Citat:
Ursprungligen postat av
gofigur
Minska kontoren med fler arbetare på kontoren?
https://www.di.se/nyheter/ericsson-k...-facket-rasar/
Ericsson kräver mer kontorsnärvaro – facket rasar
Ericsson kräver att de anställda ska vara på jobbet mer, enligt ett färskt mejl.
Facket, i form av Sveriges Ingenjörer, är djupt kritiskt.
Ja, alltså Kista är ett sådant område där de som jobbar där inte bor i närheten. Många har långa pendlingsavstånd vilket är en anledning just i samband med möjligheter att kunna jobba hemifrån. Väldigt många sparar in mycket restid.
Så det tror jag är ett skäl till att satsa på kortare pendlingsavstånd för flertalet av sina medarbetare och sedan det här med kontorsutrymme, jag tror inte på att man kommer jobba på kontor 100% som förr i tiden. Det blir helt klart en minskning även på långt sikt. Men har man närmare till jobbet så kan man lättare ta sig till jobbet när det behövs eftersom man då inte slösar bort 1-3 timmar på resande.
Genom att utnyttja lokalerna effektivare så kan man minska kostnaderna för lokalhyror.
Det är därför jag även föreslår flytt till Göteborg. Kanske ett område som ligger nära centralstationen där man bygger både kontor och bostäder är högintressant för ett stort företag som Ericsson. Rätt planerat skulle man kunna få en del av sin personal att bo väldigt nära företaget, samtidigt som det är mitt i centrum med allt vad det ger.