• 3
  • 4
2007-07-19, 21:54
Medlem
rayraviolis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mollydott
Mormor lagade krämer till efterrät, som servrades med kaffegrädde. Körsbärs -rabarber och krusbärskräm.
Rulltårta skuren i bitar med en klick vispad grädde på fick man ofta hemma hos henne och morfar.
Sådana små formar, vad de nu heter....petit choux är väl de som är gjorda för förätter va? Jag menar de lite tjockare, som man lägger sylt och grädde i.
Och bullar, bullar, bullar! Fast det var väl mer till kaffet kanske. Men kakor! Små goda schackrutor och drömmar, knäckflarn och syltkakakor....Gott!

Över huvud taget saker med en klick vispad grädde på gillar de. Grädde var exklusivt förr!

Mandelformar heter dom har jag för mig. Får man inte så ofta nu för tiden, så det vore kul att bjuda på nån gång. Jag ska införskaffa formar och köra en riktig pensionärsfika nån gång.
Citera
2007-07-20, 09:02
Medlem
sailawayss avatar
köttfärslimpa och stuvade makaroner måste ju ha varit ett återkommande inslag i 70-talets blommönstrade vardag.
Citera
2007-07-20, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig
Det finns olika bud på lapskojs. Vi hade en liten utredning om det i en annan tråd för några månaders sen.

Rätten har sitt ursprung sjömat runt nordsjön, är känd under många namn - lobscouse, lapskaus, lapskojs osv - och finns i ett otal varianter. En del där det skall vara rotmos istället för potatismos och när det gäller köttdelen så finns det varianter med allt ifrån inlagd sill (sic) till kalvsylta. Lumpenvarianten med stekt köttfärs i potatismos (inlagd gurka, lingon och ibland rödbetor till) är den jag växte upp med. Man får nog säga att rättens namn degenererat till att kunna innefatta i prinip vilken gegga som helst som består av en blandning av rotfrukter och sovel. Lite som Stroganov som ju i princip finns i hur många varianter som helst och så gott som aldrig har med med ursprungsreceptet att göra.

Här uppe i norr så är lapskojs förenat med stekt renkött (renskav) blandat med potatismos. Min kille fick även detta i lumpen, men ha sa att det var mer potatismos och sås än kött i. Vi brukar göra det hemma ibland, köpa ett paket renskav, steka svamp och lök tillsammans med skaven, hälla på lite grädde och servera antigen med potatismos eller så blandar man ihop allt (lapskojs)
Citera
2007-07-20, 10:17
Medlem
Mikaeldwights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Den klassiska kassler i ugn med en ananasskiva på, toppad med en ostskiva är för mig den klassiska rätten från denna epok.

Jag tänkte just på den kulinariska kasslern med ananas, korvstroganoff var ju ständigt återkommande.
Något man inte uppskattade som barn men som morsan tvingade i en ett par gånger i veckan var stekt torskrom på burk, kommer inte ihåg tillbehör men skulle säkert uppskatta det mer idag som vuxen.

södagsstekar med gräddsås med vinbärsgele och kokt potatis hos farmor tror jag många käkade.

Lappskojs med rödbetor /gott
levergrytor med rörörda lingon /gott
pölsa fy fan

just det glömde , stekt fläsk med löksås .... samt blodpudding,
bruna bönor med fläsk
Citera
2007-07-20, 10:23
Medlem
Mikaeldwights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maree
Här uppe i norr så är lapskojs förenat med stekt renkött (renskav) blandat med potatismos. Min kille fick även detta i lumpen, men ha sa att det var mer potatismos och sås än kött i. Vi brukar göra det hemma ibland, köpa ett paket renskav, steka svamp och lök tillsammans med skaven, hälla på lite grädde och servera antigen med potatismos eller så blandar man ihop allt (lapskojs)

det lät smaskens, men renskaven är lite mild , skulle man inte kunna fin strimla torkat/rökt renkött och låta den "mjuka" upp lite i moset ?
Citera
2007-07-20, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mikaeldwight
det lät smaskens, men renskaven är lite mild , skulle man inte kunna fin strimla torkat/rökt renkött och låta den "mjuka" upp lite i moset ?

Renskaven ger av sig tillräckligt med viltsmak tycker jag. Men jag tror att rökt eller torkat renkött kan fungera ypperligt.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in