2024-10-01, 11:09
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsarkitekten
Bli hårdare! Jag säger till direkt när maten kommer in eller läggs upp av personalen.

Carbonara med nästan bara pasta säger jag ”kan jag få mer sås, tack!”.

För få potatisar och bara en fralla till husman, ”det var inte många potatisar, kan jag få in mer potatis och ett bröd med smör till, tack!”.

Va supertrevlig och prata som att det är en självklarhet, inte en fråga per se. Formuleringen är en fråga, men betoning och tacket är en smärre kommendering.

Detta funkar alltid! Så får sojapojkarna som inte vågar säga ifrån fortsätta knyta näven i fickan å bli än smalare.

Samma sak på kvällen på restaurang där mängden vin oftare och oftare blir en bottenskiva för att man ska beställa in fler glas under kvällen så det blir dyrare än själva maten. ”Upp till bulan på glaset, tack!”

Samma gäller i matbutiker när erbjudanden är slut på hyllorna. Leta upp personal direkt och fråga vad de kan erbjuda för ersättningsvara till samma rabatt.
Du kanske ska beställa ”pasta med gräddsås” istället, eller gå på en restaurang som tillagar en anpassad svensk grädd-carbonara. Det är ju rätt konstigt att beställa en rätt och sedan vilja ha något annat när den kommer tillagad på traditionellt sätt. Begär du brunsås till pyttipannan, eller ett ägg till rotmos med fläsk också? Men visst är du ”tuff” som på ett bestämt sätt begär mer vin av servitören eller kräver rabatt av på annat än det som faktiskt är rabatterat. Lite synd att jag vare sig arbetar som servitör eller butiksbiträde, för dig som kund hade jag gärna hanterat. Folk som beter sig som du är jag supertrevlig mot, och jag nekar dig som en självklarhet och min betoning är en tydlig markering att du kan lägga av med den där skiten.

Alla företag måste tjäna pengar för att överleva; maten på restauranger är inte sällan subventionerad av vinet. Hela den här tråden verkar mest handla om att komma undan så billigt som möjligt och då får ni väl äta hemma eller på sunkhak med asiatisk buffé eftersom det förmodligen ändå aldrig skulle gå att göra mat som ni accepterar, med portioner som gör er måtta för ett pris ni är villiga att betala.

Jag kommer inte ihåg när jag gick hungrig från en restaurang senast. Senast åt jag husmanskost, och fick en gigantisk tallrik som jag inte orkade äta upp trots att jag är bra på att äta. En tallrik pasta med burrata på en italiensk restaurang skulle kunna mätta två personer. En vanlig pizza utgör minst en hel dags kaloribehov för en vuxen man, och en burgarmeny likaså.

Så om ni istället tänker att den mat ni får serverad på en restaurang för 150 spänn, i kalorier motsvarar all mat ni behöver den dagen - vilket inte är otänkbart för en stor portion mat med sås bröd och smör. Är det fortfarande dyrt?
Citera
2024-10-01, 11:09
Medlem
Rashygiens avatar
Jag har i princip helt slutat att äta ute. En eller två bakispizzor om året och ett par gånger på bättre restaurang med familj och vänner.

Äta lunch ute är dyrare, sämre kvalitet, mindre portioner och onyttigare än att laga själv. På min lokala Willys kostar flankstek ca 150-160kr kg. 300g flankstek, ett par stekta ägg, potatis, lite grönt och lite sås eller kryddsmör går att få ihop för knappt 80kr hemma. Det är en rejäl portion som mättar en vuxen karl och är bra mycket nyttigare än det som serveras på de flesta lunchrestauranger.

Annars går det att pressa priset per lunch ännu mer om man gör storkok typ grytor eller spaghetti och köttfärssås.

Sen räcker det gott och väl med 30 minuter för att äta matlåda och dricka en kopp kaffe. Då kan jag välja att sticka hem 30 minuter tidigare eller ta en till rast på 30 minuter under dagen. Äter man ute försvinner hela lunchrasten på 60 minuter.

Edit: sen sover jag även bättre på nätterna med vetskapen om att jag inte stödjer massa babbeluringar med pengar.
Citera
2024-10-01, 11:16
Medlem
Rashygiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
En vanlig pizza utgör minst en hel dags kaloribehov för en vuxen man, och en burgarmeny likaså.

Inte en chans. En vuxen man behöver äta ca 2000-2500 kcal om dagen. Vad innehåller en pizza, 1200-1500kcal?
Senast redigerad av Rashygien 2024-10-01 kl. 11:19.
Citera
2024-10-01, 11:39
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rashygien
Inte en chans. En vuxen man behöver äta ca 2000-2500 kcal om dagen. Vad innehåller en pizza, 1200-1500kcal?

Om du har ett stillasittande jobb och inte tränar kommer du bli ett fetto om du trycker i dig 2500 kcal om dagen.
Citera
2024-10-01, 11:47
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Beror förstås på pizzan. Jag snabbgooglade och fick upp
En hel pizza innehåller vanligtvis mellan 2 000 och 3 000 kalorier , beroende på storlek och pålägg. En stor pizza med pepperoni och extra ost kan till exempel ha upp till 3 000 kalorier. En liten pizza med bara några pålägg kan å andra sidan bara ha 2 000 kalorier.
Det kan förstås vara tjockpizza från USA, men om det är 1500 kalorier i en baspizza, så lär en oxfilépizza med bea ta dig upp til 2000. Plus accoutrements, och vips är du uppe på en dagsranson.
Citera
2024-10-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?

Köp två portioner då?
Citera
2024-10-01, 12:44
Medlem
Byxfuckers avatar
Jag är stor i maten och brukar ofta gnälla på portionsatorleken direkt när jag får se tallriken serveras.
Men i nio fall av tio blir jag mätt och ibland tom proppmätt.

Ts är en tjockis
Citera
2024-10-01, 12:47
Medlem
Blaskas avatar
Det finns alltid lunchrestauranger. Kolla efter en sådan!
Citera
2024-10-01, 13:00
Medlem
TeEsErs avatar
Jag tycker att det märks mest på de ställen som hade 95 eller 99 kr för lunchen "förr", för ett par år sedan. Där har portionerna blivit mindre och de tar 125 kr för lunchen nu trots att kvaliteten har sjunkit. På ställena som är steget upp på skalan, som Smak på Konsthallen i Malmö märks inflationen mindre. De tar väl runt 160 och det är fortfarande bra portioner och bra smaker.

Jag tar hellre nyttig matlåda med mig ett par dagar numera och äter färre men dyrare luncher ute. De dagar jag är inne på kontoret är det rätt skönt att prata med kollegorna över en värmd lunchlåda.
Citera
2024-10-01, 13:45
Medlem
Rashygiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om du har ett stillasittande jobb och inte tränar kommer du bli ett fetto om du trycker i dig 2500 kcal om dagen.

Ja det var därför jag skrev 2000-2500 kcal.
Citera
2024-10-01, 13:46
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Inte meningen att man ska bli mätt utan man ska bli nöjd
Hur nöjd är man när man känner sig hungrig och blåst?
Citera
2024-10-01, 14:00
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ja det var därför jag skrev 2000-2500 kcal.

Även 2000 kcal är för mycket för de flesta med stillasittande kneg. 1500 räcker gott och väl för många. Jag har flera kollegor som inte ens tar trappen EN våning upp till kontoret utan tar hissen. Är man så lat ska man inte slafsa i sig 2000 kcal om dagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in