2024-10-14, 14:34
Medlem
Ett beslut om skuldsanering gäller som utgångspunkt för samtliga skulder som personen ifråga hade när beslutet fattades även om KFM inte hade kännedom om skulden när deras beslut fattades. Detta innebära att en skuld som uppstått innan beslutet om skuldsanering fattades därefter inte går att göra gällande avsett om den är fastställa av domstol genom dom eller av KFM genom beslut efter det att beslutet om skuldsanering fattades - när skulden uppstod är en fråga i sig, men normalt är ju att det finns en datum som ett lån ska vara betald eller ett köp av en sak ska vara betald eller om det är pga. en skada då uppstår ju fordran normalt vid skadetillfället.
Citera
2024-10-15, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetardLove
Skuldsanering är inte något man bara får, kräver ganska mycket ansträngning av den skuldsatte. Troligen har personen (löne)utmätning och då går det bra att lägga på fastställda skulder.
Skuldsanering är inte något man bara får men för en hel del kan det ändå bli så även om det inte generellt är så. Vid Skuldsanering och hög total skuld är det svårt att få ut sina pengar. Får man ut hälften av någon med skuldsanering är det nog all time high
Citera
2024-10-15, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om skulden är från ex 2023 och personen får ett skuldsaneringsbeslut 2024 blir det inte en ny skuld bara för att du får en dom eller utslag ex 2025. Väntar du till skuldsaneringsbeslutet kommer har du försuttit din chans.
Var står det ?
Citera
2024-10-15, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Det är så jag också förstått att det fungerar.

Vid en skuldsanering ska samtliga befintliga skulder tas med. TS skuld är ju "befintlig" även om den inte ligger hos kronofogden. Jag TROR TS missförstått det hela och att dennes kryphål inte kommer fungera.

Eftersom många i tråden verkar så säkra på sin sak att detta skulle fungera så skulle jag gärna se källor på detta (givetvis även sådana som skulle bekräfta att mitt tänk är rätt).
Jo men om det är en tvistig skuld och jag drar personen inför rätta. Då blir ju skulden till först efter domens laga kraft, och då efter skuldsaneringen är klar och personen är kreditvärdig ?! Voila ! eller tänker jag fel menar du ?
Citera
2024-10-15, 00:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Där ser man.
Finns ju en viss logik i detta.

Tanken är ju att personen med skulder ska kunna starta om med "blanka papper" efter en skuldsanering. Då blir det ju fel om någon kan komma dragandes med en 10 år gammal faktura.
Javisst men likväl kan man nog göra det om det är en tvistig fordran som fastställs i dom först en tid efter skuldsaneringen.
tex
1. Personen och jag hamnar i tvist om fordran 2024. 2000 kr.
2. Vi blir ovänner och förbjuder varandra att kontakta varandra.
3. Jag bevakar personens kreditvärdighet i smyg
4. 2026 får personen skuldsanering (offentligt beslut)
5. 2031 är personen "ren" och kreditvärdig ganska omgående
6. 2033 stämmer jag personen innan 10årspreskription och vinner målet. Först då uppstår skulden på riktigt. Innan det var det bara spekulationer om att det fanns något att få ut av det tvistiga tjafset
7. jag driver in fordran och får 14% ränta per år . 2 000 kr + ränta blir då 7 400 pix till min favör.

Om jag försökt mig på att driva in i samband med skuldsaneringen hade de 2000 kr troligen blivit ca 25% = 500 pix. (som med bankränta 4% i 10 år sen för jämförelse skull blir 740 kr med ränta)

Vem i hela fridens namn är då så dum att man försöker driva in eller fastställa en fordran i samband med eller när det finns risk för skuldsanering ?
Eller har jag missförstått precis allt ?
Senast redigerad av lillaludret 2024-10-15 kl. 00:29.
Citera
2024-10-15, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kallebanan9213
Ett beslut om skuldsanering gäller som utgångspunkt för samtliga skulder som personen ifråga hade när beslutet fattades även om KFM inte hade kännedom om skulden när deras beslut fattades. Detta innebära att en skuld som uppstått innan beslutet om skuldsanering fattades därefter inte går att göra gällande avsett om den är fastställa av domstol genom dom eller av KFM genom beslut efter det att beslutet om skuldsanering fattades - när skulden uppstod är en fråga i sig, men normalt är ju att det finns en datum som ett lån ska vara betald eller ett köp av en sak ska vara betald eller om det är pga. en skada då uppstår ju fordran normalt vid skadetillfället.
Var står det ?
Citera
2024-10-15, 00:35
Medlem
Sen finns det en variabel till här att tänka på. Även om det skulle vara så att reglerna är att alla skulder som har att göra med tiden före skuldsaneringen för all framtid är makulerade på alla tänkbara sätt så hur stor chans är det att personen invänder med den motiveringen?
Dvs om jag stämmer personen 2 år efter skuldsaneringen på 2000 kr + ränta. vad händer då? Vill han ens berätta om sin historik för sin nya sambo att han haft skuldsanering eller håller han tyst om det?
Förstår han ens att det gjort honom immun mot allt gammalt gråll ?
Med tanke på att IQn får antas vara lite lägre generellt för de med skuldsanering så tror jag chansen att han lyckas hitta rätt motivering att bestrida med är runt 20% och jag får mina pengar ändå.
Finns många hinder på vägen alltså.
Citera
2024-10-15, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
Javisst men likväl kan man nog göra det om det är en tvistig fordran som fastställs i dom först en tid efter skuldsaneringen.
tex
1. Personen och jag hamnar i tvist om fordran 2024. 2000 kr.
2. Vi blir ovänner och förbjuder varandra att kontakta varandra.
3. Jag bevakar personens kreditvärdighet i smyg
4. 2026 får personen skuldsanering (offentligt beslut)
5. 2031 är personen "ren" och kreditvärdig ganska omgående
6. 2033 stämmer jag personen innan 10årspreskription och vinner målet. Först då uppstår skulden på riktigt. Innan det var det bara spekulationer om att det fanns något att få ut av det tvistiga tjafset
7. jag driver in fordran och får 14% ränta per år . 2 000 kr + ränta blir då 7 400 pix till min favör.

Om jag försökt mig på att driva in i samband med skuldsaneringen hade de 2000 kr troligen blivit ca 25% = 500 pix. (som med bankränta 4% i 10 år sen för jämförelse skull blir 740 kr med ränta)

Vem i hela fridens namn är då så dum att man försöker driva in eller fastställa en fordran i samband med eller när det finns risk för skuldsanering ?
Eller har jag missförstått precis allt ?

Fordringar som ingår eller inte framgår av 30-32 §§ skuldsaneringslagen. I 30 anges att skulder som uppkommit före den dag då inledandebeslutet meddelades ingår. Uppkommit är väl normalt att de förfallit till betalning, annars är det inte en skuld. Sen ingår inte tvistig fordringar men den som har skulder ska ju också uppge alla skulder till kronofogden och det vore ju dumt att ange en fordran som tvistig och riskera att den kommer tillbaka efter skuldsaneringen?
Citera
2024-10-15, 08:41
Medlem
Citat:
Var står det ?

Står säkert i annonsen i Post och Inrikes tidningar.

https://kronofogden.se/sa-funkar-det...-sa-funkar-det
Citera
2024-10-15, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Står säkert i annonsen i Post och Inrikes tidningar.

https://kronofogden.se/sa-funkar-det...-sa-funkar-det
nja den texten sa inget om min:
FRÅGA:
Är skuldsaneringsperson immun mot tvistiga fordringar där man tar det till rätten och får utslag efter att skuldsanering är klar ?

"viktigt att du anmäler dina krav så att de kommer med i skuldsaneringen" låter mest som de är angelägna att få in alla skulder så de kan makuleras så fort som möjligt...
"Du får inte betalt alls om gäldenären lever på existensminimum." https://kronofogden.se/sa-funkar-det...-sa-funkar-det
Citera
2024-10-15, 12:39
Medlem
Citat:
nja den texten sa inget om min:
FRÅGA:
Är skuldsaneringsperson immun mot tvistiga fordringar där man tar det till rätten och får utslag efter att skuldsanering är klar ?

"viktigt att du anmäler dina krav så att de kommer med i skuldsaneringen" låter mest som de är angelägna att få in alla skulder så de kan makuleras så fort som möjligt...
"Du får inte betalt alls om gäldenären lever på existensminimum." https://kronofogden.se/sa-funkar-det...-sa-funkar-det

Är fodran tvistig då? Eller betalar han bara inte men medger skulden?
Citera
2024-10-15, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Är fodran tvistig då? Eller betalar han bara inte men medger skulden?
nästan alla fordringar jag har på folk är tvistiga. Alla försöker slingra sig
så Ja nog är den tvistig alltid...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in