2009-01-27, 17:48
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
det jag har att komma med är en fettsnål paj deg , blir godast om den förgräddas 10 min.

4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
50 gram mat fett
1 1/2 dl mjölk

sen ha i det ni vill , med äggstanning på gräddas 30 min, 200gr.
plus ev förgräddning . brukar ha i rökt skinka och svamp
degen skall vila kallt 30 min som vanligt.

bakpulver i? hm, blir det luftigare då?
Citera
2009-01-27, 18:03
Medlem
bessies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
bakpulver i? hm, blir det luftigare då?

den här pajdegen funkar bra, men om den inte förgräddas ( som ofta med pajdeg)blir den lite degig .jag brukar använda milda culinesse som mat fett. normal om jag gör ett standard recept på pajdeg tycker jag att blir lite snålt med deg , men den jag rekommenderar blir lite extra.så den räcker till hela pajformen utan problem.blir som vanlig paj deg .
Citera
2009-01-27, 18:20
Medlem
Mhaels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bessie
den här pajdegen funkar bra, men om den inte förgräddas ( som ofta med pajdeg)blir den lite degig .jag brukar använda milda culinesse som mat fett. normal om jag gör ett standard recept på pajdeg tycker jag att blir lite snålt med deg , men den jag rekommenderar blir lite extra.så den räcker till hela pajformen utan problem.blir som vanlig paj deg .

Låter ju bra.
Har själv märkt att degarna verkar för små, blir ofta väldigt tunt på vissa ställen om man gör en vanlig deg.
Citera
2009-01-30, 15:20
Medlem
Mhaels avatar
Nu fick jag ett infall och handlade ostronskivling på ica, tänkt att användas i en paj, men nu är det dags för sanningens ögonblick!
Fungerar ostronskivling i paj?
vad bör sällskapa den (vegetariskt)?
Vilken svamp borde jag köpt?

Hjälp Mhael skapa en god svamppaj nu!
Citera
2009-01-31, 12:58
Medlem
azerbadjans avatar
Fetaost och tomatpaj är gudomligt, tillsammans med tzatsiki, vitlöksbröd och grekisk sallad.
Citera
2009-08-28, 09:23
Medlem
Karl-Bertils avatar
Inte helt säker på att det här är rätt tråd, men...

I väldigt många recept står det att det ska vara en eller ett par skedar iskall vatten i mjöl/smör blandningen. Varför ska temperaturen vara så viktig? Den lilla mängd vatten måste väl värmas upp av omgivande luft/mjöl/smör/ illa kvickt. Att det inte ska vara hett eller ens värmt kan man tänka sig, men vad är meningen med just iskallt vatten till skillnad från bar
Citera
2009-08-28, 11:41
Medlem
Anroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl-Bertil
Inte helt säker på att det här är rätt tråd, men...

I väldigt många recept står det att det ska vara en eller ett par skedar iskall vatten i mjöl/smör blandningen. Varför ska temperaturen vara så viktig? Den lilla mängd vatten måste väl värmas upp av omgivande luft/mjöl/smör/ illa kvickt. Att det inte ska vara hett eller ens värmt kan man tänka sig, men vad är meningen med just iskallt vatten till skillnad från bar

Gör att skalet blir krispigt och frasigt.
Citera
2009-08-28, 12:27
Medlem
Stitch81s avatar
En av de godaste pajer jag vet är denna Kasslerpaj med tomat och basilika. En riktig höjdare!
http://ensmakavkarin.wordpress.com/2...k-av-basilika/
Citera
2010-11-25, 00:47
Medlem
eXtremos avatar
Paj är gott, därför får tråden en bump!

Gjorde två pajer idag, ost- och skinka i båda. Hade dock lite problem att trycka ut degen i formen, jag gjorde pajerna i en springform med diametern 24 cm. Problemet ar att jag inte riktigt kom åt att trycka ut den, eller så hade jag fel teknik. Löste problemet genom att skära hela degklumpen i småbitar som jag plattade ut med en sked på bänken innan jag lyfte in dessa bitar i formen för att sedan sammanfoga till ett skal.

Det var en ganska lam och tidsödande teknik, hur gör ni för att få ut degen på bästa sätt till ett jämnt och fint skal?
Citera
2011-02-06, 13:40
Medlem
Bump!

Jag och min flickvän kom på en "egen" paj igår (tror jag)! Vi visste inte vad vi skulle laga så vi bara kokade ihop något, och det blev riktigt lyckat!

Du behöver

Ingredienser till pajdeg
2 st Avocado
400g Kyckling
1 st gul lök
4 st champinjoner
50 g fetaost
3dl crèam fresh parmesan vitlök
1 1/3 matsked pesto

Skär upp kycklingen i lagom stora bitar och stek kycklingen tills den är helt vit, lägg då i hackad gul lök och hackade champinjoner och fräs dem. Sedan mosar du avocadon och blandar dem med crèam fresh parmesan vitlök och peston (likt du gör guacamole). Häll i kycklingen med löken och svampen i en pajform och sedan röran, smula sedan sönder fetaosten över pajen och in i ugnen.
Gott som bara den

Mvh
Citera
2011-02-07, 22:25
Medlem
Pilfinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Paj är gott, därför får tråden en bump!

Gjorde två pajer idag, ost- och skinka i båda. Hade dock lite problem att trycka ut degen i formen, jag gjorde pajerna i en springform med diametern 24 cm. Problemet ar att jag inte riktigt kom åt att trycka ut den, eller så hade jag fel teknik. Löste problemet genom att skära hela degklumpen i småbitar som jag plattade ut med en sked på bänken innan jag lyfte in dessa bitar i formen för att sedan sammanfoga till ett skal.

Det var en ganska lam och tidsödande teknik, hur gör ni för att få ut degen på bästa sätt till ett jämnt och fint skal?
Paj är makalöst gott!

Jag brukar rulla degen i små rullar som jag trycker ut längs kanten. Sen tar jag och trycker ut nederkanterna mot botten så långt det går, sen fyller jag ut med resterna och de ojämna från den övre kanten som jag skär av med en kniv. Skalet blir ju lite småbuckligt av alla fingeravtryck men det märks ju inte när man har fyllningen i.

Den senaste pajen jag gjorde tog jag i burkchampinioner, inget att rekomendera, riktiga är sjukt mycket godare.
Citera
2011-02-08, 15:32
Medlem
Har blivit en riktig pajjunkie på senare tid, dessutom klockren matlådemat. Gör bland annat en variant på tonfiskpaj som jag är helt galen i, receptet här blir matigt som tusan.

Pajdegen gör jag på 1,5 dl vetemjöl, 1,5 dl grahamsmjöl, 75 g smör och 0,75 dl 10% kvarg och sesamfrön efter smak. Blanda det torra, tärna det kylskåpskalla smöret och arbeta ut det helt i mjölet. Tillsätt kvargen, jobba snabbt ihop till en degboll. Lägg i en påse, in i kylen en stund.

Under tiden skivar man 1 stor rödlök, inte allt för fint. Släng den i en bunke, häll av 2 burkar tonfisk i olja, sen ner i samma bunke. Finhacka en vitlöksklyfta och finhacka en ask sardeller, ner i samma bunke och blanda ihop.

Då har pajdegen vilat lite. Ta klumpen ur kylen, ta fram pajformen. Skiva ca 3-4 mm tjocka skivor av degklumpen och klä in formen med hjälp av milt våld och klämmande, busenkelt sätt att få ett tunt och fint pajskal. Nagga botten med en gaffel och förgrädda i ca 8 minuter.

Fyll det förgräddade skalet med tonfiskblandningen, häll över en burk urkärnade Kalamatioliver, mängd efter smak. Halvera 5-10 körsbärstomater, sprid ut bland oliverna och färdela jämnt.

Knäck 4 ägg, blanda med lika många dl mjölk, grädde eller vad som. Bruka ta hälften hälften mjölk och matlagningsgrädde. Häll i en påse riven Västerbottenost, rör ihop. Häll över pajfyllningen, grädda i 40-50 minuter på ca 200 grader.

Njut, glid in i pajkoman.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in