2024-09-18, 08:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Kan tänka mig det, är ett sätt att hålla kontakt med affärsbekanta.
Har fått några erbjudanden den vägen själv.
Men vissa förstår man inte.
Lägger i princip inte ut nåt själv, mer en nån gratulation till någon som fått en befordran eller lyckats med en bra rekrytering.
Men det är klart att står man i disken på den lokala pizzerian ger nog forumet speciellt mycket.

Ja det är helt klart branschberoende huruvida man får ut något av linkedin.
Citera
2024-09-18, 09:36
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lillaludret
Kan du förklara hur det skulle gå till. Jag har bra utbildning, bra CV men det händer aldrig något på Linkedin. Vad är det man ska göra alltså för att åstadkomma det du pratar om: "linkedin faktiskt ökar chanserna att få ett bra jobb. På riktigt alltså. " ?
Rent konkret två saker:
- Rekryterare skriver till en och etablerar en första kontakt/intervju med företag som söker personer med den profil man har.
- När man själv söker jobb räcker ett CV i kortform plus att man hänvisar till sin linkedinprofil.
Citera
2024-09-18, 09:43
Dom här väldigt aktiva I mitt flöde (tittar väl nån gång per kvartal kanske) är de som byter jobb rätt ofta, endera pga att de inte passar för det dom är anställda till och "letar nya utmaningar", eller för att de jobbhoppar i syfte att driva upp lönen.

Som andra varit inne på - typiskt sådana du inte vill ha på din arbetsplats.
Citera
2024-09-18, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
Du vet inte hur min linkedin ser ut alls, thats a fact.

Jag tycker den är väldigt användbar, för det jag vill göra. Jag känner inte igen mig i alla andras upplevelse av sidan. Ni suger väl som människor om inte annat, inte mitt problem.

Nä men ingens profil sticker ut på linkedin. Alla individer där tror dom själva är unika, men i rättare sagt så är alla likadana
Citera
2024-09-18, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Du får ju inte ett konkret jobberbjudande, utan ett erbjudande till en första intervju för en roll de försöker fylla. Oftast då är det genom en headhunter men kan också vara företaget direkt. Jag kan ärligt inte minnas hur många sådana jag har fått, under en högkonjunktur så kan det vara en per månad och i dåliga tider kanske 2 per år. Men sen är det givetvis få av dem som faktiskt är intressanta, många kommer med en roll som är under vad du kan tänka tid att byta till. I min bransch så är detta ganska vanligt och jag känner många som fått jobb både en och flera gånger genom Linkedin.

Jag trodde inte att man loggar in på Linkedin och vips efter några dagar får man ett avtal att signa om anställning, konkret.

Så du menar att man" får ett erbjudande till en första intervju för en roll de försöker fylla. Oftast då är det genom en headhunter men kan också vara företaget direkt. "
Kul det. Är det nån mer på Flashback som kan intyga detta? Har aldrig hört talas om och jag har alltså inte fått några sådana propåer och ingen annan jag känner eller hört om heller.
Det man använder Linkedin till förutom att skapa CV med deras mall är i min värld att man kan söka efter jobb precis som på arbetsformedlingen.se , jobbsafari m.m.

Fast du däger ju också att du får 2 såna per år. Det är ju ingenting! 2 erbjudande om intervju på videomöte. Då är det 5-10 % chans att de väljer dig. Då tar det statistiskt 5 år innan du får jobb. Är det detta du vurmar så för ? Dessutom är väl dessa erbjudanden som du faktiskt kommer och så sällan från utlandet och inte så värst seriösa erbjudanden ?

Alltså du skriver 2 per år och " givetvis få av dem som faktiskt är intressanta" . Hur ska du ha det? Detta är ju värt noll och intet.

" I din bransch är detta ganska vanligt att få jobb via Linkedin "
via Linkedin ? Aha, menar du att man söker jobb på Linkedin och får interbju och får jobbet eller menar du att de fått jobbet genom headhunting på Linkedin.

Låter inte som du vet vad du pratar om. Bara något diffust om att Linkedin är bra. Ja jag tror också det är väldigt bra särskilt i vissa branscher att söka jobb på. Men att man blir headhuntad ! Förekommer inte ! eller kanske en gång per år. Vad har man som jobbsökande för nytta av det när man behöver jobb asap.
Citera
2024-09-18, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

- Rekryterare skriver till en och etablerar en första kontakt/intervju med företag som söker personer med den profil man har.
Ja det KAN hända. Men händer det 1-2 ggr per år får man har tur. Och vad hjälper det en arbetssökande? Man kan inte vänta 6 månader på varje liten propå.

Kan vi inte släppa detta nu med headhunting på Linkedin och inse att Linkedin är toppen att söka jobb på precis som arbetsformedlingen.se (platsbanken) och jobbsafari.
Bli uppsökt och headhuntad som arbetslös på Linkedin ?? Not so much...
Citera
2024-09-18, 12:16
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
Föraktar också människor som lägger ut halva sitt liv på LinkedIn. Ser de som opålitliga karriäramänniskor.
Citera
2024-09-18, 12:54
Medlem
Symptms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
En person som följer företag som en tonårstjej följer influencers You must be fun at parties.

ja och? vad var annars meningen med att skaffa linkedin? sitta där och titta på massa runkposter?

för min del är det bara massa tech relaterat.

och jag har festat över hela världen mycket mer än du någonsin gjort
Citera
2024-09-18, 13:31
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Jag trodde inte att man loggar in på Linkedin och vips efter några dagar får man ett avtal att signa om anställning, konkret.

Så du menar att man" får ett erbjudande till en första intervju för en roll de försöker fylla. Oftast då är det genom en headhunter men kan också vara företaget direkt. "
Kul det. Är det nån mer på Flashback som kan intyga detta? Har aldrig hört talas om och jag har alltså inte fått några sådana propåer och ingen annan jag känner eller hört om heller.
Det man använder Linkedin till förutom att skapa CV med deras mall är i min värld att man kan söka efter jobb precis som på arbetsformedlingen.se , jobbsafari m.m.

Fast du däger ju också att du får 2 såna per år. Det är ju ingenting! 2 erbjudande om intervju på videomöte. Då är det 5-10 % chans att de väljer dig. Då tar det statistiskt 5 år innan du får jobb. Är det detta du vurmar så för ? Dessutom är väl dessa erbjudanden som du faktiskt kommer och så sällan från utlandet och inte så värst seriösa erbjudanden ?

Alltså du skriver 2 per år och " givetvis få av dem som faktiskt är intressanta" . Hur ska du ha det? Detta är ju värt noll och intet.

" I din bransch är detta ganska vanligt att få jobb via Linkedin "
via Linkedin ? Aha, menar du att man söker jobb på Linkedin och får interbju och får jobbet eller menar du att de fått jobbet genom headhunting på Linkedin.

Låter inte som du vet vad du pratar om. Bara något diffust om att Linkedin är bra. Ja jag tror också det är väldigt bra särskilt i vissa branscher att söka jobb på. Men att man blir headhuntad ! Förekommer inte ! eller kanske en gång per år. Vad har man som jobbsökande för nytta av det när man behöver jobb asap.

Haha, du låter väldigt negativt inställd, och som att du har svårt att ta till dig det jag skriver från start. Som jag skrev så var det kanske två per år under lågkonjunktur, i bättre tidernas kan det vara en eller fler per månad.

Och dina 5% kan du stå för själv, jag brukar lägga det på runt 25% procents hit rate, men i realiteten så ligger jag högre än så i de jag valt att gå vidare med.

Jag tycker att det är en väldigt bra utdelning då man faktiskt inte gör någonting förutom att finnas på Linkedin, eller?

Om jag är aktivt jobbsökande så söker jag givetvis jobb proaktivt, lyckligtvis så är det sällan jag behöver det.

Och till din sista, ja jag känner många som fått både ett, två eller tre jobb genom att headhunters kontaktat dem på Linkedin, så även jag. De har alltså inte varit ute och letat efter nytt jobb.
Citera
2024-09-18, 14:05
Medlem
Citat:
ja jag känner många som fått både ett, två eller tre jobb genom att headhunters kontaktat dem på Linkedin, så även jag. De har alltså inte varit ute och letat efter nytt jobb.
Ja det gäller folk som har jobb.
Arbetslösa blir inte headhuntade på Linkedin. Linkedin är bra för att söka efter jobb på samma sätt som tex jobbsafari.

Nyttan med Linkedin är 95 % jobbsökarportal, 5% headhunt portal av personer som redan har jobb.

Du kan alltså inte som arbetslös regga CV och följa företag som nån skrev och vips bli headhuntad.

Om det hänt nån gång i världshistorien berätta gärna om det här och nu.
Citera
2024-09-18, 14:14
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ja det gäller folk som har jobb.
Arbetslösa blir inte headhuntade på Linkedin. Linkedin är bra för att söka efter jobb på samma sätt som tex jobbsafari.

Nyttan med Linkedin är 95 % jobbsökarportal, 5% headhunt portal av personer som redan har jobb.

Du kan alltså inte som arbetslös regga CV och följa företag som nån skrev och vips bli headhuntad.

Om det hänt nån gång i världshistorien berätta gärna om det här och nu.

Givetvis så kan du inte det, det är väll ingen som har påstått det? Du skriver som att du är 19 år och precis kommit ut från gymnasiet. Vill du bli headhuntad så måste du ju först skaffa dig ett attraktivt CV, och sen som du säger så är det inte ett sätt att söka jobb, utan en möjlighet till att få andra bättre/mer intressanta jobb medans du redan har ett.

Jag förstår inte varför du raljerar.
Citera
2024-09-18, 14:18
Medlem
Citat:
Givetvis så kan du inte det, det är väll ingen som har påstått det? Du skriver som att du är 19 år och precis kommit ut från gymnasiet. Vill du bli headhuntad så måste du ju först skaffa dig ett attraktivt CV, och sen som du säger så är det inte ett sätt att söka jobb, utan en möjlighet till att få andra bättre/mer intressanta jobb medans du redan har ett.

Jag förstår inte varför du raljerar.
Jag raljerar eftersom flera i tråden fått för sig att om man är arbetssökande kan man lägga in sitt CV på linkedin och , som nån sa följa en massa företag och då blir man erbjuden jobb.

Det funkar inte så.

Linkedin är möjligtvis till viss marginell nytta ibland för de som redan har jobb att komma vidare i karriären.

Linkedin är en bra sida att söka jobb på som Jobbsafari, Indeed m.m.

INGET ANNAT
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in