Citat:
Ursprungligen postat av
Pershagen76
Du får ju inte ett konkret jobberbjudande, utan ett erbjudande till en första intervju för en roll de försöker fylla. Oftast då är det genom en headhunter men kan också vara företaget direkt. Jag kan ärligt inte minnas hur många sådana jag har fått, under en högkonjunktur så kan det vara en per månad och i dåliga tider kanske 2 per år. Men sen är det givetvis få av dem som faktiskt är intressanta, många kommer med en roll som är under vad du kan tänka tid att byta till. I min bransch så är detta ganska vanligt och jag känner många som fått jobb både en och flera gånger genom Linkedin.
Jag trodde inte att man loggar in på Linkedin och vips efter några dagar får man ett avtal att signa om anställning, konkret.
Så du menar att man" får ett erbjudande till en första intervju för en roll de försöker fylla. Oftast då är det genom en headhunter men kan också vara företaget direkt. "
Kul det. Är det nån mer på Flashback som kan intyga detta? Har aldrig hört talas om och jag har alltså inte fått några sådana propåer och ingen annan jag känner eller hört om heller.
Det man använder Linkedin till förutom att skapa CV med deras mall är i min värld att man kan söka efter jobb precis som på arbetsformedlingen.se , jobbsafari m.m.
Fast du däger ju också att du får 2 såna per år. Det är ju ingenting! 2 erbjudande om intervju på videomöte. Då är det 5-10 % chans att de väljer dig. Då tar det statistiskt 5 år innan du får jobb. Är det detta du vurmar så för ? Dessutom är väl dessa erbjudanden som du faktiskt kommer och så sällan från utlandet och inte så värst seriösa erbjudanden ?
Alltså du skriver 2 per år och " givetvis få av dem som faktiskt är intressanta" . Hur ska du ha det? Detta är ju värt noll och intet.
" I din bransch är detta ganska vanligt att få jobb via Linkedin "
via Linkedin ? Aha, menar du att man söker jobb på Linkedin och får interbju och får jobbet eller menar du att de fått jobbet genom headhunting på Linkedin.
Låter inte som du vet vad du pratar om. Bara något diffust om att Linkedin är bra. Ja jag tror också det är väldigt bra särskilt i vissa branscher att söka jobb på. Men att man blir headhuntad ! Förekommer inte ! eller kanske en gång per år. Vad har man som jobbsökande för nytta av det när man behöver jobb asap.