• 4
  • 5
2024-11-13, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Kommer aldrig bli klok på hur i helvete dom kan tycka att det är rimligt att ett program som behöver adminrättigheter för att installera då också får rätt att skriva över systemfiler och till och med storen och driverskatalogen från var Windows restorar korrupta filer. Visst det är mycket eget ansvar och man ska så klart inte pirata program och visst mycket går att mitigera med Sandboxie (eller dylikt) men det är fortfarande orimligt jävla bonkers .... gör attackytan så omfattande att det är nästan omöjligt att helt skydda sig - antalet tjänster och protokoll du kan använda för att exekverar kod (inte sällan även remote) i Windows är löjligt många. Enda sätt jag hittat för att vara halvsäker på att systemet är intakt är att regelbundet köra CRC-checkar av alla system-filer, scanna efter "alternate data streams" och att diffa registret (jag oroar mig främst för malware och dylikt, snarare än virus vilket Windows är duktigt på att hantera på egen hand).

Annars tycker jag Windows funkar bra för vardagssurf och gaming, det är dock överlägset sämst för programmering (även om Microsoft verkar ha en stark ambition att förbättra upplevelsen). Skulle inte vilja ha Windows på min jobbdator.

Först det första stycket, och sen efter det "...funkar bra för vardagssurf och gaming".
Väldigt många gör bankärenden på Internet numera, jag tycker inte riktigt att det funkar med ett system som är så pass enkelt att attackera och modifiera då. Så frågan är, funkar det verkligen bra för "vardagssurf"? Jag skulle säga nej!

Att det är så pass lätt att skriva över backupstoren för systemfiler (antar den som sfc /scannow använder) - var mer än även jag visste. En uppgift jag inte bekräftat.

Något som du inte fick med i din kritik som också är totalt förlegat och "jävla bonkers" är att det är så enkelt att av misstag exekvera ett program i userspace och att det samtidigt har tillgång till alla filer i userspace. Någon random liten exe-fil som du råkar ladda ner och dubbelklicka på kan allså dra ut lösenord.txt som ligger på ditt skrivbord och skicka den till något ransomwaregäng. Nu försöker Windows iofs mitigera detta i nyare versioner både genom SmartScreen samt att även Defender ofta upptäcker sådant misstänkt beteende (den är faktiskt bra) - men att säkerhetsmodellen i systemet ens tillåter tillgången så lätt är galet.

i Linux måste du iallafall göra chmod +x eller "set executable" på en nedladdad fil först.
Citera
2024-11-13, 14:35
Någon som bevisat i tråden att Linux är bättre för gaming och adobe photoshop liknande appar? Om man har nod32 så är windows bättre för gaming anser jag fortfarande.
Citera
2024-11-13, 19:29
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Först det första stycket, och sen efter det "...funkar bra för vardagssurf och gaming".
Väldigt många gör bankärenden på Internet numera, jag tycker inte riktigt att det funkar med ett system som är så pass enkelt att attackera och modifiera då. Så frågan är, funkar det verkligen bra för "vardagssurf"? Jag skulle säga nej!

Att det är så pass lätt att skriva över backupstoren för systemfiler (antar den som sfc /scannow använder) - var mer än även jag visste. En uppgift jag inte bekräftat.

Något som du inte fick med i din kritik som också är totalt förlegat och "jävla bonkers" är att det är så enkelt att av misstag exekvera ett program i userspace och att det samtidigt har tillgång till alla filer i userspace. Någon random liten exe-fil som du råkar ladda ner och dubbelklicka på kan allså dra ut lösenord.txt som ligger på ditt skrivbord och skicka den till något ransomwaregäng. Nu försöker Windows iofs mitigera detta i nyare versioner både genom SmartScreen samt att även Defender ofta upptäcker sådant misstänkt beteende (den är faktiskt bra) - men att säkerhetsmodellen i systemet ens tillåter tillgången så lätt är galet.

i Linux måste du iallafall göra chmod +x eller "set executable" på en nedladdad fil först.
För den som inte installerar piratkopierade appar eller aktivt kringgår windows varningar för appar från mycket suspekta källor så är windows princip riskfritt. Ett jätteproblem när mitt barn var yngre var den allt för starka lockelsen att ladda ner "moddar" och fusk till spel trots upprepade varningar och förbud.
Senast redigerad av brukstjack 2024-11-13 kl. 19:36.
Citera
2024-11-13, 23:54
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Det är helt klart en valid concern - jag känner redan till fall där ChatGPT matat ur sig småföretags interna dokument som egentligen skulle varit konfidentiella. Såna som jobbar med nåt väldigt specifikt och där detta troligen varit i princip den enda källan till en viss fråga.

Detta är mycket intressant för mig och jag undrar om du skulle kunna berätta mer? Vill gärna ta upp det med kollegor.
Citera
2024-11-14, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av laxsill
Detta är mycket intressant för mig och jag undrar om du skulle kunna berätta mer? Vill gärna ta upp det med kollegor.

Nu vill jag kanske inte outa mig på forumet alltför mycket, men kan säga följande:

-Teknikföretag som jobbat med något väldigt specifikt, typ det enda i landet, kanske finns något till

-Det har varit dokument som av misstag kan ha varit upplagda på en webserver utan indexeringslistning, inga rikshemligheter precis men de var tänkta som interninformation. Helt säkert är dock att det inte fanns länkar till dessa dokument, så isåfall har GPT luskat ut vad filnamnen var, eller så har de kommit in i systemet via en annan kanal.

-Att informationen härrör därifrån var i princip hundraprocentigt klarlagt. GPT gav kodexempel inklusive de interna kommentarerna. Att detta skulle matcha tecken för tecken, inklusive ett speciellt ordval som fanns, klargör att det är "beyond reasonable doubt".

-Hände för lite drygt ett år sedan, då GPT inte var lika filtrerad/försiktig med vad den matade ut. Idag går det inte längre att få ut samma information, utan bara ett mera löst derivat av densamma.
Citera
2024-11-14, 12:28
Citat:
Ursprungligen postat av EvilCreature
Någon som bevisat i tråden att Linux är bättre för gaming och adobe photoshop liknande appar? Om man har nod32 så är windows bättre för gaming anser jag fortfarande.
Nej du har helt rätt. Windows är fortfarande peak gaming även om stödet för spel har blivit mycket bättre på Linux senaste åren.

Linux är helt värdelöst för ”stora” program som Photoshop och liknande.

Linux är bäst för systemutvecklare men jag har alltid två hårddiskar med Windows/Linux på alla datorer jag kör.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in