Citat:
Krögaren Anders Nilsson i Karlskrona har stängt sin nattklubb efter att ha misslyckats med att locka den kräsna Generation Z, som föredrar att stanna hemma framför att gå ut.
Trenden där unga nobbar nattklubbar märks i flera europeiska länder, och i Karlskrona har detta lett till stängda klubbar och en omställning mot nya underhållningsformer som biljard och shuffleboard.
Bland Karlskronas yngre generation finns det fortfarande en efterfrågan på sociala aktiviteter, men dessa måste nu vara innovativa och välplanerade för att kunna locka ungdomarna bort från skärmarna.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Mnb0jK/karlskronas-sista-nattklubb-har-stangt-svart-att-locka-unga
Tankar om detta? Lite konstigt att en sak inte förs fram i artikeln. Handlar det inte väldigt mycket om ekonomin att de unga i dag inte går ut som förr? Inflationen har väl gjort sitt till. Men jag måste erkänna att jag inte har en aning om yngres ekonomi i dag. När jag gick ut på 1980-90talet som ung, så var det definitivt vanligt man brände 1000-2500kr på en helg, dvs 2 utgångar. Du hade ofta inträde 50-100kr sen en massa dricka o käk samt ibland taxi.
Samtidigt, i artikeln står det ju att gen Z kommer när det är speciellt. Vilket i mina ögon ger tanken att är det speciellt så är det dyrare och mer pengar att lägga ut. Vilket gör att mitt resonemang faller lite.
Biljard och shuffleboard låter väl kul en stund, men spela i timmar njaee. Sen är det väl inte speciellt utan du har ju en del pubar.ställen som har det året om.
Kanske är det så lätt som att raggningen numera sker på nätet och inte på discogolven. Men det var jädrigt kul vara ute på discogolvet och svänga runt å spana eller bara dansa.