2006-10-05, 14:09
Medlem
Bismillah

Cimmerian

Citat:
Suck. Mitt misstag är att jag ibland inte kan låta bli att försöka resonera utifrån en logisk och etisk ståndpunkt med gravt religiösa människor...
Du kan avsta fran att resonera med mig ocksa, det ar ju ett val menar jag...

Citat:
1) Du VET inte ett skit, min vän. du TROR. En djävulsk skillnad, no?
For dig kanske det ar skillnad, for mig ungefar detsamma. Betyder det att DU har ratt eller fel eller jag har ratt eller fel? Slutsats, vi har olika asikter.

Citat:
2) Utifrån denna TRO som du har underkastat dig får du HELA din etiska och moraliska världsbild.
Ja och det ar mitt val dessutom.

Citat:
Om denna ifrågasätts svarar du bara att "vi inte har hela bilden klart för oss" eller att "Allah vet bäst" eller dylikt... Det räcker tyvärr inte.
Nu ar det val sa, att mina svar inte ar till for att tillfredsstalla dig, utan jag svarar utifran mina kriterier. Skulle jag ge dig svar som DU ville hora, sa skulle jag kalla det for hyckleri och fjaskeri.

Citat:
Du har bara tagit plats i skaran av de irrationella, de som vänder sig från kunskap och vetenskap och mot vidskepelse och tro.

Vidskepelse? Men det ar ju DIN definiton och den far du ha, den ratten tar ingen ifran dig. Om du bara visste hur Islam ser pa vidskepelse

Citat:
Du säger att du ifrågasätter det som du inte förstår... men förstår du då till fullo din gud, din profet och hans lära? Förstår du Allah's motiv, hans moral?
Om du kan allt och forstar allt sa ar du bara att gratulera, dock tror jag du ar i minoriet. Men de flesta brukar ha lite svart att erkanna att dom inte kan allting, tar pa prestigen. Jag har inga sana bekymmer.

Javisst vet jag vad Islam handlar om. Annars skulle jag inte valt att bli muslim. Men som med allting annat sa betyder inte det automatiskt att jag forstar allting. Lika lite som jag forstar allting bara for att jag fotts till manniska.
Citera
2006-10-05, 14:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Grottis
Vilket visar att man tolkar islam väldigt olika bland muslimer. Islam är mer olikartat och varierande än många är beredda att inse. Jag tycker det är bra, Odes. att i alla fall du har sett oenigheten.

Och vad som är intressant när man läser forum som dessa och andra muslimska forum är hur tydligt det är att vissa saker diskuterar man på vissa forum, varav det nonchalleras helt på andra forum. Därav märker man senare vilka som lutar sig mer åt radikal islam och vilka som är mer sekulära muslimer.
Citera
2006-10-05, 14:27
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
4. Jag tror inte många svenska kvinnor söker sig till en förtryckarreligion frivilligt. De enda jag vet om är de som har en muslimsk pojkvän. Det var det jag undrade med över bakgrunden och inget annat. Är men en kvinna som kommer från en muslimsk bakgrund och så att säga vuxit in i det fattar jag om det är svårt att lämna religionen. Man har då hot om evig död i helvetet o.s.v. över sig, så är det med alla tre "bokens folk", men att frivilligt anamma en dylik demokratifientlig religion förstår jag mig inte på, lika lite som jag förstår de tjejer som blir nazister eller kommunister för att deras killar är det. Var killen så mycket värd att du antog religionen? För du skulle väl knappast vara muslim annars? Hjärntvätt eller ej, kärleken är blind och ofta tar man inte i beräkning de konsekvenser det medför...

Dessvärre är det ett inte helt okänt fenomen att kvinnor, i synnerhet av västerländsk liberal variant, kan dras till förtryckare av olika slag.
Citera
2006-10-05, 14:47
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Dessvärre är det ett inte helt okänt fenomen att kvinnor, i synnerhet av västerländsk liberal variant, kan dras till förtryckare av olika slag.

Tyvärr har du helt rätt i det du skriver
Citera
2006-10-05, 14:49
Medlem
Bismillah

Mysonoxen

Citat:
2. Man kan ju undra hur det funkar. Jag vet ju t.ex. att i vissa muslimska kulturer så är kvinnan förbjuden att uppfostra sina söner, då en kvinnas ord väger mindre än en mans. Detta resulterar bara i katastrof.
Att du påstår att utbildning är viktigt och får det att låta som det skulle gälla alla muslimer är en sanning med modifikation, det gäller t.ex. i Marocko men knappast i talibanregimens Afghanistan, där först nu (efter det USA var där och härjade) flickor kan få utbilda sig. En totalt motsatt syn på kvinnors utbildning, inte sant?
Jasa inte uppfostra soner? Det strider da verkligen emot Islams laror. Maste nog snarare vara kulturellt betingat.

Ja och desto viktigare ar det darfor att lara skilja mellan vad Islam sager och sen hur enskilda, eller regimer med for delen, handlar.

Utbildning ar en rattighet, ett maste. Det spelar ingen roll om vi tex talar om en kvinna som ar hemma och ar hand om sina barn, hon MASTE vara utbildad och ha kunskap for att kunna formedla sin kunskap till sina barn, det ar hennes skyldighet.

Jag haller med, sa som skedde i Afghanistan dar kvinnor inte hade ratt till utbildning ar fel. Det strider mot Islam.

Citat:
3. Visst, jag är inte emot valfrihet, men då ska det vara för att kvinnan VILL stanna hemma, inte för att hon MÅSTE. Och utsliten blir man nog mer av att stanna hemma med 7-8 barn som skall försörjas av socialen medan mannen sitter och dricker kaffe med polarna i Rinkebys eller Rosengårds centrum, ty så är verkligheten i 60-80% av de muslimska familjerna i dessa område. Arbete är inget som prioriteras och heder ändå åt de muslimer som skaffat sig jobb.
Precis, det ar det jag talar om, valfrihet att KUNNA stanna hemma. Att man sjalv far valja vad man prioriterar. INTE vad 'samhallet' anser vara det basta eller det mest prestigefyllt eller beundransvart.

Ja har man sa manga barn och en man som inte vet hur han ska behandla familjen, da ar det verklgien synd om den familjen/kvinnan/barnen. Valdigt oislamiskt uppforande om mannen gor pa det sattet.

HUR vet du att arbete inte ar en prioritet for just muslimer? Hur ska man forsorja familjen om man inte har en inkomst? Om vi nu utgar fran att de flesta inte ar oljemiljonarer. Det AR dessutom mannens SKYLDIGHET att forsorja familjen. Den bordan ligger saledes pa honom.

MEN jag tycker vi inte helt ska bortse fran att en arbetsgivare hellre kanske anstaller Kalle an han anstaller Hassan. Och hellre anstaller Margareta an han anstaller Fatima. OM vi utgar fran att dom ar atminstone lika kvalificerade.

Citat:
4. Jag tror inte många svenska kvinnor söker sig till en förtryckarreligion frivilligt. De enda jag vet om är de som har en muslimsk pojkvän. Det var det jag undrade med över bakgrunden och inget annat. Är men en kvinna som kommer från en muslimsk bakgrund och så att säga vuxit in i det fattar jag om det är svårt att lämna religionen. Man har då hot om evig död i helvetet o.s.v. över sig, så är det med alla tre "bokens folk", men att frivilligt anamma en dylik demokratifientlig religion förstår jag mig inte på, lika lite som jag förstår de tjejer som blir nazister eller kommunister för att deras killar är det. Var killen så mycket värd att du antog religionen? För du skulle väl knappast vara muslim annars? Hjärntvätt eller ej, kärleken är blind och ofta tar man inte i beräkning de konsekvenser det medför...

Du talar med okunnighetens ord. Islam ar inte en fortryckarreligion, utan det ar antingen din kunskap om Islam som ar begransad, eller sa kan det bero pa att du tagit till dig vad du laser i media som sags vara Islam och darifran utgar fran din slustsats. Ratt eller fel?

Valdigt manga kvinnor (statistiskt sett sa ar det 3 ganger fler kvinnor an man som reverterar till Islam, ratt intressant faktiskt) och helt klart ar att det inte beror pa det du tror, javisst det forekommer att de ar en vag att BORJA intressera sig for Islam. Men valdigt manga blir muslimer utan att ha kommit kontakt med vare sig Islam eller muslimer tidigare. Och som sagt, deras berattelser ar oerhort intressanta att lyssna till. Kan finnas orsaker som den vanlige svensken inte ens funderat over...

Nar det galler att komma till tro, sa tycker jag man gor det lite val enkelt for sig om man ANTAR saker och ting. Det kan leda en in pa valdigt krokiga vagar. Tro ar nagot som kommer fran hjartat och som ingen annan manniska kan tvinga pa eller vagleda till. Det ar den enskildes/as sokande efter att tillfredsstalla sjaelens sokande. Det har inget med materialism att gora. Vi talar om tva helt olika varldar.

For att ge dig ett smakprov, rekommenderar jag dig att lasa denna fina revertitberattelse som handlar om kanadensiska Kathy och som heter ''12 hours old'', for att lite battre insikt i VAD det kan handla om. http://www.islamfortoday.com/12hours.htm

Citat:
5. Rättighet? Jag tror knappast många kvinnor, utom möjligen de värsta träskmonstren vill gå omkring i nåt som liknar en Ku Klux Klan dräkt på stan. Det där är en produkt av religionens styrning över människan och jag kan ärligen säga dig att jag likställer islamiska kläder med nazistuniformer, då islam inte bara är en religion utan även en politisk faktor, och det råder uniformsförbud här i Sverige. I Frankrike och Italien är det förbjudet med dylik klädsel just i detta syfte, och fler europeiska länder är på gång. Det blir bara PK-Sverige kvar till sist, terroristernas och de sjuka religionernas Mekka.
JUST DET, huvudet pa spiken, en RATTIGHET. Dock, igen antar du. Fraga mig vet ja! Huvudsaken for dig borde nog vara att vad kvinnor har pa sina kroppar inte ror dig. OM det stor det ar det ditt problem, men det ar none of your business. Sa ar det. Skulle vi ga omkring nakna, DA skulle det vara det, for da skulle vi bryta mot lagen. Men hitintills finns del val ingen lag som forbjuder att ha klader pa kroppen?

Citat:
6. Visst, elände kan vi alla råka ut för, men även överbeskydd är ett dylikt elände. Se bara inom hederskulturen. Om min kvinna blev anfallen av någon och jag såg det kan du ge dig på att det blev det sista den personen gjorde i livet. Men det betyder inte att jag för den skull skulle trycka på henne en Ku Klux Klandräkt och hota skära halsen av henne om hon vistades under samma tak som t.ex. min bror...
Precis, du vill ocksa beskydda. Det ar en mansklig instinkt. Precis som djuren ocksa gor, skyddar sin avkomma, i de flesta fall i alla fall.

Vet inte var du fatt knivarna ifran, du verkar ha lite for mycket fantasi ibland, for att det du skriver ska falla i min smak...
Citera
2006-10-05, 14:53
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av Mysonoxen
ibnHazm och nutid.

Varför skriver ni fraser på arabiska när ni nu avslöjats som etniska svenskar?

Vederstyggligt att se svenska kvinnor använda förtryckarnas eget språk.

Är ni helt lurade av denna suspekta österländska religion, likt de tysketöser som i Norge frotterade sig med den nazistiska ockupationsmakten?
Jag tror att flera redan vetat vilka vi ar, du far stalla dig sist i kon bara.
Jag kanner en samhorighet med min syster, och arabiska ar det gemensamma spraket for alla muslimer, oavsett var vi bor.

Du verkar ha forlast dig lite pa media...forslar lite djupare insikt i amnet istallet.

Vi far se vem som ar 'lurad' i slutandan baste Mysonoxe...JAG foredrar att vara forberedd.
Citera
2006-10-05, 14:53
Medlem
Relays avatar
[quote=islameurope][b]

Citat:
Islam är i Västvärlden mycket allmänt känt för vad det inte är!
Jaha inte ens i sina bästa former anser jag att religionen och stat ska vara samförda. Sekularisering är faktiskt att föredra även för Islam som religion.

Citat:
Aktivt förtal och smutskastning av Islam har blivit ett uppdrag och ett mönster för vissa grupper inom politik, media och underhållning. Vanliga människor har oftast hört om eller läst om Islam från källor som är kritiska (till och med fientliga), eller författare som haft koloniala eller missionärsmotiv, vilket ofta har gett en viss vinkling åt tolkningen av Islam i västerländskt tänkande.
Den bästa eller sämsta reklamen beroende på hur man ser på skaen skapar ju faktiskt dina trosbröder bäst själva i form av mord terroristattacker självmordsbombare med mera.

Citat:
Islam är en frivillig relation mellan en individ och hans Skapare.
Är inte Islam detsamma som underkastelse, hur kan man då hävda att det är frivilligt?
Citera
2006-10-05, 14:55
Medlem
Bismillah

Citat:
Ursprungligen postat av JLPicard
Vill du VERKLIGEN aka i samma bat som Mysonoxen? hmmm...battre kan du....
Citera
2006-10-05, 15:20
Medlem
Bismillah

Mysonoxen

Ska inte blanda mig i det du skrivit till Ibn Hazm. Det lar hon gora sjalv svara pa nar hon har tid.

Vill bara pongtera att det du raknar upp, misshandel och annat, inte har med Islam att gora. Sa lange du inte klarar av att halla isar vad Islam sager och vad manniskor gor, sa kommer du att upprepa samma 'fragor' om och om igen. Du borde istallet, for din egen skull, ga till botten och lara dig lite mer om Islam, sa blir det enklare for dig att sedan ev hitta fram till sjalva sakfragan.
Citera
2006-10-05, 15:25
Medlem
JLPicards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Vill bara pongtera att det du raknar upp, misshandel och annat, inte har med Islam att gora. Sa lange du inte klarar av att halla isar vad Islam sager och vad manniskor gor, sa kommer du att upprepa samma 'fragor' om och om igen. Du borde istallet, for din egen skull, ga till botten och lara dig lite mer om Islam, sa blir det enklare for dig att sedan ev hitta fram till sjalva sakfragan.

Muslimsk misshandel är direkt kopplat till islam. Islam sanktionerar kvinnomisshandel. Koranens 4:34 tillåter muslimska män att slå olydiga fruar. Det här är ett väldigt vanligt skäl till att så många lämnar islam.
Citera
2006-10-05, 15:25
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Mysonoxen

Ska inte blanda mig i det du skrivit till Ibn Hazm. Det lar hon gora sjalv svara pa nar hon har tid.

Jag börjar faktiskt tröttna på denna brist på självkritik jag ofta ser. Att försvara sådant som inte går att försvara. Religion och stat är sammanflätad i den Islamska världen. Religionen och dess handlingar är för mig betydligt mer sammanflätade i dessa länder där stat och religion inte är åtskilda som i många västerländska stater. Islam behöver utvecklas mot sekularisering precis som den västerländska kristendomen gjort. Jag kan då börja uppskatta Islam på ett annat sätt när man inte upplever den som ett ständigt hot.
Citera
2006-10-05, 15:27
Medlem
Bismillah

Relay

Citat:
Är inte Islam detsamma som underkastelse, hur kan man då hävda att det är frivilligt?
Man gor ett val om man VILL underkasta sig Allahs SWT vilja eller inte. Det finns muslimer som kallar sig muslimer men som inte underkastar sig Hans vilja. Tex dom ber inte, fastar inte och kanske dricker alkohol, och da ar det deras val att 'avsta fran' eller 'att gora'. Och det ar ingen som tvingar dom att gora varken bu eller ba heller.
DOM ar precis som alla muslimer personligt ansvariga infor Allah SWT for hur dom handlar. Ja det galler inte bara bara muslimer, men det hor inte till denna fraga. Var och en ar ansvarig for sig sjalv, vi ar inte ansvariga i grupp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in