Flashback bygger pepparkakshus!
2024-10-03, 19:15
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russofil
Har hört att Ericsson letar i Solna kring Solna station.
Telia ska väl dra ner rejält med yta på sitt HK där? Fast det lär väl inte räcka till Ericsson. Men det byggs ju rätt många nya kontor i området också. Fast om det blir så mycket bättre vet jag inte. Närmare stan i alla fall...
Citera
2024-10-03, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalmeKiller
Då faller Kista.. LM Ericsson skulle aldrig har lämnat husen vid telefonplan.

Dom hade dåå inget val - Ericsson var millimetrar från konkurs
Citera
2024-10-03, 19:37
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeendeLennart
Ja, att större företag som har kapital väljer att hyra av någon annan är helt oförståeligt.
Vill dom inte vara fastighetsförvaltare så kan dom väl köpa upp/starta ett eget fristående fastighetsbolag som sköter fastigheterna.
Då stannar ju pengarna inom företagsfamiljen.
Frigöra kapital kallas det. Ju mindre bundet kapital, desto större avkastning på kapitalet, givet samma vinst.
Citera
2024-10-03, 19:41
Medlem
Hör från en kompis som jobbar på Ericsson i Kista att det har uttryckts oro för personalens trygghet.
Citera
2024-10-03, 19:46
Medlem
Ärligt så har jag faktiskt väntat på detta att Ericsson ska lämna Kista. Situationen där är inte bra och fallande i kvalitet.

Men det är ett stort problem vart de egentligen ska flytta. Det är ganska rejäla kontorsutrymmen de vill ha och då någorlunda väl placerat och gärna så att kommunikationerna fungerar samt att Ericsson själva inte splittras upp i olika delar av Stockholm.

Finns där något nybygge på gång eller nåt som är intressant?`

En flytt lär även i gynsamma fall ta flera år att genomföra.
Citera
2024-10-03, 19:48
Medlem
Citat:
Ja, att större företag som har kapital väljer att hyra av någon annan är helt oförståeligt.
Vill dom inte vara fastighetsförvaltare så kan dom väl köpa upp/starta ett eget fristående fastighetsbolag som sköter fastigheterna.
Då stannar ju pengarna inom företagsfamiljen.
Det är tvärtom väldigt enkelt att förstå. Förutom att slippa binda kapital så riskerar de inte att stå där med värdelösa fastigheter. Kistas dagar som centrum för it-branschen är över och gettofieringen fortsätter. Man vill inte äga ett antal stora kontorsfastigheter där då som man inte kan bli av med eller hyra ut.
Citera
2024-10-03, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Ärligt så har jag faktiskt väntat på detta att Ericsson ska lämna Kista. Situationen där är inte bra och fallande i kvalitet.

Men det är ett stort problem vart de egentligen ska flytta. Det är ganska rejäla kontorsutrymmen de vill ha och då någorlunda väl placerat och gärna så att kommunikationerna fungerar samt att Ericsson själva inte splittras upp i olika delar av Stockholm.

Troligtvis så flyttar bara en mindre del till ett annat område i Sthlm, det lär bli svårt och dyrt att hitta så stora lokaler i Sthlms området.
Resten flyttas nog utomlands.
Citera
2024-10-03, 19:53
Citat:
Ursprungligen postat av FreeMarketPatriot
Hör från en kompis som jobbar på Ericsson i Kista att det har uttryckts oro för personalens trygghet.

Innan Corona så kunde man ju gå i grupp med en väktare upp till pendeln om man ville det efter att några ur personalen rånats.

Bra att dom vill flytta visar ju hur dåligt Sverige blivit.

Engång hittade dom några handgranater 30 m från mitt fönster vilket känns sådär..
Citera
2024-10-03, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Det är tvärtom väldigt enkelt att förstå. Förutom att slippa binda kapital så riskerar de inte att stå där med värdelösa fastigheter. Kistas dagar som centrum för it-branschen är över och gettofieringen fortsätter. Man vill inte äga ett antal stora kontorsfastigheter där då som man inte kan bli av med eller hyra ut.
Det stämmer delvis, det är sällan lokaler i storstäder blir värdelösa.
Speciellt inte om dom ägts länge.
Om lokalerna däremot ligger i byhålor så kan lokaler snabbt bli värdelösa.

För övrigt tippar jag på att fler företag kommer att lämna Kista.
Alla tomma kontorslokaler kommer bli lägenheter istället om byggnadsplanen går att ändra.
Citera
2024-10-03, 20:02
Medlem
mediekratis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352

Fler bolag kommer följa efter. Finns ingen tråkigare plats jag kan tänka mig. Så fort en rekryterare nämner Kista säger jag nej direkt. Ericsson betalar sina anställda väl och behöver troligtvis överbetala för att folk ska vara villiga att jobba i den hålan
Citera
2024-10-03, 20:05
Medlem
Citat:
Troligtvis så flyttar bara en mindre del till ett annat område i Sthlm, det lär bli svårt och dyrt att hitta så stora lokaler i Sthlms området.
Resten flyttas nog utomlands.

De skulle kunna flytta till Göteborg. Byggs väldigt mycket nära centralstationen där och jag vet inte detaljerna, men nog skulle de kunna få hyra tiotusentals kvm kontorsyta. Vilket ger att de då befinner sig i ett område som kommer vara dynamiskt och inspirerande för de närmaste 30-40 åren.
Citera
2024-10-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psykpatient33

De kanske är ledsna på att flygplatsen nog ska läggas ner i Stockholm. Tänk vad bökigt det blir för kunderna som ska besöka huvudkontoret, att åka bil flera timmar extra helt i onödan. Då är det enklare om de möts någon annanstans. Tråden handlar om huvudkontoret trots allt.

Restid taxi är 10 minuter snabbare från Bromma än Arlanda. Med tåg är Arlandaresan 30 minuter snabbare. Flygplatsen har nog mycket lite med saken att göra.

Kista Galleria lär väl bli ännu sunkigare om Ericssons daggäster försvinner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in