2006-10-05, 16:57
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Jag börjar faktiskt tröttna på denna brist på självkritik jag ofta ser. Att försvara sådant som inte går att försvara.

Hej Relay! Alltid kul med nya ansikte i islamtråden

Varför tror du att vi försvarar islam? Vi försvarar inte den, den är redan beskyddad och växer fort speciellt i väst. Vi diskuterar för att upplysa folk som har missförstånd om den religionen.

Citat:

Islam behöver utvecklas mot sekularisering precis som den västerländska kristendomen gjort. Jag kan då börja uppskatta Islam på ett annat sätt när man inte upplever den som ett ständigt hot.

Kan hända att din fobi mot islam beror på okunskap, det är ju lättare att ta till sig fördomar än kunskap. Med kunskap får du en stark mark att stå på och med fördomar bygger du hus på sand som när som helst raserar av en liten och mjuk våg.

MVH/ Ibn Hazm
Citera
2006-10-05, 16:59
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Bismillah

Detta skrev du till JLP efter att han hävdat att "Dessvärre är det ett inte helt okänt fenomen att kvinnor, i synnerhet av västerländsk liberal variant, kan dras till förtryckare av olika slag."

Vill du också hänvisa oss var vi kan läsa om det eftersom du håller med honom? Statestik eller dylikt?

Klart det är, motpoler dras ofta till varandra, det kan du läsa i stort sett i vilken bok i allmänpsykologi som helst.

Ofta dras dessa människor förutom till muslimer även till grova brottslingar, nazister och liknande, det ser man lätt om man får gå ut genom dörren och tala med folk
Citera
2006-10-05, 17:00
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Det finns en del som hävdar på fullt allvar att Islam är fredens religion, men läser man historien om dess tillkomst och utbredning så får man helt motsatt bild. Och islam behöver reformeras precis som kristedomen reformerats.

Bismillah

Det kan bero om från vilka källor man skaffar sina kunskaper i historia, du vet mycket väl att två personer som har konflikter med varandra ger två olika svar, samma sak med historia. På vilket sätt tror du islam sprider sig bland västerlänningar? Med svärdet och tvång?
Citera
2006-10-05, 17:01
Medlem
Relays avatar
Ibn
Ny och ny har varit reggad sedan 2002 men det måste vara ett rekord att vara reggad så länge och ändå ha så få inlägg.
Men jag tackar för välkomnandet.
Citera
2006-10-05, 17:03
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Jag förstår att du just nu är glad över ditt nya ord "abrogation", men gör dig inte dum.

Bismillah

Inte trodde jag att även du JLPicard kan komma med Ad-hominem argument. Jag är väldigt besviken, trodde du var helt olika dom andra, men nu vet jag att dina kunskaper i islam inte sträcker sig längre än vad anti-islam sidor citerar.
Citera
2006-10-05, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
Arabiseringen av svenskan kommer mer och mer och tids nog har du ditt Kalifat här
Suck. Tala om att göra en höna av en fjäder.

Idag tycks dina vildsinta angrepp mest gå ut på att smäda och håna så mycket som möjligt. Vaknat på fel sida?
Citera
2006-10-05, 17:05
Medlem
Bismillah

Mysonoxen

Citat:
1. Om nu det strider så mycket mot islam detta med kvinnoförtryck, varför SER man inte imamer o. dyl. protestera mot dessa förhållanden, f.ö. lika lite som de protesterar mot terroristhandlingar?
Da jag inte ar imam sa kan jag inte svara i deras stalle. Fragan borde riktas till dom.

Citat:
Både Bibeln och Koranen är fulla med tvetydigheter och motsägelser samt rena vetenskapliga faktafel, så många att jag inte orkar gå in på allt här.
Inte Koranen i alla fall.

Citat:
2. Om nu det är mannens plikt att försörja familjen kan man ju fråga varför så många muslimska män lever en parasittillvaro i Sverige. Menar du att dessa parasiter inte är sanna muslimer?
JAG vet inte om det du pastar ar sant eller inte, men om du tagit i beaktande hur arbetsmarknaden ser ut, sa KAN det vara en bidragande faktor. Det racker liksom inte att se ett par man sitta pa ett cafe och dricka kaffe och prata. Dom kanske har lunch? Dom kanske arbetar natt? Dom kanske inte arbetar? Dom kanske vantar pa sina fruar som gatt till frissan osv.

VEM som ar sann muslim och vem som inte ar det avgor Allah SWT, inte Mysonoxen och definitvt inte nutid.

Tack ar redan 'bekant' med websidan.
Sa du tycker att du har ratt att tro vad du vill och jag har inte samma rattighet att tro vad jag vill. Ar det vad du menar? Kan du saga varfor din slutsats OBS ha i minnet att vi talar om MIG har, ar mera ratt for mig an vad min egen slutsats ar?

Citat:
Där kan du läsa en hel del fakta om Koranen skriven av den utmärkte muslimske avhopparen Ali Sina.
Iraniern - jomenvisst iranier har verkligen levt under korrekt Islam pa hogsta niva.

Citat:
Vist jag ska läsa berättelsen, det är förmodligen en mycket tragisk historia i mina ögon.
Rekommendras verkligen att lasas.

Citat:
4. Jo det finns det. Nazistuniformer är förbjudna, och så borde det vara med burka och dylikt, även det är en politisk uniform då islamisterna/muslimerna själva önskar stater byggda på religionen som grund. I Frankrike bl.a. har man insett detta och klassat burka, chador och nikab ihop med nazistsymboler och annat skräp. Bravo!
Burqa har inget med politik att gora, tyvarr finns det flera uttalanden fran just franskt hall, av framfor allt icke muslimer, som tror att det ar sa. Det ar latt att saga saker utan att ta reda pa hur det forhaller sig. Latt som en platt, men nagot oseriost faktiskt.

Frankrike uppvisar iom det att dom tycker det ar ok att sarbehandla muslimska flickor och kvinnor och att de inte har samma rattigheter som andra i samhallet. DU kallar det for bra, jag kallar det for hyckleri. Saga i stadgan att alla har samma ratt och sen ta ifran en grupp dess rattighet. Hyckleri och dubblemoral.

Citat:
Fantasi med knivar? Förnekar du att en hel del hedersrelaterade mord begåtts på just det viset? Men det kanske var "rätt åt flickorna", det verkar ju Måna Muslim ha tyckt!
Ja du hade lite 'vifta med kniven pa gang' a glomde (finnar som slass med kniv, generellt uttryckt) ok da ar jag med.

Tragiskt nog forekommer mord av kvinnor i olika lager idag. I Islam ar det forbjudet. Och nar det gors sa ar det traditions/kulturellt bundet. Nagot som borde fa ett stopp omedelbart bums.

Vilka 'manga muslimer' tycker det ar 'ratt at'? En sak som vi lyckats hyfsat bra rada bot pa, tror jag, pa FB, ar att fa bort denna standiga generalisering. Tro mig, det framjar INTE saken. Och leder ingenstans heller.
Citera
2006-10-05, 17:07
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Varsågod och visa mig att 4:34 inte längre gäller inom dagens islam.

Bismillah

Innan du går djupt i Alnasikh wal mansoukh borde du först besvara mina frågor om vad heter den Ibn Hazm som skrivit Alnasikh wal manoukh? Och var är islamlärdas ijma angående den versen vi diksuterade?
Citera
2006-10-05, 17:08
Medlem
Bismillah

Citat:
Nutid har kanske ofrivilligt besvarat sin egna fråga. Sedan anser jag att Sharia lagar inte hör hemma någonstans. Men om Muslimer vill förtrycka delar av sin egna befolkning med detta så gärna för mig. Och JO Islam behöver definitivt reformeras dina egna åsikter visar tydligt på detta.
Du far tycka vad du vill om Shari'ah lagar, ingen som tvingar dig att tycka si eller sa.
Shari'ah ar inte till for att fortrycka. Ar svensk lagstiftning till for att fortrycka eller for att hjalpa till? Samma princip.
Nix ingen reformering.
Citera
2006-10-05, 17:10
Medlem
IbnHazms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Och vad menar du med "dagens islam"? Har du ännu inte begripit att islam inte är en homogen och monolitisk religion?

Bismillah

Tydligen inte! Jag förvånas nu hela tiden av JLPicards inlägg idag
Citera
2006-10-05, 17:10
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IbnHazm
Bismillah

Det kan bero om från vilka källor man skaffar sina kunskaper i historia, du vet mycket väl att två personer som har konflikter med varandra ger två olika svar, samma sak med historia. På vilket sätt tror du islam sprider sig bland västerlänningar? Med svärdet och tvång?
Citat från Bra böckers världshistoria bok nr 4 sid 68
Från ingressen
Citat:
Arabiens profet Muhammed dog år 632 i Medina efter att ha vunnit större delen av Arabien för sig och sin lära. Hans efterföljare förde hans agressiva politik ut över Arabiens gränser och vann en framgång som ingen hade drömt om. Inom tio år var stora delar av Bysantiska riket - Syrien och Egypten i deras händer, och den Persiske storkonungens rike var nästan helt erövrat. Innan hundra år hade gått hade de skapat ett imperium från Pyreneerna till Pamir.
Kan detta skett enbart genom fredligt missionerande svar nej.
Kan man misstolka texten svar nej
Citera
2006-10-05, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Rekommendras verkligen att lasas.
Jag har läst berättelsen om kanadensiskan som omvände sig från ateism till islam. Den styrker det jag tidigare sagt. Många religiöst intresserade konverterar till islam, därför att det är en enkel och logisk religion.

Kanadensisken försökte bli kristen, men alla krångliga läror hindrade henne: Gud som blir kött, treenigheten, försoningsläran etc. I islam såg hon en befriande enkelhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in