Bismillah
Mysonoxen
Citat:
2. Man kan ju undra hur det funkar. Jag vet ju t.ex. att i vissa muslimska kulturer så är kvinnan förbjuden att uppfostra sina söner, då en kvinnas ord väger mindre än en mans. Detta resulterar bara i katastrof.
Att du påstår att utbildning är viktigt och får det att låta som det skulle gälla alla muslimer är en sanning med modifikation, det gäller t.ex. i Marocko men knappast i talibanregimens Afghanistan, där först nu (efter det USA var där och härjade) flickor kan få utbilda sig. En totalt motsatt syn på kvinnors utbildning, inte sant?
Jasa inte uppfostra soner? Det strider da verkligen emot Islams laror. Maste nog snarare vara kulturellt betingat.
Ja och desto viktigare ar det darfor att lara skilja mellan vad Islam sager och sen hur enskilda, eller regimer med for delen, handlar.
Utbildning ar en rattighet, ett maste. Det spelar ingen roll om vi tex talar om en kvinna som ar hemma och ar hand om sina barn, hon MASTE vara utbildad och ha kunskap for att kunna formedla sin kunskap till sina barn, det ar hennes skyldighet.
Jag haller med, sa som skedde i Afghanistan dar kvinnor inte hade ratt till utbildning ar fel. Det strider mot Islam.
Citat:
3. Visst, jag är inte emot valfrihet, men då ska det vara för att kvinnan VILL stanna hemma, inte för att hon MÅSTE. Och utsliten blir man nog mer av att stanna hemma med 7-8 barn som skall försörjas av socialen medan mannen sitter och dricker kaffe med polarna i Rinkebys eller Rosengårds centrum, ty så är verkligheten i 60-80% av de muslimska familjerna i dessa område. Arbete är inget som prioriteras och heder ändå åt de muslimer som skaffat sig jobb.
Precis, det ar det jag talar om, valfrihet att KUNNA stanna hemma. Att man sjalv far valja vad man prioriterar. INTE vad 'samhallet' anser vara det basta eller det mest prestigefyllt eller beundransvart.
Ja har man sa manga barn och en man som inte vet hur han ska behandla familjen, da ar det verklgien synd om den familjen/kvinnan/barnen. Valdigt oislamiskt uppforande om mannen gor pa det sattet.
HUR vet du att arbete inte ar en prioritet for just muslimer? Hur ska man forsorja familjen om man inte har en inkomst? Om vi nu utgar fran att de flesta inte ar oljemiljonarer. Det AR dessutom mannens SKYLDIGHET att forsorja familjen. Den bordan ligger saledes pa honom.
MEN jag tycker vi inte helt ska bortse fran att en arbetsgivare hellre kanske anstaller Kalle an han anstaller Hassan. Och hellre anstaller Margareta an han anstaller Fatima. OM vi utgar fran att dom ar atminstone lika kvalificerade.
Citat:
4. Jag tror inte många svenska kvinnor söker sig till en förtryckarreligion frivilligt. De enda jag vet om är de som har en muslimsk pojkvän. Det var det jag undrade med över bakgrunden och inget annat. Är men en kvinna som kommer från en muslimsk bakgrund och så att säga vuxit in i det fattar jag om det är svårt att lämna religionen. Man har då hot om evig död i helvetet o.s.v. över sig, så är det med alla tre "bokens folk", men att frivilligt anamma en dylik demokratifientlig religion förstår jag mig inte på, lika lite som jag förstår de tjejer som blir nazister eller kommunister för att deras killar är det. Var killen så mycket värd att du antog religionen? För du skulle väl knappast vara muslim annars? Hjärntvätt eller ej, kärleken är blind och ofta tar man inte i beräkning de konsekvenser det medför...
Du talar med okunnighetens ord. Islam ar inte en fortryckarreligion, utan det ar antingen din kunskap om Islam som ar begransad, eller sa kan det bero pa att du tagit till dig vad du laser i media som sags vara Islam och darifran utgar fran din slustsats. Ratt eller fel?
Valdigt manga kvinnor (statistiskt sett sa ar det 3 ganger fler kvinnor an man som reverterar till Islam, ratt intressant faktiskt) och helt klart ar att det inte beror pa det du tror, javisst det forekommer att de ar en vag att BORJA intressera sig for Islam. Men valdigt manga blir muslimer utan att ha kommit kontakt med vare sig Islam eller muslimer tidigare. Och som sagt, deras berattelser ar oerhort intressanta att lyssna till. Kan finnas orsaker som den vanlige svensken inte ens funderat over...
Nar det galler att komma till tro, sa tycker jag man gor det lite val enkelt for sig om man ANTAR saker och ting. Det kan leda en in pa valdigt krokiga vagar. Tro ar nagot som kommer fran hjartat och som ingen annan manniska kan tvinga pa eller vagleda till. Det ar den enskildes/as sokande efter att tillfredsstalla sjaelens sokande. Det har inget med materialism att gora. Vi talar om tva helt olika varldar.
For att ge dig ett smakprov, rekommenderar jag dig att lasa denna fina revertitberattelse som handlar om kanadensiska Kathy och som heter ''12 hours old'', for att lite battre insikt i VAD det kan handla om.
http://www.islamfortoday.com/12hours.htm
Citat:
5. Rättighet? Jag tror knappast många kvinnor, utom möjligen de värsta träskmonstren vill gå omkring i nåt som liknar en Ku Klux Klan dräkt på stan. Det där är en produkt av religionens styrning över människan och jag kan ärligen säga dig att jag likställer islamiska kläder med nazistuniformer, då islam inte bara är en religion utan även en politisk faktor, och det råder uniformsförbud här i Sverige. I Frankrike och Italien är det förbjudet med dylik klädsel just i detta syfte, och fler europeiska länder är på gång. Det blir bara PK-Sverige kvar till sist, terroristernas och de sjuka religionernas Mekka.
JUST DET, huvudet pa spiken, en RATTIGHET. Dock, igen antar du. Fraga mig vet ja! Huvudsaken for dig borde nog vara att vad kvinnor har pa sina kroppar inte ror dig. OM det stor det ar det ditt problem, men det ar none of your business. Sa ar det. Skulle vi ga omkring nakna, DA skulle det vara det, for da skulle vi bryta mot lagen. Men hitintills finns del val ingen lag som forbjuder att ha klader pa kroppen?
Citat:
6. Visst, elände kan vi alla råka ut för, men även överbeskydd är ett dylikt elände. Se bara inom hederskulturen. Om min kvinna blev anfallen av någon och jag såg det kan du ge dig på att det blev det sista den personen gjorde i livet. Men det betyder inte att jag för den skull skulle trycka på henne en Ku Klux Klandräkt och hota skära halsen av henne om hon vistades under samma tak som t.ex. min bror...
Precis, du vill ocksa beskydda. Det ar en mansklig instinkt. Precis som djuren ocksa gor, skyddar sin avkomma, i de flesta fall i alla fall.
Vet inte var du fatt knivarna ifran, du verkar ha lite for mycket fantasi ibland, for att det du skriver ska falla i min smak...