2024-11-06, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag har nämnt att Trump har megalomani.
Jag har nämnt att det tydligen krävs en sittning på fyra år och att få bita i det sura äpplet för folk i usa.

Så håll ämnet, annars piss off.
Jasså Trump har NPD (Narcissistisk personlighetsstörning) och nu även megalomani. Hur ser du på Biden och hans bravader genom åren och politiken? Boris Johnson ellan Emmanuel Macron? I hela väst genomsyras politiken av just narcissism och du märker skillnaden direkt om du jämför med länder i öster och söder. Att vara narcissistisk är ju fint numera med alla "älska dig själv" kurser som ska ge framgång på jobbet. Har du själv funderat på en test vad det gäller narcissism eller megalomani?

Vad det gäller Donald Trump så har han ju uppenbart en släng av det men han är också född med guldsked i munnen. Han har suttit i fyra år som president redan och hade det inte varit för covid så hade ekonomin under honom varit helt bra och det kommer många amerikaner ihåg. Trump startade heller inga krig som många andra presidenter gör för att hålla i gång sitt storhetsvannsinne och militär industriella komplex. Han håller också hårt på den amerikanska konstitutionen och även det gillas av många amerikaner. Sen har han naturligtvis brister men det ovanliga är att han inte döljer dom som andra gör utan säger vad ha tror och tycker. Det formen av ärlighet uppskattas tydligen av många amerikaner, rätt och fel kan alltid diskuteras.

Det är bara att gratulera Donald Trump till sin bedrift och hoppas att han återigen får igång amerikansk ekonomi och den amerikanska drömmen för det är många som lider där. Demokratiska skådespelare, musiker och affärsmiljardärer får nu bita i det sura äpplet då lägre klasser fått bestämma en ny väg.
Citera
2024-11-06, 17:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reiwa
Vi får hoppas att han blivit betydligt mer högerradikal än förra gången. Sanningen är dock att han är center-right och inte särskilt radikal alls utan mer som en demokrat fast så som demokraterna var för 25 år sedan.
Ja, jag vet att du gillar högerextremism.
Det stinker nämligen av dig och det är tyvärr även sånt som Trump drar till sig, förutom de som gått på hans bländverk och storsvulna löften.

Han är mer radikal efter han förlorade 2020 och han är betydligt mer instabil.
Han har även anskaffat ett entourage som är allt annat än önskvärt.
Citera
2024-11-06, 17:37
Medlem
CyberIngmars avatar
Det är rätt stort ändå att Trump som har en samlad västerländsk msm, underhållningsindustri, krigsindustri, läkemedelsindustrin, Silicon Valley, Nato, till och med sina egna emot sig vinner valet. Vi kan sammanfatta det till globalister mot Trump.

Nu vann inte bara Trump (inkluderad popular vote) utan senaten och huset blev röd.. Proffstyckare har sagt länge nu att det Republikanska partiet är dött, förelag..
Citera
2024-11-06, 17:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Det här säger så jävla mycket om Trump-fansen alltså.
Nej, jag är inget fan av Trump utan anser att han är en självgod narcissist. Dessutom tror jag republikanerna vann trots honom och inte tack vare honom.

Med detta sagt så ogillar jag även hans retorik, men jag tycker det faktiskt är ännu lägre att att kalla honom hitler mm om man inte menar det (särskilt efter mordförsök). Därför efterfrågar jag om man faktiskt tar konsekvensen av det man sagt.
Citera
2024-11-06, 17:39
Medlem
Kämpendahls avatar
Jag hade nog hoppats på Harris, men Trump har gjort en imponerande insats. Att förlora ett presidentval för att sedan komma tillbaka och bli president igen kan inte vara vanligt. De flesta brukar dra sig tillbaka istället.

Så nu är frågan vad han tänker göra med republikans majoritet i Senaten och i Senaten i ryggen? Han har stora möjligheter att få igenom sin politik smidigt. Gissningsvis kommer Trump även att försöka göra livet surt för alla som varit inblandade i rättsprocesserna mot honom och kanske benåda de som sitter i fängelse för stormningen av Capitolium. Men först på listan borde väl fred i Ukraina stå
Citera
2024-11-06, 17:41
Medlem
Hur kan man vara glad, när detta är en dystopisk konflikt och endera sidan inte kan förstå den andra?
Det finns inget demokratiskt samtal i USA längre, bara demokratisk pajkastning. Det var den senare som segrade.
Med det sagt tror jag att Trump 2024–2028 blir lika minnesvärd som 2016–2020, det vill säga inte alls.
Det är som näringslivet säger; bortom de politiska slagorden är han affärsman och förhandlare. De skriver sällan in sig i historien för sina politiska gärningar.
Citera
2024-11-06, 17:43
Medlem
Blir intressant att se om Israel och USA kommer att jämna palestina med marken nu.
Citera
2024-11-06, 17:44
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triton5150
Jag uppmanar alla som bryr sig att anmäla Fouad Youcefi SVT:s USA-korrespondent till granskningsnämnden. Dags att dessa straffas för sina lögner.

Han skriver idag att Trump ska betala skadestånd för att ha våldtagit en kvinna. En ren jävla lögn.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/youcefi-en-av-var-tids-skickligaste-valkampanjare-lyckades-igen

Nu är du väl orättvis mot SVT:s mest opartiska medarbetare?

Citat:
"Hur hanterar du som journalist dina politiska övertygelser?

– Jag hoppas inte på att det ska gå bu eller bä för någon. Jag känner mig jättetrygg med att jag är opartisk i mitt jobb. I alla val, sedan jag fick rösträtt, har jag röstat blankt, för att jag tidigt visste att jag ville jobba med journalistik inom politiken.

Måste journalister rösta blankt, menar du?

– Nej, det finns naturligtvis många journalister som inte gör det, men i yrkesrollen skalas det där bort. Det ingår i ansvaret som reporter att inte visa det. Opartiskhet ingår i arbetsbeskrivningen."

EDIT:
Han kan ju inte svenska!!
Senast redigerad av gofigur 2024-11-06 kl. 17:52.
Citera
2024-11-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evertronaldo
Spännande vad denne galning ska hitta på.

Trump vann USA valet igen. Förhoppningen är ryska-ukrainska konflikten ska avslutas av Trumps förslag. 10,000+ nordkoreanska soldater tyder på att kriget snart ska avslutas. Spännande vad som händer kommande tiden. NHL fortfarande lagligt? NHL intresset stort västerut. NHL kvar?
Citera
2024-11-06, 17:46
Medlem
Citat:
Ja, jag vet att du gillar högerextremism.

Sunt förnuft och självbevarelsedrift föredrar jag att kalla det för. Din väg leder rakt ned i förfallet och undergången.

Citat:
Det stinker nämligen av dig och det är tyvärr även sånt som Trump drar till sig, förutom de som gått på hans bländverk och storsvulna löften.

Du kan fortsätta med den här stilen som bara består av känslostyrt svammel men det kommer inte förändra det faktum att jag, och sådana som jag, hade rätt och du och dina likasinnade hade fel om precis allting. Vi har facit på hand nu.

Citat:
Han är mer radikal efter han förlorade 2020 och han är betydligt mer instabil.

Nej. Rent sakpolitiskt är han de facto mindre radikal nu än 2016. Han gick till val på ett betydligt mer "radikalt" politiskt program 2016, men han var inte särskilt radikal 2016 heller. Hans politik liknar den som vilken mellanmjölkdemokrat som helst förde på 90-talet.

Citat:
Han har även anskaffat ett entourage som är allt annat än önskvärt.

Det är mycket positivt att han inte omger sig i så stor utsträckning med extrema globalistiska neocons och neolibs längre. Att han har lyckats neutralisera neocons/neolibs som en politisk kraft i det republikanska partiet är faktiskt det mest positiva och imponerande Trump åstadkommit politiskt. Avgrundsvarelser som alla Cheneys, Boltons och Bushs i det republikanska partiet har kastats på sophögen och stödjer nu istället Demokraternas kandidater.
Senast redigerad av Reiwa 2024-11-06 kl. 17:48.
Citera
2024-11-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pungen98
Blir intressant att se om Israel och USA kommer att jämna palestina med marken nu.

Det Trump har sagt är att han vill ha snabb fred ingenting annat. Ukraina kan hälsa hem, så även Nato.
En nyckfull president är aldrig att lita på. Handelskrig med Europa? Tullar? Allt är inte guld som glimmar, men Europa och Sverige får kräla oavsett. För min personliga del är USA klassat som ett dårhus.

Avgörandet handlar nog om Bidens dåliga presidentskap där ekonomin har avgjort. Mindre i plånboken, dyrare mat osv. De förstår inte ord som inflation och de vet inte att det finns länder utanför USA.
Citera
2024-11-06, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rtyuio
Jag är i extas.

Alla woke galningar, vänsterdårar och PK-fittor som kommer gråta närmaste åren kommer vara magiskt.

Mycket kan hända dock. 2 mordförsök redan på mannen så vi får se hur desperata demokraterna kommer vara.

Mordförsöken på Trump gjordes inte av demokrater. Thomas Matthew Crooks var en 20-årig registrerad republikan. Ryan Wesley Routh registrerade sig som demokrat 1988 men har haft partibeteckning "oberoende" sedan 2002.

Som rödgrön ser jag både positiva och negativa effekter av Trump. Jag tänker mig att han kan vara bra för USA:s ekonomi, särskilt de rikastes ekonomi, men också genom minskad arbetslöshet. Men han är inte bra för världens ekonomiska tillväxt. Gällande klimatet kan protektionismen mot Kina minska transporterna och Kinas ökande kolkraftsanvändning, men istället upphör minskningen av USA:s utsläpp. Gällande fred så startade han inga nya krig sist, vi får se denna gång. Färre ryssar och ukrainare kommer att dö när han har fått igenom fredsförhandlingar, vilket jag gilla men det är emot de flesta svenskarnas vilja. Fler araber och perser kommer att dö i mellanöstern med Trump vid makten, vilket sår frö till mer terrorism.
Senast redigerad av guru1966 2024-11-06 kl. 17:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in