Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2006-08-20, 21:06
  #1
Medlem
Vi började inflyttningen till vår bostadsrätt idag och när vi satte på frysen så lukade det brännt om den och efter nån minut så gick säkringen och frysen dog totalt. Stängde av frysen på knappen och satte i en ny propp och den gick oxå.. Lär ju vara något elfel. Kan det räknas som dolt fel?
Citera
2006-08-20, 21:12
  #2
Medlem
Du kan även ha kortis i frysfan. Dra ur kontakten på frysen och stoppa i en ny säkring
testa med det. Är det frysen så vette fasen om det räknas som dolt fel. du kan ju alltid ifrågasätta om du skall behöva köpa en ny frys det första du gör. kan ju va så att säljaren är OK och drar av på priset.

lycka till
Citera
2006-08-20, 21:21
  #3
Medlem
Säljaren är dum i huvudet och går inte diskutera med. Ska kolla vad mäklaren säjer om saken.

Vi funderade ändå på att köpa nya vitvaror men när vi kom till lägenheten idag så hade dom inte städat ett skit och allt var inte utplockat. Vet inte vad invandrare har för standard på sin städnivå men dom har nog inte städat en endaste gång dom åren dom bott där.. Det märktes på mäklaren att visste att dessa männsikor inte kunde klara av att städa en lägenhet, han förklarade mycket väl vad som gällde.. nästan lite hånfullt emot dom till och med så att dom skulle fatta.. men inte gjorde dom det.
Citera
2006-08-20, 21:29
  #4
Medlem
Åfan. Du har bra juridiska rättigheter. Ett tips är att ta det med en jurist.
Lusläs gärna denna. bostadsrättslagen Sedan har ju även mäklaren stora skyldigheter det går inte att bara kränga lägenheter hur som helst utan ansvar. Kolla även upp mäklarsamfundet vad en mäklare har för skyldigheter. Börjar mäklaren också att trilskas kan du tvåla till han/hon med infot från mäklarsamfundet. Då blir nog vederbörade rätt spak för de tror väl att vi dödliga inte har nån koll på nåting.
Citera
2006-08-20, 21:31
  #5
Medlem
Jag får sätta mig och lusläsa på dne där sidan
Citera
2006-08-20, 21:48
  #6
Medlem
Ja fan gör de å sätt åt de jäklarna
Citera
2006-08-24, 11:30
  #7
Medlem
tror inte dolda fel gäller på bostadsrätter utan bara på villor. Om det inte är städat ritkigt däremot tror jag man kan hyra in en städfirma och skicka räkningen till säljaren. Men har ni redan börjat flytta in era saker e det nog kört. Märk väl att även i en villa med en gamaml frys som dör är det svårt att få ut det som dolt fel då man kan räkna med att det kan hända med gamla vitvaror.
Citera
2006-08-25, 08:24
  #8
Medlem
Vi råkade ut för samma sak. Stoppade i sladden från frysen på inflyttningsdagen och den dog efter 20s och luktade kortslutning.

Säljaren tog det hela och vi köpte en 3år beggad frys på blocket för 500spänn.

Om det finns vitvaror när du köper så kan man förutsätta att de fungerar. Om inget hjälper så stäm säljaren i tingsrätten.

Frysar som varit avstängda en längre tid har en benägenhet att dö. Nästa gång jag köper en bostad (om det någonsin händer) så ska jag starta alla vitvaror på visningen. Diskmaskin, Spis, Kyl, Frys, Tvättmaskin och Torktumlare starta och fotografera att de fungerar.
Citera
2006-08-25, 09:31
  #9
Medlem
BalleKalles avatar
Jag råkade ut för samma sak, fast tvärtom så att säga....
När vi sålde ett hus ringde nya dagen efter ägaren och sa att frysen luktade bränt när han startat den.
Jag drog dit och kollade och jajamen, en liten fin rökstrimma från kompressorn.
(fan!!! och jag som skurat den jävla frysen invändigt!!)
Men jag gjorde en switch med svärmor, jag tog deras gamla frys och så passade dom på att köpa en ny.
Alla glada (utom jag som fick göra jobbet).

Inte fan gnällde jag om det, jag visste att det var min skyldighet att fixa fram en frys.
Citera
2006-08-25, 22:32
  #10
Medlem
Snyggt gjort KalleBalle!
Nu vet jag inte hur det är med dolda fel i lägenheter jämfört med villor, men jag undrar hur många dolda fel-fall som har hamnat i rätten. Som alla lagar i det moderna samhället så innehåller lagen om dolda fel en djävla massa undantag så att i princip är det en omöjlighet för en köpare att dels orka och kunna starta en rättslig process och dels kan det kosta mer än det smakar, dvs risken är stor att man inte får ut nån ersättning utan står där med baken bar och en rättegångskostnad. Det är således inte bara att säga som någon gör "sätt åt de djäklarna". Dom enda som tjänar på en sån process är de högt utbildade clownerna i vårt samhälle dvs advokater eller juridiska ombud.
Dessutom finns det nåt som heter friskrivningsklausul och köparens undersökningsplikt. Och nu pratar jag om villor och mindre fastigheter.
Allra bäst är ju att köpare och säljare och mäklare är sunda och mentalt friska människor som kan göra upp i godo utan rättslig inblandning, men som people
skriver så är ju inte alla det....
Citera
2006-08-25, 23:11
  #11
Medlem
Att kontrollera vitvarorna faller definitivt under köparens undersökningsplikt. Såvida inte säljaren gjort några speciella utfästelser om i vilket fantastiskt skick vitvarorna är i så gäller att har man inte kollat grejerna får man skylla sig själv. Sen kan man ju givetvis komma överens om annat om man vill. Jag kan dock inte se att jag som säljare har ett ansvar för om en väl underhållen frys går sönder första dan för köparen likväl som att han skulle få inbrott första dan. Risken övergår på tillträdesdagen, annars kan man väl likaväl vara ett hygglo och teckna försäkring åt köparen första två veckorna också.

När det gäller bostadsrätt så finns egentligen inte dolda fel eftersom det är köplagen som gäller och inte jordabalken. Dock döms det såvitt jag förstår med inspiration av jordabalken och reklamationstiden för fel kan ibland utsträckas längre än köplagens två år med hänsyn till jordabalkens 10 år.

Köparen anses känna till fel som en lekman vid en noggrann undersökning kan hitta. Att starta en spis och konstatera att den är trasig känns som något en lekman kan klara, därmed ingen grund för ersättning. Att spisen går sönder efter tillträdet kan jag som sagt inte se att det är säljarens ansvar såvida ni inte menar att han försåtsminerat den på något sätt.
Citera
2006-08-28, 08:59
  #12
Medlem
ikeaboy, väl talat!

Hur skulle ni resonera i fallet att en apparat inte fungerar och vid kontakt med servicebolaget så visar det sig att den är inte från 2004 som uppgivits utan från 1998?

I vårt fall så hänvisar mäklaren till säljaren och säljaren gav oss en tusenlapp för att hjälpa till att köpa en ny diskmaskin istället för att reparera en som är gammal.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback