• 1
  • 2
2024-10-14, 00:31
Medlem
Jag har en person som är skyldig pengar men han har redan en skuld på 400000 och är missbrukare. Jag antar att han får skuldsanering och då är det nog meningslöst att jag går till Tingsrätten nu och får skulden fastställd. Kan det vara vits att vänta till skuldsaneringsbeslutet kommer ?
Om jag får en dom sedan är det ju en ny skuld som inte reglera av skuldsaneringen som jag kan driva in efter de 5 åren av skuldsanering ? Bara bra med lite ränta (f n 12% laglig rätt enl räntelagen)
Citera
2024-10-14, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
Jag har en person som är skyldig pengar men han har redan en skuld på 400000 och är missbrukare. Jag antar att han får skuldsanering och då är det nog meningslöst att jag går till Tingsrätten nu och får skulden fastställd. Kan det vara vits att vänta till skuldsaneringsbeslutet kommer ?
Om jag får en dom sedan är det ju en ny skuld som inte reglera av skuldsaneringen som jag kan driva in efter de 5 åren av skuldsanering ? Bara bra med lite ränta (f n 12% laglig rätt enl räntelagen)

Du har alltså en skuld på papper, som är daterad till när?

Hur tänker du dig att du ska kunna aktualisera skulden långt fram i framtiden?
Citera
2024-10-14, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson

Det var en tomte som jag köpte en sak av på Facebook Marketplace. Jag tänkte jag kunde stämma honom sen och få skulden fastställd.
Citera
2024-10-14, 10:55
Medlem
Citat:

Skuldsanering är inte något man bara får, kräver ganska mycket ansträngning av den skuldsatte. Troligen har personen (löne)utmätning och då går det bra att lägga på fastställda skulder.
Citera
2024-10-14, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsa.Andersson

Genom att inte skicka skulden till KFM utan bara skicka en preskribtionsbrytande påminnelse var 10e år (kanske var 9e för att vara säker. Antar att TS inte är näringsidkare)

Sen när personen är skuldsanerad så skickar man det till KFM.
Citera
2024-10-14, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RetardLove
Skuldsanering är inte något man bara får, kräver ganska mycket ansträngning av den skuldsatte. Troligen har personen (löne)utmätning och då går det bra att lägga på fastställda skulder.

Glöm inte att göra preskribtionsbrytande åtgärder annars försvinner skulden efter 10år (detta är väl ingen konsumentfodran för då är det 3år)
Citera
2024-10-14, 11:17
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:

Om skulden är från ex 2023 och personen får ett skuldsaneringsbeslut 2024 blir det inte en ny skuld bara för att du får en dom eller utslag ex 2025. Väntar du till skuldsaneringsbeslutet kommer har du försuttit din chans.
Citera
2024-10-14, 12:07
Medlem
AsaWads avatar
Vid en skuldsanering brukar man göra upp med de som ska ha pengar om att efterskänka en del av beloppet.
Om man alltså exempelvis har 400000 i skuld till flera olika företag (hyra, el, telefonbolag m.m), brukar dessa företag gå med på att strunta i kanske 30-50% av summan.
De inser att de kan välja på att få in hälften av pengarna eller att aldrig få betalt...

Detta betyder även att din skuld (om den inkluderas i skuldsaneringen) kommer att kapas till hälften.

Vill du ha hela summan bör du vänta med att driva in den, till efter personens skuldsanering är klar.
Citera
2024-10-14, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Vid en skuldsanering brukar man göra upp med de som ska ha pengar om att efterskänka en del av beloppet.
Om man alltså exempelvis har 400000 i skuld till flera olika företag (hyra, el, telefonbolag m.m), brukar dessa företag gå med på att strunta i kanske 30-50% av summan.
De inser att de kan välja på att få in hälften av pengarna eller att aldrig få betalt...

Detta betyder även att din skuld (om den inkluderas i skuldsaneringen) kommer att kapas till hälften.

Vill du ha hela summan bör du vänta med att driva in den, till efter personens skuldsanering är klar.

Kollade upp detta och det verkar inte fungera så. Skuldsaneringen annonseras i Post och Inrikes tidningar och anmäler man då inte sin fordran så försitter man sin rätt att få pengar alls.
Citera
2024-10-14, 12:25
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Om skulden är från ex 2023 och personen får ett skuldsaneringsbeslut 2024 blir det inte en ny skuld bara för att du får en dom eller utslag ex 2025. Väntar du till skuldsaneringsbeslutet kommer har du försuttit din chans.
Det är så jag också förstått att det fungerar.

Vid en skuldsanering ska samtliga befintliga skulder tas med. TS skuld är ju "befintlig" även om den inte ligger hos kronofogden. Jag TROR TS missförstått det hela och att dennes kryphål inte kommer fungera.

Eftersom många i tråden verkar så säkra på sin sak att detta skulle fungera så skulle jag gärna se källor på detta (givetvis även sådana som skulle bekräfta att mitt tänk är rätt).
Citera
2024-10-14, 12:26
Medlem
AsaWads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kollade upp detta och det verkar inte fungera så. Skuldsaneringen annonseras i Post och Inrikes tidningar och anmäler man då inte sin fordran så försitter man sin rätt att få pengar alls.

Där ser man.
Finns ju en viss logik i detta.

Tanken är ju att personen med skulder ska kunna starta om med "blanka papper" efter en skuldsanering. Då blir det ju fel om någon kan komma dragandes med en 10 år gammal faktura.
Citera
2024-10-14, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AsaWad
Där ser man.
Finns ju en viss logik i detta.

Tanken är ju att personen med skulder ska kunna starta om med "blanka papper" efter en skuldsanering. Då blir det ju fel om någon kan komma dragandes med en 10 år gammal faktura.

Ja, däremot om personen har mycket skulder men de nte ha sanering då är det lönt att vänta med att skicka till KFM.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in