• 2
  • 3
2024-10-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
nästan alla fordringar jag har på folk är tvistiga. Alla försöker slingra sig
så Ja nog är den tvistig alltid...

Fast i inlägg 3 så beskriver du att du köpt något av en person på FB Marketplace. Hur ska du då ha en fordran mot den personen? Eller är det så att du missat detaljerna och är "den som brevet handlar om" så att säga?
Citera
2024-10-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
Fast i inlägg 3 så beskriver du att du köpt något av en person på FB Marketplace. Hur ska du då ha en fordran mot den personen? Eller är det så att du missat detaljerna och är "den som brevet handlar om" så att säga?
det är en tvist. Det är inte det väsentliga vad det är. Om man köper något och inte får varan eller den är trasig så kan det ju vara det tvisten handlar om
Citera
2024-11-05, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henrik21
en tvist kan väl uppstå kring ett köp / ett avtal på olika sätt.
1
vi har en tvist
2
min plan är att blottlägga den efter att skuldsaneringen börjar bli klar
3
min plan är att inte bli blåst på konfekten
4
vad jag förstår har min plan alla möjligheter att lyckas
5
orättvist mot andra ? ja, alla föddes inte med samma hjärna. De kanske har annat bra i sina liv
Citera
2024-11-27, 17:01
Medlem
Så summan av kardemumman här är att om man har en fordran och personen riskerar eller är under skuldsanering så väntar man bara (till som mest lite innan preskription)
Bra att veta
Nog väldigt få som känner till
Citera
2024-11-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honestbitch
Så summan av kardemumman här är att om man har en fordran och personen riskerar eller är under skuldsanering så väntar man bara (till som mest lite innan preskription)
Bra att veta
Nog väldigt få som känner till

Det fungerar bara om en fordran är tvistig, dvs om den som du har fordran mot motsätter sig skulden.
Då räknas den inte med.
Har du bara väntat med att kräva in den så räknas den med.

Det som lillaludret föreslår(att vänta med att få skulden fastställd) fungera alltså om personen bestridit skulden, om personen bara struntat i att betala så är den inte tvistig.
Citera
2024-11-27, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
Jag har en person som är skyldig pengar men han har redan en skuld på 400000 och är missbrukare. Jag antar att han får skuldsanering och då är det nog meningslöst att jag går till Tingsrätten nu och får skulden fastställd. Kan det vara vits att vänta till skuldsaneringsbeslutet kommer ?
Om jag får en dom sedan är det ju en ny skuld som inte reglera av skuldsaneringen som jag kan driva in efter de 5 åren av skuldsanering ? Bara bra med lite ränta (f n 12% laglig rätt enl räntelagen)

Har personen bestridit din fordran eller bara struntat i att betala?
En skuld är tvistig och ingår inte om den bestridits. Men har personen bara struntat i att betala så är den inte tvistig och räknas därför in i det som ingår i skuldsaneringen.

Så kort sagt. Har personen bestridit skulden, då kan du göra som du säger och vänta med att få den fastställd.
Är den inte bestriden skall den räknas in oavsett om den är fastställd av domstol eller inte.
Citera
2024-11-28, 11:36
Medlem
Ett beslut om skuldsanering innefattar normalt samtliga skulder som gäldenären hade när inledandebeslutet (skuldsanering) meddelades av Kronofogden, se 30-32 §§ skuldsaneringslagen.

Skulden till dig kan således omfattas av skuldsaneringen om den inte är tvistig. Har personen bestritt ditt krav på betalning?

Skulden uppkommer så fort lånet (pengarna) har betalats ut till personen ifråga inte när domstolen fastställer den.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in