2006-10-09, 22:10
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Om eller när Sharialagar införs, ska muslimer tas från deras medborgerliga och politiska rättigheter då?

Om domen skulle skilja sig markant i ett fall, då ska muslimen inte ha möjlighet att välja det demokratiska?

Inforas i Sverige menar du? Allvarligt talat jag tycker det ar lite ovasentligt att lagga ner sa mycket tid pa just denna bit i diskussionen da det ar nagot som inte ar aktuellt och det kanns som spekulationer.

For ovrigt sa har man rattigheter under Shari'ah, du far det att lata som om de plotsligt skulle upphora. Sa ar det inte.
Citera
2006-10-09, 22:12
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Denna vi och ni attityd tycker jag är skrämmande hos islamister
Nagot exempel pa en islamist sa jag vet vilken riktlinje du har i fragan?
Citera
2006-10-09, 22:15
Medlem
Bismillah

FyFan

For bloedig kanske.
Citera
2006-10-09, 22:28
Medlem
Nickeps avatar
Med tamke på att sharia-lagen varit uppe till diskussion så många gånger, kan det finnas anledning, för den som till äventyrs inte känner till dess huvuddrag, att kika på t.ex. Wikipedias sammanställning:

http://en.wikipedia.org/wiki/Sharia

Den som inte tidigare haft anledning att fördjups sig i den lagstiftningen (även strafflagar finns upptagna) kan garanteras chockerande läsning från första till sista bokstav.

Man kan, utan att på något sätt överdriva, kortfattat beskriva intrycket, som en normalt funtad västerlänning (man eller kvinna) får av sharia-lagen, som direkt avskyvärd. Man får en tydlig känsla av att inte minst strafflagstiftningen måste vara sammanställd av en grupp grovt sadistiska, sexuellt perverterade manschauvinister av allra värsta slag. Något mer primitivt i lagstiftningsväg går nog inte att hitta. Jag avstår från att specificera innehållet men rekommenderar särskilt genomläsning av punkt 6 (tretton delar), som detaljreglerar vad den enskilda människan tillåts eller förbjuds och vilka omänskliga straff som utmäts för den som bryter lagen.

Att en manlig muslim med sexuellt, sadistisk läggning möjligen skulle kunna gotta sig vid tanken på att få delta i exekveringen av de olika strafftyperna, särskilt om offren var kvinnliga är naturligtvis tänkbart. Något svårare bör det kanske vara att acceptera strafflagstiftningen för en muslimsk kvinna född i ett muslimskt land.

Det som representerar en verklig gåta, är dock hur en svensk, kristen kvinna kan konvertera till Islam medveten om sharia-lagen och dessutom förmår tala sig varm för just denna lagstiftning.

P.S.
Med tanke på att frågan: om Islam inducerar våld eller inte (då brukar vanligen hänvisas till Koranen) kan sägas att det räcker, för den som är det minsta tveksam på den punkten, att skumma över några punkter i strafflagen. Den som inte blir övertygad om sambandet Islam/våld efter den upplevelsen, måste endera bära på besvärande psykiska problem eller under lång tid ha blivit utsatt för intensiv indoktrinering. Den som ständigt envisas med att påstå Islam vara en fredens religion (tolkat inte våldsam) måste helt enkelt ha en förvriden syn på innebörden i begreppen våld/fred. Annan förklaring finns inte.
Citera
2006-10-09, 23:31
Medlem
Relays avatar
Till Nutid

Citat:
Sa ser DU det och du ar i ditt fria val att tycka sa. Medan jag ser pa detta ur en hel annan synvinkel. Manniskostiftade lagar ar for mig, i slutandan orattvisa, da manniskans olika kriteria for ratt/fel, moral/omoral osv standigt varierar. JAG ser det som en nackdel.
Glöm inte att det var människor som även skrev Koranen från början till slut. Och att basera lagstiftning på sharia är mycket illa. Men hur kan du påstå att dagens lagar är orättvisa? Rätt och fel har med rådande rättspatos och vanlig simpel moral att göra. Ett exempel min moral säger mig att det är fel att stena någon till döds, eller att utföra andra hemska saker.

Citat:
Jag kan inte riktigt se det som om jag blivit 'mottagen' i Sverige, da det ar mitt hemland.
Jaha så du är konvertit då blir jag nyfiken på vad var det som fick dig att konvertera?

Citat:
Det ar den har attityden som jag alltid har tyckt ar frammande och faktiskt skrammande, det finns en oskriven lag om 'vi' och 'ni' vilket ofta brukar skymta igenom, forr eller senare. Och DET resonemanget ar inte beundransvart. Jag betvivlar faktiskt att ett sekulariserat samhalle skulle kunna rada bot pa det.
Ett sekulariserat samhälle är alltid att föredra då religös frihet är en av sakerna som kommer med detta. Hur stor religös frihet kristna har i muslimska länder vet jag inte, men jag tvivlar att kristna minoriteter får bygga kyrkor i dom flesta muslimska länder. Och vi och dom verkar ju existera även bland muslimer gentemot ickemuslimer. Så felen är väl egentligen bådas, men att skylla det på det sekulariserade samhället är alledes för mycket.

Citat:
Det ar bra att du ar oppen och forsoker forsta. Det ar alltid de basta forsta stegen att ta nar man vill ta in nagot nytt.
Jag försöker vara öppen men ju mer jag tar reda på Islam desto mer negativ har jag blivit mot den religionen. Kristendomen och Islam är lika krigiska och negativa för en människa i längden. Lösningen är ju då att inte låta religonen dominera på samma sätt som du önskar genom att du vill ha sharia.

Citat:
I ett sekulariserat samhalle som ar emot religion som varnar om friheten FRAN synlig religion, lar jag ligga risigt till. Moskeer ar val synliga, jag ar val synlig, kyldiskar som innehaller halal ar synliga. Hur blir det med detta?
OM det inte ar det som det innebar, sa tar jag garna emot en forklaring om vad det ar som jag inte kommer att forlora i min tro och religionsutovning i ett sekulariserat samhalle.
Dom gånger jag går i kyrkan brukar jag aldrig klä mig i speciella kläder. Detsamma borde islam kunna reformeras till. Det finns ingen motsättning mellan sekulärt samhälle och islam eller någon annan religion egentligen. men när en grupp vill anpassa samhällets lagar och regler till religösa dogmer, det är då det blir så fel och farligt.

Till Nickep
Citat:
Det som representerar en verklig gåta, är dock hur en svensk, kristen kvinna kan konvertera till Islam medveten om sharia-lagen och dessutom förmår tala sig varm för just denna lagstiftning.
Det är en stor gåta för mig med nu och ett försök till förklaring skulle vara väldigt intressant.
Citera
2006-10-10, 00:03
Medlem
IbnHazms avatar
Hej alla!

Tänkte lägga in en bok om Human rights in islam, Författaren Al-Mawdudi http://www.ahlalhdeeth.com/vb/attachment.php?attachmentid=17452&d=1123641227
Citera
2006-10-10, 00:09
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep

Bismillah

Hej Nickep!

Ingen gåta alls, vi har Nutid som du kan fråga varför hon revrterat till islam?

Citat:

Den som ständigt envisas med att påstå Islam vara en fredens religion (tolkat inte våldsam) måste helt enkelt ha en förvriden syn på innebörden i begreppen våld/fred. Annan förklaring finns inte.

Först o främst ska vi förklara vad fred är innan vi går in i vad islam lär? Vi kan t ex. jämföra det med Sverige, är Sverige ett fredligt land?

MVH/ Ibn Hazm
Citera
2006-10-10, 00:31
Medlem
Bismillah

Relay

Citat:
Glöm inte att det var människor som även skrev Koranen från början till slut.
Men det gjordes inte hur som helst, glom inte det, for det ar just detta ar nagot som ar mycket unikt for Koranens trovardighet och bevarande i skrift och memorisering.
http://www.themodernreligion.com/basic/quran/quran_proof_preservation.htm

Citat:
Och att basera lagstiftning på sharia är mycket illa. Men hur kan du påstå att dagens lagar är orättvisa? Rätt och fel har med rådande rättspatos och vanlig simpel moral att göra. Ett exempel min moral säger mig att det är fel att stena någon till döds, eller att utföra andra hemska saker.
Du tycker Shari'ah ar illa men det tycker inte jag. Dessutom maste man komma ihag att Shari'ah tacker upp minst lika mycket som Svea Rikes lag gor, da de ar nagot som ar mycket omfattande som vi talar om. Brott och straff ar bara en liten del av Shari'ah.

Se bara hur olika det ar med dodsstraff. USA varldens ledande nation har den straffsatsen, om inte i alla delstater sa atminstone i bruk, vilket ar annu besynnerligare hur det kan bedomas olika fran stat till stat...det ar det jag menar med att manniskor bedomer brott och straff valdigt olika.

Citat:
Jaha så du är konvertit då blir jag nyfiken på vad var det som fick dig att konvertera?
Det ar ok om du kallar mig konvertit, sjalv sager jag revertit. Jag blev intresserad av att hitta Vem som skapat allt det fantastiska som jag har runt omkring mig. Fragan 'tror du pa Gud' var verkligen startskottet for mig att hitta svaret.

Citat:
Ett sekulariserat samhälle är alltid att föredra då religös frihet är en av sakerna som kommer med detta. Hur stor religös frihet kristna har i muslimska länder vet jag inte, men jag tvivlar att kristna minoriteter får bygga kyrkor i dom flesta muslimska länder. Och vi och dom verkar ju existera även bland muslimer gentemot ickemuslimer. Så felen är väl egentligen bådas, men att skylla det på det sekulariserade samhället är alledes för mycket.
Jag ser det som, speciellt Sverige ar valdigt padrivande att kategorisera 'religionsfrihet' till att betyda frihet FRAN religion. Det ar MIN uppfattning och ett sekulariserat samhalle lar vara ett steg i den riktningen.

I de flesta islamiska lander finns det kristna och judar som SKA ha ratt till kyrkor och synagogor, OM Shari'ah foljs. Det ar en rattighet. Dar jag bor finns det bade kyrka och synagoga. Helt i sin ordning.

Citat:
Jag försöker vara öppen men ju mer jag tar reda på Islam desto mer negativ har jag blivit mot den religionen. Kristendomen och Islam är lika krigiska och negativa för en människa i längden. Lösningen är ju då att inte låta religonen dominera på samma sätt som du önskar genom att du vill ha sharia.
Som jag skrev tidigare, det ar bra att vara oppen, det oppnar sinnena istallet for att tappa till dom.

Jag tycker varken Kristendomen eller Islam ar krigiska utan tycker det ar kristna och muslimer som utnyttjar sin religion i fel syfte. Religionen far skulden nar den troende borde bara hundhuvudet.

Citat:
Dom gånger jag går i kyrkan brukar jag aldrig klä mig i speciella kläder. Detsamma borde islam kunna reformeras till. Det finns ingen motsättning mellan sekulärt samhälle och islam eller någon annan religion egentligen. men när en grupp vill anpassa samhällets lagar och regler till religösa dogmer, det är då det blir så fel och farligt.
Kanske beroende pa att det inte finns nagra speciella riktlinjer? Dock finns det en del kristna samfund dar kvinnorna tar pa sig en sjal pa huvudet fore dom gar till kyrkan. Aven judinnor gor det, sa det ar ju ingentign nytt som kommit just for muslimska kvinnor.

Det ar just en bit jag inte tycker om 'att Islam sak reformeras in till kladesplaggen'. Du kan nog inte forsta vad det skulle innebara for mig som kvinna att inte ha rattighet att fa kla mig som JAG tycker ar ratt. Bara tanken ar fortryckande och fornedrande for mig. Skulle kunna bli sa tokigt att jag inte ens skulle ga utanfor dorren for jag skulle skammas for min 'obefintliga' kladsel... Sa for andra kanske det ar en bagatell, men inte for mig. Det ar darfor jag forsoker fa klarhet i den har fragan, for jag ar nastan saker pa att i ett sekulart samhalle sa ryker mina klades rattigheter. Och jag gillar inte att kopa grisen i sacken.
Citera
2006-10-10, 01:18
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
...Jag tycker varken Kristendomen eller Islam ar krigiska utan tycker det ar kristna och muslimer som utnyttjar sin religion i fel syfte. Religionen far skulden nar den troende borde bara hundhuvudet...
Det klassiska muslimska resonemanget - men det håller inte! Det är ungefär som att påstå att dynamitladdningen som självmordsbombaren spänner runt midjan inte är farlig förrän den sprängs. Hade dynamiten aldrig uppfunnits skulle bomdåden aldrig kunnat utföras. Hade Koranen aldrig sett dagens ljus, skulle den heller inte kunna "missupfattas" som det brukar heta från muslimskt håll av de terrorister som säger sina terrordåd inspirerade/sanktionerade av Islam.¨
Citera
2006-10-10, 01:21
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Det klassiska muslimska resonemanget

Du kanske förväntar dig ett annat svar av Nutid?
Citera
2006-10-10, 01:41
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Du kanske förväntar dig ett annat svar av Nutid?
Det har jag märkt vara ett vanligt (verkar inlärt) argument från muslimsk sida som är svårt att förstå meningen med. Om en meningsmotståndare (icke-muslim) som ställer en från pragmatisk/logisk synpunkt korrekt fråga, som muslimen har svårt att logiskt reda ut - anses ett svar, oavsett bristande relevans, bara vara att acceptera om en bifogad sidomotivering påpekar t.ex.:

- "du hade kanske förväntat dig ett annat svar"

eller

- "så tycker JAG"

F.ö. förväntar jag mig inget svar i en viss riktning av en annan debattör - repliken får den andra debattören stå för. Den får bli som den blir.
Citera
2006-10-10, 01:50
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Det har jag märkt vara ett vanligt (verkar inlärt) argument från muslimsk sida som är svårt att förstå meningen med. Om en meningsmotståndare (icke-muslim) som ställer en från pragmatisk/logisk synpunkt korrekt fråga, som muslimen har svårt att logiskt reda ut - anses ett svar, oavsett bristande relevans, bara vara att acceptera om en bifogad sidomotivering påpekar t.ex.:

- "du hade kanske förväntat dig ett annat svar"

eller

- "så tycker JAG"

Bismillah

Vilket sammanträffande Nickep! Det klassiska anti-islamiska resonemanget det du säger

Citat:

F.ö. förväntar jag mig inget svar i en viss riktning av en annan debattör - repliken får den andra debattören stå för. Den får bli som den blir.

Menar du att du frågar för att inte få svar?

MVH/ Ibn Hazm
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in