2024-09-21, 15:44
Medlem
EpicUsernames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Länka gärna till någon som sagt det. Jag rör mig i flera forum gällande narkotika och känner många med tidigare missbruk. Inte en enda har hört något liknande.
Men möjligtvis någon enstaka tomte som är så pass körd att hjärnan är halvt borta som kan ha sagt något sådant.

Bland annat här, det är bara en sökning jag gjort. Sett liknande resonemang tusen gånger, okej inte tusen men kanske runt hundra. Man hävdar att heroin inte är farligt för kroppen och organen utan att h missbrukare är enbart slitna på grund av livsstilen, detta är inte alls sant. Hört det på flashback flera gånger också.

https://www.reddit.com/r/askscience/...ects_commonly/

Mjo, det är folk som antingen inte har någon erfarenhet av opioider eller så är de så beroende att de inte ser dess skadeverkningar. Opioider är t.ex. dåligt för hjärtat och kärlsystemet.
Att skapa obalans bland signalsubstanser, endorfin och även andra hormoner kommer leda till skada på kroppen, organen t.ex.
Citera
2024-09-21, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EpicUsername
Bland annat här, det är bara en sökning jag gjort. Sett liknande resonemang tusen gånger, okej inte tusen men kanske runt hundra. Man hävdar att heroin inte är farligt för kroppen och organen utan att h missbrukare är enbart slitna på grund av livsstilen, detta är inte alls sant. Hört det på flashback flera gånger också.

https://www.reddit.com/r/askscience/...ects_commonly/

Mjo, det är folk som antingen inte har någon erfarenhet av opioider eller så är de så beroende att de inte ser dess skadeverkningar. Opioider är t.ex. dåligt för hjärtat och kärlsystemet.
Att skapa obalans bland signalsubstanser, endorfin och även andra hormoner kommer leda till skada på kroppen, organen t.ex.

Dock så påstås det aldrig i länken att heroin är ofarligt. Kan rekommendera dig att läsa istället för att skumma igenom och fantisera ihop något som om du hade en psykos...
Citera
2024-09-21, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inkognyto
Den höga svenska narkotikadöden i sig har ingen koppling till cannabis. Finns ingen studie som påvisar detta.
Men ungefär 1500 personer begår självmord i Sverige varje år Så hög var aldrig trafikdödligheten även när den var som högst i mitten av sextiotalet. Självmord är idag vanligaste dödsorsaken bland unga svenskar mellan 15 och 24 år.
Undrar om det finnas något samband mellan att bli tagen för ringa narkotikabrott och att begå självmord eller om det finns någon annan koppling mellan cannabisbruk och att ta sitt eget liv?

Frågan är också hur många som väljer att INTE ta självmord pga att de hittat räddningen i cannabis? Inget man pratar om alls.
Citera
2024-09-21, 15:58
Medlem
[quote=EpicUsername|89585397]Det beror på. Tycker du att dricka två tre öl på en fredag skapar många problem för vanliga individer? Alkohol anses trots allt att vara en tung och väldigt beroendeframkallande drog. Jag ser inte dessa problem hos människor som inte lider av alkoholism.

Vad sägs om socker, skräpmat, nikotin och sex? Vissa missbrukar dessa och blir svårt sjuka, kanske även avlider. Ska vi förbjuda det också?

Brott ökar bara när saker är oreglerat, det är just därför vi har massa kriminalitet
Dessutom slutar många fd. missbrukare med kriminalitet när de får underhållsbehandling mot sitt drogbruk (alltså får ett mindre skadligt alternativ utskrivet som ersätter drogen).

Ett bruk och missbruk är olika saker. Folk som missbrukar lider av en sjukdom och behöver vård. Och illegal status kommer aldrig stoppa dessa från att missbruka. Du vet således inte alls vad du pratar om.

/QUOTE]

Det jag vet är att alkohol kan man bli missbrukare av, men många av de andra drogerna är mycket mer beroendeframkallande. Så sannolikheten är mycket högre att snabbt bli drogmissbrukare än alkoholmissbrukare. Men visst håller jag i grunden med dig om att det finns fler dåliga saker än de droger som kopplats till narkotika.

Det är inte så kul växa upp med en pappa/mamma som dricker mycket eller att växa upp med föräldrar som röker för jämnan. Så det är mycket annat också som kan vara negativt.

Sedan så även när man skiljer på bruk och missbrukare, det går att skilja på missbrukare med. En del missbrukar för att döva smärtor eller känslor som de dragit på sig och är snarare fortsatt offer hela tiden medan andra missbrukare är mer fokuserade på att det kostar och jagar pengar, då olagligt. Ytterligare andra har missbrukat så grovt att de blivit hemlösa och det leder i sin tur till andra negativa konsekvenser. Vi har också en stor mängd brukare, det behöver inte ens vara missbruk, som råkar illa ut för att de varit drogade på jobbet och så vidare. Finns många scenarior.

Spelmissbruk finns också som slår sönder folks liv. Ska vi då släppa spelbranchen helt fritt eller försöka reglera den så att folk kan spela, men på normal nivå, inte så att de skuldsätter sig för livet.

I stort sett så pågår drogkriget för att de negativa effekterna på individen och samhället är för höga för att det ska vara acceptabelt. I USA har man förlorat drogkriget och följderna ser man nu i allt högre grand. Alltför många tror att de kan hantera drogerna, men det djävulska är att många av de här drogerna som är populära är extremt beroendeframkallande och även att de är dödliga i för stora doser.

Här ligger problemet att varken langare eller missbrukare alla gånger har koll på hur starka drogerna blivit. Överdoser är därför mycket vanliga och det utan att brukaren hade för avsikt att döda sig själv.
Citera
2024-09-21, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tickelitu
En majoritet får inga eller ytterst minimala negativa konsekvenser av droger, hälsomässigt såväl som ekonomiskt.
Dessutom förvärras de problem som finns om drogen ifråga är olaglig.

Behövs vård så får skattebetalarna stå för det. Varför skulle negativa konsekvenser av just droganvändning ha en särställning?
Man skulle ju aldrig ställa den frågan om det rörde skidåkning, bilkörning, mat eller vilken annan aktivitet som helst. Det är alltid just droger som ska behandlas med helt andra måttstockar av någon anledning.

Jag tycker det är en dålig jämförelse med skidåkning, bilkörning, mat och droger. Vi kan åtminstone fastställa att droger används nästan uteslutande av människor som mår dåligt av någon anledning. Friska människor som mår bra har ingen anledning att droga ner sig.

Så där kopplas givetvis sjukvården in och det vi också kan konstatera är att sjukvården har nästan inga bra verktyg att hjälpa människor som mår dåligt. Psykiatrin håller en väldigt låg kvalitet i det avseendet. Finns alltså mycket kvar att göra för att uppnå en bättre kvalitet på sjukvården gällande människor som mår dåligt.

Kan man även lägga lite resurser på att forska fram t.ex smärtstillande medel som inte är beroendeframkallande så vore det också ett stort framsteg.

Sen har vi detta med att många börjar med droger för det är liksom ett "måste" när man ska festa och partaja. Det behöver inte vara så. Oftast är det andra missbrukare som kommer till festerna och lockar med sig nya personer, i syfte att kunna sälja droger.

Nu snuddar vi återigen i kriminaliteten, är det ett brott att lura in andra människor i drogberoende?
Citera
2024-09-21, 16:22
Avstängd
knark-kungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Jag tycker det är en dålig jämförelse med skidåkning, bilkörning, mat och droger.Vi kan åtminstone fastställa att droger används nästan uteslutande av människor som mår dåligt av någon anledning. Friska människor som mår bra har ingen anledning att droga ner sig.

Så där kopplas givetvis sjukvården in och det vi också kan konstatera är att sjukvården har nästan inga bra verktyg att hjälpa människor som mår dåligt. Psykiatrin håller en väldigt låg kvalitet i det avseendet. Finns alltså mycket kvar att göra för att uppnå en bättre kvalitet på sjukvården gällande människor som mår dåligt.

Kan man även lägga lite resurser på att forska fram t.ex smärtstillande medel som inte är beroendeframkallande så vore det också ett stort framsteg.

Sen har vi detta med att många börjar med droger för det är liksom ett "måste" när man ska festa och partaja. Det behöver inte vara så. Oftast är det andra missbrukare som kommer till festerna och lockar med sig nya personer, i syfte att kunna sälja droger.

Nu snuddar vi återigen i kriminaliteten, är det ett brott att lura in andra människor i drogberoende?
Så majoriteten av användarna av koffein, nikotin och alkohol mår dåligt?

Om du menar någon specifik drog så måste du säga det, det där är ett väldigt onyanserat uttalande.
Citera
2024-09-21, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Så majoriteten av användarna av koffein, nikotin och alkohol mår dåligt?

Om du menar någon specifik drog så måste du säga det, det där är ett väldigt onyanserat uttalande.

Kanske inte kaffe, även om jag sett kaffeberoende som ser ut som fan innan de får sitt kaffe, dvs mår riktigt pyton.

Men nikotin och alkohol ja, det brukas främst av människor som mår dåligt. När det handlar om nikotin så brukas det inte alls av människor som mår bra. Alkohol i mindre mängder brukas av människor som vill dricka lite gott till maten eller vid sociala tillfällen, då dricker man ett glas eller max två och reagerar med att bli glad (om man mår bra).
Citera
2024-09-21, 16:32
Avstängd
knark-kungens avatar
Citat:
Kanske inte kaffe, även om jag sett kaffeberoende som ser ut som fan innan de får sitt kaffe, dvs mår riktigt pyton.

Men nikotin och alkohol ja, det brukas främst av människor som mår dåligt. När det handlar om nikotin så brukas det inte alls av människor som mår bra. Alkohol i mindre mängder brukas av människor som vill dricka lite gott till maten eller vid sociala tillfällen, då dricker man ett glas eller max två och reagerar med att bli glad (om man mår bra).
Har du några studier att dela med dig av?

Jag tycker det låter som du inte kan se skillnad på bruk, riskbruk och missbruk.

Att hävda att typ alla som använder droger mår dåligt är skrattretande, det skulle innebära att 90% av alla människor på jorden mår dåligt, detta vill jag att du backar upp på något vis.
Citera
2024-09-21, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av knark-kungen
Har du några studier att dela med dig av?

Jag tycker det låter som du inte kan se skillnad på bruk, riskbruk och missbruk.

Att hävda att typ alla som använder droger mår dåligt är skrattretande, det skulle innebära att 90% av alla människor på jorden mår dåligt, detta vill jag att du backar upp på något vis.

Är det inte så då? Att 90% av alla människor på jorden mår dåligt mer eller mindre? Förhållandevis färre som nyttjar droger tack och lov.

Jag ser skillnad på bruk, riskbruk och missbruk, men du verkar tro att jag inte gör det och vill att jag ska ändra mig till att vi ska legalisera droger? Nej, det kommer inte hända. Jag kommer alltid att rösta för att droger ska regleras och bekämpas. Vi behöver inte drogerna.

Hade alkohol varit en ny drog idag så hade vi förbjudit den. Detta eftersom vi vet att alkohol ställer till med väldigt mycket elände och lidande ute i världen. Nu har vi många människor som av olika anledningar vill använda droger, flertalet av de anledningarna grundar sig i att de mår dåligt av olika anledningar. Så är det.
Citera
2024-09-21, 16:38
Medlem
Citat:

Majoriteten av de som köper alkohol dricker i små mängder för att det är gott. Var i h-vete får du dina siffror ifrån!?
Citera
2024-09-21, 16:40
Medlem
Citat:
Är det inte så då? Att 90% av alla människor på jorden mår dåligt mer eller mindre? Förhållandevis färre som nyttjar droger tack och lov.

Jag ser skillnad på bruk, riskbruk och missbruk, men du verkar tro att jag inte gör det och vill att jag ska ändra mig till att vi ska legalisera droger? Nej, det kommer inte hända. Jag kommer alltid att rösta för att droger ska regleras och bekämpas. Vi behöver inte drogerna.

Hade alkohol varit en ny drog idag så hade vi förbjudit den. Detta eftersom vi vet att alkohol ställer till med väldigt mycket elände och lidande ute i världen. Nu har vi många människor som av olika anledningar vill använda droger, flertalet av de anledningarna grundar sig i att de mår dåligt av olika anledningar. Så är det.
Hur är drogerna reglerade idag menar du? Har du koll på att gängen säljer till barn?

"Om alkohol hade..." Detta argumentet är så jävla hjärndött! Så cannabis är en ny drog för dig?
Citera
2024-09-21, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xacoon
Hur är drogerna reglerade idag menar du? Har du koll på att gängen säljer till barn?

Det är jättedåligt reglerat i Sverige. I praktiken har polisen inte tid med att bekämpa droger och tullen/gränsbevakningen gör inte mycket heller åt all import som gängen sysslar med. Sverige är på väg att förlora kampen mot drogerna precis som USA redan gjort.

Vi ser det idag på att väldigt många människor försvarar droger och vill att det ska finnas fritt tillgängligt. Naturligtvis för att det underlättar när man redan är beroende eller mår såpass dåligt att man hoppas att drogerna ska lindra ångesten inom en. Jag betraktar de flesta som försöker lyfta fram drogernas positiva sidor som drogberoende för det är naturligt att när man själv är beroende av någon eller några droger så försvarar man drogen intill döden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in