• 1
  • 2
2024-10-30, 19:42
Har nån här testat köpstopp några månader och vad köpte ni och inte köpte ni? Funderar på testa
Citera
2024-10-30, 19:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizersoze123
Har nån här testat köpstopp några månader och vad köpte ni och inte köpte ni? Funderar på testa

Har man köpstopp så får man väl inte handla alls mer än mat? Har aldrig provat detta.
Citera
2024-10-30, 20:08
Ja. Jag köpte bara det som var nödvändigt.
Citera
2024-10-30, 20:14
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Har man köpstopp så får man väl inte handla alls mer än mat? Har aldrig provat detta.
Tänkte på tele abbonemang, snus, mat och medicin plus hygien artiklar. Det överlever man på
Citera
2024-10-30, 23:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DieselnDust
Ja. Jag köpte bara det som var nödvändigt.
Jag köper bara det som är nödvändigt. Varför skulle jag köpa något annat?
Citera
2024-10-31, 10:59
Medlem
Jag har det just nu. För mig betyder det att jag bara köper nödvändiga saker. I det ingår exempelvis att ersätta sånt som tar slut eller går sönder.
Citera
2024-10-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaizersoze123

Har aldrig haft ett regelrätt "Köpstopp" eftersom jag behöver mat för att överleva.

Men några månader när jag verkligen behövde spara pengar så var det enda jag hade utlägg på;

Hyra
Internet
El
Hemförsäkring
Kollektivtrafikskort
Mat (veckohandlade, åt bara matlådor, åt aldrig ute).
Citera
2024-10-31, 11:43
Medlem
Sen när är snus livsnödvändigt? Extremt onödig utgiftspost som dessutom är skadligt för din hälsa.
Citera
2024-10-31, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Sen när är snus livsnödvändigt? Extremt onödig utgiftspost som dessutom är skadligt för din hälsa.

har man snusat i 40 år kanske det inte är så lätt att sluta

med köpstopp menas nog att t ex inte köpa en ny jacka fast man redan har 3 st i okey skick
men en del tycker det okey att köpa en påse öl ibland men tycker det inte är okey att gå ut ock äta på lunchen, tar med matlåda
Citera
2024-10-31, 12:37
Medlem
BackToHegels avatar
Köpstopp kan vara en metod för att förbättra ekonomin, men det är inte den vägen jag skulle välja i första hand. Om det långsiktiga målet är att förbättra ekonomin i det långa loppet bör man kanske konsumera mindre, men att helt sluta konsumera kan få en att missa en och annan bra deal. Kanske bra att köpstoppa för att tydliggöra vad man anser vara nödvändigt och vad som kan sparas in på, som en temporär grej på vägen till ett sundare synsätt på pengar.
Citera
2024-10-31, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jag köper bara det som är nödvändigt. Varför skulle jag köpa något annat?
Absolut. Varför skulle man köpa nåt man inte behöver?
Har nog haft köpstopp varje dag hela mitt liv.
Citera
2024-10-31, 12:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diseledvin
har man snusat i 40 år kanske det inte är så lätt att sluta

med köpstopp menas nog att t ex inte köpa en ny jacka fast man redan har 3 st i okey skick
men en del tycker det okey att köpa en påse öl ibland men tycker det inte är okey att gå ut ock äta på lunchen, tar med matlåda

Men då är det inget köpstopp utan mer ett låtsasköpstopp. Något som svagsinta människor sysslar och som inte vill komma åt det riktiga problemet bakom deras kassa ekonomi.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in