Intressant tråd.
Har tagit till mig en hel del om vad skrivits här.
Jag vill bidra till diskussionen genom ett exempel, vad jag
tror är, en sociopat/psykopat jag stött på.
Försöker hålla mig kort:
Person X är medlem i samma förening som mig och har en central post.
Personen har sedan första gången jag träffade på denne varit oerhört snäll, mysig och allmänt "kram god" men, i efterhand, till en onormal grad som jag inte sett hos andra.
Denne upplever jag som impulsiv och tar alltid initiativ till att göra saker, ser som allmänt mysig och som har "mycket på gång med andra"
Har inga problem med att kontakta, prata och arbeta med denne under det första året i föreningen.
Men under loppet av ett halvår började personen bli okontaktbar/onåbar veckovis. Svar inte på telefon eller sms under flera veckor. Personen nås senare och jag tänker inte mer på detta. Men detta beteende upprepar sig och går i vågor under halvåret och det är oftast veckovis eller längre.
Personen hör mycket sällan av sig självmant utan det är jag som skall ta kontakt.
Personen har vid något tillfälle skickat sms där denne säger att "nu kan du ringa mig". Varför inte självmant ta kontakt?
Vid ett tillfälle frågar jag personen vad som försiggår, föreligger det något problem, varför inte svara etc? Får då inget konkret svar, istället denne går snabbt till rappt mothugg genom att vända samtalet emot mig och sedan genom undanflykter som börjar låta aningen orimliga.
Personen lovar komma på flera möten, men denne uteblir. Någon gång använder personen en annan i föreningen som budbärare som skall informerar att hon inte kommer. Funderar på att det är underligt att personen själv inte informerar om detta utan någon annan skall göra det åt denne. Personen håller inte heller överenskommelser som denne själv flertalet gånger tagit initiativ till utan, igen, kommer med svepskäl att det är någon annan som är orsaken. (Va?)
Situationen börjar bli allt mer udda tycker jag. Konfronterar personen på telefon en kväll om hur jag anser att denne har betett sig mot mig och andra, hur denne inte håller överenskommelser, verkar göra sig onåbar, har ingen pliktkänsla och ingen medkänsla m.m.
Här sker något som jag inte hade räknat med och upplever som mycket otäckt.
Den "goa" personen som jag är flyktigt bekant med börjar vråla och mer eller mindre går loss och får frispel. Utifrån mina synpunkter till denne så antog jag att en "normal" person mer eller mindre skulle vara glad med att reda ut om det skett något missförstånd, men inte i fallet med denne.
Under samtalets gång säger denne att det i själva verket jag/vi som har konstiga normer då jag /vi förväntar att man skall hålla löften, höra av sig i god tid och svara inom en rimlig tid. Vidare säger denne att ingen annan skall få styra han/hon, citerar tidigare undanflykter trotts att de nu låter ytterst orimliga verkar denne själv tro på som godtagbar ursäkt.
Denne ställer sig helt oförstående till att dennes beteende kan ses som konstigt i andras ögon och påverka andra negativt och sårande m.m.
Hur uppfattar ni denna personen? Vad är er slutsats?
Var går gränsen mellan ett "dåligt" beteende och sociopat/psykopat.
Hur skall man förhålla sig mot en sådan person?
Personligen
tror jag att personen i fråga är en sociopat och snudd på psykopat, vilket jag grundar på :
Saknar normer.
Oförstående på hur denne genom agerande påverkar andras känslor.
Använder andra.
Onormalt charmig och "mysig"
Andra skall kontakta denne men personen gör inget självmant utåt i kontaktväg.
Oerhört egocentrisk.
Får raseriutbrott mot vagt bekanta.
Förhäver sig själv över andra.
/ Slut