2006-08-23, 00:17
Medlem
Asgarvads avatar
Slottsstek!
Citera
2006-08-23, 00:36
Medlem
StigAllans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun
Isterband och dillstuvad potatis.

Den rätten har jag tillagat med jämna mellanrum sen jag flyttade hemifrån.
Gäller att ha rätt fabrikat på isterbanden och jag modifierar lite genom att byta dillen mot persija.
Jävligt gott!
Men företrädesvis under den kyligare årstiden.
Då man behöver bränna fett för att hålla värmen.
Citera
2006-08-23, 09:05
Medlem
Motvilligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master_of_mind
Köttfärs?
Ska väl ändå vara rimmatnötkött? ja gärna krossat också eller så blandar man ner kalvsylta som man låter smälta. (mycket gele/gelatin)
Blir en perfekt lapskojs
Det finns olika bud på lapskojs. Vi hade en liten utredning om det i en annan tråd för några månaders sen.

Rätten har sitt ursprung sjömat runt nordsjön, är känd under många namn - lobscouse, lapskaus, lapskojs osv - och finns i ett otal varianter. En del där det skall vara rotmos istället för potatismos och när det gäller köttdelen så finns det varianter med allt ifrån inlagd sill (sic) till kalvsylta. Lumpenvarianten med stekt köttfärs i potatismos (inlagd gurka, lingon och ibland rödbetor till) är den jag växte upp med. Man får nog säga att rättens namn degenererat till att kunna innefatta i prinip vilken gegga som helst som består av en blandning av rotfrukter och sovel. Lite som Stroganov som ju i princip finns i hur många varianter som helst och så gott som aldrig har med med ursprungsreceptet att göra.
Citera
2006-08-23, 09:16
Medlem
dillkött
Citera
2006-08-23, 09:19
Medlem
Reverent Mishaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Happy_Seashell
dillkött

Med vitsås.
Citera
2006-08-23, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gudrun
Isterband och dillstuvad potatis.

Jag vet inte vad folk får det ifrån men dill är ju en fisk grej om man får säga så.

Så Dillstuvad potatis är då till Rimmad Lax
men Persiljestuvad potatis är till stekt isterband.
(fy f*n för skabiga ungskörda isterband, de ska vara delade i 4 bitar och stekta så de får lite fin yta. och smakerna utvecklas mer)
Citera
2006-08-23, 18:14
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Någon som minns lapskojs?

Jag har aldrig stött på den rätten utanför skolans värld (under 70-talet)
vad sugen jag blev pa lapskojs och rodbetor.
Citera
2006-08-23, 18:32
Medlem
mollydotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master_of_mind
Nej generellt, jobbar på ett produktionskök för äldreboende och hemtjänst mat (1600port per dag.)

Är i behov av lite ny mat ja mat från deras tid, tror däremot att vi har det mesta iofs.
Men alltid så kanske det finns något man glömt.
Söker efterrätter speciellt.
Mormor lagade krämer till efterrät, som servrades med kaffegrädde. Körsbärs -rabarber och krusbärskräm.
Rulltårta skuren i bitar med en klick vispad grädde på fick man ofta hemma hos henne och morfar.
Sådana små formar, vad de nu heter....petit choux är väl de som är gjorda för förätter va? Jag menar de lite tjockare, som man lägger sylt och grädde i.
Och bullar, bullar, bullar! Fast det var väl mer till kaffet kanske. Men kakor! Små goda schackrutor och drömmar, knäckflarn och syltkakakor....Gott!

Över huvud taget saker med en klick vispad grädde på gillar de. Grädde var exklusivt förr!
Citera
2006-08-23, 18:33
Medlem
vi har en gammal upplaga av bonniers kokbok från 70-talet som är fet! den innehåller mycket fina maträtter. Även en receptsamling från Milda som ligger hemma nånstans är rätt najs. Kanske finns på bibblan?
Citera
2006-08-24, 13:23
Medlem
Makaronpudding måste ju bara komma från den epoken. "Vad är det här för lustiga små rör? Ska man äta dem som de är? Nej vi gör en pudding."
Citera
2007-07-19, 16:01
Medlem
Laktostolerants avatar
Fylld paprika var riktigt hippt på 70-talet.

Fredagsmysmiddag ā la 70-tal: barnen åt grillkorv och pommes frites (två riktiga nyheter på 70-talet) medan föräldrarna åt grillad kyckling och pommes.
Citera
2007-07-19, 16:50
Bannlyst
Eller vad sägs om en kokt potatis som har är lite ljummen, med en klick smör o lite salt på! det var lyx för i tiden... allt enligt föräldrarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in