Köpstopp har jag praktiserat ibland som ung och fattig, fanns det inga pengar gick det inte att köpa något. Tack gode gud så är den tiden förbi och hoppas den aldrig kommer tillbaka.
Köpstopp känns som en typiskt kvinnlig grej. Ni vet fruntimmer alltså, såna där som shoppar skor, kläder och accessoarer helt i onödan. De kan säkert må bra av köpstopp.
Vad ska en sån som jag sluta köpa? Jag som använder mina kläder, skor, min tv och dator, min telefon osv tills de mer eller mindre är utslitna eller inte funkar i ett modernt samhälle längre.
Om jag skulle lägga ner min något raljanta ton från inlägget ovan och istället skriva något vettigt...
Nä, köpstopp har jag inte provat. Däremot försöker jag alltid att göra genomtänkta köp. Behöver jag den här nya höstjackan? Kommer den att göra mitt liv lättare eller bättre på något sätt? Är den värd pengarna? Tillför den verkligen något som min nuvarande jacka inte gör? Nä jag tänker nog över det här köpbeslutet till nästa vecka.
Ungefär så går det till och det funkar ganska bra för mig.
Jag prövade det ett år för några år sedan. Jag köpte mat och betalade försäkringar, hyra, telefon och bredband. Köpte inga saker eller kläder eller liknande till mig. Till barnen köpte jag begagnade kläder när det absolut inte längre gick att laga eller allt var urväxt.
För egen del gick det finemang, kläderna hade slitits lite mer än ett vanligt år men inte så att det gick nån nöd på mig att inte förnya min garderob. Det var däremot betydligt mer jobb med att hålla barnen på banan - en skulle vara pepparkaka i ett luciatåg och jag tillbringade åtskilliga timmar på jakt efter en dräkt i olika secondhandbutiker och genom att låna ihop olika delar. Det är verkligen mkt lättare att köpa nytt. Jag valde köpstopp för att utmana mig själv och för att spara på resurser, det är säkert enklare än när det är påtvingat av ekonomiska skäl.
En bra bok på temat är Jag har inte råd: Sorrow nr 5 av Markus Stenberg.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!