2025-04-05, 15:24
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sklee
Sov lite konstigt inatt men ändå helt okej. Ömheten och stelheten är borta från igår, bara lite öm i vissa muskler samt lite morgonstel.

Det optimala hade varit för mig att ha 2 vilodagar mellan passen men det funkar tyvärr inte med vardagen och privatlivet. Så behöver eventuellt tänka på att inte pusha intensiteten och volymen.

Fredag 4/4 2025

Är ändå nöjd med passet. Jag såg oförväntat reflektionen av ryggen i speglarna. Fan ryggen ser jävligt bra ut. Blir alltid chockad över ryggen då man aldrig ser den annars. Är egentligen framsidan och armar som hade behövt fokus. Armarna börjar bli bättre men det ser fan mycket bättre ut med lite överstora armar. Bröstet ser väl inte dåligt ut men behöver växa ikapp ryggen lite. Tycker ändå att jag har fått till en symmetrisk grund så det är egentligen total massa som behövs egentligen. Så resten av året sen får bestå av fokus på få upp styrkan i de stora lyften och inte lägga på mig fett för snabbt.

Fan vad bra, alltid trevligt när man ser oväntat bättre ut och ser framsteg 😁
Citera
2025-04-05, 15:26
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Passet igår gick helt okej, små motgångar och framgångar. Så här dagen efter så vaknade jag riktigt öm i kroppen efter gårdagens träning. Kroppsformen såg bättre ut på morgonen, kroppen känns hårdare, musklerna såg fyllda ut med glykogen, men vikten oförändrad, lite uppåt till och med. Men magen kändes hårdare och magmusklerna har varit synliga under specket idag.

Jag har inte varierat kalorierna så här tidigare så lite svårt att avgöra under den här tiden hur det går. Svårtolkat helt enkelt men får fortsätta och utvärdera.
Sker väldigt mycket i privatlivet och känner att det är en viss svacka. Avskyr omställningen till sommartid. Men det var riktigt skönt att bara gå en promenad efter frukosten idag. Annars har det mest varit rörlighet, fokuserat på ömma och stela muskler, kört lite pump träning med gummiband för återhämtningen.

Onsdag 2/4 2025

Böjen gick sådär. Klarade av att köra 3or men tekniken var inte helt där. Fick inte till höften ordentligt hela tiden. Så känner mig lite besviken över böjen. Nästa vecka så ska jag nog fortsätta med 3or och mata in tekniken.

Bänken gick väl bättre. Klarade att köra 4or och tekniken satt ganska bra och repsen kändes stabila/säkra.

Till min förvåning så gick Pull-Upsen bra. Kontakten i latsen var bra. Tänkte köra 3or men kände att skulle klara ett rep till och det blev att gå för 4or i 3 set och den sista blev en 3a.

Alla assistansövningar gick också ganska bra.

Låter som det går riktigt bra för dig. Förhoppningsvis ger träningen och framgången där även mer styrka i vardagen och att klara av motgångar där bättre. Är det stökigt på jobbet eller är det annat i privatlivet?
Citera
2025-04-07, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dishy
Fan vad bra, alltid trevligt när man ser oväntat bättre ut och ser framsteg 😁

Ja. Jag upplever ofta när man ser en reflektion eller bild som man inte är beredd på, att man ser det mer neutralt. I spegel och "selfies" så har man mer sin fixerade bild i huvudet.

Citat:
Låter som det går riktigt bra för dig. Förhoppningsvis ger träningen och framgången där även mer styrka i vardagen och att klara av motgångar där bättre. Är det stökigt på jobbet eller är det annat i privatlivet?

Ja asså rent objektivt så går det bra och framåt. Men helt ärligt så är det lite mind fuck att det inte sker något med vikten.

Är relativt stark fysiskt och psykiskt ändå. Är rörlig och klarar av ändå ett ganska fysiskt och psykiskt påfrestande jobb. Kanske lite skör psykiskt då jag blir väldigt rubbad när jag väl blir rubbad men har sen påverkas jag inte lika lätt som andra i många situationer. Men tycker att träningen är en bidragande faktor att man växer som människa.

Det är mycket privat, lite på jobbet men tänker låta det bli ett tillfälle att byta karriär för att ha något givande. Så har kollat lite på utbildningar osv. Har ju nämnt lite om det tidigare.
Det roliga är att många kommer fram på de olika anläggningar som jag tränar på kommer fram spontant och frågar om träning kring skador. Eller generellt om träning. Får även frågan ofta om jag är fysioterapeut eftersom jag ger ganska lika svar när dom har träffat fysioterapeuter eller naprapater. Brukar även bli kallad fysion av läkare på jobbet och fysioterapeuterna på jobbet brukar be mig gå med deras studenter och stötta dem eftersom dom tycker att jag har en fysioterapeutisk syn. Så tror att PT skulle passa mig och vara något som jag skulle gilla.
Citera
2025-04-07, 16:14
Medlem
Ska uppdatera veckan som var. Snittvikten hamnade på 75,53kg och vägde 73kg på söndags morgon. Kändes som ett stort nedslag så tog bilder för att jämföra när jag vägde 73kg för 1 månad sen.
Fysiken är tydligt annorlunda. Mycket mindre vätska, mindre späck och såg mycket bättre ut nu.

Har en teori att jag har tappat fett, tappat vätska och att kroppen har blivit mer effektiv på lagra vätska i musklerna. Så beslutade mig att inte bli stressad och skita i ett viktmål. Jag får se vart jag ligger om 2 månader och sedan börja bulka som planerat samt fortsätter som nu med att variera kalorierna och makrofördelningen. Sedan eventuellt ta mini deffar då och då. Styrkan går trots allt fram, fysiken ser bättre ut. Så mot alla odds så kanske jag ändå lyckas bygga lite samtidigt som jag har tappat fett, eller byggt lite och har legat still i fettförlusten så att bf% har sjunkit.

Aja dagens pass gick bra men fyfan vad dålig man är när man är sin egen coach. Tänkte egentligen köra färre sets och samma vikter för att fokusera på teknik och för att kunna återhämta mig bättre. Blev fler reps och sets i böjen än planerat, tyngre vikt och fler reps än planerat i bänken. Men styrkan var där idag så jag gasade på.

Pull-upsen gick bättre också och kunde köra raka 4or. La till ett extra set i biceps och triceps så dom blev riktigt pumpade och ömma. Sen klarade öka i reps i Sit ups och vaderna. Var ganska noga med vilan genom passet och drog ut på vilan mellan seten.
Blev riktigt utmattad efter passet och kommer få betala för det imorgon.

Måndag 7/4
Citera
2025-04-08, 07:19
Medlem
Vaknade lite tidigt idag, ganska trött och hungrig. Hade nog behövt mer kalorier igår efter gårdagens träning. Var även riktigt öm främst i gluteus, sen lite överallt i hela kroppen.

Ska börja ta fler vilodagar mellan passen vissa veckor. Ska tex nästa vecka ha 2 vilodagar mellan passen och försöka vara duktigare på att inte köra med samma intensitet och volym om jag bara har 1 vilodag. Eventuellt ta tom 3 vilodagar om jag kör ett riktigt hårt ett pass. Tänker även lägga till något låg intensiv löpning på någon vilodag.

Idag blir det en del rörlighet och pump träning och försöka få kroppen återhämta sig så gott som möjligt idag.
Citera
2025-04-09, 14:09
Medlem
Fick bra återhämtning igår och sömnen var väldigt bra. Kändes bra i kroppen när jag vaknade.
Har varit otroligt hungrig senaste dygnen, cravings och vill äta massor olika saker. Så det är ett tecken på att kroppen är i ett kaloriunderskott.

Onsdag 9/4

Det kändes riktigt ordentligt i hela ryggen efter passet. Hela ryggen kändes pumpad och det var riktigt tillfredsställande. Endorfinrus deluxe!
Citera
2025-04-10, 09:49
Medlem
Är riktigt öm i hela baksidan av kroppen, men ändå inte så stel. Har lite förkylning, inte så konstigt när ungen har varit väldigt sjuk sedan början på veckan.

Blir att ta det lugnt. Lite lätt pump träning. Har redan gått en liten promenad på morgonen. Men blir mycket vila idag och ta det lugnt. Skjuter förmodligen upp träningen imorgon förutsatt att jag känner mig som idag eller värre.
Citera
2025-04-11, 12:19
Medlem
Jag gick emot mitt egna råd och tränade idag. Kände mig snäppet bättre faktiskt och hade riktigt bra pass. Jag har länge sett starkare ut än vad jag är. Det känns som att tekniken sitter bättre och att det är därför styrkegainsen kommer i snabb takt. Hade brutal pump efter de större övningarna, fysiken såg sjuk ut.

Fredag 11/4

Blir extra kalorier idag. Har varit hungrig, lite påverkad sömn. Sen så drar jag ner kalorierna igen i helgen och nästa vecka. Ska nog även köra lite fler vilodagar mellan passen nästa vecka och kanske någon löpning.
Senast redigerad av Sklee 2025-04-11 kl. 12:46.
Citera
2025-04-13, 07:20
Medlem
Vikten fortfarande relativt oförändrad, snittvikt 72,36kg.
Däremot när jag vaknade så syntes konturerna av de 4 översta magrutorna. På vissa ställen greppar jag mindre fett än tidigare. Så börjar nu med bilder och mäta fler platser på kroppen från och med idag. Blir för svårt att avgöra annars.

Vet inte riktigt om jag ska kalla det en lyckad deff eller inte. Oavsett går det segare än planerat trots framstegen. Ser visuellt bättre och styrkan fortsätter öka bra, så ska vara nöjd för det. Har legat på 2200kcal i snitt, en dag med överskott och en i balans resten underskott.

Största skillnaden mot andra deffar är väl att jag inte känner av symtom konstant, som frusen, låg energi, dålig sömn osv. Det är någon enstaka dag som det kan kännas.

Men börjar märka att återhämtningen inte är helt den samma. Så får se om lite extra vila hjälper. Sen får se när jag börjar ändra träningen lite. Ska om någon vecka dra ner lite på seten i huvudövningarna och köra 8-12 reppare ett tag. Har dragit ut lite på det eftersom styrkeökningarna fortfarande är så bra.
Citera
2025-04-13, 20:11
Medlem
Dishys avatar
Citat:
Ja. Jag upplever ofta när man ser en reflektion eller bild som man inte är beredd på, att man ser det mer neutralt. I spegel och "selfies" så har man mer sin fixerade bild i huvudet.

Ja asså rent objektivt så går det bra och framåt. Men helt ärligt så är det lite mind fuck att det inte sker något med vikten.

Är relativt stark fysiskt och psykiskt ändå. Är rörlig och klarar av ändå ett ganska fysiskt och psykiskt påfrestande jobb. Kanske lite skör psykiskt då jag blir väldigt rubbad när jag väl blir rubbad men har sen påverkas jag inte lika lätt som andra i många situationer. Men tycker att träningen är en bidragande faktor att man växer som människa.

Det är mycket privat, lite på jobbet men tänker låta det bli ett tillfälle att byta karriär för att ha något givande. Så har kollat lite på utbildningar osv. Har ju nämnt lite om det tidigare.
Det roliga är att många kommer fram på de olika anläggningar som jag tränar på kommer fram spontant och frågar om träning kring skador. Eller generellt om träning. Får även frågan ofta om jag är fysioterapeut eftersom jag ger ganska lika svar när dom har träffat fysioterapeuter eller naprapater. Brukar även bli kallad fysion av läkare på jobbet och fysioterapeuterna på jobbet brukar be mig gå med deras studenter och stötta dem eftersom dom tycker att jag har en fysioterapeutisk syn. Så tror att PT skulle passa mig och vara något som jag skulle gilla.

Det behöver inte vara en psykisk skörhet att känna sig väldigt rubbad när man blir rubbad, kan vara personlighetsgrej också eller att man bara är så.

Bara kör, låter ju som helt lätt grej för dig. Allt som gör en liten peppad och på bra humör när man tänker på det är det bara att hoppa på. Går säkert att kombinera båda jobben en period eller om man är PT på deltid så kan man känna in hur det funkar.
Citera
2025-04-17, 16:16
Medlem
Har varit lite tagen av förkylningen, eventuellt influensa, så har inte orkat uppdatera. Trots detta så var jag den som kom mest lindrigt undan mot barnen och deras mamma.

Passet i måndags gick faktiskt bra fast jag mådde kasst. Jag hade redan planerat passet sedan innan så följde bara det som stog på dagens agenda.

Måndag 14/4

Började känna mig bättre igår och hade även planerat att ta en extra vilodag. Jag kände mig inte helt 100% under passet men prestationen var bra. Så det talar för att jag behöver än 1 dag mellan passen. Iaf när jag kör den intensiteten som jag gör.

Torsdag 17/4
Citera
2025-04-17, 16:29
Medlem
Citat:
Det behöver inte vara en psykisk skörhet att känna sig väldigt rubbad när man blir rubbad, kan vara personlighetsgrej också eller att man bara är så.

Bara kör, låter ju som helt lätt grej för dig. Allt som gör en liten peppad och på bra humör när man tänker på det är det bara att hoppa på. Går säkert att kombinera båda jobben en period eller om man är PT på deltid så kan man känna in hur det funkar.

Sant. Men det är ett litet personlighetsdrag att jag rubbas väldigt lätt men har även jobbat på det mycket, eller är ett konstant jobb.

Har faktiskt inte tänkt på att det är möjligt att kombinera. Är inte så dumt egentligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in