Bismillah
Nickep
Citat:
dels fundera på om Islam, trots vad ni tidigare så ivrigt hävdat (Islam som en fredens religion), kanske representerar just de mörka krafter som många icke-muslimer i exempel efter exempel presenterat belägg för (såväl i de religiösa källorna som ur den meny som verkligheten ger). De förklaringar från muslimskt håll om att stening för otrohet bara skulle ha inträffat fyra gånger på 1400 år faller på sin egen orimlighet.
Det finns manga muslimer som inte kanner till vad Shari'ah sager nar det galler brott/straff. Vilket ju knappast nagon annan kan ges skulden for an vederborande sjalv. Man har en skyldighet att kanna till vad Islams laror sager, i vidaste mojligaste man.
OM man sedan valjer att plocka bort vissa bitar eller tolka dom annorlunda, sa ar man inne pa reformeringens vag. Det ar inte jag.
Fragan borde stallas, de som doms til stening idag, gors det under de ratta premisserna? Enligt mig, nej det gors det inte. For man kan inte saga att man praktiserar Shari'ah om man gor egna tolkningar av det, bedomer efter om det fyller planboken eller vad det ma vara. DET ar inte Shari'ah. Det ar hyckleri.
Citat:
Överhuvudtaget kan jag inte se annat än att ni på punkt efter punkt, oavsett hur iögonenfallade och väl belagda fakta som än presenteras, alltid håller fast vid att Islam skulle vara en fredlig religion.
Och gor sa fortfarande. Muslimer brister daremot, men det gor andra manniskor ocksa. Bara for att det finns en del svenskar som begar incest skulle da inte jag drista mig till att saga att svenskar ar sjuka i huvudet, utan fortsatta att hava att de flesta ar goda till sin natur.
Citat:
Även om ni anser er ha godtagbara bevis för era ståndpunkter, måste ni rimligen förstå att andra, mindre grundligt insatta muslimer, utan er förmåga att formellt tolka och förklara, har alla möjligheter att misstolka, inte minst Koranens våldsamma avsnitt.
Dock ser jag inte pa vilket satt icke muslimer, som kanner ett generellt hat mot Islam och muslimer, ar de som ska beratta vad Islam ar? Luktar lite surt tycker jag.
Jag tror att de som ar intresserade att veta om sin religion, och andra seriosa sokande, vander sig till de rattmatiga kallorna. DET visar hur serios man ar i sitt stallningstagande.
Citat:
I Sverige kan jag inte se annat än att i framtiden mycket tät tvåvägskommunikation måste upprätthållas mellan samhälle och befintliga muslimska grupper. Utan reformerad Islam och tydlig sekularisering av den, kommer samexistensen mellan medborgarna i vårt land inte att fungera. De internationella konflikthärdarna som beror av militanta muslimers sätt att uttrycka sitt hat utgör bara en spegling av Islam och kan inte bara förklaras i politiska termer.
Du utmalar ett scenario som inte finns i verkligheten. Sa ser JAG det.
Jag tror inte du forstatt, man kan inte bade ata kakan och ha den kvar, vilket ditt forslag till reformering och sekularisering innebar. Det later som ett hot som jag ser det. Det svenska samhallet har satt tumskruvarna pa kristenheten som inte satt nagra kappar ivagen utan villigt latit sig ledas till reformeringspalen. Det ar DERAS val.
Det ar INTE mitt val nar det galler Islam och inte heller nar det galler min tro. DEN gar inte att forhandlas om, genom det scenario du gjort. Jag upplever det hotfullt och motsatter mig a det starkaste denna typ av 'losning'.
Jag bor inte i Sverige sa vad jag tycker lar vara irrelevant, men asikten kvarstar.