2024-10-05, 19:55
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
När det gäller människor som man misstänker far illa och vet vilken plats de befinner sig på, åker polisen ut och gör en snabbkoll då direkt?

Tror det, speciellt om anhörig misstänker att det är fara för liv. Så släpp in morbror nästa gång.
Citera
2024-10-05, 20:03
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
men kanske inte om TS nyligen "Överdoserade hasch och hamnade på akuten"

Exakt! och Polisen är dom enda förutom Räddningstjänsten får ta sig in i en bostad utan tillstånd från innehavaren.
Polisen åker ofta på kolla liknande när personen misstänks försöka begå självmord, ligger död i bostaden (ej hörts av)
I detta fall fanns det säkert misstankar om droganvändning
Citera
2024-10-05, 20:06
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Det kan ju ha att göra med vad du sysslat med tidigare som får dem att reagera
(FB) Överdoserade hasch och hamnade på akuten

Har man gjort sådant lever oron kvar hos familjen! Då får man också räkna med att det kan ta tid innan de börjar få förtroendet tillbaka. Ingenting du kan kräva. Du slarvade bort det - Du bygger upp det!
Citera
2024-10-05, 20:13
Medlem
Citat:
Igår var det bestämt att jag skulle åka hem för att passa våra hundar eftersom familjen skulle åka iväg till ett varuhus. Jag hade satt larm på min mobil men mobilen dog under natten så jag vaknade inte för en vid klockan ett på dagen.

Jag hade kunnat respektera om de vill ha lite mer uppsikt över mig på grund av vissa incidenter men då jag är myndig så anser jag att de begår övertramp på mig när de begär att jag regelbundet måste ha kontakt med dem.

Jag blev bombad med sms och samtal under tiden mobilen var off. När jag fått igång mobilen så ringer jag upp mor och förklarar läget men hon är arg och defensiv och tror att jag har fuffens för mig, detta gör ju att jag också blir arg.
Hon ber min morbror som bor i samma stad att åka och titta till mig.
Jag sade att allt var bra till honom men jag ville inte släppa in han i lägenheten. Och bara för att jag inte lät han gå in dit så kontaktar familjen polisen.
Polisen kom, jag släppte in dem och de gick därifrån omgående.

Nu i efterhand har jag skickat sms och bett om ursäkt. Men i hela denna situationen, är det jag eller mina anhöriga som har agerat mest fel?

Ingen. Det hela var lugnt. Morbror kom, du ville ej släppa in han, polisen kontaktades. Allt som det ska vara. Hade jag varit din förälder då hade det blivit kaos på riktigt.
Citera
2024-10-05, 20:18
Medlem
pn222jws avatar
Ja, det går att direktspåra mobilen.
Citera
2024-10-05, 20:48
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
Du får nog förtydliga vad du menar med "vissa incidenter" för att vi ska kunna avgöra huruvida dina anhöriga agerade med en relevant oro i det här fallet.

De tycker ju om dig och oroar sig. Det låter inte som det normala att göra om det nu inte är så att de hittat dig på ett oroande sätt vid de tidigare incidenterna du nämner. Isåfall förstår jag dem mer.

incidenterna är inget mer än att jag brukat narkotika i vissa sammanhang. Det har aldrig lett till några större incidenter förutom när jag fick en haschsykos
Citera
2024-10-05, 20:53
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Tror det, speciellt om anhörig misstänker att det är fara för liv. Så släpp in morbror nästa gång.

Jag pratade ju med honom och försäkrade att allt var bra. Vafan ska folket gå in i lägenheten för...
Citera
2024-10-05, 20:55
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Det var ett misstag av mig att inte kolla procenten i telefonen innan läggdags. Och detta är såklart värt en stor ursäkt.

När vi väl hördes i telefon intygade jag att allt var bra men då börjar min mamma med psykisk utpressning och påstår att jag kan ha droger i lägenheten och att en man är där som håller mig fången och sådana skräckscenarion.

Fullt förståelig, hade inte även du blivit sur om du planerat något so inte blir av för att den svagaste länken glömt ladda telefonen. Klart man målat fan på väggen iett sådant fall.
Citera
2024-10-05, 20:58
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sevanol123
Ingen. Det hela var lugnt. Morbror kom, du ville ej släppa in han, polisen kontaktades. Allt som det ska vara. Hade jag varit din förälder då hade det blivit kaos på riktigt.

Men jag fattar fortfarande inte varför de kontaktade polisen, de fick ju bekräftat att jag mådde bra.
Varför vill de in i mitt boende?
Citera
2024-10-05, 21:03
Medlem
Citat:
Men jag fattar fortfarande inte varför de kontaktade polisen, de fick ju bekräftat att jag mådde bra.
Varför vill de in i mitt boende?

Det kan de inte med säkerhet veta. Är det tex gisslan situation då säger man saker som andra vill att man ska säga. Jag förstår deras oro och alla som är föräldrar är på helt spänn när barnen inte hör av sig, beror på skit som händer titt som tätt i vårt samhälle 🤷‍♀️🤷‍♀️ Bättre kolla upp ordentligt vad som pågår än att få barnet hem levererat i en kista.
Citera
2024-10-05, 21:08
Medlem
-Grillo-s avatar
De kanske misstänkte att du hade nån kriminell, skum typ hos dig? Kanske t.o.m. mot din vilja? Du skulle såklart släppt in din morbror, så hade de nog slutat oroa sig. Kanske lite överilat att ringa polisen, men var glad att dina anhöriga bryr sig om dig åtminstone.

Du har kanske nyss flyttat hemifrån? Då kan jag tänka att man vill veta att allt verkligen är bra med sina barn? O är lite väl oroad?
Citera
2024-10-05, 21:10
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CuteTwink-I-was
Fullt förståelig, hade inte även du blivit sur om du planerat något so inte blir av för att den svagaste länken glömt ladda telefonen. Klart man målat fan på väggen iett sådant fall.

Klart hon har rätt att bli arg och jag får försöka kompensera för detta.

Men det jag börjar misstänka är att hon bedriver en slags kontroll över mig. En förnuftigare lösning av situationen är att jag hör av mig ber om ursäkt och då får hon ju bekräftat att allt är bra och vi kan komma fram till en lösning med hundvakten framöver.
Men istället hotar dem att kontakta polisen som dyker upp och bankar på min dörr i förmiddags.
Konstruktiv lösning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in