• 1
  • 2
2024-10-08, 12:20
Medlem
Efter kontakt med läkaren så ska jag påbörja infasning av Venlafaxin. Detta pga GAD och depression. Just den här medicinen känns lite läskig tycker jag då det är en av de medicinerna som ofta beskrivs som rävgift och fruktansvärd att sätta in och ut.
Är det någon som har positiv erfarenhet av denna medicin?

Jag har under åren testat Sertralin, Escitalopram, Cymbalta, Voxra/Burpropion, Mirtazapin och Brintellix utan positiv effekt.
Citera
2024-10-08, 12:46
Medlem
DauXs avatar
För mig fungerade den bra. Var i behov av att bli lite "avtrubbad" och inte behöva åka berg-och-dalbana känslomässigt och Venlafaxin löste det problemet.

Insättningen var väl inte värre än någon annan anti-depp och inte heller utsättningen.

Eftersom det är individuellt hur man reagerar så bör du inte gå på andras skräckhistorier. Jag blev hjälpt så uppenbarligen fungerar den för åtminstone en del. Däremot brukar de med negativa upplevelser skrika högst så...
Senast redigerad av DauX 2024-10-08 kl. 13:16.
Citera
2024-10-08, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
För mig fungerade den bra. Var i behov av att bli lite "avtrubbad" och inte behöva åka berg-och-dalbana känslomässigt och Venlafaxin löste det problemet.

Insättningen var väl inte värre än någon annan anti-depp och inte heller utsättningen.

Eftersom det är individuellt hur man reagerar så bör du inte gå på andras skräckhistorier. Jag blev hjälpt så uppenbarligen fungerar den för åtminstone en del. Däremot brukar de med negativa upplevelser skrika högst så...

Tack för ditt svar, jag hoppas verkligen så mycket på denna medicin. Skönt att höra att insättning och utsättning gick okej. Ja du har nog rätt i att de som har negativ erfarenhet är de som skriver.
Citera
2024-10-08, 14:06
Moderator
evilhoneys avatar
Psykisk hälsa --> Psykiatri och psykofarmaka
/Moderator
Citera
2024-10-08, 15:49
Medlem
Loreias avatar
Ätit Venlafaxin i flera år och insättningen minns jag inte som speciellt jobbig, förutom en bieffekt och det var svettningarna. Över åren har det försvunnit och jag kan idag inte påstå att jag känner av något negativt. Däremot är jag väldigt känslig för om jag missar att ta en tablett, får symptom som påminner om migrän och vill ha det kallt, mörkt och tyst. Detta händer så gott som aldrig längre och jag upplever det som så obehagligt att jag alltid dubbelkollar när jag reser att jag har gott om tabletter med mig.
Citera
2024-10-09, 09:51
Medlem
Mommysnewtitss avatar
Jag har tagit Venlafaxin i 10 år ungefär, senaste 5 åren äter jag 300mg/dag.
Jag tror inte att det va särskilt jobbigt när jag började äta det.
Men däremot om jag glömt att förnya eller hämta ut medicinen så är det ett helvete.
Dag 1 utan Venlafaxin: Jag blir otroligt trött, får huvudvärk, blir stel i nacken, huvudet och ögonen hamnar i osynk.
Dag 2 utan Venlafaxin: Allt ovanför + det känns som att huvudet är i en burk, det känns som att huvudet rör sig mekaniskt och liksom hackigt och det är samma sak med ögonen, dessutom känner jag varenda ögonrörelse. Eftersom det blir så fruktansvärt jobbigt med allt så blir jag otroligt otrevlig och lättretlig.
Jag har förmodligen glömt något av alla vidrigheter, men det händer som tur är inte så ofta att jag glömmer förnya receptet. Dom få gångerna jag glömmer så ringer jag och terroriserar Affektiva enheten, jag letar rätt på någon nätdoktor som kan förnya receptet eller i värsta fall så ringer jag akutpsyk så att jag kan få hämta medicin där som räcker i några dagar.

Venlafaxin är en fantastisk medicin som har hjälpt mig ifrån att hamna i djupa dippar i mitt mående och med att lindra ångest och med extremt djupa och långvariga depressioner.
Men det är ett helvete att vara utan, om så bara för en dag.
Citera
2024-10-09, 17:35
Medlem
Om du inte blir av med djup depression som återkommer mha av andra mediciner så kan venlafaxin hjälpa.
Men räkna nästan med att ta det resten av livet.
Iallafall är det extremt svårt att sluta med för de flesta om man nu skulle vilja eller klara av det.
Man blir förmodligen lite avtrubbad ja men fortfarande kan du fungera normalt när du inte är djupt deprimerad.
Man kan bli deppig ändå, iallafall efter en längre tid, men hålls över ytan sas i regel.
För mig räddade det livet som ung.

Du kan få obehagliga mardrömmar i början det minns jag.
Det får man också om man glömmer en dos.
Citera
2024-10-10, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loreia
Ätit Venlafaxin i flera år och insättningen minns jag inte som speciellt jobbig, förutom en bieffekt och det var svettningarna. Över åren har det försvunnit och jag kan idag inte påstå att jag känner av något negativt. Däremot är jag väldigt känslig för om jag missar att ta en tablett, får symptom som påminner om migrän och vill ha det kallt, mörkt och tyst. Detta händer så gott som aldrig längre och jag upplever det som så obehagligt att jag alltid dubbelkollar när jag reser att jag har gott om tabletter med mig.

Tack snälla för svar. Svettades du på natten eller även dagtid? Jag provade sertralin för något år sedan och vaknade fullkomligt dyngsur av svett varje morgon.
Citera
2024-10-10, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommysnewtits
Jag har tagit Venlafaxin i 10 år ungefär, senaste 5 åren äter jag 300mg/dag.
Jag tror inte att det va särskilt jobbigt när jag började äta det.
Men däremot om jag glömt att förnya eller hämta ut medicinen så är det ett helvete.
Dag 1 utan Venlafaxin: Jag blir otroligt trött, får huvudvärk, blir stel i nacken, huvudet och ögonen hamnar i osynk.
Dag 2 utan Venlafaxin: Allt ovanför + det känns som att huvudet är i en burk, det känns som att huvudet rör sig mekaniskt och liksom hackigt och det är samma sak med ögonen, dessutom känner jag varenda ögonrörelse. Eftersom det blir så fruktansvärt jobbigt med allt så blir jag otroligt otrevlig och lättretlig.
Jag har förmodligen glömt något av alla vidrigheter, men det händer som tur är inte så ofta att jag glömmer förnya receptet. Dom få gångerna jag glömmer så ringer jag och terroriserar Affektiva enheten, jag letar rätt på någon nätdoktor som kan förnya receptet eller i värsta fall så ringer jag akutpsyk så att jag kan få hämta medicin där som räcker i några dagar.

Venlafaxin är en fantastisk medicin som har hjälpt mig ifrån att hamna i djupa dippar i mitt mående och med att lindra ångest och med extremt djupa och långvariga depressioner.
Men det är ett helvete att vara utan, om så bara för en dag.

Tack för svar. Jag hoppas att denna ska hjälpa mig också. Jag har hört många som säger att de känner av så fort de missar en dag.
Citera
2024-10-10, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anayla
Om du inte blir av med djup depression som återkommer mha av andra mediciner så kan venlafaxin hjälpa.
Men räkna nästan med att ta det resten av livet.
Iallafall är det extremt svårt att sluta med för de flesta om man nu skulle vilja eller klara av det.
Man blir förmodligen lite avtrubbad ja men fortfarande kan du fungera normalt när du inte är djupt deprimerad.
Man kan bli deppig ändå, iallafall efter en längre tid, men hålls över ytan sas i regel.
För mig räddade det livet som ung.

Du kan få obehagliga mardrömmar i början det minns jag.
Det får man också om man glömmer en dos.

Tack för svar. Ja jag hoppas ju verkligen att denna ska hjälpa. Jag har som obehagskänslor och ångest i kroppen 24/7 samt depression. Vore ju fint om den lindrar alla symtom.
Citera
2024-10-17, 12:42
Medlem
Någon mer som har positiv erfarenhet?
Citera
2024-10-22, 17:53
Medlem
Någon som minns hur lång tid det tog innan effekt?
Är inne på 15:e dagen, har knappt haft några biverkningar men känner heller ingen effekt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in