2024-10-01, 09:54
Medlem
Dagens ute är nog god men dålig mat ofta.. För fett å för sött... äter du ute på jobbet varje dag blir det oerhört dyrt i längden...
Citera
2024-10-01, 09:55
Avslutad
Bättre laga mat hemma istället för du kan bestämma vad som ska vara i matlådan till dagen efter!

Citat:
Ursprungligen postat av askum
Pröva lunchrestauranger dit ser kroppsarbetare eller åtminstone hantverkare går. Dessutom får du mer av husmanskost, vilket du kanske gillar. Fixat!

Och oftast gratis kaffe, kaka och salladsbar.
Citera
2024-10-01, 09:59
Medlem
Man skall kolla vart byggnadsarbetare går å äter... De brukar ha koll på bra ställen.
Citera
2024-10-01, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Man skall kolla vart byggnadsarbetare går å äter... De brukar ha koll på bra ställen.
Jag förstår vad du menar men jag håller inte med ...längre..
Citera
2024-10-01, 10:17
Medlem
Jag reser en del med jobb och bor då på hotell. Då har jag alltså inte möjlighet att laga egen mat.

Men helt riktigt - även middag är ofta snålt om man är en hungrig man. Jag har bara vant mig vid att efter middag gå förbi affären och köpa sig lite frukt, någon proteinpudding eller något liknande för en lite "matig dessert" på rummet. Samtidigt orkar aldrig min fru äta upp en vanlig portion. Orättvist värre.
Citera
2024-10-01, 10:19
Medlem
Det kanske är bra i längden för halva Sverige är väl överviktiga.
Citera
2024-10-01, 10:25
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?

Nästa gång testa fläsklägg med rotmos på Pelikan. Du kommer garanterat bli mätt.
Citera
2024-10-01, 10:25
Medlem
Stadsarkitektens avatar
Bli hårdare! Jag säger till direkt när maten kommer in eller läggs upp av personalen.

Carbonara med nästan bara pasta säger jag ”kan jag få mer sås, tack!”.

För få potatisar och bara en fralla till husman, ”det var inte många potatisar, kan jag få in mer potatis och ett bröd med smör till, tack!”.

Va supertrevlig och prata som att det är en självklarhet, inte en fråga per se. Formuleringen är en fråga, men betoning och tacket är en smärre kommendering.

Detta funkar alltid! Så får sojapojkarna som inte vågar säga ifrån fortsätta knyta näven i fickan å bli än smalare.

Samma sak på kvällen på restaurang där mängden vin oftare och oftare blir en bottenskiva för att man ska beställa in fler glas under kvällen så det blir dyrare än själva maten. ”Upp till bulan på glaset, tack!”

Samma gäller i matbutiker när erbjudanden är slut på hyllorna. Leta upp personal direkt och fråga vad de kan erbjuda för ersättningsvara till samma rabatt.
Citera
2024-10-01, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Inte meningen att man ska bli mätt utan man ska bli nöjd
Inte mätt=inte nöjd.
Citera
2024-10-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Det kanske är bra i längden för halva Sverige är väl överviktiga.
Ja. Men det beror inte så mycket på maten. Det är läsk,chips och godis som ger den mesta övervikten. Äta sig mätt på riktig mat är inte så farligt. I Västerås är jag nöjd med matställena. Finns buffer med tre fyra sorters husmanskost för 125 kr.
Citera
2024-10-01, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Ja. Men det beror inte så mycket på maten. Det är läsk,chips och godis som ger den mesta övervikten. Äta sig mätt på riktig mat är inte så farligt. I Västerås är jag nöjd med matställena. Finns buffer med tre fyra sorters husmanskost för 125 kr.
Ja klart så... här i gbg ligger många i industriområderna...oftast bra mat...
Citera
2024-10-01, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?

Tror nog du behöver byta lunchrestauranger eller flytta till usa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in