2024-09-18, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Givetvis så kan du inte det, det är väll ingen som har påstått det? Du skriver som att du är 19 år och precis kommit ut från gymnasiet. Vill du bli headhuntad så måste du ju först skaffa dig ett attraktivt CV, och sen som du säger så är det inte ett sätt att söka jobb, utan en möjlighet till att få andra bättre/mer intressanta jobb medans du redan har ett.

Jag förstår inte varför du raljerar.

Funkar om man är inne i branschen de napp jag har fått är headhuntes spm kollar in vilka kontakter man har.
I vissa fall så kollar de med dina kontakter innan de kontaktar dig.
Hände mig då jag hade gamla kollegor som jobbade på firman, vid ett tillfälle var det CEOn sam var bekant, gav en gräddfil.
Så ja det finns ett värde att vårda gammla affärsbekanta, men kanske inte som sökverktyg gör en nyexad som söker jobb.
Citera
2024-09-18, 14:49
Medlem
Bajskottens avatar
Minns nånstans i början när någon Saliba eller liknande skulle hitta jobb åt massa fas 3 och invandrare. Och han vill "connecta" m.m. Skrev väl bok och trodde han var Sveriges främste man.

Där och då kräktes jag över LinkedIn, annars följde jag artiklar som var intressant inom mitt arbetsområde

Hitta denna tråd:
(FB) Michael Saliba AB - något som vet nått?
Senast redigerad av Bajskotten 2024-09-18 kl. 14:53.
Citera
2024-09-18, 14:51
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Funkar om man är inne i branschen de napp jag har fått är headhuntes spm kollar in vilka kontakter man har.
I vissa fall så kollar de med dina kontakter innan de kontaktar dig.
Hände mig då jag hade gamla kollegor som jobbade på firman, vid ett tillfälle var det CEOn sam var bekant, gav en gräddfil.
Så ja det finns ett värde att vårda gammla affärsbekanta, men kanske inte som sökverktyg gör en nyexad som söker jobb.

Jag har mina kontakter dolda, jag vill inte att säljare, marknadsförare och annat löst pack ska kunna se den.
Citera
2024-09-18, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag har haft LinkedIn i 10 år. Jag skaffade det i samband med att jag sökte jobb för att ha mitt CV på nätet. Jag har 500+ kontakter men Linkedin har aldrig hjälp mig till ett jobb och jag har aldrig intresserat mig för plattformen.

När jag scrollar i mitt flöde på Linkedin noterar jag att många användare där är extremt aktiva. Och de lägger alltid ut extremt ointressanta saker. Det är den ena idioten efter den andra som lägger ut typ en bild tagen på 10 meters håll på en PowerPoint där det kan stå: ” Mycket intressant och lärorikt heldagsseminarium med […] om AI-optimering inom logistiksfären med fokus på transporter, transaktionskostnader och utvecklingen den närmaste 5-årsperioden”. Jag dör. Av tristess. Sen har vi ytterligare idioter som kommenterar den typen av inlägg och ger tummen upp. Sen har vi uppdateringar om att nån random minsann jobbat 5 år på ett random ställe. Jätteintressant. Eller att någon bytt jobb och skriver floskler om att de vill tacka för X härliga år på den gamla arbetsplatsen och att personen i fråga nu ska anta nya spännande utmaningar på den nya arbetsplatsen. Intresseklubben antecknar.

Vad är det för människor som håller på så här och är aktiva på Linkedin? Vad lider de av? Det enda positiva med LinkedIn är att om en tjej jag dejtar är aktiv där så avslutar jag relationen omedelbums.

Bra fråga. Hopplös site som verkligen inte ger något reelt värde. Kontakter till folk är bra men flödena är skit.
Citera
2024-09-18, 15:24
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag har haft LinkedIn i 10 år. Jag skaffade det i samband med att jag sökte jobb för att ha mitt CV på nätet. Jag har 500+ kontakter men Linkedin har aldrig hjälp mig till ett jobb och jag har aldrig intresserat mig för plattformen.

När jag scrollar i mitt flöde på Linkedin noterar jag att många användare där är extremt aktiva. Och de lägger alltid ut extremt ointressanta saker. Det är den ena idioten efter den andra som lägger ut typ en bild tagen på 10 meters håll på en PowerPoint där det kan stå: ” Mycket intressant och lärorikt heldagsseminarium med […] om AI-optimering inom logistiksfären med fokus på transporter, transaktionskostnader och utvecklingen den närmaste 5-årsperioden”. Jag dör. Av tristess. Sen har vi ytterligare idioter som kommenterar den typen av inlägg och ger tummen upp. Sen har vi uppdateringar om att nån random minsann jobbat 5 år på ett random ställe. Jätteintressant. Eller att någon bytt jobb och skriver floskler om att de vill tacka för X härliga år på den gamla arbetsplatsen och att personen i fråga nu ska anta nya spännande utmaningar på den nya arbetsplatsen. Intresseklubben antecknar.

Vad är det för människor som håller på så här och är aktiva på Linkedin? Vad lider de av? Det enda positiva med LinkedIn är att om en tjej jag dejtar är aktiv där så avslutar jag relationen omedelbums.

Vi är nog många som ställt den frågan. Antagligen är de sådana människor som står ut med att jobba på en HR-avdelning.
Citera
2024-09-18, 15:49
Medlem
Snartfinsks avatar
Det är väl främst narcissister med självhävdelsebehov som hänger på LinkedIn? Det är i alla fall det jag känner efter att ha scrollat i typ tio minuter på den sidan.

Den enda fördelen jag verkligen ser med Linkedin är att det underlättar att hitta gedigna jobbannonser när man söker ny anställning. Flödet är inte direkt hälsosamt att följa.
Citera
2024-09-18, 16:14
Medlem
RascarCapacs avatar
Jag antar att ni som tycker sidan är skräp inte har så bra meriter att visa upp.
Jag har fått alla mina senaste jobb de senaste 10 åren via LinkedIn och tycker det är en otroligt bra tjänst.

Visst det tar lite tid att bygga upp meritlista, nätverk, och framförallt rekommendationer från tidigare kollegor, men när man har det är det guld värt.
Citera
2024-09-18, 18:02
Medlem
fendadens avatar
Jag har också svårt för Linkedin-flödet och själva cirkelrunkeriet, men måste medge att deras funktion för jobbsök utklassar det mesta (om man är högutbildad). Enkelt att filtrera och ställa in sitt sökande till internationella jobb och i många fall finns möjligheten till snabbansökan genom att ens profil länkas direkt till arbetsgivaren istället för ett skitnödigt CV och personligt brev.
Citera
2024-09-18, 19:08
Medlem
feemaxxxs avatar
Har haft konto över 10 år. I börjar var det intressant och mer informativt. Mässor som annosrades ut, jobbannonser och teknik-/företagsnyheter.
Nu för tiden är det narcissisternas paradis; självreklam för coacher, självprofilering, 22-åringar som tror de är gurus och vräker ut livsbudskap . Sedan har vi ”ledare” som drar någon snyfthistoria om hur de gick mot strömmen och anställde en svart handikappad bög utan erfarenhet och utbildning, som nu är företagets stjärna. Man vill tamefan spy åt skiten.
Dock kan det vara till nytta när man söker jobb. Har faktiskt blivit headhuntad till err bra jobb.
Citera
2024-09-18, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Symptm
och jag har festat över hela världen mycket mer än du någonsin gjort

Att dricka Jolt med autistiska koreaner räknas inte.
Citera
2024-09-18, 21:12
Medlem
Flödet blir ju inte bättre än vad man gör det till. Följ de personer du tycker är intressant, följ de företag du gillar, dölj inlägg från de kontakter du ogillar. Ställ in notifieringar som faktiskt känns intressanta, och logga endast in en gång i veckan. Typ så.

För annars är det som ni skriver. Helt värdelöst med folk som skriver ”så inspirerande föreläsning”. Men snälla, om du vill dela med dig av händelsen kan man väl berätta lite mer? Varför var den så inspirerande? Vad var de viktigaste insikterna? Jag för tyvärr känslan av att föreläsningen sög, men man vill bara visa upp att man minsann brinner för sin bransch och så luras man med att man har lärt sig något nytt som ingen annan kan. Man försöker boosta sitt eget värde utan att tala om vad man faktiskt lärt sig.
Citera
2024-09-18, 21:18
Handlar mest om att visa hur inkluderande företaget är.

Lbtq fester.
Titta vi har anställt abbdullah svart, gay och vegan.

Diversity is our strength
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in