Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-03, 20:35
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Restid taxi är 10 minuter snabbare från Bromma än Arlanda. Med tåg är Arlandaresan 30 minuter snabbare. Flygplatsen har nog mycket lite med saken att göra.

Kista Galleria lär väl bli ännu sunkigare om Ericssons daggäster försvinner.

Det var inte därför de övervägde att lämna ju. Det var för att det var en massa babbar som rånat de anställda och för att de behövde beskydd till och från t-banan. Samt i förlängningen att de inte var trygga utanför deras arbetstid, dvs för att Sverige är fullt med babbar. Det framkommer i inlägg 30-50 ungefär, att det är av den anledningen, med länkar till tidningsartiklar och så.

Jag kan inte geografin i Stockholm. Jag bor inte där. Däremot var ju babbefrågan den jag gissade på överst i mitt inlägg... Det är ju så det är i Sverige idag. Tyvärr. Jag hade hellre velat att Ericssons flytt berodde på den logistiska miljöpartistiska anledningen. Att det beror på gatuvåld är riktigt jävla tragiskt.

Jag ser det själv varje dag. Jag är så trött på det...
Citera
2024-10-03, 20:36
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Det stämmer delvis, det är sällan lokaler i storstäder blir värdelösa.
Speciellt inte om dom ägts länge.
Om lokalerna däremot ligger i byhålor så kan lokaler snabbt bli värdelösa.

För övrigt tippar jag på att fler företag kommer att lämna Kista.
Alla tomma kontorslokaler kommer bli lägenheter istället om byggnadsplanen går att ändra.
Men det har ju också att göra med det där att fokusera på sina kärnaffärer och förmodligen är inte Ericsson speciellt vassa på fastighetsförvaltning och facility management?
Citera
2024-10-03, 20:37
Medlem
Detta börjades ventileras en bit in i pandemin då många arbetade hemifrån.
Man hade möten mm via länk och zoom möten mm.

Gissar att ledningen insett att de sitter med höga hyror för lokaler helt i onödan.

Finns flera alternativ till hur man löser detta och slimmar utgifterna.
Citera
2024-10-03, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Restid taxi är 10 minuter snabbare från Bromma än Arlanda. Med tåg är Arlandaresan 30 minuter snabbare. Flygplatsen har nog mycket lite med saken att göra.

Kista Galleria lär väl bli ännu sunkigare om Ericssons daggäster försvinner.

Jag håller med. Flygplatsen verkar inte vara problemet.
Citera
2024-10-03, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
Det var inte därför de övervägde att lämna ju. Det var för att det var en massa babbar som rånat de anställda och för att de behövde beskydd till och från t-banan. Samt i förlängningen att de inte var trygga utanför deras arbetstid, dvs för att Sverige är fullt med babbar. Det framkommer i inlägg 30-50 ungefär, att det är av den anledningen, med länkar till tidningsartiklar och så.

Jag kan inte geografin i Stockholm. Jag bor inte där. Däremot var ju babbefrågan den jag gissade på överst i mitt inlägg... Det är ju så det är i Sverige idag. Tyvärr. Jag hade hellre velat att Ericssons flytt berodde på den logistiska miljöpartistiska anledningen. Att det beror på gatuvåld är riktigt jävla tragiskt.

Jag ser det själv varje dag. Jag är så trött på det...
Nej det är inte huvudanledningen.
Citera
2024-10-03, 20:39
Medlem
Psykpatient33s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Nej det är inte huvudanledningen.

Eh jo. Läs inlägg 20-50 ditt jävla stolpskott.

"Telekomleverantören Ericsson har sedan en tid tillbaka övervägt en flytt från Kista - bland annat på grund av en ökad osäkerhet i området. Det enligt uppgifter till Dagens industri.

Frågan ska ha lyfts fram av vd Börje Ekholm förra året. Den ökade osäkerheten, där det hänt att anställda fått eskorteras av säkerhetspersonal till tunnelbanan på kvällarna, utpekas som ett betydande skäl.

”Personalen upplever otrygghet före och efter normal arbetstid och det kan vara knepigt att locka högprofilerad kompetens dit ut. Vi hade dessutom en rånvåg för några år sedan”, säger Per Norlander, koncernförhandlare för Sveriges Ingenjörer på Ericsson Sverige, till Di."
Citera
2024-10-03, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanenhen
Detta börjades ventileras en bit in i pandemin då många arbetade hemifrån.
Man hade möten mm via länk och zoom möten mm.

Gissar att ledningen insett att de sitter med höga hyror för lokaler helt i onödan.

Finns flera alternativ till hur man löser detta och slimmar utgifterna.

Det är ett argument. Att man kanske även passar på att minska kontorsutrymmen totalt genom flytten och organiserar användningen av kontorsutrymmen bättre. När många jobbar hemifrån en eller flera dagar i veckan så minskar behovet helt klart, då blir det snarare viktigare att ha bra kommunikationer så att de som jobbar hemifrån kan snabbare komma in vid behov.
Citera
2024-10-03, 20:41
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ericsson överväger att flytta sitt HK från Kista.

Varför och vart kan de tänkas flytta? Det handlar om 50000-100000 kvadratmeter kontorsyta.

https://www.placera.se/placera/teleg...-kista-fv.html

Redan för flera år sedan gick det ut varningar till de anställda på Ericsson om risken för expresskidnappning på parkeringen.

Kista håller på att gå under.
Ericsson har antagligen tröttnat.
Citera
2024-10-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33
Eh jo. Läs inlägg 20-50 ditt jävla stolpskott.

"Telekomleverantören Ericsson har sedan en tid tillbaka övervägt en flytt från Kista - bland annat på grund av en ökad osäkerhet i området. Det enligt uppgifter till Dagens industri.

Frågan ska ha lyfts fram av vd Börje Ekholm förra året. Den ökade osäkerheten, där det hänt att anställda fått eskorteras av säkerhetspersonal till tunnelbanan på kvällarna, utpekas som ett betydande skäl.

”Personalen upplever otrygghet före och efter normal arbetstid och det kan vara knepigt att locka högprofilerad kompetens dit ut. Vi hade dessutom en rånvåg för några år sedan”, säger Per Norlander, koncernförhandlare för Sveriges Ingenjörer på Ericsson Sverige, till Di."
Va kul att få höra att man är "stolpskott" i dagens sverige när man diskuterar Ericsons lokaler...
Läs om mitt inlägg där jag inte motsäger dig att det är ETT av argumenten, men INTE huvudargumentet.
Citera
2024-10-03, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Står inte flera större komplex i Kista redan tomma sedan länge?

Är det hyrorna i kombo med att färre faktiskt återfinns på dessa större komplex dagligen som också kan vara en orsak?

(Om vi bortser från problematiken med säkerheten som en faktor)

Ja, det verkar finnas gott om kontor att hyra i Kista. Ett problem med att andra företag lämnat (?) är att Ericsson tappar närkontakten med de företag som lämnat Kista om de var viktiga samarbetspartners.

Nedanstående visar stort antal ledig objekt

https://www.lokalguiden.se/lediga-kontor/kista

Såg en annan länk som visade 240 lediga objekt. Siffran tycker jag är väldigt hög.
Citera
2024-10-03, 20:46
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mediekrati
Fler bolag kommer följa efter. Finns ingen tråkigare plats jag kan tänka mig. Så fort en rekryterare nämner Kista säger jag nej direkt. Ericsson betalar sina anställda väl och behöver troligtvis överbetala för att folk ska vara villiga att jobba i den hålan

Flera här inne, du inkluderad verkar inte veta att alla större företag förutom Ericsson och IBM redan lämnat Kista? Nya huben finns i Solna.
Citera
2024-10-03, 20:48
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Det är ett argument. Att man kanske även passar på att minska kontorsutrymmen totalt genom flytten och organiserar användningen av kontorsutrymmen bättre. När många jobbar hemifrån en eller flera dagar i veckan så minskar behovet helt klart, då blir det snarare viktigare att ha bra kommunikationer så att de som jobbar hemifrån kan snabbare komma in vid behov.

Minska kontoren med fler arbetare på kontoren?

https://www.di.se/nyheter/ericsson-k...-facket-rasar/
Ericsson kräver mer kontorsnärvaro – facket rasar
Ericsson kräver att de anställda ska vara på jobbet mer, enligt ett färskt mejl.

Facket, i form av Sveriges Ingenjörer, är djupt kritiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in