Citat:
Ursprungligen postat av
larssoncj
• Inga skärmar en timme innan sömn.
- Detta kan jag bli bättre på, skall åtgärda.
Dels aktiverar det hjärnan istället för varva ner,
dels är det en värre sorts ljus än vanligt ljus för att somna.
Citat:
Ursprungligen postat av
larssoncj
• Skriv ned allt skit som du förmodar kommer fara runt i huvudet under dagen och om några tankar kommer så fångar du upp tanken och hänvisar dessa till ditt block och nästa dag.
[i]-Jättebra tips, går dock inte pga [tar en timme att förklara, så jag slösar inte bort din dyrbara tid med detaljer].
Då jag hade två företag och en sporförening att hålla reda på hade jag INTE block istället LAPPAR så att de går snabbt att sortera i olika prioritetshögar, så sådana kom-ihåg-lappar gjorde jag löpande.
Dessutom på kvällen då man kommer på något, det kan vara både något man måste komma ihåg att göra, men även då jag fick ideer. Alldeles innan man somnar är hjärnan bäst på problemlösning, kanske därför kom det gamla talesättet till "Ska sova på saken".
För att kunna släppa sådana tankar, skrev jag ner dem och släppte dem på golvet

så jag inte kunde missa dem morgonen efter.
Citat:
Ursprungligen postat av
larssoncj
• Lyssna på avslappning, självsuggestion för sömn vid insomning.
-Detta är jag väldigt nyfiken på, gör du detta själv? I så fall, hur?
Jag körde sådan för idrottssatsningen jag gjorde då. Grundträningen i den elitidrottare använder fungerar mycket bra även för nedvarvning både på dagtid och inför insomnande.
Men då man kör grundträningen för att träna upp triggers för att kunna få till avslappning mycket snabbare, bör man INTE somna. Det är därför de, som kör liknande i yoga, sitter i yogaställning (men jag låg ner vid sporttypen av mentala träningen, både grundträningen och specialträningarna efter det.)
Vet inte vilka sådana inspelningar som finns tillgängliga nu, men jag körde mest Uneståhl (lite Railo och yoga).