2024-09-21, 09:42
Medlem
https://www.dn.se/ledare/ledare-fler...en-kan-minska/

Citat:
474. Med drygt sju minuter kvar av programmet ”30 minuter” uppenbaras talet i stora gula färger på en skärm i bakgrunden. SVT:s Anders Holmberg konstaterar att 474 personer dog av narkotika förra året i Sverige.

Det är en hög dödssiffra i ett europeiskt perspektiv, dubbelt så många som dog i trafikolyckor. Ändå vägrar socialminister Jakob Forssmed (KD) i studion öppna för att utreda avkriminalisering av narkotika – ens om det skulle kunna leda till ett minskat antal dödsfall.
Citera
2024-09-21, 09:51
Medlem
Borde inte det olagliga i knark ha en avskräckande effekt? Om man väljer att bortse från att knark är både farligt och olagligt är man ju inte direkt intelligent.
Citera
2024-09-21, 09:56
Medlem
Svårt att se att en avkriminalisering skulle minska dödstalen. Många dör av alkohol fast det är tillåtet. Men kanske skulle gäng-kriminaliteten minska.
Citera
2024-09-21, 09:58
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bo-jerry
Borde inte det olagliga i knark ha en avskräckande effekt? Om man väljer att bortse från att knark är både farligt och olagligt är man ju inte direkt intelligent.

Borde inte det vara rätt klart vid det här laget att det inte funkar så?

Många börjar knarka när de är unga, långt innan hjärnan är färdigutvecklad och konsekvenstänk inte riktigt finns där ännu.

De som börjar knarka i vuxen ålder har begär/behov som är starkare än tankar.
Citera
2024-09-21, 10:02
Medlem
Citat:
Alkohol är den farligaste drogen vi har i samhället, men kolla bara hur mycket en svensk dricker varje år trots detta!
Citera
2024-09-21, 10:02
Medlem
BenDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Svårt att se att en avkriminalisering skulle minska dödstalen. Många dör av alkohol fast det är tillåtet. Men kanske skulle gäng-kriminaliteten minska.

Om staten såg till att heroin var heroin och inte fentanyl eller lite vadsomhelst så skulle dödstalen minska.

Om pundare vågade ringa på hjälp när någon överdoserer istället för att bara dra därifrån så de självs inte hamnar i massa problem så skulle det minska dödstalen.

Men ja, horsare skulle fortfarande överdosera ibland, men troligtvis inte dö lika ofta som nu.
Citera
2024-09-21, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenDavis
Borde inte det vara rätt klart vid det här laget att det inte funkar så?

Många börjar knarka när de är unga, långt innan hjärnan är färdigutvecklad och konsekvenstänk inte riktigt finns där ännu.

De som börjar knarka i vuxen ålder har begär/behov som är starkare än tankar.

Hur skulle det vara då? Släpp knark fritt lär inte lösa det.
Citera
2024-09-21, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Alkohol är den farligaste drogen vi har i samhället, men kolla bara hur mycket en svensk dricker varje år trots detta!

Jo det vet jag. Men alkohol är lagligt av nån anledning
Citera
2024-09-21, 10:16
Medlem
Citat:
Hur skulle det vara då? Släpp knark fritt lär inte lösa det.
Vilka pratar om att släppa det fritt?
Citera
2024-09-21, 10:17
Medlem
Citat:
Jo det vet jag. Men alkohol är lagligt av nån anledning
Så varför ta upp det som ett argument om du inte ens har koll på läget?
Citera
2024-09-21, 10:18
Medlem
Citat:
Vilka pratar om att släppa det fritt?

Tror du på mellanmjölk i fallet? Det ser jag som trams. Det kan finnas hjälp och stödfunktioner men ansvar att inte knarka ligger hos var och en.
Citera
2024-09-21, 10:21
Medlem
Citat:
Så varför ta upp det som ett argument om du inte ens har koll på läget?

Koll på vad som är lagligt och olagligt har jag. Som jag förstår frågan var det ämnet. Ibland behöver vår lagstiftning förändras för att nå våra mål men jag tycker inte vi ska släppa trycket på att knark ska förbli olagligt ur alla vinklar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in