• 1
  • 2
2024-10-10, 08:58
Medlem
Funderar p att gifta mig fr varfr inte? Men frgan r just varfr inte.

r i ett frhllande sedan mnga r tillbaka och vi bor ihop och jag kan inte tnka mig att vi kommer gra slut. Vore kul med fest. Enklare om skit skulle hnda med frskringar och ln osv. Men vad finns det fr nackdelar, ekonomiskt och juridiskt, med att vara gift?
Citera
2024-10-10, 09:05
En mngd nackdelar som endast kommer med ngra ytterst f konkreta frdelar under omstndigheter som sllan intrffar. Som gift man under svensk juridik kan man lik bra vara sambo med samboavtal.
Om du som kvinna eller man vill gifta dig med mig s ska jag ha juridiska frskringar att lska i nd och lust till dden skiljer oss t verkligen gller.
Bst r sklart att ha sitt brllop p kksbordet med en pistol liggandes som stipulerar just det - istllet fr en prst. Vad sjutton r prsters ord vrda?
Citera
2024-10-10, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminfluencer
En mngd nackdelar som endast kommer med ngra ytterst f konkreta frdelar under omstndigheter som sllan intrffar. Som gift man under svensk juridik kan man lik bra vara sambo med samboavtal.
Om du som kvinna eller man vill gifta dig med mig s ska jag ha juridiska frskringar att lska i nd och lust till dden skiljer oss t verkligen gller.
Bst r sklart att ha sitt brllop p kksbordet med en pistol liggandes som stipulerar just det - istllet fr en prst. Vad sjutton r prsters ord vrda?

Hahaha. Man kan ju gifta sig borgerligt ocks. Samboavtal knns krngligt. Vi delar redan p allt.
Citera
2024-10-10, 09:49
Medlem
Muslimer gifter sig med horan, fr d blir det legitimt p ngot stt. Sedan nr det r avklarat s skiljer de sig igen. En ganska konstig tradition som lr sysselstta imamerna ganska mycket.

Att gifta sig frenklar en hel del juridiskt sett och frdelarna r vl som strst nr man bildar familj d r liksom lagstiftningen vl utformad och det blir som att tryggt ka en rkmacka genom livet. r ingen skillnad p att gifta sig i kyrkan eller borgerligt.

Samboavtalet och annat funkar fint, men har vl jmfrt med giftermlet en del nackdelar och lite luriga kaninhl.

Har man familj, ekonomin r god och bda bidrar till ekonomin och allt delas p ssom man gr i en familj, s ser jag inga nackdelar med gifterml. Inte ens nr det gr till skilsmssa och s. Utan barn tillsammans s kan det nd upplevas som att ena parten kanske ker snlskjuts, speciellt om det innebr att en br hela lasten nr det gller inkomster. Det r andra sidan ngot som r individuellt om vad man bryr sig om sin partner eller inte. Barnen dremot bryr man sig nstan alltid om och vill de ska vara trygga ven vid skilsmssa.

Gifterml eller inte spelar inte s stor roll egentligen. Det r individuellt om man ens passar med varandra och hur partner beter sig som gr skillnaden. Vill man trygga livet fr varandra s r gifterml ett bra stt. Andra tgrder krvs visserligen beroende p omstndigheter, r det komplicerade familjer man har egna barn och/eller slktrelaterade egendomar och annat s kan man skriva avtal och prata med advokat fr att det ska bli rttvist och korrekt.

Det r ocks fr sin partner och efterlevande i familjen som men ser till att vara ordentligt frskrad ifall man blir allvarligt skadad eller dr i frtid.
Citera
2024-10-10, 10:44
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTocqueville

r i ett frhllande sedan mnga r tillbaka och vi bor ihop och jag kan inte tnka mig att vi kommer gra slut. Vore kul med fest. Enklare om skit skulle hnda med frskringar och ln osv. Men vad finns det fr nackdelar, ekonomiskt och juridiskt, med att vara gift?

Om man inte gifter sig finns inga lften att bryta.
Det kan vara bra om man inte gillar att ljuga.
Citera
2024-10-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissTocqueville

Man skriver ju ktenskapsfrord precis som man skriver samboavtal. Framfrallt r det mycket kldsamt att inte leva i hor. Har ni barn rver frun allt om ni r gifta. Om ni r sambos ska barnen ha sin del som brstarvingar om ngon av er gr bort.
Citera
2024-10-10, 11:13
Medlem
Glostrups avatar
Om ni redan r sambo och delar p allt s finns det inga specifika nackdelar att gifta sig, men dremot en del frdelar. Ni slipper hlla p med testamenten och samboavtal, och om ni har sm barn s kan ni vara trygga i att saker skulle vara enkla om ngon av er skulle g bort. Den mjliga nackdelen r att det skulle kunna ta ngot lngre tid att dela upp er, om ni skulle vlja att g skilda vgar.

De som dillar om nackdelar r mest tokstollar som anser att ett ktenskaps lfte om tills dden skiljer oss t r en ed som aldrig fr brytas. Eller religisa fanatiker som anser att guds ord p ngot stt str ver mnniskans behov. Dessa tokstollar r det bara att ignorera.

Ett brllop r en av de mest positiva anledningarna att ha en riktigt bra fest. Det r ett positivt tillflle i livet, och min erfarenhet r att folk vill g dit och ha roligt. Se till att inte snla p maten och vinet, s blir det skert en kanonkvll.
Senast redigerad av Glostrup 2024-10-10 kl. 11:14. Anledning: Stavfel
Citera
2024-10-10, 11:19
Medlem
Finns inga frdelar med att gifta sig. Vilket frklarar varfr folk ovan nmnt att det finns frdelar, utan att nmna EN ENDA VETTIG FRDEL! Jag har sjlv barn utanfr ktenskapet, fungerar hur bra som helst!

Blanda aldrig in staten via ett gifteml i er relation, i krlek, utan anledning. De som gr det nd, r dumma i huvudet.
Citera
2024-10-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
MissTocqueville: "Jag vill ta in andras djuplodade tankar, resonemang och perspektiv p gifterml"

Ocks MissTocqueville: *Stller frgan till FB, det mest incel-tta, kvinnohatande forumet som tnkas kan*

Skmt sido: Den enda nackdelen r om frhllandet tar slut, annars r det en no-brainer. Klart du ska gifta dig.

Knns som FB har koll p juridik trots incels, men nu blev det massa snack om horor hr istllet okej skilsmssa r den enda nackdelen d, tolkar jag det som?
Citera
2024-10-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Finns inga frdelar med att gifta sig. Vilket frklarar varfr folk ovan nmnt att det finns frdelar, utan att nmna EN ENDA VETTIG FRDEL! Jag har sjlv barn utanfr ktenskapet, fungerar hur bra som helst!

Blanda aldrig in staten via ett gifteml i er relation, i krlek, utan anledning. De som gr det nd, r dumma i huvudet.

Kan du lista nackdelar med att gifta sig d, som r det jag eftersker?
Citera
2024-10-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Om man inte gifter sig finns inga lften att bryta.
Det kan vara bra om man inte gillar att ljuga.

Lften? Tnker du p trohet kan man vlja borgerlig vigsel, det korta formulret - d lovar man inget sdant.
Citera
2024-10-10, 19:38
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Lften? Tnker du p trohet kan man vlja borgerlig vigsel, det korta formulret - d lovar man inget sdant.

Om inte ett ktenskap handlar om livslng trohet mellan man och kvinna och absolut lojalitet gentemot deras gemensamma barn, s kan det vl kvitta ?

Detta torde vara grundpelaren oavsett formen och byrkratin runt detta livsval mellan man och kvinna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in