2024-10-01, 16:53
Medlem
Kul Pontiac - en god regel är att inte äta "stuvning" pasta med "köttsås"
man man nämligen lägga i hur lite som helst av det dyra.

Men det går inte att servera hur små biffar o köttstycken som helst.

Men du kan alltid gå ut o äta pissbullar (fiskbullar) o blodpudding där
har man råd med rejäla portioner (o kanske även lungmos/pölsa)

Hur är det serveras pölsa blodpudding o fiskbullar i skolorna nuförtiden?
Citera
2024-10-01, 17:05
Medlem
Andersdamaans avatar
Jag har också märkt att vissa restauranger har börjat att snåla litet. Inte överdrivet mycket, men ändå så att det märks! Nu snackar jag vanliga lunch-hak (Icke buffé) och normala kvarterskrogar.

Tyvärr så verkar många "Krögare" inte förstå att om man snålar på portionerna så tappar man kunder! Råvarorna är sällan speciellt dyra om man inkluderar avdragen som firmor i livsmedelsbranschen kan göra (Dom största kostnaderna för restaurangerna är, iaf i storstäderna, hyror och personal)
och om man då, för att spara pengar, drar in på portionsstorlekarna så hugger man sig tillslut i foten!
Folk går då hellre och käkar i nästa restaurang! Det är ju aldrig ont om konkurrenter i städerna direkt!

Om restaurangerna måste spara så bör dom se över sin kringekonomi såsom omförhandla hyror, eventuella lån, personaltäthet osv, dvs INTE att börja att snåla med käket! Det är bara dumt!
Citera
2024-10-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p00nino
Restaurangkultur i Sverige är skit

Det är den inte alls det! Du har gått till fel ställen helt enkelt.
Citera
2024-10-01, 17:18
Medlem
S.W.I.Ms avatar
Det går så länge det går runt, och än så länge verkar det inte vara någon botten för vad folk är villiga att betala för och tolerera när det kommer till kvalitet.

175 spänn för en liten kycklingbit och torr sallad, tillsammans med en 33cl öl för 130 spänn. Glöm inte den obligatoriska selfien för att visa folk att man är ute och lever livet.
Citera
2024-10-01, 17:19
Medlem
ceyifam2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Exakt!
Käka där långtradarchaffisarna käkar så får man mycket mat för liten peng!

Falukorv med stuvade makaroner och ketchup! Mums!
Ja, det är ju en gammal klassiker. Då jag själv jobbat på ett sådant ställe (fast inte i restaurangen) kan jag intyga att så är fallet, och att det alltid går att säga att man är hungrig och vill ha ett par extra potatisar eller extra pommes. Det är lite "don efter person" också, är personalen rutinerad ser de lätt vem som ser ut att vilja smälla i sig 8 potäter och vem som nöjer sig med 2-3.

("ett par extra potatisar" brukar medföra ca dubbel portion, dvs, typ 8)
Citera
2024-10-01, 17:30
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Stadsarkitekten
Samma gäller i matbutiker när erbjudanden är slut på hyllorna. Leta upp personal direkt och fråga vad de kan erbjuda för ersättningsvara till samma rabatt.
Det där får mig att bli lite nostalgisk till servicebranschen. Det var alltid lika kul när man märkte att någon körde just den taktiken du nämner och inte är förberedd på att få ett nej.
Citera
2024-10-01, 17:44
Medlem
Avengerssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?

Kvalité samt pris för mat på restaurang är överskattat. Det man betalar mest pengar för är att själv få synas på restaurangen, längst ner kommer maten. Priset du betalar går till avgifter, skatter, löner, service. Maten kostar egentligen en bråkdel. Samma med det du dricker. Absolut inte värt att äta ute för matens skull, folk lägger dessutom upp en massa selfies och bilder på sin "delikata och prisvärda mat" på sociala medier. Ett beteende som både är patetiskt och löjligt då de tror att folk bryr sig om vad de käkar och har "råd med".
Håller alltså med dig att käket är värdelöst kontra kostnad och betydelse.
Citera
2024-10-01, 18:18
Medlem
BekraftadNegers avatar
Citat:
I synnerhet protein snålas det med. Senast jag var ute på en standard lunchrestaurang beställde jag torsk med potatis, för 150 kr fick man 4 små potatisar samt ca 50 gram torsk. Snålare portion har jag nog aldrig sett i mitt liv. Inte ens ett barn hade blivit mätt.

Alltid kul med alla som tycker det snålas på restaurangerna som trots allt måste leva på något. Priset på råvaror har ökat mycket senaste åren, personal är dyrt, lokale och drift är dyrt. Alternativet är att de tar 200-300 kr för en lunch men du Pontiac-Garage har också möjlighet att inte vara snål - köp två luncher så kanske du blir nöjd eller är du för snål för det?

Billigaste fulkäket är nog annars MAX eller McD och deras hamburgare/kycklingburgare för 15 kr. Köp 4-5 st, näringsvärden som en morot i Tjernobyl men man blir mätt. Den som har IKEA nära kan åka och äta sig mätt på korv för några tior och må tjyvtjockt resten av dagen

Åt Ramen idag, 160 kr, ordentligt mätt. En bira på det för 69 kr satt som en smäck.
Citera
2024-10-01, 18:35
Medlem
Orm Ondes avatar
"Ovärt" - är TS måhända norrlänning?

Jag måste erkänna att jag själv inte märkt av att restaurangerna börjat göra mindre portioner, men däremot att priserna ökat någonting alldeles oerhört. Därmed inte sagt att inte TS har rätt, det skulle inte förvåna mig om några restauranger, som oroar sig för att målgruppen inte orkar med ytterligare prishöjningar, börjar snåla in på portionernas storlek.

Någon gång har jag råkat ut för väldigt små portioner på restauranger, men då har jag sagt till att jag inte blev mätt (givetvis på ett artigt sätt) och nästan alla har då givit mig påbackning. De som inte gör det, går jag aldrig tillbaka till. Jag föreslår att TS provar samma taktik.
Citera
2024-10-01, 18:45
Medlem
Rashygiens avatar
Nu var det längesen jag åt ute på lunchen men förr gick det ofta bra att fråga om man kunde få lite till då man inte blev riktigt mätt. Det kanske inte fungerar på de finaste lunchhaken men på knegarhak och kvarterskrogar fungerade det utmärkt. Men visst, det kan ju bli lite pinsamt i längden om man går till samma ställe hela tiden.
Citera
2024-10-01, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Jag har också märkt att vissa restauranger har börjat att snåla litet. Inte överdrivet mycket, men ändå så att det märks! Nu snackar jag vanliga lunch-hak (Icke buffé) och normala kvarterskrogar.

Tyvärr så verkar många "Krögare" inte förstå att om man snålar på portionerna så tappar man kunder! Råvarorna är sällan speciellt dyra om man inkluderar avdragen som firmor i livsmedelsbranschen kan göra (Dom största kostnaderna för restaurangerna är, iaf i storstäderna, hyror och personal)
och om man då, för att spara pengar, drar in på portionsstorlekarna så hugger man sig tillslut i foten!
Folk går då hellre och käkar i nästa restaurang! Det är ju aldrig ont om konkurrenter i städerna direkt!

Om restaurangerna måste spara så bör dom se över sin kringekonomi såsom omförhandla hyror, eventuella lån, personaltäthet osv, dvs INTE att börja att snåla med käket! Det är bara dumt!
Det brukar jag tänka på extremt, dumsnålt.
Iaf pommes, sås etc
Citera
2024-10-01, 21:18
Avstängd
Citat:
Jag tycker inte att det är värt att gå ut och äta på restaurang då man faktiskt inte blir mätt. Då är utgångspunkten att jag är en fullvuxen man.

Som bekant har den stigande inflationen slagit hårt mot matpriserna. Restaurangägarna har det antagligen stentufft, så inte nog med att de höjt priserna så gör sig även krympflationen allt vanligare inom restaurangbranschen tydlig. Dvs. mindre portioner för att spara pengar. Givetvis går kalkylen ännu sämre ihop om priserna alltså dessutom höjts.

För säg 10 år sedan var det även vanligt med färskbakat bröd (så mycket man ville) till maten samt ibland även salladsbuffé och kaffe. Ser att även detta snålas det med mer och mer, man får inte ens en liten sallad till maten och några bufféer ser man sällan heller, så det går inte att äta sig mätt på det sättet som alternativ.

Kinabuffé är förstås värt det prismässigt men antar att kvaliteten på råvarorna är sämsta möjliga.

Så tycker knappast det är värt längre att gå ut och äta, inte nog med att det är dyrt och dåligt, man får dessutom köpa en drickyoghurt i affären på vägen för att bli någorlunda mätt. Ska det vara så?

Vet du med dig om att du är fet eller så? Kanske normala 3 rötters mättar normala?
Sen finns det väl många restauranger att välja på?
Borde finnas några där du kan sleva i dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in