Återigen, tack för alla svar. Jag uppskattar verkligen inputen.
Jag känner att jag börjar få en ganska bra överblick över situationen. Jag har pratat med hennes pappa och kommer fortsätta ha kontakt med honom. Hennes föräldrar bor på Gotland och jag har även varit i kontakt med andra släktingar, även sådana som själva har brutit kontakten med henne, i hopp om att någon skulle kunna hjälpa till så att sakerna faktiskt lämnas tillbaka. Enligt hennes pappa har hon lämnat tillbaka saker vid tidigare tillfällen, så helt omöjligt borde det inte vara.
Jag har även försökt få kontakt via hennes sambos sida. Där fick jag veta att sambons pappa inte längre finns i livet, men att hennes mamma numera bor i en mindre by utanför Hudiksvall. Sambon har alltså inte bott på Gotland på länge.
Jag ringde också den arbetsgivare som sambon uppger på Facebook, men där arbetar hon tydligen inte. Det riktigt märkliga var att de berättade att flera andra personer hade ringt dit under veckan i samma syfte som jag. Det säger ändå en del om att vi knappast verkar vara ensamma om att försöka reda ut saker kring de här två.
Jag har även varit i kontakt med kommunen eftersom jag på riktigt undrar hur en situation kan få fortgå så här utan att någon verkar kunna göra någonting.
Min vän kommer med största sannolikhet att polisanmäla, och självklart förstår jag att det är rätt väg juridiskt. Men samtidigt känns det nästan som att det är precis vad hon vill – att det ska bli en polisanmälan och sedan är saken ur världen för hennes del. För min vän handlar det framför allt om att faktiskt få tillbaka sina saker. När vi dessutom har anledning att tro att sakerna fortfarande finns kvar i lägenheten känns det svårt att bara släppa det.
Hennes pappa berättade också att hon har lämnat tillbaka saker vid tidigare tillfällen. Därför tänker jag att det fortfarande borde finnas en möjlighet att få tillbaka även detta.
Det som gör mig mer och mer fundersam är hela bilden runt omkring. Jag hoppas verkligen att det inte finns några barn i den här miljön. Jag vet inte om droger är inblandade och tänker inte påstå att det är så, men när man börjar lägga ihop allt väcker situationen väldigt många frågor.
Och när man dessutom får höra att flera andra människor verkar ha liknande problem börjar man verkligen undra: Hur kan det här bara få fortsätta?
Hur kan människor i omgivningen inte känna till vad som händer? Någon gång måste väl sådant här få ett stopp?
Citat:
Ursprungligen postat av
Lextex001
Ja, ringa stöld på ICA i grannbyn, hon e redan bannad i hudik,
- där bor allstå FWs svärföräldrar/förälder.
Tror inte hennes egna förälder orkar mer. Både hon och hennes tvillingsyster är kaos, men på olika sätt.
FW har flyttat in hos sin nuvarande partner, alltså inte bosatt på Gotland där de tidigare domarna va, i Hudiksvall. Är alltså inte hennes kontrakt, utan sambons.
Grejen är ju att hon inte alltid har det hon säljer - så inte säkert att de ens finns grejer hos henne.
Ju tidigare ni ringer, desto större chans att snuten kan göra en husis och eventuellt hitta den. Du kan ringa åt din vän, kommer anta att de säger att det finns ett antal ärenden gentemot individen....
Rätt så säker på att hon tittar in här lite då o då, så kan va nice o få de gjort