2024-10-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
För mig fungerade den bra. Var i behov av att bli lite "avtrubbad" och inte behöva åka berg-och-dalbana känslomässigt och Venlafaxin löste det problemet.

Insättningen var väl inte värre än någon annan anti-depp och inte heller utsättningen.

Eftersom det är individuellt hur man reagerar så bör du inte gå på andras skräckhistorier. Jag blev hjälpt så uppenbarligen fungerar den för åtminstone en del. Däremot brukar de med negativa upplevelser skrika högst så...

Minns du hur lång tid det tog innan du upplevde effekt?
Citera
2024-10-22, 18:41
Medlem
DauXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jossanjosse
Minns du hur lång tid det tog innan du upplevde effekt?
Nu är det ganska många år sedan så jag kan inte säga exakt. Jag vet att jag inte upplevde insättningen som jobbig och den positiva effekten kom krypande. Det rörde sig förmodligen om ganska många veckor dock.

Ge inte upp. Ta hand om dig!
Citera
2024-10-31, 10:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DauX
Nu är det ganska många år sedan så jag kan inte säga exakt. Jag vet att jag inte upplevde insättningen som jobbig och den positiva effekten kom krypande. Det rörde sig förmodligen om ganska många veckor dock.

Ge inte upp. Ta hand om dig!

Tack snälla! Inne på 3:dje veckan nu utan upplevd positiv effekt, biverkningarna är dock fortfarande hanterbara så det är ju ändå ett plus.
Citera
2024-10-31, 11:51
Medlem
Svavelvinters avatar
Vilken dos ligger du på?
Citera
2024-11-05, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svavelvinter
Vilken dos ligger du på?

75 mg.
Citera
2024-11-05, 09:46
Medlem
Citat:
75 mg.

Det är en låg dos (maxdos är 375 mg dagligen), så det är bara att prata med din vårdcentral och be om höjning om du vill.

Men det är inget jag rekommenderar personligen. Biverkningarna kommer att öka med ökad dos också.
Citera
2024-11-05, 15:58
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
75 mg.

Okej, gränsdos för att Venlafaxinet ska verka som en SNRI och inte bara en SSRI.
Citera
2024-11-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Det är en låg dos (maxdos är 375 mg dagligen), så det är bara att prata med din vårdcentral och be om höjning om du vill.

Men det är inget jag rekommenderar personligen. Biverkningarna kommer att öka med ökad dos också.

Ja jag har läkarkontakt idag så tänkte lyfta om jag kan få prova att höja dosen.
Citera
2024-11-06, 08:42
Medlem
Citat:
Okej, gränsdos för att Venlafaxinet ska verka som en SNRI och inte bara en SSRI.

Är det 150 mg som det är mer en SNRI?
Citera
2024-11-06, 15:15
Medlem
Svavelvinters avatar
Citat:
Är det 150 mg som det är mer en SNRI?

Nej den börjar verka som en SNRI först vid 75 mg men svagt.
Citera
2024-11-14, 08:31
Medlem
Citat:
Nej den börjar verka som en SNRI först vid 75 mg men svagt.

Okej, jag ska höja nu med 37,5 mg så 112,5 mg ska jag stå på ett tag men gissar på att det blir ytterligare höjning sen till 150 mg.
Citera
2024-11-30, 20:48
Medlem
KringExs avatar
Jag fick Venlafaxin insatt när jag senast låg inne på beroendeenheten i min stad. Jag var väldigt nere så jag tackade gott ja till att prova, Redan dag två, tro det eller ej, så började jag känna skillnad. Efter en vecka så var jag gladare än vad jag har varit på väldigt länge
Jag satt och läste på om Venlafaxin och det är tydligen det enda SSRI/SNRI-preparatet som kan ge symptomlindring tidigth
Jag äter 75 mg och har testat doser upp till 225 mg, men har gått tillbaka till 75 mg för jag fick jobbiga biverkningar. Jag upplever dessutom att jag mår bättre av den lägre dosen
Jag äter dessutom samtidigt Mirtazapin 30 mg. I USA kallar man den kombinationen för California Rocketfuel
Utöver det så äter jag också Suboxone (Buprenorfin) och den medicinen påverkar också serotoninet i hjärnan.

Jag har inget ont att säga om Venlafaxin, förutom att jag svettas mer men hellre det och att jag får må bra
Det enda riktigt negativa som jag kan komma på är dess korta halveringstid. Venlafaxin är tydligen jävligast av alla SNRI/SSRI att sluta med just därför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in