Citat:
Du kanske ska beställa ”pasta med gräddsås” istället, eller gå på en restaurang som tillagar en anpassad svensk grädd-carbonara. Det är ju rätt konstigt att beställa en rätt och sedan vilja ha något annat när den kommer tillagad på traditionellt sätt. Begär du brunsås till pyttipannan, eller ett ägg till rotmos med fläsk också? Men visst är du ”tuff” som på ett bestämt sätt begär mer vin av servitören eller kräver rabatt av på annat än det som faktiskt är rabatterat. Lite synd att jag vare sig arbetar som servitör eller butiksbiträde, för dig som kund hade jag gärna hanterat. Folk som beter sig som du är jag supertrevlig mot, och jag nekar dig som en självklarhet och min betoning är en tydlig markering att du kan lägga av med den där skiten.Bli hårdare! Jag säger till direkt när maten kommer in eller läggs upp av personalen.
Carbonara med nästan bara pasta säger jag ”kan jag få mer sås, tack!”.
För få potatisar och bara en fralla till husman, ”det var inte många potatisar, kan jag få in mer potatis och ett bröd med smör till, tack!”.
Va supertrevlig och prata som att det är en självklarhet, inte en fråga per se. Formuleringen är en fråga, men betoning och tacket är en smärre kommendering.
Detta funkar alltid! Så får sojapojkarna som inte vågar säga ifrån fortsätta knyta näven i fickan å bli än smalare.
Samma sak på kvällen på restaurang där mängden vin oftare och oftare blir en bottenskiva för att man ska beställa in fler glas under kvällen så det blir dyrare än själva maten. ”Upp till bulan på glaset, tack!”
Samma gäller i matbutiker när erbjudanden är slut på hyllorna. Leta upp personal direkt och fråga vad de kan erbjuda för ersättningsvara till samma rabatt.
Carbonara med nästan bara pasta säger jag ”kan jag få mer sås, tack!”.
För få potatisar och bara en fralla till husman, ”det var inte många potatisar, kan jag få in mer potatis och ett bröd med smör till, tack!”.
Va supertrevlig och prata som att det är en självklarhet, inte en fråga per se. Formuleringen är en fråga, men betoning och tacket är en smärre kommendering.
Detta funkar alltid! Så får sojapojkarna som inte vågar säga ifrån fortsätta knyta näven i fickan å bli än smalare.
Samma sak på kvällen på restaurang där mängden vin oftare och oftare blir en bottenskiva för att man ska beställa in fler glas under kvällen så det blir dyrare än själva maten. ”Upp till bulan på glaset, tack!”
Samma gäller i matbutiker när erbjudanden är slut på hyllorna. Leta upp personal direkt och fråga vad de kan erbjuda för ersättningsvara till samma rabatt.
Alla företag måste tjäna pengar för att överleva; maten på restauranger är inte sällan subventionerad av vinet. Hela den här tråden verkar mest handla om att komma undan så billigt som möjligt och då får ni väl äta hemma eller på sunkhak med asiatisk buffé eftersom det förmodligen ändå aldrig skulle gå att göra mat som ni accepterar, med portioner som gör er måtta för ett pris ni är villiga att betala.
Jag kommer inte ihåg när jag gick hungrig från en restaurang senast. Senast åt jag husmanskost, och fick en gigantisk tallrik som jag inte orkade äta upp trots att jag är bra på att äta. En tallrik pasta med burrata på en italiensk restaurang skulle kunna mätta två personer. En vanlig pizza utgör minst en hel dags kaloribehov för en vuxen man, och en burgarmeny likaså.
Så om ni istället tänker att den mat ni får serverad på en restaurang för 150 spänn, i kalorier motsvarar all mat ni behöver den dagen - vilket inte är otänkbart för en stor portion mat med sås bröd och smör. Är det fortfarande dyrt?