2026-09-07, 16:22
Medlem
Ja, en alldeles för godhjärtad person som betyder mycket för mig och min familj blev blåst.
Hon har lådan med saker hemma berättade hennes flickvän men hon svarar ej på mina samtal mer.

Jag har ringt hela deras släkt, vill bara ha tillbaka lådan.
Har långt dit för att hämta men bad henne sätta lådan på Ica så ringer jag dom för att hålla lådan men men.

Jag har ringt henne tusen gånger och hennes far vill inte ha med det att göra.

Hur kan hon gå öppet så när hon blåser så extremt många ?

Citat:
Ursprungligen postat av Lextex001
Ni har alltså skickat något till henne men inte fått betalt? eller tvärtom?
oavsett så har hon inte historiken av att lämna tillbaka vare sig prylar eller pengar. Undantaget va senaste domen där pengarna hade gått till hennes sambo som i sin tur skickade tillbaka. tror beloppen va totalt ett par tusenlappar. om du lägger en hundring på fupen från senaste målet ser du nog att de här går tillbaka i nästan 10 år.. är inte förvånande att hon fortsätter sen förra voltan på anstalt, din bästa chans är att anmäla de t snuten för bedrägeri i hopp om att de för en gångs skull får en åklagare som häktar henne för den fortsatta brottsligheten..

Sambo avslutade nog sin skyddstillsyn precis, då hon drog tillbaka sitt överklagande till hovrätten - så henne får du nog inte hjälp av.

Ja o fördmoligen på coop på hon snattat på ICA både i byn och där hennes sambos päron bor, nyaste domen gällande en ica va i somras.
Hovrätten har haft de där fallet på sitt bord sen januari 2025 men ännu inte bokat in huvudförhandlingen. den "ligger för schemaläggning".
Citera
2026-09-07, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rocket16
Ja, en alldeles för godhjärtad person som betyder mycket för mig och min familj blev blåst.
Hon har lådan med saker hemma berättade hennes flickvän men hon svarar ej på mina samtal mer.

Jag har ringt hela deras släkt, vill bara ha tillbaka lådan.
Har långt dit för att hämta men bad henne sätta lådan på Ica så ringer jag dom för att hålla lådan men men.

Jag har ringt henne tusen gånger och hennes far vill inte ha med det att göra.

Hur kan hon gå öppet så när hon blåser så extremt många ?
Om du vet att hon har kvar prylarna och inte fått betalt - ring snuten och säg allt. Vid en husrannsakan kan ni begära att ni har rätt till den prylen mer än henne.

Hon saknar samvete, tar inte ansvar, fullföljde inte samhällstjänsten som i sin tur ledde till fängelse - ett straff hon försökte ducka genom att fejka sin död. Blev plockad av polis månader senare, tagen till anstalt, fick ett nytt åtal där med den fejkade död + mer bedrägerier.

verkar ha fortsatt sin brottskarriär, så mitt råd är definitivt att anmäla och säga att hon har grejerna. kan va en sista liten ventil..
Citera
2026-09-07, 19:22
Medlem
Citat:
oavsett så har hon inte historiken av att lämna tillbaka vare sig prylar eller pengar. Undantaget va senaste domen där pengarna hade gått till hennes sambo som i sin tur skickade tillbaka. tror beloppen va totalt ett par tusenlappar. om du lägger en hundring på fupen från senaste målet ser du nog att de här går tillbaka i nästan 10 år..är inte förvånande att hon fortsätter sen förra voltan på anstalt, din bästa chans är att anmäla de t snuten för bedrägeri i hopp om att de för en gångs skull får en åklagare som häktar henne för den fortsatta brottsligheten..

Sambo avslutade nog sin skyddstillsyn precis, då hon drog tillbaka sitt överklagande till hovrätten - så henne får du nog inte hjälp av.

Ja o fördmoligen på coop på hon snattat på ICA både i byn och där hennes sambos päron bor, nyaste domen gällande en ica va i somras.
Hovrätten har haft de där fallet på sitt bord sen januari 2025 men ännu inte bokat in huvudförhandlingen. den "ligger för schemaläggning".

Det fetade. Har en dom med henne från 2016. Då dömdes hon för bedrägeri i 27 fall som pågick mellan 2014-01-24-2016-02-24. Så kontentan är att hon har hållit på såhär sen åtminstone januari 2014.
Citera
2026-09-07, 19:36
Medlem
upplysas avatar
Meritförteckning.
Dom
Svea hovrätt
B 11527-20
Svea HR B 11527-20 DOM 2022-04-14.pdf
Senast redigerad av upplysa 2026-09-07 kl. 19:42.
Citera
2026-09-07, 19:48
Medlem
upplysas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiddeli86
Jag vet väl inte hur man gör de 🤣

Langa upp fup om du sitter på den.
Citera
2026-09-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teddy Picker
Det fetade. Har en dom med henne från 2016. Då dömdes hon för bedrägeri i 27 fall som pågick mellan 2014-01-24-2016-02-24. Så kontentan är att hon har hållit på såhär sen åtminstone januari 2014.
Ja, och det är straffet för alla dem fallen av bedrägeri som sen mynnade ut i att omvandlas till fängelse, som i sin tur snöbollade sig till att hon dödsförklarade sig själv....

Btw kan du lägga upp den domen? Antar att de utgår skadestånd med ränta också...
Citera
2026-09-07, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upplysa
Meritförteckning.
Dom
Svea hovrätt
B 11527-20
Svea HR B 11527-20 DOM 2022-04-14.pdf

Citat:
"När det gäller påföljden konstaterar hovrätten att Frida Wimans livssituation har
förändrats påtagligt positivt efter tingsrättens dom. En skyddstillsyn med föreskrifter
om programverksamhet eller annan behandling kan numera antas bidra till att avhålla
henne från fortsatt brottslighet. Den nu aktuella brottsligheten har utgjort återfall kort
tid efter tidigare lagföring. Delar av brottsligheten ligger dock långt tillbaka i tiden,
och en skyddstillsyn får, om den förenas med samhällstjänst, anses tillräckligt
ingripande trots återfallet. Frida Wiman har under målets handläggning också samtyckt
till samhällstjänst. Tingsrättens dom ska därför ändras på det sätt som framgår av
domslutet"

Herregud va fel de hade...
Citera
2026-09-07, 20:37
Medlem
Hennes sambos päron, pappan är har väl gått bort ?
Hade gärna behövt få tag i hennes mamma iaf.

Förstår att min goda vän borde polisanmäla och de gör kanske denne men jag vet att hon har lådan hemma för hennes sambo sa de.

Hur kan de ens få ha ett boende efter så my key stöldgods hos sig?

Tack för alla svar. Uppgiven och min berörda vän förtjänar inte detta, det gör såklart ingen. Tack för alla svar.

Citat:
oavsett så har hon inte historiken av att lämna tillbaka vare sig prylar eller pengar. Undantaget va senaste domen där pengarna hade gått till hennes sambo som i sin tur skickade tillbaka. tror beloppen va totalt ett par tusenlappar. om du lägger en hundring på fupen från senaste målet ser du nog att de här går tillbaka i nästan 10 år.. är inte förvånande att hon fortsätter sen förra voltan på anstalt, din bästa chans är att anmäla de t snuten för bedrägeri i hopp om att de för en gångs skull får en åklagare som häktar henne för den fortsatta brottsligheten..

Citera
2026-09-07, 20:54
Medlem
Citat:
Hennes sambos päron, pappan är har väl gått bort ?
Hade gärna behövt få tag i hennes mamma iaf.

Förstår att min goda vän borde polisanmäla och de gör kanske denne men jag vet att hon har lådan hemma för hennes sambo sa de.

Hur kan de ens få ha ett boende efter så my key stöldgods hos sig?

Tack för alla svar. Uppgiven och min berörda vän förtjänar inte detta, det gör såklart ingen. Tack för alla svar.
Ja, ringa stöld på ICA i grannbyn, hon e redan bannad i hudik,
- där bor allstå FWs svärföräldrar/förälder.
Tror inte hennes egna förälder orkar mer. Både hon och hennes tvillingsyster är kaos, men på olika sätt.

FW har flyttat in hos sin nuvarande partner, alltså inte bosatt på Gotland där de tidigare domarna va, i Hudiksvall. Är alltså inte hennes kontrakt, utan sambons.

Grejen är ju att hon inte alltid har det hon säljer - så inte säkert att de ens finns grejer hos henne.

Ju tidigare ni ringer, desto större chans att snuten kan göra en husis och eventuellt hitta den. Du kan ringa åt din vän, kommer anta att de säger att det finns ett antal ärenden gentemot individen....

Rätt så säker på att hon tittar in här lite då o då, så kan va nice o få de gjort
Citera
2026-09-07, 21:08
Medlem
Återigen, tack för alla svar. Jag uppskattar verkligen inputen.

Jag känner att jag börjar få en ganska bra överblick över situationen. Jag har pratat med hennes pappa och kommer fortsätta ha kontakt med honom. Hennes föräldrar bor på Gotland och jag har även varit i kontakt med andra släktingar, även sådana som själva har brutit kontakten med henne, i hopp om att någon skulle kunna hjälpa till så att sakerna faktiskt lämnas tillbaka. Enligt hennes pappa har hon lämnat tillbaka saker vid tidigare tillfällen, så helt omöjligt borde det inte vara.

Jag har även försökt få kontakt via hennes sambos sida. Där fick jag veta att sambons pappa inte längre finns i livet, men att hennes mamma numera bor i en mindre by utanför Hudiksvall. Sambon har alltså inte bott på Gotland på länge.

Jag ringde också den arbetsgivare som sambon uppger på Facebook, men där arbetar hon tydligen inte. Det riktigt märkliga var att de berättade att flera andra personer hade ringt dit under veckan i samma syfte som jag. Det säger ändå en del om att vi knappast verkar vara ensamma om att försöka reda ut saker kring de här två.

Jag har även varit i kontakt med kommunen eftersom jag på riktigt undrar hur en situation kan få fortgå så här utan att någon verkar kunna göra någonting.

Min vän kommer med största sannolikhet att polisanmäla, och självklart förstår jag att det är rätt väg juridiskt. Men samtidigt känns det nästan som att det är precis vad hon vill – att det ska bli en polisanmälan och sedan är saken ur världen för hennes del. För min vän handlar det framför allt om att faktiskt få tillbaka sina saker. När vi dessutom har anledning att tro att sakerna fortfarande finns kvar i lägenheten känns det svårt att bara släppa det.

Hennes pappa berättade också att hon har lämnat tillbaka saker vid tidigare tillfällen. Därför tänker jag att det fortfarande borde finnas en möjlighet att få tillbaka även detta.

Det som gör mig mer och mer fundersam är hela bilden runt omkring. Jag hoppas verkligen att det inte finns några barn i den här miljön. Jag vet inte om droger är inblandade och tänker inte påstå att det är så, men när man börjar lägga ihop allt väcker situationen väldigt många frågor.

Och när man dessutom får höra att flera andra människor verkar ha liknande problem börjar man verkligen undra: Hur kan det här bara få fortsätta?

Hur kan människor i omgivningen inte känna till vad som händer? Någon gång måste väl sådant här få ett stopp?
Citat:
Ja, ringa stöld på ICA i grannbyn, hon e redan bannad i hudik,
- där bor allstå FWs svärföräldrar/förälder.
Tror inte hennes egna förälder orkar mer. Både hon och hennes tvillingsyster är kaos, men på olika sätt.

FW har flyttat in hos sin nuvarande partner, alltså inte bosatt på Gotland där de tidigare domarna va, i Hudiksvall. Är alltså inte hennes kontrakt, utan sambons.

Grejen är ju att hon inte alltid har det hon säljer - så inte säkert att de ens finns grejer hos henne.

Ju tidigare ni ringer, desto större chans att snuten kan göra en husis och eventuellt hitta den. Du kan ringa åt din vän, kommer anta att de säger att det finns ett antal ärenden gentemot individen....

Rätt så säker på att hon tittar in här lite då o då, så kan va nice o få de gjort
Citera
2026-09-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ja, och det är straffet för alla dem fallen av bedrägeri som sen mynnade ut i att omvandlas till fängelse, som i sin tur snöbollade sig till att hon dödsförklarade sig själv....

Btw kan du lägga upp den domen? Antar att de utgår skadestånd med ränta också...

https://delafil.se/457b14d4ef3b6ec5/Gotlands%20TR%20B%20856-14%20Dom%202016-12-06.pdf

Citat:

Jag känner att jag börjar få en ganska bra överblick över situationen. Jag har pratat med hennes pappa och kommer fortsätta ha kontakt med honom. Hennes föräldrar bor på Gotland och jag har även varit i kontakt med andra släktingar, även sådana som själva har brutit kontakten med henne, i hopp om att någon skulle kunna hjälpa till så att sakerna faktiskt lämnas tillbaka. Enligt hennes pappa har hon lämnat tillbaka saker vid tidigare tillfällen, så helt omöjligt borde det inte vara.

Jag har även försökt få kontakt via hennes sambos sida. Där fick jag veta att sambons pappa inte längre finns i livet, men att hennes mamma numera bor i en mindre by utanför Hudiksvall. Sambon har alltså inte bott på Gotland på länge.

Jag ringde också den arbetsgivare som sambon uppger på Facebook, men där arbetar hon tydligen inte. Det riktigt märkliga var att de berättade att flera andra personer hade ringt dit under veckan i samma syfte som jag. Det säger ändå en del om att vi knappast verkar vara ensamma om att försöka reda ut saker kring de här två.

Jag har även varit i kontakt med kommunen eftersom jag på riktigt undrar hur en situation kan få fortgå så här utan att någon verkar kunna göra någonting.

Min vän kommer med största sannolikhet att polisanmäla, och självklart förstår jag att det är rätt väg juridiskt. Men samtidigt känns det nästan som att det är precis vad hon vill – att det ska bli en polisanmälan och sedan är saken ur världen för hennes del. För min vän handlar det framför allt om att faktiskt få tillbaka sina saker. När vi dessutom har anledning att tro att sakerna fortfarande finns kvar i lägenheten känns det svårt att bara släppa det.

Hennes pappa berättade också att hon har lämnat tillbaka saker vid tidigare tillfällen. Därför tänker jag att det fortfarande borde finnas en möjlighet att få tillbaka även detta.

Det som gör mig mer och mer fundersam är hela bilden runt omkring. Jag hoppas verkligen att det inte finns några barn i den här miljön. Jag vet inte om droger är inblandade och tänker inte påstå att det är så, men när man börjar lägga ihop allt väcker situationen väldigt många frågor.

Och när man dessutom får höra att flera andra människor verkar ha liknande problem börjar man verkligen undra: Hur kan det här bara få fortsätta?

Hur kan människor i omgivningen inte känna till vad som händer? Någon gång måste väl sådant här få ett stopp?

Står på Facebook h*ga k*sten sk*g och f*stighet. Drog dock ut en frivårdsutredning på Marlen för två år sen i trådens vagga. Stod då att hon jobbade heltid som lokalvårdare. Min första tanke var Samhall vilket också nån bekräftade. Så om du kontaktar dom istället? Hon kan såklart jobba nån helt annanstans idag om hon nu jobbar alls.
Citera
2026-09-07, 23:18
Medlem
Citat:

Gällande det sista, det är inte droger men samtidigt är de inte normalt funtade. FW är helt enkelt inte kapabel till att sköta sig, inte mogen alls.

FW varken vill eller gör något för att förändras - i hennes fall är ytterligare ett fängelsestraff (något längre denna gång dock) nog det enda som kan hjälpa. Nu är det ändå svart på vitt att ingen annan insats fungerar då hon misskötte samhällstjänsten och fick sitta 5 månader istället (nekades även fotboja sista tiden då kommande åtal mottogs på anstalten.

Tyvärr finns det barn, dock inte FWs utan sambons som är där på deltid.
De i omgivingen verkar ha gett upp helt och hållet. Var lixom inte längesen någon hoppades på att hon skulle få ”hembesök” i en tråd om folk som blivit lurade efter att hon kom ut från voltan..

Förstår att du tror på pappan, men de enda gångerna grejer lämnats tillbaka är efter intervention av snut som hittat grejerna eller som i senaste fallet - att FW saknade bankkonto man hade swishat sambon. Då hon skickade tillbaka pengarna efter att folk hört av sig så skickades de tillbaka därav fick hon inte ett högre straff än skyddstillsyn. Tror den frivårdsbedömningen från slutet 2024 är värd att läsa. Så ta hans ord med en nypa salt. De va dessutom målsägande 2016, så även de har fått lida.

Hur de här får fortsätta? Jo enkelt, rättsstaten har inte klivit in nu när det behövs, trots fortsatt (misstänlt) brottslighet så verkar de antingen dra ut på en utredning eller inte ha den på gång alls trots att det är återfall i brott. De hade kunnat stoppa detta genom en häktning. Utöver detta så har hovrätten inte kokat in en förhandling sedan överklagan kom i januari -25. Det är hela 21 månader sen..

Om man antar att hon inte betalat tillbaka skadestånden, sen 2016, då hon knappt arbetat så är totalen uppe i flera hundra tusen kronor. Tror helt enkelt FW pissar på att lösa livet generellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in