2006-08-22, 23:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Le Grand Maître
Läste du överhuvudgatet Bernströmcitatet? Eller var texten för lång för dig. Kanske det blir bättre om jag skriver så här:
kvinnor
inte
smisk
koranen
Vad är det som gör bernströms tolkning så otroligt korrekt då? Bara för att bernströms tolkning passar din förkärlek till islam, betyder det inte att bernström har tolkat koranen rätt. Bernström är med största sannolikhet politiskt korrekt, och försöker ge en så positiv bild som möjligt av koranen.

Jag förstår inte varför du i alla islam trådar ska så fanatiskt försvara islam, som om Islam vore en felfri religion (läs sjuk sekt).
Citera
2006-08-22, 23:27
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Jag har läst stora delar på arabiska, vilket väger tyngre än att förlita sig på en fanatiker som bernström och som med största sannolikhet fick betalt för att göra en så mild tolkning av koranen som möjligt. Alla de översättningar jag har läst är löjligt milda jämfört med vad som egentligen står i koranen....
Vi som läst engelska, tyska och svenka översättningar tycker dessa förefaller entydiga och hårda nog. Den ännu hårdare grundbetydelsen som du antyder lyser ofta igenom även i översättningarna. De eufemismer som förekommer i översättningar är förståeliga. Inställningen till Islam skulle annars ha varit än mer kritisk än den redan är.

Det är kanske förståeligt att den som har religionsvetenskapliga studier bakom sig tenderar att tolka, tolka, tolka. Vi andra som är vana vid att själva tyda och förstå innebörden av en text blir lätt misstänksamma mot behovet av långtgående tolkningar som ibland helt ändrar textens innebörd. Mitt intresse är bl.a. att få en bild av unga muslimska flickors intryck av de avsnitt som avspeglar deras plats i samhället.

Har du några synpunkter på det?
Citera
2006-08-23, 00:01
Medlem
Pamlors avatar
Peter UU du måste väl medge att det är postivt om de tolkar koranen milt, vi understödja dessa liberala krafter.

Dessvärre är de tankarna inte representativa för den övervägande marjoteten av alla muslimer ...

JAg tycker att de liberalakrafterna borde byta namn på sin relgion för att avgränsa sig från de konservativa krafter, t.ex. kallar sig "allahs barn", "allahs vittnen" "islams barn" o.s.v.

ÄNu är det förvirringen mellan begreppen ty folk verka ju tolka islam som en enhet som vi kan se i denna tråden och inte bruka urskiljning gällande att det finns konservativa och liberala krafter imo ....
Citera
2006-08-23, 00:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pamlor
Peter UU du måste väl medge att det är postivt om de tolkar koranen milt, vi understödja dessa liberala krafter.

Dessvärre är de tankarna inte representativa för den övervägande marijoteten av alla muslimer ... situtionen är som situtionen är ....
Nja, bättre om de tolkar koranen så negativt som möjligt, då håller folk sig borta från skiten
Citera
2006-08-23, 00:25
Medlem
illums avatar
Citat:
Jag försvarar inget, jag angriper bara obotliga lögnhalsar. Sådana är det värsta jag vet.
Då kan väl du förklara ditt resonemang runt varför sunnah skulle stå över koran? No offence, men först koran, sedan hadith, fråga gärna om det är något annat du undrar över.

Ok, då tar vi lite mer om hur islam är evigt förtryckande av kvinnor, som ses underlägsna, mindre värda, deras vittnesmål är mindre värt, de ska lyda sin man/pappa/brorsa, de ärver mindre, de får inte umgås privat med män, de får inte ha arbeten där de har fysisk kontakt med män som inte är släktingar och liknande.

Läs gärna lite mer här efter du funderat lite över varför koranen står över haditherna. http://debate.domini.org/newton/womeng.html

Islam är en hatisk religion.
Citera
2006-08-23, 00:58
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter_UU
Jag har läst stora delar på arabiska, vilket väger tyngre än att förlita sig på en fanatiker som bernström och som med största sannolikhet fick betalt för att göra en så mild tolkning av koranen som möjligt. Alla de översättningar jag har läst är löjligt milda jämfört med vad som egentligen står i koranen.

Du har fått en översättning som jag själv har gjort i inlägg #139 och även en länk till den arabiska grundtexten så kan du kontrollera att det är exakt så som jag har översatt det, ord för ord. Endast fanatiker och psykopater skulle tolka det annorlunda. Det där är bara en liten instickare i hur stor skillnad det är mellan vad som verkligen står i koranen och det som många översättare förmildar med.

Det står klart och tydligt i denna följd: ...om de gör uppror så varna dem, dela inte säng och slå dem. Inget annat. Att tolka det på annat sätt än att misshandel mot sin fru är tillåten visar bara en riktigt, riktigt stor brist på realism.

Du flyr från sanningen och vågar inte stå för vad som verkligen står i koranen. Din önskan är att sådana saker inte ska förekomma hos den gud d tillber och på ett naivt och korkat sätt försöker du skjuta denna sanning åt sidan och komma med surrealistiska åtaganden.

Vad skulle allah säga, för att du skäms över hans lag?
Nej, det är uppenbarligen du som inte förstår dig på arabiska. Arabiska är ett av de mest associationsrika språken på jorden och det är väl bara sanskrit som kan konkurrera ut den. Detta innebär att din tolkning baseras på din egen förförståelse av vad orden ska ha för betydelse och inte på vilket ord det handlar om. Själv har jag bara väldigt marginella kunskaper i det språket, men det har jag åtminstone snappat upp.

Och angående att fly från sanningen så är jag i så fall inte den enda. Majoriteten av religionshistorikerna och islamologerna håller med mig. Men sanningen är väl att det är du och dina rasistgelikar som står för lögnerna. Jag är förvisso inte säker på att ni verkligen är medvetna om att ni ljuger, jag tror att ni tror på er själv. Ungefär som det lilla barnet som inte förstår att ett ton fjäder väger lika mycket som ett ton bly. Rumi visste om detta och menade att koranen är såsom en spegel - vi ser oss själva i den. Är man hatisk och våldsam som du och terrorister så ser man hat och våld, men om man är fredlig och kärleksfull så ser man fred och kärlek.
Citera
2006-08-23, 01:07
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Vad är det som gör bernströms tolkning så otroligt korrekt då? Bara för att bernströms tolkning passar din förkärlek till islam, betyder det inte att bernström har tolkat koranen rätt. Bernström är med största sannolikhet politiskt korrekt, och försöker ge en så positiv bild som möjligt av koranen.

Jag förstår inte varför du i alla islam trådar ska så fanatiskt försvara islam, som om Islam vore en felfri religion (läs sjuk sekt).
Återigen och återigen, läste du citatet? Som du märkte så var det nite Bernström som stod för tolkandet utan han refererade historiska auktoriteter inom islam. Dessutom bygger kommentarerna och bihangen i Koranens budskap på den engelska The Message of the Quran av Muhammad Asad. Och den muslimska världens största auktoritet rörande muslimsk teologi, al-Ahzaruniversitetet, har godkänt översättningen. Så det handlar inte om någon socialdemokratisk Mona Muslim/PK-fjantiskt bok. Bernström redovisar dessutom, i de fall det går (och då det behövs), de ordagranna översättningarna av menigarna.

Och prata inte om att tolka koranen rätt, för du, som islamofob, vet inget om hur en rätt tolkning ska se ut.
Citera
2006-08-23, 01:10
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av illum
Då kan väl du förklara ditt resonemang runt varför sunnah skulle stå över koran? No offence, men först koran, sedan hadith, fråga gärna om det är något annat du undrar över.

Ok, då tar vi lite mer om hur islam är evigt förtryckande av kvinnor, som ses underlägsna, mindre värda, deras vittnesmål är mindre värt, de ska lyda sin man/pappa/brorsa, de ärver mindre, de får inte umgås privat med män, de får inte ha arbeten där de har fysisk kontakt med män som inte är släktingar och liknande.

Läs gärna lite mer här efter du funderat lite över varför koranen står över haditherna. http://debate.domini.org/newton/womeng.html

Islam är en hatisk religion.
Om du nu har så rätt, varför lämnar du då inte in en uppsats på närmsta universitet där du lägger fram dina teorier? Redovisa gärna vilket betyg du fick på uppsatsen. Det kan vara roligt för oss att veta
Citera
2006-08-23, 01:31
Bannlyst
Citat:
Och prata inte om att tolka koranen rätt, för du, som islamofob, vet inget om hur en rätt tolkning ska se ut.
Jag behöver inte tolka koranen. Räcker med att jag läser utmärkta engelska översättningar av koranen på engelska. För övrigt är jag inte islamofob. Det är bara en störd religion, och jag inser detta, till skillnad från dig.
Citat:
Nej, det är uppenbarligen du som inte förstår dig på arabiska. Arabiska är ett av de mest associationsrika språken på jorden och det är väl bara sanskrit som kan konkurrera ut den. Detta innebär att din tolkning baseras på din egen förförståelse av vad orden ska ha för betydelse och inte på vilket ord det handlar om. Själv har jag bara väldigt marginella kunskaper i det språket, men det har jag åtminstone snappat upp.
Peter_UU kan arabiska bättre än dig, så sluta spela duktig.
Citera
2006-08-23, 01:41
Medlem
Le Grand Maîtres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GayMan
Jag behöver inte tolka koranen. Räcker med att jag läser utmärkta engelska översättningar av koranen på engelska. För övrigt är jag inte islamofob. Det är bara en störd religion, och jag inser detta, till skillnad från dig.
Peter_UU kan arabiska bättre än dig, så sluta spela duktig.
Peter_UU kan uppenbarligen inte arabiska.
Citera
2006-08-23, 02:54
Bannlyst
Är inte precis en religiös person, Är ifärd att gå ur svenska kyrkan. Ingen annan religion intresserar mig heller. Men islam verkar vara den mest aggressiva religionen för tillfället. Alla dessa självmords bombare och fanatiker som mördar i islams namn (allahs namn). Det får just denna religion att lukta ruttet.

Koranen är säkerligen fylld med visdomsord. Och icke förespråkar våld ?. Det är som vanligt, människor missbrukar en religion för sina egna syften.
Citera
2006-08-23, 03:29
Medlem
Citat:
Återigen och återigen, läste du citatet? Som du märkte så var det nite Bernström som stod för tolkandet utan han refererade historiska auktoriteter inom islam. Dessutom bygger kommentarerna och bihangen i Koranens budskap på den engelska The Message of the Quran av Muhammad Asad. Och den muslimska världens största auktoritet rörande muslimsk teologi, al-Ahzaruniversitetet, har godkänt översättningen. Så det handlar inte om någon socialdemokratisk Mona Muslim/PK-fjantiskt bok. .

Vad är det för jävla religion som med hjälp av ngn självutnämnd elit måste "godkänna" vad folk får tycka och skriva om den?

Angående Bernströms syn på Koranen och islam: Karln har ju all anledning att göra positiv reklam för just sin egen religion -källkritik skulle inte skada
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in