2024-09-30, 21:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?
Citera
2024-09-30, 21:29
Medlem
Pröva lunchrestauranger dit ser kroppsarbetare eller åtminstone hantverkare går. Dessutom får du mer av husmanskost, vilket du kanske gillar. Fixat!
Citera
2024-09-30, 21:35
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Inte meningen att man ska bli mätt utan man ska bli nöjd
Citera
2024-09-30, 21:37
Avslutad
Restaurangkultur i Sverige är skit, håller helt med.

150 kr för "lunch" = majs med thousand island dressing till förrätt, och nån sunkig skolmat till varmrätt. Dra åt helvete.
Citera
2024-09-30, 21:40
Medlem
knark-kungens avatar
Har svårt att tro att du fick 50g torsk. Vägde du den? Det är väldigt lite, 150g är en normal portion. Laxbitarna i affären är väl 125-150 beroende på märke.
Citera
2024-09-30, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?

Dock är pizzerior, thailändska samt indiska restauranger bra på att ge stora portioner. Tänk dig ställen som byggarbetare äter sin lunch på. Blir de mätta trots sitt stora kaloribehov, så blir du mätt med.

Det gäller inte många andra restauranger tyvärr. T.ex Grekiska Kolgrillsbaren dit jag inte ens hade blivit mätt som 11 åring..
Citera
2024-09-30, 21:52
Medlem
Tycker samma. Jag blir aldrig riktigt mätt, eller tillfredsställd om man ska utrycka sig så. Vad jag däremot märkt är att bufféer är bättre nu än förr. Jag brukade hata bufféer men har gått över mer och mer åt det hållet. Hitta en riktigt bra buffé är mitt råd.

Och på indiska restauranger får man fortfarande mättande portioner skulle jag säga.
Citera
2024-09-30, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av askum
Pröva lunchrestauranger dit ser kroppsarbetare eller åtminstone hantverkare går. Dessutom får du mer av husmanskost, vilket du kanske gillar. Fixat!

Husmanskost på restaurang? Då måste du bo utanför Stockholm, Göteborg och Malmö.

Men du har rätt i sak Om en hantverkare som rör på sig blir mätt, så lär en kontorsnisse som sitter ner på sitt arsle på en stol hela dagen också bli det. Pizzerior är bra på att göra stora portioner. Thai-ställen likaså. Indiska restauranger har jag rätt bra erfarenhet av också, dock är de alltid väldigt dyra utanför lunchtid.
Citera
2024-09-30, 21:54
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wygesa
Dock är pizzerior, thailändska samt indiska restauranger bra på att ge stora portioner. Tänk dig ställen som byggarbetare äter sin lunch på. Blir de mätta trots sitt stora kaloribehov, så blir du mätt med.

Det gäller inte många andra restauranger tyvärr. T.ex Grekiska Kolgrillsbaren dit jag inte ens hade blivit mätt som 11 åring..

Ja precis, man äter på de ställena som har rejäla portioner.
Citera
2024-09-30, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilkyJohnson
Inte meningen att man ska bli mätt utan man ska bli nöjd

På lunchrestauranger är ju det dock lite samma sak, då det i sig konkurrerar med alternativet att ta med sig en matlåda hemifrån som mättar.
Citera
2024-09-30, 22:06
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:

Det är vanligt att fisk är dyrt och man får oftast en liten fjösig bit på tallriken, när man äter det ute. Jag hade ätit fisk oftare om det var billigare och större bitar/filéer.

Du får nog nöja dig med att köpa hem fisk istället och äta andra maträtter ute, som är mycket billigare och större.
Citera
2024-09-30, 22:13
Medlem
Kapten-Kepss avatar
Citat:
Ska det vara så?

"Ska"?

Som om det finns ett facit? En sak kan man säga och det är att du hjälper till att se till att det "blir" så, genom att köpa den där erbarmliga lunchen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in