2024-12-23, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Något hände när covid kom, världen blev aldrig den samma efter det.

Men det riktigt roliga festandet dog egentligen med mobilkameran. Man är ju fan övervakad oavsett nu.

Det blir inte lika kul, men det är lika dyrt. Då blir något fel serru. Folk som har möjligheten festar privat istället. Man kan förstå det.

Jag tänkte på det angående mobilkameran, det var mer roligare att umgås sådär 2012 då varken snap eller TikTok fanns. Idag vet man aldrig om någon smygfilmar en.
Citera
2024-12-27, 18:26
Medlem
Här uppe i Gällivare finns inget hålligång så nej, den är inte död bara frånvaron av lämplig lokal.
Citera
2025-03-16, 12:02
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RollonHomie
Dock tror jag att yngre idag är mer fokuserade på träning/hälsa och att det kan vara orsaken till att många klubbar står tomma.

Det är nog en anledning men bara en av många andra anledningar. Sedan hälsoaspekten är rätt liten då skulle det ungdomarna inte bara bli fetare och fetare och tar mer och ner droger. Det anges nog mest som ett skepskäl. De är nog snarare så att ungdomarna är livrädda för att bli sedda o filmade fulla, då fylla kan inisuera alkoholproblem och orsaka ett socialt stigma som kan ha negativ påverkan på deras varumärke. Ungdomar verkar se sitt liv som ett varumärke som ska exponeras offentligt på sociala medier.
Citera
2025-03-16, 12:33
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xade
Jag älskar att supa, men varför ska man ut bland folk? Kan lika gärna sitta hemma med sina polare, det är billigare, du väljer musiken och vi snackar ändå inte med främlingar.

Jo så är det. Men utelivets fördel är ju att man ändå pratar med eller ger möjligheter att prata med andra människor, man kanske stöter på en bekant eller en kompis stöter på en bekant rätt var det är så diskuterar eller gör man något helt oväntat. Enbart goda vänner är bra men de är också väldigt förutsägbara. De blir en större dynamik när kända o okända folk möts, fått lite innanför rocken o blir lite mer spontana. Iaf om du frågar mig.
Citera
2025-03-17, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkekorv
Jo så är det. Men utelivets fördel är ju att man ändå pratar med eller ger möjligheter att prata med andra människor, man kanske stöter på en bekant eller en kompis stöter på en bekant rätt var det är så diskuterar eller gör man något helt oväntat. Enbart goda vänner är bra men de är också väldigt förutsägbara. De blir en större dynamik när kända o okända folk möts, fått lite innanför rocken o blir lite mer spontana. Iaf om du frågar mig.

Många missar verkligen hur detta kan höja livskvaliten enormt att vara ute och lära känna människor. Särskilt när man gjort det i några år och börjar hälsa på folk ute. Väldigt mycket av det jag har i livet idag i form av jobb och karriär, tjejer jag varit ihop med och alla vänner och kontakter jag har kommer från den tiden då jag var ute mycket.
Citera
2025-03-28, 02:11
Medlem
Jag misstänker att det kan bero på att det kan bli så fruktansvärt dyrt nuförtiden! En vanlig cocktail kan kosta minst 150kr på många ställen
Citera
2025-04-19, 07:14
Avslutad
Generation Z ratar nattklubbar.

Citat:
Krögaren Anders Nilsson i Karlskrona har stängt sin nattklubb efter att ha misslyckats med att locka den kräsna Generation Z, som föredrar att stanna hemma framför att gå ut.
Trenden där unga nobbar nattklubbar märks i flera europeiska länder, och i Karlskrona har detta lett till stängda klubbar och en omställning mot nya underhållningsformer som biljard och shuffleboard.
Bland Karlskronas yngre generation finns det fortfarande en efterfrågan på sociala aktiviteter, men dessa måste nu vara innovativa och välplanerade för att kunna locka ungdomarna bort från skärmarna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnb0jK/karlskronas-sista-nattklubb-har-stangt-svart-att-locka-unga

Tankar om detta? Lite konstigt att en sak inte förs fram i artikeln. Handlar det inte väldigt mycket om ekonomin att de unga i dag inte går ut som förr? Inflationen har väl gjort sitt till. Men jag måste erkänna att jag inte har en aning om yngres ekonomi i dag. När jag gick ut på 1980-90talet som ung, så var det definitivt vanligt man brände 1000-2500kr på en helg, dvs 2 utgångar. Du hade ofta inträde 50-100kr sen en massa dricka o käk samt ibland taxi.
Samtidigt, i artikeln står det ju att gen Z kommer när det är speciellt. Vilket i mina ögon ger tanken att är det speciellt så är det dyrare och mer pengar att lägga ut. Vilket gör att mitt resonemang faller lite.
Biljard och shuffleboard låter väl kul en stund, men spela i timmar njaee. Sen är det väl inte speciellt utan du har ju en del pubar.ställen som har det året om.
Kanske är det så lätt som att raggningen numera sker på nätet och inte på discogolven. Men det var jädrigt kul vara ute på discogolvet och svänga runt å spana eller bara dansa.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-04-19 kl. 07:20.
Citera
2025-04-19, 07:38
Medlem
Numera hänger 18-åringarna med epa-raggarna så jag antar att klubbandet har flyttats till ICA & Coop parkeringarna.
Citera
2025-04-19, 07:49
Medlem
Förståeligt. Generisk skitmusik som går på repeat. Dyrt inträde, dyr dålig öl. Därtill har >50% av besökarna nu MENA-ursprung och många av dessa kan som bekant inte hålla händerna i styr. När de blivit avspisade tillräckligt många gånger, trots att de visar upp sin belånade guldkedja och klocka utanpå tröjan, så blir de aggressiva och letar efter någon svensk kille som "kollar snett". Det medför att inte heller svenska killar vill besöka nattklubbar. Där jag bor har svenska killar och tjejer flytt nattklubbsscenen och spenderar istället mer tid på barer och svartklubbar vilka är betydligt billigare, trevligare och mer homogena. Dessutom spelar de bättre musik och är liberala kring den narkotika gästerna vill dra i sig. Låt nattklubbarna dö, de är ingenting att värna om. Ägare som inte sällan umgås med kriminella, skumma vakter och besökare är oftast slödder rakt igenom.
Citera
2025-04-19, 08:29
Medlem
"Generation Z." Z, vad får de "Z" ifrån, vilka är "Z" och hur räknas det?
Citera
2025-04-19, 08:34
Medlem
Nattklubbar/disco har spelat ut sin roll som mötesplats, bra att dom försvinner. Väldigt få killar har något ut av att gå på disco och bränna sina pengar.
Citera
2025-04-19, 08:36
Medlem
Nu handlar denna artikel om Karlskrona, så skulle inte säga att problemet är babbarna utan att det är för mycket småstad.
Ingen går ut för man antar att ingen är ute och om alla antar samma sak, så blir det ingen ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in