlare, Professional-versionen är nån slags undantagsfall. Otroligt.
-Därpå kommer Officelicensiering, ett helt kapitel i sig, med versioner där man bryter mot licensavtalet om de används i företag men som ändå rekommenderas till företag av Microsofts support... uuuh???
-Tredjeparts-antivirus....
åh fy fan... blööööörk.... ett bedrägeri som måste avinstalleras på de flesta nya datorer.
-Reklam i startmeny och aktivitetsfält i Windows. I synnerhet eftersom licenspengar betalats för OSet är detta fullkomligt oacceptabelt.
-Forcerade uppdateringar som måste inaktiveras via hacks om man inte vill ha dem. Jag förstår att Microsoft tänker ryktesmässigt/juridiskt, men alternativet borde ändå finnas med underskriven waiver för en erfaren användare.
Jag kunde fortsätta, men Ubuntu är bara så mycket smidigare för en vanlig användare numera som ska göra lite basic saker med datorn. Rent system utan bjäfs - allt som behövs för vardagen finns där och körs in på fem minuter med några kommandosladder eller klick, gratis. Fler och fler applikationer blir också webbaserade och då är det webläsaren som är viktig, inte det underliggande operativsystemet i sig förutom att det ska vara säkert och stabilt.
ChromeOS Flex är också ett annat seriöst alternativ för att väcka upp lite äldre datorer till användbarhet, ett väldigt robust fort säkerhetsmässigt - i princip Gentoo Linux med Googles closed-source managementmoduler m.m. Google-konto krävs, men systemet är integritetsmässigt mycket bättre än Windows och skvallrar mindre om vad användaren gör. Som allra mest rekommenderas detta om ditt arbetsflöde är webbaserat, men det går också att installera vanliga Debianprogram så länge datorn har 4GB RAM eller mer.