Förra veckans snittvikt 72,95kg, mått runt magen 82cm.
Har smygstartat viktnedgången under helgen. Blev bara naturligt att sänka kalorierna lite stegvis för att kroppen inte ska få en chock.
Det har varit en lång helg med långa dagar, få timmar sömn och mycket att göra på jobbet. Därför kände jag för en lugn start med nya träningsperioden. Var ett tag sedan jag körde tunga reps och första passet, så försökte inte gå direkt på mina tidigare vikter eller reps och mindre sets. Var mer fokus på ROM, kontroll och anpassa nervsystemet.
Måndag 10/3 2025
Box Squats 40kg: 10
Squats 90kg: 2,2,2,3
Bänkpress 70kg: 3,3,3,3
Pull-ups 5kg: 3,3
Shrugs stång 70kg: 4,4,5
Barbell curls 27,5kg: 6,6
Skullcrusher 32kg: 6,7
Sit-Ups vikt 5kg: 10,9,8,8,8
Stående vadpress 100kg: 15,14,13,13,13
Passet gick ändå bättre än förväntat. Trodde sömnbristen skulle påverka mer egentligen. Det var jobbigt att böja första setet men kändes bättre för varje set.
Bänken kändes inte alls så tung som förväntat.
Pull-upsen gick relativt bra. Min svaghet är toppläget så stannade lite i toppen för få till en ordentlig squeeze.
Assistansövningarna var sega. Var ett tag sen jag har gjort de.
Alla lyft var kontrollerade. Studsade inte i böjen, och studsade inte mot bröstet i bänken. Det kändes stabilt idag och var ett roligt pass.
Vad är din åsikt om proteinpulver? Hur mår du av det t.ex. efter att du svept en shake? Och om man jämför proteinpulver med mat (keso, kött, ägg osv), är proteinpulver sämre?
Vilodag från styrketräning och ledig från jobbet. Är fortfarande lite seg efter helgen. Blev lite rörlighet och trigger session med gummiband. Gick en lugn promenad i 40min ute. Drog sen till gymmet för lite mer rörlighet och gummiband, sen blev det lite bastu efter. Blir nog lite mer pumpande med gummiband om en liten stund.
Vad är din åsikt om proteinpulver? Hur mår du av det t.ex. efter att du svept en shake? Och om man jämför proteinpulver med mat (keso, kött, ägg osv), är proteinpulver sämre?
Åsikten är väl att vissa kan ha nytta av det om det är en utmaning att få i sig protein.
Personligen använder jag det inte längre. Brukar dock använda EAA när jag deffar. Min mage ogillar whey och jag blir oftast uppblåst i magen och triggar igång hunger.
Nja sämre skulle jag nog inte påstå. Beror även på om ens mage smälter det bra, om inte så skulle jag anse att proteinpulveret inte tas upp så bra och eventuellt tappar sin effekt. Men whey har en bra aminosyra-profil, lättsmält eftersom det är väldigt processerat. Nackdelen är att man inte får andra näringsämnen och mättar inte (för mig). Så finns ju både för och nackdelar.
Åsikten är väl att vissa kan ha nytta av det om det är en utmaning att få i sig protein.
Personligen använder jag det inte längre. Brukar dock använda EAA när jag deffar. Min mage ogillar whey och jag blir oftast uppblåst i magen och triggar igång hunger.
Nja sämre skulle jag nog inte påstå. Beror även på om ens mage smälter det bra, om inte så skulle jag anse att proteinpulveret inte tas upp så bra och eventuellt tappar sin effekt. Men whey har en bra aminosyra-profil, lättsmält eftersom det är väldigt processerat. Nackdelen är att man inte får andra näringsämnen och mättar inte (för mig). Så finns ju både för och nackdelar.
Känner igen det fetmarkerade. Framför allt att det knappt verkar ge mättnad och så blir jag hungrig snabbt igen. Undrar om det verkligen är en fördel att det är lättsmält. Är ju ingen bra grej när det gäller mat allmänt. Misstänker att proteinpulver inte är så nyttigt eftersom det är så processat och finfördelat. Kanske bara bra som nödprotein.
Känner igen det fetmarkerade. Framför allt att det knappt verkar ge mättnad och så blir jag hungrig snabbt igen. Undrar om det verkligen är en fördel att det är lättsmält. Är ju ingen bra grej när det gäller mat allmänt. Misstänker att proteinpulver inte är så nyttigt eftersom det är så processat och finfördelat. Kanske bara bra som nödprotein.
Skulle påstå att du inte klarar smälta och ta upp det bra. För mig själv resonerar jag att det blir bortkastat. Delvis om min mage inte klarar ta upp det så får jag inte effektivt upptag av proteinet. Sen att det förstör magen drar ner min hälsa och kan utveckla sig till något ännu värre om jag fortsätter.
Det var så jag började fasa ut proteinpulver och nu tycker jag att det inte är ett problem heller. Eller jag har aldrig haft problem att få i mig protein så senare handlade de lite om kostnaden.
Men ta lite större portion av köttet, stek till 2 ägg till maten, ha keso, kvarg, ostar, yoghurt som mellanmål eller efterrätt, se till att frukosten är stor del protein. Då brukar det snabbt bli en stor mängd protein.
Sen så kanske en lite kontroversiell åsikt. Det är bra att ha ett riktigt lågt protein intag ibland. Oavsett vad det är så är det inte bra att ha något konstant i kroppen, vi tappar känsligheten och kan utvecklas till sjukdomar. Så det är inte hela världen att missa protein, missa måltider och det är bra att inte äta samma sak och likadant för ofta.
Annars till kosttillskott så tycker jag personligen att EAA är ett vettigt val. Men man bör ha en bra kost i grunden oavsett. Skriver det mest för allmänheten så i fall någon läser inlägget och tänker att ha en pulver diet med EAA.
Skulle påstå att du inte klarar smälta och ta upp det bra. För mig själv resonerar jag att det blir bortkastat. Delvis om min mage inte klarar ta upp det så får jag inte effektivt upptag av proteinet. Sen att det förstör magen drar ner min hälsa och kan utveckla sig till något ännu värre om jag fortsätter.
Det var så jag började fasa ut proteinpulver och nu tycker jag att det inte är ett problem heller. Eller jag har aldrig haft problem att få i mig protein så senare handlade de lite om kostnaden.
Men ta lite större portion av köttet, stek till 2 ägg till maten, ha keso, kvarg, ostar, yoghurt som mellanmål eller efterrätt, se till att frukosten är stor del protein. Då brukar det snabbt bli en stor mängd protein.
Sen så kanske en lite kontroversiell åsikt. Det är bra att ha ett riktigt lågt protein intag ibland. Oavsett vad det är så är det inte bra att ha något konstant i kroppen, vi tappar känsligheten och kan utvecklas till sjukdomar. Så det är inte hela världen att missa protein, missa måltider och det är bra att inte äta samma sak och likadant för ofta.
Annars till kosttillskott så tycker jag personligen att EAA är ett vettigt val. Men man bör ha en bra kost i grunden oavsett. Skriver det mest för allmänheten så i fall någon läser inlägget och tänker att ha en pulver diet med EAA.
Ja är nog lite kontroversiellt, alla hypar proteinpulver som guds gåva till träningsfolket typ. Jag själv har också tipsat och skrivit positivt om det. Men började fundera över det när jag känt hur jag mått efteråt, varken direkt mätt eller tillfredsställd efter en whey shake med 45 g protein. Kan relativt lätt skrapa ihop 150 g protein om dagen med vanlig mat (får tänka till lite bara och äta ordentligt med protein till alla måltider) och det lär väl räcka.
Ja är nog lite kontroversiellt, alla hypar proteinpulver som guds gåva till träningsfolket typ. Jag själv har också tipsat och skrivit positivt om det. Men började fundera över det när jag känt hur jag mått efteråt, varken direkt mätt eller tillfredsställd efter en whey shake med 45 g protein. Kan relativt lätt skrapa ihop 150 g protein om dagen med vanlig mat (får tänka till lite bara och äta ordentligt med protein till alla måltider) och det lär väl räcka.
Jag resonerar lite så här. Från keto och fastande har man upptäckt mekanismen autofagi, när kroppen använder upp gammalt protein från kroppen (lite förenklat förklarat). Vissa spårar ur med fastande och keto men det finns fysiologiska fördelar att göra det lite då och då. Sen spekulerar jag i varför skulle vi inte då kunna bli proteinsyntesresistenta om man kan bli insulinresistent.
Därför "tror" jag att det är bra att ha en keto, fasta eoch vegansk dag lite då och då. Man kan inte förlora extrem muskelmassa pga 1 dag. Jag har även en teori att det skulle faktiskt gynna en i det syftet. Samma sak att jag inte riktigt tror på att bulka eller deffa i långa perioder. Jag tror att det är bra att variera kalorierna och makrofördelningen ibland. Men det är bara mina egna tankar kring det hela.
Men är man en person som ligger långt under protein intaget 6 av 7 dagar så kan proteinpulver absolut ha ett stort värde. Faktumet är att rent generellt äter många väldigt lite protein och från dåliga källor. Men det bästa hade varit om man försöker städa kosten först och främst.
Helt okej pass. Klarade inte de 2 sista repsen i stmista setet pga greppstyrkan gav upp så körde mixat. Frågan är om jag ska använda remmarna istället om greppet sviker för undvika obalans.
Pressen gick ändå bra. Repsen kändes stabila.
Problemet med shrugsen var även där att greppet sa ifrån.
Var år sedan jag körde hängande benlyft så var skitsvag där.
Gymmet som jag var på har ingen Sittande vadpress så satt på en låda med fötterna på en bräda och Kettelbell på vardera ben. Tog tid innan jag hittade en bra tyngd. För höja volten nästa pass.
Onsdag 12/3
Good mornings 30kg: 10
Marklyft 110kg: 3,3,3, 3(2m)
Press 50kg: 3,3,3,3
Rear delt flyes 12,5kg: 6,6
Hantel Shrugs 32,5kg: 3,6,4
Hammercurls 12,5kg: 7,7
OHE hantel 20kg: 7,8
Hängande Benlyft 8,8,6,6,6
Sittande Vader 12kgx2: 20,20, 16kgx2: 20, 20kgx2 19
Citat:
Ursprungligen postat av Saltsol
...
Citat:
Ursprungligen postat av Eldamycke
...
Citat:
Ursprungligen postat av GertBenny
...
Har en fråga till er som kör baslyft och tunga reps. Tex i Böj, Press och Bänkpress så studsar jag ej i bottenläget. Jag stannar upp lite och sedan pressar upp. Hur brukar ni köra?
I marklyft så sänker jag vikterna relativt sakta, liksom låter inte stången falla, hur gör ni?
Funderar på om det är delvis därför greppet ger upp till slut.
Jag resonerar lite så här. Från keto och fastande har man upptäckt mekanismen autofagi, när kroppen använder upp gammalt protein från kroppen (lite förenklat förklarat). Vissa spårar ur med fastande och keto men det finns fysiologiska fördelar att göra det lite då och då. Sen spekulerar jag i varför skulle vi inte då kunna bli proteinsyntesresistenta om man kan bli insulinresistent.
Därför "tror" jag att det är bra att ha en keto, fasta eoch vegansk dag lite då och då. Man kan inte förlora extrem muskelmassa pga 1 dag. Jag har även en teori att det skulle faktiskt gynna en i det syftet. Samma sak att jag inte riktigt tror på att bulka eller deffa i långa perioder. Jag tror att det är bra att variera kalorierna och makrofördelningen ibland. Men det är bara mina egna tankar kring det hela.
Men är man en person som ligger långt under protein intaget 6 av 7 dagar så kan proteinpulver absolut ha ett stort värde. Faktumet är att rent generellt äter många väldigt lite protein och från dåliga källor. Men det bästa hade varit om man försöker städa kosten först och främst.
Tror du det kan vara bra att äta mindre protein och mer kolhydrater och fett vissa dagar, alltså att variera det från dag till dag eller i perioder?
Helt okej pass. Klarade inte de 2 sista repsen i stmista setet pga greppstyrkan gav upp så körde mixat. Frågan är om jag ska använda remmarna istället om greppet sviker för undvika obalans.
Pressen gick ändå bra. Repsen kändes stabila.
Problemet med shrugsen var även där att greppet sa ifrån.
Var år sedan jag körde hängande benlyft så var skitsvag där.
Gymmet som jag var på har ingen Sittande vadpress så satt på en låda med fötterna på en bräda och Kettelbell på vardera ben. Tog tid innan jag hittade en bra tyngd. För höja volten nästa pass.
Onsdag 12/3
Good mornings 30kg: 10
Marklyft 110kg: 3,3,3, 3(2m)
Press 50kg: 3,3,3,3
Rear delt flyes 12,5kg: 6,6
Hantel Shrugs 32,5kg: 3,6,4
Hammercurls 12,5kg: 7,7
OHE hantel 20kg: 7,8
Hängande Benlyft 8,8,6,6,6
Sittande Vader 12kgx2: 20,20, 16kgx2: 20, 20kgx2 19
Har en fråga till er som kör baslyft och tunga reps. Tex i Böj, Press och Bänkpress så studsar jag ej i bottenläget. Jag stannar upp lite och sedan pressar upp. Hur brukar ni köra?
I marklyft så sänker jag vikterna relativt sakta, liksom låter inte stången falla, hur gör ni?
Funderar på om det är delvis därför greppet ger upp till slut.
Tips och tankar här snälla
Det är helt olika, men jag försöker att tänka på att inte studsa och gör det inte ofta, men det händer väl. Tror jag hehe.
På pressar så brukar jag stanna upp och sen pressa. Känns som det inte är lika "fusk" att göra så. Men är det jättetungt/PB eller liknade så brukar dessa regler tummas på. Marken släpper jag ner vikten, med ytterst lite kontroll så det dånar i hela gymmet. Men jag "studsar" inte vikten i mark som en del gör, utan stången får ligga på backen en stund innan jag lyfter igen.
Kör med remmar om greppet ger sig, vill du träna grepp så gör det separat eller något.
Tror du det kan vara bra att äta mindre protein och mer kolhydrater och fett vissa dagar, alltså att variera det från dag till dag eller i perioder?
Beror på situationen också. Men liksom dagar som jag behöver mer kolhydrater så äter jag mer kolhydrater, eventuellt de dagar så sänker jag även fettet lite. Helger brukar nu mer bli bara protein och fett, kolhydrater är typ lite bär, lite grönt. Protein eller fasta brukar ske med större mellanrum. Det har varit i många år en rutin att fasta 1 gång om året, men skulle säkert kunna gynnas av det oftare. Men körde nyligen en helg med en dag på 20 timmar fasta med moderata med protein och sen dagen efter typ bara fett och var kanske 50g protein.
Men det beror på situationen. Som nu när jag deffar så skulle jag inte ha en låg protein dag. Skulle kunna ha en hög fett/låg kolhydratsintag en dag som jag ändå inte tränar eller jobbar. Men jobbar jag så skulle jag välja att ha kolhydrater under dagen, och ännu mer om jag även ska styrketräna. Så för min del är det ändå ganska genomtänkt.
Sen kanske det eventuellt skulle vara bra att göra saker perioder. Jag vet inte men rent spontant tänker jag att det finns fördelar och nackdelar med det. Det viktigaste är väl att det inte stör ditt liv för mycket för då blir bägge livet och kosten lidande.
Jag har nu i senare tid börjat kunna vara mer flexibel. Det har varit ett långt arbete för mig personligen, livslångt faktiskt.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!