2006-11-12, 21:31
Bannlyst
Du undrade om någon speciell situation, och jag gav dig en citering från någon annan. Citaten i sig hör inte ihop på något sätt, men jag skrev om du förstog sammanhanget av det?
Citera
2006-11-12, 22:00
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Du undrade om någon speciell situation, och jag gav dig en citering från någon annan. Citaten i sig hör inte ihop på något sätt, men jag skrev om du förstog sammanhanget av det?
Kan du ta dig tid och bara svara pa det jag fragade istallet for att stalla en ny fraga? Har du forstatt nagot av det jag forklarat eller inte?
Citera
2006-11-12, 22:35
Bannlyst
Underkastelse?

Såvitt jag har förstått det så anser muslimer att man skall underkasta sig Guds plan för människan. Men, anser inte ni muslimer att man har någon som helst fri vilja? Om jag våldtar ett barn, är det då en del av Guds plan?
Citera
2006-11-13, 07:49
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Tzahal
Såvitt jag har förstått det så anser muslimer att man skall underkasta sig Guds plan för människan. Men, anser inte ni muslimer att man har någon som helst fri vilja? Om jag våldtar ett barn, är det då en del av Guds plan?
Underkastelse till Allah SWT betyder underkastelse till Hans vilja. Jamfor garna med tex tidigare profeter och tidigare troende som foljt Hans vilja. Accepterar man vad Hans vilja ar och foljer den, sa underkastar man sag, dvs foljer Honom och det Han vill.

Motsatsen blir alltsa om man inte accepterar Hans vilja sa underkastar man sig inte Hans vilja, dvs den ar inte vagledande. Man tar en annan vag.

Sjalvklart har vi en fri vilja, annars skulle vi ju tex vara tvungna att folja Hans vilja, och det ar vi ju uppenbarligen inte.

Om du begar ett brott sa ar det knappast Allahs SWT plan, utan det ar ditt eget val att bega brott. Att pasta att det ar nagon annas fel nar man felar/begar synder/brott, ar att gora sig sjalv oansvarig for sina handlingar och val. Och sa ar det inte.
Citera
2006-11-13, 10:44
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Underkastelse till Allah SWT betyder underkastelse till Hans vilja. Jamfor garna med tex tidigare profeter och tidigare troende som foljt Hans vilja. Accepterar man vad Hans vilja ar och foljer den, sa underkastar man sag, dvs foljer Honom och det Han vill.

Motsatsen blir alltsa om man inte accepterar Hans vilja sa underkastar man sig inte Hans vilja, dvs den ar inte vagledande. Man tar en annan vag.

Sjalvklart har vi en fri vilja, annars skulle vi ju tex vara tvungna att folja Hans vilja, och det ar vi ju uppenbarligen inte.

Om du begar ett brott sa ar det knappast Allahs SWT plan, utan det ar ditt eget val att bega brott. Att pasta att det ar nagon annas fel nar man felar/begar synder/brott, ar att gora sig sjalv oansvarig for sina handlingar och val. Och sa ar det inte.

Men hur vet man vad som är hans vilja när de heliga skrifter som finns går att tolka så olika? Är det något man bara vet eller känner i hjärtat?
Citera
2006-11-13, 12:00
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av TEO
Men hur vet man vad som är hans vilja när de heliga skrifter som finns går att tolka så olika? Är det något man bara vet eller känner i hjärtat?
Sa har jag upplevt det. Det kanns mycket tydligt i hjartat, det ar den slutliga bekraftelsen pa att man hittat ratt. Det som hander fore det ar ett sokande att forsoka hitta pusselbitar, hitta logiken i det man hittar. Mycket 'gravande' och arbete och framforallt ett oerhort emotionellt arbete att ga igenom. Och nar allting 'faller pa plats' da VET man.
Citera
2006-11-13, 13:07
Bannlyst
Delar ni alltså judendomens syn på egen vilja, man har möjlighet att göra gott och närma sig Gud, men man har ändå möjlighet att göra ont och distansera sig från Honom?
Citera
2006-11-13, 13:12
Medlem
TEOs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Sa har jag upplevt det. Det kanns mycket tydligt i hjartat, det ar den slutliga bekraftelsen pa att man hittat ratt. Det som hander fore det ar ett sokande att forsoka hitta pusselbitar, hitta logiken i det man hittar. Mycket 'gravande' och arbete och framforallt ett oerhort emotionellt arbete att ga igenom. Och nar allting 'faller pa plats' da VET man.

En följdfråga är naturligtvis given. Alla de som begår hemska brott i olika religioners namn känner säkert att de har hittat rätt. Hur kommer det sig? Har satan lurat dessa? Naturligtvis kan bara svaret bli rena spekulationer men satan borde vara inblandad på något sätt tycker i varje fall jag.
Citera
2006-11-13, 13:34
Medlem
Down_Lows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cracker-Jack...
Oavsett om pedofili var ett brott eller inte, eller om det är ett brott eller inte, inom islam, så hade muhammed sex med ett 8-9 årigt litet barn. Då är han per definition en pedofil, ingen normal människa är attraherad av ett litet barn.

End of discussion.
Finns det något som helst bevis att han hade sex med en 8-9 årig flicka?Står det någonstans?
Citera
2006-11-13, 13:44
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Down_Low
Finns det något som helst bevis att han hade sex med en 8-9 årig flicka?Står det någonstans?

Beläggen för Muhammeds pedofili är glasklara. Muhammed gifte sig med lilla Aisha när hon vad sex år gammal, han fullbordade giftermålet med henne (= samlag) när hon var nio år gammal. Bevisen finns i ett antal av islams grundtexter. Flera Hadither, framförallt i Sahih Bukhari och Sahih Muslim, med Aishas egna ord:

Bukhari, 7:62:64
Bukhari, 7:62:65
Bukhari, 7:62: 88
Bukhari, 5:236
Bukhari 8:73:151
Muslim, 8:3310
Bukhari 5:58:235 (Muhammeds drömmer om att ta sig ett barn som fru)

Aisha,dotter till Abu Bakr, brukade leka med dockor när Muhammed hälsade på. Giftermålet år 622, då Muhammed var 53, är allmänt accepterat som historisk fakta: http://en.wikipedia.org/wiki/Aisha#Aisha.27s_marriage_to_Muhammad

Du kan gå till Sahih Bukhari online, bara att börja läsa. Muslimer ser profeten Muhammed som den perfekta människan, den perfekta förebilden, därför är Muhammeds samlag med ett nioårigt barn anmärkningsvärt.
Citera
2006-11-13, 13:52
Medlem
Down_Lows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Beläggen för Muhammeds pedofili är glasklara. Muhammed gifte sig med lilla Aisha när hon vad sex år gammal, han fullbordade giftermålet med henne (= samlag) när hon var nio år gammal. Bevisen finns i ett antal av islams grundtexter. Flera Hadither, framförallt i Sahih Bukhari och Sahih Muslim, med Aishas egna ord:

Bukhari, 7:62:64
Bukhari, 7:62:65
Bukhari, 7:62: 88
Bukhari, 5:236
Bukhari 8:73:151
Muslim, 8:3310
Bukhari 5:58:235 (Muhammeds drömmer om att ta sig ett barn som fru)

Aisha,dotter till Abu Bakr, brukade leka med dockor när Muhammed hälsade på. Giftermålet år 622, då Muhammed var 53, är allmänt accepterat som historisk fakta: http://en.wikipedia.org/wiki/Aisha#Aisha.27s_marriage_to_Muhammad

Du kan gå till Sahih Bukhari online, bara att börja läsa. Muslimer ser profeten Muhammed som den perfekta människan, den perfekta förebilden, därför är Muhammeds samlag med ett nioårigt barn anmärkningsvärt.
"It is not clear when Aisha was born. Most scholars calculate her age, by reference to the date of her marriage to Muhammad (622) and then subtracting her age at marriage. However, there are many theories as to her age at marriage."
Citera
2006-11-13, 13:57
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Down_Low
"It is not clear when Aisha was born. Most scholars calculate her age, by reference to the date of her marriage to Muhammad (622) and then subtracting her age at marriage. However, there are many theories as to her age at marriage."

Att det "finns olika teorier" bevisar ingenting. Det finns som bekant "teorier" om det mesta. Skall det resonemanget ges relevans så kan vi slänga ut det mesta om Islam, Muhammeds ålder, vilket år Hijiran ägde rum, vilket år muhammed dog, strider, erövringar etc.

Man får givetvis utgå, precis som artikeln beskriver, ifrån islams egen etablerade kronologi för dessa händelseförlopp. Enligt den allmänt vedertagna kronologin står det klart vilket år Muhammed gifte sig med Aisha och hur gammal hon då var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in