2013-01-18, 22:49
Medlem
LL, har du något att säga om mina inlägg de senaste sidorna?

Om du finner något som fångar ditt intresse, låt diskusionen fortgå.
Citera
2013-01-18, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Har du då räknat med att "ovanliga" händelser som intagande av psykoaktiva droger, tex LSD, som tillfälligt utvidgat stängda/ej intränade normala "tankeleder" mellan mellan upplevelser och känsloreaktioner som annars aldrig aktiverats kan ge den erfarenheten?

Fast nu glömde jag ju förstås att jag bara inbillat mig den incidenten

Inte mycket skillnad ifrån en rejäl opiod-skit, sen kan de gnälla hur mycket de vill de små liven, där snackar vi djupsvettning i utträngningsfasen

LL

Jo jag tror att de kan få starka kännslomässiga reaktioner om nu inget fysiologiskt hinder finns (?) vet inte hur det ligger till vad gäller nervers sammankoppling imellan receptorer osv vad gäller denna störning.

MEN eftersom det är en personlighets s tror jag att det krävs många trippar och i samband med film/bilder på reaktioner för att sätta sunstans bakom kännslorna för att det skulle fungera, DÅ tror jag att hela systemet skulle KUNNA reeboota men det är bara en fri teori jag kom på i skrivande stund och kan vara nonsens på hög nivå, dock väldigt intressant, tänk dig clockwork orange och lsd ett par timmar i veckan i ett år, möjligtvis hade något bra hänt om inte en total hjärnbränna legat närmare(vilket jag tror).
Citera
2013-01-18, 23:00
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awfullsinns
Läste "psykopater och sociopater ett spektrum" för ett tag sedan han tar upp det där lite granna.

Det är inte ovanligt att vissa psykopater värnar om sin familj/vänner just för att dom är en del av denna och värda lika mycket eller ja du förstår.

Upplevelsen av äganderätt ger naturlig beskyddarinstinkt, ett påhopp på familjen är detsamma som ett påhopp på ens person. Oacceptabelt enligt mig och förmodligen merparten av fäder, det lär mer handla om en liten differens i tolkningen av rätten till hämnd i förhållande till svensk lag

I övrigt ser du samma som jag, skiljer sig enbart i val av ord för att beskriva uppkomsten av de olika graderna av avvikelse ifrån det normerade beteendet. Så ingen uppsats ifrån mig denna gången

LL
Citera
2013-01-18, 23:38
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Jo jag tror att de kan få starka kännslomässiga reaktioner om nu inget fysiologiskt hinder finns (?) vet inte hur det ligger till vad gäller nervers sammankoppling imellan receptorer osv vad gäller denna störning.

Det finns dokumentärer om människor som tittar på bilder samtidigt som hjärnan magnetröntgas, där då merparten (normen) visar i de flesta fall elektrisk aktivitet från punkt a-b; tex en bild på ett barn som gråter så aktiveras området för empati, där såklart i vissa fall ingen aktivitet registreras. Letar upp dokumentären senare.

FYI så bad jag min psykiatriker hjälpa mig att få göra ett sådant test, men jag var då tydligen tvungen att ta kontakt med forskningsteam på de olika universiteten. Kommer göra det förr eller senare, får diskutera frågan vidare nästa gång jag träffar honom.

Citat:
MEN eftersom det är en personlighets s tror jag att det krävs många trippar och i samband med film/bilder på reaktioner för att sätta sunstans bakom kännslorna för att det skulle fungera, DÅ tror jag att hela systemet skulle KUNNA reeboota men det är bara en fri teori jag kom på i skrivande stund och kan vara nonsens på hög nivå, dock väldigt intressant, tänk dig clockwork orange och lsd ett par timmar i veckan i ett år, möjligtvis hade något bra hänt om inte en total hjärnbränna legat närmare(vilket jag tror).

Kolla på det här, vilket kan vara av intresse inte bara för dig utan även till de som inte tror att "psykopater" kan leva ett "normalt" liv:

Intressant

LL
Citera
2013-01-26, 12:14
Medlem
Warsawpacts avatar
Intressant tråd.

Har tagit till mig en hel del om vad skrivits här.

Jag vill bidra till diskussionen genom ett exempel, vad jag tror är, en sociopat/psykopat jag stött på.

Försöker hålla mig kort:

Person X är medlem i samma förening som mig och har en central post.

Personen har sedan första gången jag träffade på denne varit oerhört snäll, mysig och allmänt "kram god" men, i efterhand, till en onormal grad som jag inte sett hos andra.

Denne upplever jag som impulsiv och tar alltid initiativ till att göra saker, ser som allmänt mysig och som har "mycket på gång med andra"

Har inga problem med att kontakta, prata och arbeta med denne under det första året i föreningen.

Men under loppet av ett halvår började personen bli okontaktbar/onåbar veckovis. Svar inte på telefon eller sms under flera veckor. Personen nås senare och jag tänker inte mer på detta. Men detta beteende upprepar sig och går i vågor under halvåret och det är oftast veckovis eller längre.
Personen hör mycket sällan av sig självmant utan det är jag som skall ta kontakt.
Personen har vid något tillfälle skickat sms där denne säger att "nu kan du ringa mig". Varför inte självmant ta kontakt?

Vid ett tillfälle frågar jag personen vad som försiggår, föreligger det något problem, varför inte svara etc? Får då inget konkret svar, istället denne går snabbt till rappt mothugg genom att vända samtalet emot mig och sedan genom undanflykter som börjar låta aningen orimliga.

Personen lovar komma på flera möten, men denne uteblir. Någon gång använder personen en annan i föreningen som budbärare som skall informerar att hon inte kommer. Funderar på att det är underligt att personen själv inte informerar om detta utan någon annan skall göra det åt denne. Personen håller inte heller överenskommelser som denne själv flertalet gånger tagit initiativ till utan, igen, kommer med svepskäl att det är någon annan som är orsaken. (Va?)

Situationen börjar bli allt mer udda tycker jag. Konfronterar personen på telefon en kväll om hur jag anser att denne har betett sig mot mig och andra, hur denne inte håller överenskommelser, verkar göra sig onåbar, har ingen pliktkänsla och ingen medkänsla m.m.

Här sker något som jag inte hade räknat med och upplever som mycket otäckt.

Den "goa" personen som jag är flyktigt bekant med börjar vråla och mer eller mindre går loss och får frispel. Utifrån mina synpunkter till denne så antog jag att en "normal" person mer eller mindre skulle vara glad med att reda ut om det skett något missförstånd, men inte i fallet med denne.
Under samtalets gång säger denne att det i själva verket jag/vi som har konstiga normer då jag /vi förväntar att man skall hålla löften, höra av sig i god tid och svara inom en rimlig tid. Vidare säger denne att ingen annan skall få styra han/hon, citerar tidigare undanflykter trotts att de nu låter ytterst orimliga verkar denne själv tro på som godtagbar ursäkt.
Denne ställer sig helt oförstående till att dennes beteende kan ses som konstigt i andras ögon och påverka andra negativt och sårande m.m.

Hur uppfattar ni denna personen? Vad är er slutsats?

Var går gränsen mellan ett "dåligt" beteende och sociopat/psykopat.

Hur skall man förhålla sig mot en sådan person?

Personligen tror jag att personen i fråga är en sociopat och snudd på psykopat, vilket jag grundar på :

Saknar normer.
Oförstående på hur denne genom agerande påverkar andras känslor.
Använder andra.
Onormalt charmig och "mysig"
Andra skall kontakta denne men personen gör inget självmant utåt i kontaktväg.
Oerhört egocentrisk.
Får raseriutbrott mot vagt bekanta.
Förhäver sig själv över andra.

/ Slut
Senast redigerad av Warsawpact 2013-01-26 kl. 12:21.
Citera
2013-02-06, 00:03
Medlem
LagomLagoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warsawpact
Hur uppfattar ni denna personen? Vad är er slutsats? Var går gränsen mellan ett "dåligt" beteende och sociopat/psykopat. Hur skall man förhålla sig mot en sådan person?

Jag tolkar detta som en person som vill mycket men inte riktigt "orkar med ansvaret". I grunden ligger en stressad uppväxt som slitit inombords, vilket medför att arbetskapaciteten är ojämn. Speciellt kvinnor som har starkare känslor. Väl pressad mot ett hörn reagerar personen som en råtta, attack är bästa försvar.

Citat:
Ursprungligen postat av Warsawpact
Personligen tror jag att personen i fråga är en sociopat och snudd på psykopat, vilket jag grundar på :

Saknar normer.
Oförstående på hur denne genom agerande påverkar andras känslor.
Använder andra.
Onormalt charmig och "mysig"
Andra skall kontakta denne men personen gör inget självmant utåt i kontaktväg.
Oerhört egocentrisk.
Får raseriutbrott mot vagt bekanta.
Förhäver sig själv över andra.
/ Slut

En "trasig" personlighet med inslag av personlighetsdrag från narcissism och borderline. Men inget som är av "värre" karaktär, tvärtom lindrigare. Är detta sen en person från andra kulturer är det än mer lindrigt, då just Sverige är det land där människor har absolut minst försvarsvilja/integritet för att kämpa för "sin syn på saken".

Det krävs två för att dansa en tango, tänk både en och två gånger på det faktumet

LL
Citera
2013-02-17, 11:02
Medlem
Warsawpacts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LagomLagom
Jag tolkar detta som en person som vill mycket men inte riktigt "orkar med ansvaret". I grunden ligger en stressad uppväxt som slitit inombords, vilket medför att arbetskapaciteten är ojämn. Speciellt kvinnor som har starkare känslor. Väl pressad mot ett hörn reagerar personen som en råtta, attack är bästa försvar.

En "trasig" personlighet med inslag av personlighetsdrag från narcissism och borderline. Men inget som är av "värre" karaktär, tvärtom lindrigare. Är detta sen en person från andra kulturer är det än mer lindrigt, då just Sverige är det land där människor har absolut minst försvarsvilja/integritet för att kämpa för "sin syn på saken".

Det krävs två för att dansa en tango, tänk både en och två gånger på det faktumet

LL

Tack för svaret LagomLagom!
Intressant tolkning av personen, och beskrivningen av ev. bakomliggande problem hos denne.
Kan också tilläggas att personen är svensk.

Tar till mig det som skrivits och kommer ha det i bakhuvudet.

/
WP
Citera
2013-04-26, 19:06
Medlem
innebär att du saknar en del känslor som normala känner av...den vanligaste är empati
Citera
2013-05-13, 14:03
Medlem
miloksreins avatar
Jag fick diagnosen sociopat eller ja som man säger grov antisocial personlighetsstörning med narcissistiska dra för 15år sedan, har förstått att jag inte är som ni men i mitt liv har det aldrig funnits plats för att stanna och tänka till innan man handlar, kommer ihåg att jag kanske kände när jag var liten, grät och så men det slog pappa ur mig tidigt haha.
Citera
2013-05-31, 18:01
Medlem
Blir psykopati värre med åren eller blir det bättre?
Citera
2013-06-04, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bennythecop
Blir psykopati värre med åren eller blir det bättre?

Det bättras på, min pappa är mycket mer kommunikativ och kan ta andras åsikter lite bättre.
Citera
2013-06-27, 15:12
Medlem
Psykopater har gemensamma drag från främst från följande personlighetsstörningar; Narcissistisk, Histrionisk och antisocial. Det finns även berörings punkter med borderline och paranoid personlighetsstörning.

Såhär delar man upp psykopatisk personlighetsstörning:

Fasett 1
Interpersonell: (narcissistisk/paranoid)

Fasett 2
Affektiv: (histrionisk)

Fasett 3
Livsstil: (antisocial/borderline)

Fasett 4
Asocialt beteende: (antisocial/borderline)

Antisocial personlighetsstörning benäms som dissocial personlighetsstörning i ICD

Borderline kallas också för emotionellt instabil personlighetsstörning

Några frågor på det ?
Senast redigerad av gosta-berling88 2013-06-27 kl. 15:21.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in