2006-08-23, 03:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Hur kan du säga att det är en frivillig relation när straffet för att vända Allah ryggen är döden? Är det ett förhållande med jämvikt?

Ocxh detta vill jag fortfarande ha ett svar på. Trådskaparen eller de andra pro-islam-dårarna verker inte vilka svara på den... Obekvämt för ko-knullarna månne?
Citera
2006-08-23, 10:19
Medlem
Nickeps avatar
För Peter_UU nämnde du:
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
... koranen är såsom en spegel - vi ser oss själva i den. Är man hatisk och våldsam...så ser man hat och våld, men om man är fredlig och kärleksfull så ser man fred och kärlek...
Då är frågan: Om man, som du, anser stening till döds av män, som våldtagit kvinnor, vara en positiv utveckling av muslimsk strafflagstiftning (inte att bara stena kvinnor för sexuellt umgäge utom äktenskapet), anser du det tyda på "fredlig och kärleksfull" inställning i motsats till hat och våld? . Kritiken mot Peter_UU och dina jämförelser, med koranen som referens, ligger i ditt fall snubblande nära jämförelsen med dig sittande i glashus!

P.S.
Med tanke på att du ständigt betonar att alla andra är ologiska, okunniga och saknar religionsvetenskapliga kunskaper i din klass, varför kan du inte visa upp den logiken i forumets spalter då? Anser du t.ex. att ditt påstående nedan vittnar om logik av den högre skolan?

"Det som du kallar "utfallet mellan kristendom och islam" beror inte på religionerna utan på att samhällskulturen skilt sig markant åt. Islam har försökt fasthålla traditionella värderingar..."

I den första meningen ligger implicit (i varje fall när det gäller Islam) att religionen inte skulle ha någon större kulturell inverkan, dvs. kunna ses helt skild från "samhällskulturen". Alla försök till påståenden i den vägen måste ju anses mer än lovligt naiva eftersom, när det gäller de större religionerna, just de muslimska länderna uppvisar synnerligen stor samhällskulturell påverkan genom religionen.

I den andra meningen påpekar du (visserligen korrekt men utan att göra saken bättre) att Islam "...försökt fasthålla traditionella värderingar..." . Alla vet ju att Islam fortfarande har ett fast grepp om lagstiftarna, när det gäller att utforma lagstiftningen efter vad religionen stipulerar. Eftersom lagstiftning utgör en central del av kulturen i ett land, visar du ytterligare hur långt från verkligheten du befinner dig i dina försök att försvara en primitiv religion och dess grymma effekter just på samhällskulturen.

Varför inte komma ner på jorden någon gång?
Citera
2006-08-23, 10:28
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Nej, det är uppenbarligen du som inte förstår dig på arabiska. Arabiska är ett av de mest associationsrika språken på jorden och det är väl bara sanskrit som kan konkurrera ut den. Detta innebär att din tolkning baseras på din egen förförståelse av vad orden ska ha för betydelse och inte på vilket ord det handlar om. Själv har jag bara väldigt marginella kunskaper i det språket, men det har jag åtminstone snappat upp.

Och angående att fly från sanningen så är jag i så fall inte den enda. Majoriteten av religionshistorikerna och islamologerna håller med mig. Men sanningen är väl att det är du och dina rasistgelikar som står för lögnerna. Jag är förvisso inte säker på att ni verkligen är medvetna om att ni ljuger, jag tror att ni tror på er själv. Ungefär som det lilla barnet som inte förstår att ett ton fjäder väger lika mycket som ett ton bly. Rumi visste om detta och menade att koranen är såsom en spegel - vi ser oss själva i den. Är man hatisk och våldsam som du och terrorister så ser man hat och våld, men om man är fredlig och kärleksfull så ser man fred och kärlek.
Med andra ord kan man antingen göra exakt som det står i koranen, dvs slå sin fru, eller istället välja att inte ta till sig sådana verser.

Lyssna nu min lille vän, allah har förbjudit att koranen översätts, och säger i koranen att denna bok är tillräckligt tydlig för att man ska förstå den. Detta betyder att man ska tolka den bokstavligt.

För de som inte kan arabiska är det bara synd. De får förlita sig på översättningar och kommer ALDRIG någonsin att veta vad som egentligen står.

För det andra: menar du att alla dessa muslimer runtom i världen, nästan 1 miljard människor, som slår sin fru, handlar emot allahs vilja? Och just du och Bernström har rätt?

Dessutom talar du om en spegel och i nästa rad kommer med något i stil med "det är förbjudet att enligt koranen slå sin fru". Det är en emotsägelse mot allt du har sagt i så fall. För, om det är en spegel så tolkar nog de flesta den diskuterade versen så som att det är tillåtet att slå sin fru, och att mannen är mer värd än kvinnan - vilket by the way bekräftas i mer än 50verser i koranen.

Angående min arabiska så förstår jag varenda ord i den versen. Det är inte som många säger att man ska kunna klassisk arabiska för att förstå den. Du behöver endast unna fin arabiska, men vissa ord kan komma som är på klassisk arabiska, och då behövs ett speciellt lexikon och ordförklaringsbok som jag också har, men som egentligen inte heller går att förlita sig på.

Jag säger bara så här: alla översättningar och förklaringar är en stor jävla konspiration som genom hjärntvätt och falska förhoppningar manipulerar muslimer till att bli ännu mer muslimer och manipulerar icke-arabisk-talande till att tro att islam är något annat än satans religion.

Islam är ett gift. Det har inte med rasism att göra. Jag avskyr islam av hela mitt hjärta och anser att det är djävulens och de giftiga ormarnas religion. Jag har inget emot muslimer, det är inte deras fel att de inte vågar använda förnuftet.

Sedan finns de som flyr och försöker linda in och plåstra om alla verser och måla över dem med vackra färger, precis som du. Men du är så naiv och vet inte att om du inte följer koranen till hundra så är du en kafer och kommer att hamna i helvetet. Men som tur är så är islam en religion baserad på lögner och påhitt, så i slutändan kommer du bara att ångra att du genom hela ditt liv traskat omkring i ett konstant mörker i ihopp om och i styrka av att försvara verser som är skrivna av djävulens högra hand, muhammed.

Koranen utör det yttersta medlet för total kontroll av kvinnor, total underkastelse av lagen, och total kontroll av människorna. Islamister har ingen uppfattning om vad livet går ut på.

Du min vän är ett vilset får som fallit offer för den största ormen genom världshistorien, islam.
Citera
2006-08-23, 10:30
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Peter_UU kan uppenbarligen inte arabiska.
Jasså?
Citera
2006-08-23, 11:07
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Vi som läst engelska, tyska och svenka översättningar tycker dessa förefaller entydiga och hårda nog. Den ännu hårdare grundbetydelsen som du antyder lyser ofta igenom även i översättningarna. De eufemismer som förekommer i översättningar är förståeliga. Inställningen till Islam skulle annars ha varit än mer kritisk än den redan är.
Det rent naturliga är att människor ska våga stå för sin sak, i detta fallet det som står i koranen. Jag tycker att det är otroligt konstigt att människor som kallar sig muslimer och som kan arabiska ändå försöker inbilla sig att den vers de läser ger ett annat budskap än det som står. Kan en sådan människa kalla sig muslim? Nej, det tycker jag inte. En riktig troende tror med hjärta och själ - dvs, allt som står i skriften måste till varje pris efterlevas. Men de flesta muslimer tror inte med hjärta och själ, de tror med förnuft och godhet. Därför tycker de att den gud de tillber inte borde uppmana till hemska saker så som kvinnomisshandel, avrättningar av homosexuela osv - vilket inte är sanningen i koranen. I koranen uppmanas män att slå sina fruar om de inte lyder - men vissa - jag kallar dem falska muslimer - tycker tydligen att det är fel.

Citat:
Det är kanske förståeligt att den som har religionsvetenskapliga studier bakom sig tenderar att tolka, tolka, tolka. Vi andra som är vana vid att själva tyda och förstå innebörden av en text blir lätt misstänksamma mot behovet av långtgående tolkningar som ibland helt ändrar textens innebörd. Mitt intresse är bl.a. att få en bild av unga muslimska flickors intryck av de avsnitt som avspeglar deras plats i samhället.

Har du några synpunkter på det?
som du säkert vet och som jag ska påminna dig om så är unga muslimska flickor präglade av sina föräldrar genom hjärntvätt. Genom att övertyga dem om att vissa saker är till för allahs vilja, så överlämnar de hela sitt förnuft åt "sanningen" i koranen.

Anser man att koranen verkligen är allahs ord så leder det automatiskt till att man accepterar ALLT som står däri. Och om allah säger att kvinnan ska vara underkastad mannen, så är det en lag av naturen och en självklarhet att rätta sig efter.

I slutet av många verser i koranen står följande: ...och det gör hon (kvinnan) med god vilja.

Detta tolkar jag som ett av koranförfattarens sätt att hjärntvätta kvinnor enligt principen att upprepar man saker tillräckligt mycket för en person så kommer den personen att övertyga sig själv om att handlingen han gör sker med öpppet hjärta, dvs med god vilja. Eller också, med egen vilja.

Denna mentalitet förmedlas och sprids sedan genom modern till hennes döttrar i ung ålder. 15 år senare har flickan exakt samma mentalitet som hennes mor en gång hade.

För att ta ett äkta exempel på att det är så det brukar gå till så kan jag berätta om en händelse - som inte beskriver hur muslimska flickor tänker, men som bevisar att koranen förmedlas till barnen tidigt genom föräldrarna - som skedde för 1,5 veckor sedan: omkring 15 somalier i 14-15 årsåldern gick helt oprovocerat fram mot min kusin och hoppade på honom. Han slogs så gott han kunde men de lyckade till slut fälla honom varpå de började stampa på hans huvud. Några började bryta av kvistar från buskarna och gick fram och piskade min kusin samtidigt som de skrek "allaho akbar, allaho akbar".

Eftersom jag vet att de är 14 max 15 år och att de är helt ointresserade av allt vad läsning är (mestadels för att de inte kan läsa) och eftersom jag vet att det finns många somaliska källar-moskeer (föreningar) dit alla äldre somaliska män går och eftersom jag har stått utanför med en god somalier och lyssnat till vad som sägs så vet jag att föräldrarnas uppgift är att förmedla mot kristna fientliga budskap så som "det är halal (rättfärdigt) att piska kristna och pina dem".

I övrigt bör man komma ihåg att allt som står i koranen är uteslutande till mannens fördel. Koranen skrevs av män, för män - vilket också är intrycket för den öppensinnade och förnuftige som läser koranen.
Citera
2006-08-23, 11:08
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rollx
Är inte precis en religiös person, Är ifärd att gå ur svenska kyrkan. Ingen annan religion intresserar mig heller. Men islam verkar vara den mest aggressiva religionen för tillfället. Alla dessa självmords bombare och fanatiker som mördar i islams namn (allahs namn). Det får just denna religion att lukta ruttet.

Koranen är säkerligen fylld med visdomsord. Och icke förespråkar våld ?. Det är som vanligt, människor missbrukar en religion för sina egna syften.
Skillnaden är att islam är den enda religionen som uppmuntrar till strid mot icke-muslimer.
Citera
2006-08-23, 11:12
Medlem
Peter_UUs avatar
Citat:
Återigen och återigen, läste du citatet? Som du märkte så var det nite Bernström som stod för tolkandet utan han refererade historiska auktoriteter inom islam. Dessutom bygger kommentarerna och bihangen i Koranens budskap på den engelska The Message of the Quran av Muhammad Asad. Och den muslimska världens största auktoritet rörande muslimsk teologi, al-Ahzaruniversitetet, har godkänt översättningen. Så det handlar inte om någon socialdemokratisk Mona Muslim/PK-fjantiskt bok. Bernström redovisar dessutom, i de fall det går (och då det behövs), de ordagranna översättningarna av menigarna.

Och prata inte om att tolka koranen rätt, för du, som islamofob, vet inget om hur en rätt tolkning ska se ut.
Har du dem för vers 4:34 så kan vi jämföra med min översättning:

Männen står över kvinnorna för att allah föredrar den ena över den andra, ty på vilket sätt samlade de (männen) sina pengar? För att den rättfärdiga (kvinnan) är gudfruktigt lydig även när männen är borta och i rädsla handlar enligt allahs vilja men om de (kvinnorna) gör uppror så ska ni varna dem, avstå från att dela säng med dem och slå dem. Om de lyder er så acceptera då dem. allah är hög (sitter högt), stor.
Sura 4:34
Citera
2006-08-23, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Skillnaden är att islam är den enda religionen som uppmuntrar till strid mot icke-muslimer.

99,9% av det du skriver här är lögner.
Dem svenskar som går på din smutskastning och skitsnack är nog mer efterblivna än vad du själv är.

Även under krig är det inte tillåtet att förtrycka kvinnor, barn, de gamla, de sjuka eller de sårade. Kvinnors heder och renhet ska respekteras under alla omständigheter. Den hungrige måste få mat, den nakne kläder, och den sårade eller sjuke medicinsk behandling, oavsett om de hör till det islamiska samhället eller kommer från dess fiender. Liv och egendom tillhörande alla invånare i en islamisk stat anses heliga, oavsett om personen är muslim eller inte.

Vilken annan religion har den här synen?
Citera
2006-08-23, 13:13
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Har du dem för vers 4:34 så kan vi jämföra med min översättning:

Männen står över kvinnorna för att allah föredrar den ena över den andra, ty på vilket sätt samlade de (männen) sina pengar? För att den rättfärdiga (kvinnan) är gudfruktigt lydig även när männen är borta och i rädsla handlar enligt allahs vilja men om de (kvinnorna) gör uppror så ska ni varna dem, avstå från att dela säng med dem och slå dem. Om de lyder er så acceptera då dem. allah är hög (sitter högt), stor.
Sura 4:34
Jag har redan redovisat den sista delen av denna vers (tillsammans med kommentarerna). Men den första delen lyder:

Männen skall ha ansvar för och omsorg om kvinorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt.

Kommentarerna lyder (första meningen): "Ordagr: "med de företräden som Gud har gett några av dem framför de andra och med det som de ger ut av sin egendom". - Ordet Qawwam är en"emfatisk" form av qaim (den som "ansvarar för [el. '...underhöll henne']" (se Lane VIII, 2995). Formen qawwam har en vidare betydelse än qaim och omfattar aspekterna underhåll och beskydd såväl som moraliskt ansvar."
Bernström valde alltåså att skriva "den styrka och" istället för hela den ovan citerade ordagranna meningen. Men betydelsen är densamma.

Tja, det framgår med allra största tydlighet att din översättning är en mänsklig motsvarighet till en babelsfishöversätting... (vet du inte vad babelsfish är så titta in på altavista och klicka på översätt).
Citera
2006-08-23, 13:30
Medlem
Citat:
Jag har redan redovisat den sista delen av denna vers (tillsammans med kommentarerna). Men den första delen lyder:

Männen skall ha ansvar för och omsorg om kvinorna med [den styrka och] de andra företräden som Gud har gett dem, och i egenskap av [kvinnornas] försörjare. Rättfärdiga kvinor förrättar ödmjukt sin andakt [inför Gud] och döljer [för andra] det som Gud har dolt.

Kommentarerna lyder (första meningen): "Ordagr: "med de företräden som Gud har gett några av dem framför de andra och med det som de ger ut av sin egendom". - Ordet Qawwam är en"emfatisk" form av qaim (den som "ansvarar för [el. '...underhöll henne']" (se Lane VIII, 2995). Formen qawwam har en vidare betydelse än qaim och omfattar aspekterna underhåll och beskydd såväl som moraliskt ansvar."
Bernström valde alltåså att skriva "den styrka och" istället för hela den ovan citerade ordagranna meningen. Men betydelsen är densamma.

Tja, det framgår med allra största tydlighet att din översättning är en mänsklig motsvarighet till en babelsfishöversätting... (vet du inte vad babelsfish är så titta in på altavista och klicka på översätt).

Det bästa man kan göra är att ignorera honom. Han är född med hat mot Islam och muslimer. Allt han skriver har hans kusin lärt honom. Det är bara syrianskt skitsnack här hatar dem islam och muslimer och på sommrarna åker dem till muslim länder och säger att dem är muslimer. Dem lögner han skriver här är bara påhitt.
Citera
2006-08-23, 14:00
Medlem
illums avatar
Citat:
Om du nu har så rätt, varför lämnar du då inte in en uppsats på närmsta universitet där du lägger fram dina teorier? Redovisa gärna vilket betyg du fick på uppsatsen. Det kan vara roligt för oss att veta
Du avböjer alltså att förklara lögnen att hadith skulle stå över koran? Inte oväntat men ändå, trevligt med walkover som vanligt.

Det är fantastiskt dessa kommentarer om "universitet" du gör med, vad synd att alla islams skolor inte håller med dig, eller att du antar att islam skulle vara något vetenskapligt.

Citat:
Ursprungligen postat av islameurope
Han är född med hat mot Islam och muslimer
Jag avskyr islam, inte muslimer. Jag tycker synd om muslimer. De är födda in i hatets religion, hjärntvättade med sekterisk lögn sedan barnsben. Det är inte deras fel, så jag tycker synd om dem. Inte så konstigt att de fylls av sådant hat när de läser sunnah, för Muhammed var ju sannerligen en hatisk, mördande, pedofil maktgalning. Så, som sagt, lögnen islam hela dagen, men muslimer nej, jag tycker synd om dem och vill att de också ska få åtnjuta mänskliga rättigheter.
Citera
2006-08-23, 14:09
Medlem
illums avatar
Men men, jag tycker vi kör på med lite mer fakta i stället för cirkeldefinitioner, två fel gör ett rätt och liknande islamisk debatteknik...

Citat:
"And it is for the women to act as they (the husbands) act by them, in all fairness; but the men are a step above them."[7] (Q. 2:228) Rodwell
"Men have authority over women because Allah has made the one superior to the other."(Q. 4:34) Dawood.

The famous commentator Ibn Kathir commented on (Q. 4:34) saying:

"Men are superior to women, and a man is better than a woman."[8]

Other commentators such as Razi, Baidawi, Zamakhshari, and Tabari are of the same opinion.

Razi, commenting on Q. 4:11, said:

"(The males share is that of two females). Man is more perfect than the woman in creation, and intelligence, and in the religious sphere, such as the suitability to be a judge, and a leader in worship. Also, the testimony of the man is twice that of the woman. So that whoever is given great responsibilities must be given correspondingly great privileges. As the woman is deficient in intelligence and of great lust, if she is given much money, much corruption will be the result. "[9]

He also added:

"The male is mentioned first in Q. 4:11 because the male is better than the female."[10]

The intellectual and religious deficiencies of women are stated in the following Hadith found in Sahih al-Bukhari which is considered by Muslim scholars to be "The most authentic book after the Book of Allah (ie. the Qur'an)":[13]

"Allah's Apostle once said to a group of women : 'I have not seen any one more deficient in intelligence and religion than you. A cautious, sensible man could be led astray by some of you.' The women asked: 'O Allah's Apostle, what is deficient in our intelligence and religion?' He said: 'Is not the evidence of two women equal to the witness of one man?' They replied in the affirmative. He said: 'This is the deficiency of your intelligence' ... 'Isn't it true that a woman can neither pray nor fast during her menses?' The women replied in the affirmative. He said: 'This is the deficiency in your religion.'"[14]

The Qur'an states,

"And call in to witness two witnesses, men; or if the two be not men, then one man and two women, such witness as you approve of, that if one woman errs the other will remind her."[19]

An educated Muslim woman in trying to explain why the testimony of the woman is half that of the man said,

'Woman was made to bear and feed children. Therefore she is very emotional. And she is forgetful, because if she did not forget how it is to give birth she would not have another child. That is why she will not be as reliable a witness as a man."[20]

Therefore in Islam, the woman is perceived as being deficient in three important areas: to others due to her denial of man's kindness; to herself, due to her inadequate intelligence; and in relation to God, due to her inadequacy in religion.

The previously mentioned deficiencies show the woman's inadequacy as a companion for man. Her deficiency in intelligence and religion prevent her from exchanging secular or sacred ideas or participating in religious or related spheres. To what level do these deficiencies reduce the woman?

"'Omar [one of the Khalifs] was once talking when his wife interjected, so he said to her: 'You are a toy, if you are needed we will call you.'"[21]

And 'Amru Bin al-'Aas, also a Khalif, said: "Women are toys, so choose."[22]

This was not just 'Amru Bin al-'Aas and 'Omar's opinions. Mohammad himself said:

'The woman is a toy, whoever takes her let him care for her (or do not lose her)."[23]

The belief that a woman is a toy is of vital importance for the spiritual well being of a man. For according to the great philosopher Ghazali

"In the company of women, looking at them, and playing with them, the soul is refreshed, the heart is rested, and the man is strengthened to the worship of God...this is why God said: 'That he might rest in her.' (Q. 7:189)"[24]
Det finns inga fresha fördelar med att vara musse, bara att inse...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in