• 1
  • 2
2024-10-10, 08:58
Medlem
Funderar på att gifta mig för varför inte? Men frågan är just varför inte.

Är i ett förhållande sedan många år tillbaka och vi bor ihop och jag kan inte tänka mig att vi kommer göra slut. Vore kul med fest. Enklare om skit skulle hända med försäkringar och lån osv. Men vad finns det för nackdelar, ekonomiskt och juridiskt, med att vara gift?
Citera
2024-10-10, 09:05
En mängd nackdelar som endast kommer med några ytterst få konkreta fördelar under omständigheter som sällan inträffar. Som gift man under svensk juridik kan man lik bra vara sambo med samboavtal.
Om du som kvinna eller man vill gifta dig med mig så ska jag ha juridiska försäkringar att älska i nöd och lust till döden skiljer oss åt verkligen gäller.
Bäst är såklart att ha sitt bröllop på köksbordet med en pistol liggandes som stipulerar just det - istället för en präst. Vad sjutton är prästers ord värda?
Citera
2024-10-10, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kriminfluencer
En mängd nackdelar som endast kommer med några ytterst få konkreta fördelar under omständigheter som sällan inträffar. Som gift man under svensk juridik kan man lik bra vara sambo med samboavtal.
Om du som kvinna eller man vill gifta dig med mig så ska jag ha juridiska försäkringar att älska i nöd och lust till döden skiljer oss åt verkligen gäller.
Bäst är såklart att ha sitt bröllop på köksbordet med en pistol liggandes som stipulerar just det - istället för en präst. Vad sjutton är prästers ord värda?

Hahaha. Man kan ju gifta sig borgerligt också. Samboavtal känns krångligt. Vi delar redan på allt.
Citera
2024-10-10, 09:49
Medlem
Muslimer gifter sig med horan, för då blir det legitimt på något sätt. Sedan när det är avklarat så skiljer de sig igen. En ganska konstig tradition som lär sysselsätta imamerna ganska mycket.

Att gifta sig förenklar en hel del juridiskt sett och fördelarna är väl som störst när man bildar familj då är liksom lagstiftningen väl utformad och det blir som att tryggt åka en räkmacka genom livet. Är ingen skillnad på att gifta sig i kyrkan eller borgerligt.

Samboavtalet och annat funkar fint, men har väl jämfört med giftermålet en del nackdelar och lite luriga kaninhål.

Har man familj, ekonomin är god och båda bidrar till ekonomin och allt delas på såsom man gör i en familj, så ser jag inga nackdelar med giftermål. Inte ens när det går till skilsmässa och så. Utan barn tillsammans så kan det ändå upplevas som att ena parten kanske åker snålskjuts, speciellt om det innebär att en bär hela lasten när det gäller inkomster. Det är å andra sidan något som är individuellt om vad man bryr sig om sin partner eller inte. Barnen däremot bryr man sig nästan alltid om och vill de ska vara trygga även vid skilsmässa.

Giftermål eller inte spelar inte så stor roll egentligen. Det är individuellt om man ens passar med varandra och hur partner beter sig som gör skillnaden. Vill man trygga livet för varandra så är giftermål ett bra sätt. Andra åtgärder krävs visserligen beroende på omständigheter, är det komplicerade familjer man har egna barn och/eller släktrelaterade egendomar och annat så kan man skriva avtal och prata med advokat för att det ska bli rättvist och korrekt.

Det är också för sin partner och efterlevande i familjen som men ser till att vara ordentligt försäkrad ifall man blir allvarligt skadad eller dör i förtid.
Citera
2024-10-10, 10:44
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissTocqueville

Är i ett förhållande sedan många år tillbaka och vi bor ihop och jag kan inte tänka mig att vi kommer göra slut. Vore kul med fest. Enklare om skit skulle hända med försäkringar och lån osv. Men vad finns det för nackdelar, ekonomiskt och juridiskt, med att vara gift?

Om man inte gifter sig finns inga löften att bryta.
Det kan vara bra om man inte gillar att ljuga.
Citera
2024-10-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissTocqueville

Man skriver ju äktenskapsförord precis som man skriver samboavtal. Framförallt är det mycket klädsamt att inte leva i hor. Har ni barn ärver frun allt om ni är gifta. Om ni är sambos ska barnen ha sin del som bröstarvingar om någon av er går bort.
Citera
2024-10-10, 11:13
Medlem
Glostrups avatar
Om ni redan är sambo och delar på allt så finns det inga specifika nackdelar att gifta sig, men däremot en del fördelar. Ni slipper hålla på med testamenten och samboavtal, och om ni har små barn så kan ni vara trygga i att saker skulle vara enkla om någon av er skulle gå bort. Den möjliga nackdelen är att det skulle kunna ta något längre tid att dela upp er, om ni skulle välja att gå skilda vägar.

De som dillar om nackdelar är mest tokstollar som anser att ett äktenskaps löfte om ”tills döden skiljer oss åt” är en ed som aldrig får brytas. Eller religiösa fanatiker som anser att guds ord på något sätt står över människans behov. Dessa tokstollar är det bara att ignorera.

Ett bröllop är en av de mest positiva anledningarna att ha en riktigt bra fest. Det är ett positivt tillfälle i livet, och min erfarenhet är att folk vill gå dit och ha roligt. Se till att inte snåla på maten och vinet, så blir det säkert en kanonkväll.
Senast redigerad av Glostrup 2024-10-10 kl. 11:14. Anledning: Stavfel
Citera
2024-10-10, 11:19
Medlem
Finns inga fördelar med att gifta sig. Vilket förklarar varför folk ovan nämnt att det finns fördelar, utan att nämna EN ENDA VETTIG FÖRDEL! Jag har själv barn utanför äktenskapet, fungerar hur bra som helst!

Blanda aldrig in staten via ett giftemål i er relation, i kärlek, utan anledning. De som gör det ändå, är dumma i huvudet.
Citera
2024-10-10, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
MissTocqueville: "Jag vill ta in andras djuplodade tankar, resonemang och perspektiv på giftermål"

Också MissTocqueville: *Ställer frågan till FB, det mest incel-täta, kvinnohatande forumet som tänkas kan*

Skämt åsido: Den enda nackdelen är om förhållandet tar slut, annars är det en no-brainer. Klart du ska gifta dig.

Känns som FB har koll på juridik trots incels, men nu blev det massa snack om horor här istället… okej skilsmässa är den enda nackdelen då, tolkar jag det som?
Citera
2024-10-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Finns inga fördelar med att gifta sig. Vilket förklarar varför folk ovan nämnt att det finns fördelar, utan att nämna EN ENDA VETTIG FÖRDEL! Jag har själv barn utanför äktenskapet, fungerar hur bra som helst!

Blanda aldrig in staten via ett giftemål i er relation, i kärlek, utan anledning. De som gör det ändå, är dumma i huvudet.

Kan du lista nackdelar med att gifta sig då, som är det jag eftersöker?
Citera
2024-10-10, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Om man inte gifter sig finns inga löften att bryta.
Det kan vara bra om man inte gillar att ljuga.

Löften? Tänker du på trohet kan man välja borgerlig vigsel, det korta formuläret - då lovar man inget sådant.
Citera
2024-10-10, 19:38
Medlem
holmiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Löften? Tänker du på trohet kan man välja borgerlig vigsel, det korta formuläret - då lovar man inget sådant.

Om inte ett äktenskap handlar om livslång trohet mellan man och kvinna och absolut lojalitet gentemot deras gemensamma barn, så kan det väl kvitta ?

Detta torde vara grundpelaren oavsett formen och byråkratin runt detta livsval mellan man och kvinna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in