• 1
  • 2
2006-08-19, 09:41
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigAllan
Men ta som vana att efter stekning hälla nån dl vatten i för uppkok.
Ta sen en borste och skrubba bort stekrester.(Har en enkom borste för detta)
Sätt sedan stekpannan åter på den heta plattan, ånga bort vattenresterna.
Släck värmen och häll några droppar matolja i och låt bli varmt.
När oljan blivit varm, ta hushållspapper och dra runt den varma oljan så den täcker gjutjärnspannans innandöme.
Gäller både stekpannor och stekgrytor av gjutjärn.

Om du gör på ovanstående vis så får du fin stekyta och minimalt faststekande.
Så gör jag också.

Mina gjutjärnspannor fungerar jättebra. Har en till kött och en till fisk.
Svamp, använd inte diskmedel i dom (om du gör det).
Mina köpte jag begagnade, gick på 75:- tror jag. Nya kostar väl runt 400:--600:- skulle jag gissa.
Citera
2006-08-19, 09:56
Medlem
Älgbens avatar
Den här gick på 279 pix på IKEA.
Jag hade tidigare en teflonpanna som tyvärr slog sig lite i botten, ett problem som jag inte lär få med en gjutjärnsdito.
Eventuellt så skaffar jag mig en liten teflonpanna senare som komplement, men mitt nya inköp ska jag försöka vårda efter konstens alla regler.
Citera
2006-08-21, 10:06
Medlem
Man skulle kunna tänka sig att mjölkfettet kanske tränger ner i porerna på annat sätt än oljan? *spekulerar*
Citera
2006-08-21, 11:17
Medlem
ismyheadstillons avatar
Teflon är roligt en stund, så att säga. Mina klarade sig bara ett halvår innan teflonet började försvinna i mitten. :thumbsdow

Funderar starkt på att köpa en gjutjärnspanna, 280 koronas är ju faktiskt inte så farligt när den hänger med så länge som den gör.
Och ytan på det man steker blir faktiskt mycket trevligare!
Citera
2006-08-21, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomBaker
Ååååh vad jag avskyr sånt.
Detta är ett forum så om du inte kan besvara frågan så tycker jag att du ska hålla dina överflödiga kommentarer för dig själv!

en skeppshultare på 28 cm koster ungefär 300 kr.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=143988

citat från tråden: "stilla och lugnt bildas vid användning den där underbara ytan som er som teflon, fast mycket solidare. det porösa järnet fylls med fett, som förvandlas till en sorts naturlig plast.

visst er gjutjärn fantastiskt!" (hagen)

det mesta gjutjärn som går at köpa i dag är redan innstekt, men det blir bara bättre med tiden. ofta är det fint att köpa en begagnad på loppis. pris typ 50 kr.
Citera
2006-08-21, 13:12
Medlem
broderdebs avatar
Jag har en så där dyr och fin gjutjärnspanna och har misshandlat den ordentligt genom åren. Har aldrig gjort den där invigningsritualen med mjölk eller olja och jag rengör den med diskmedel tillsammans med resten av köksredskapen. Trots detta fungerar den perfekt och det fastnar inte särskilt mycket i den. Det jag vill ha sagt är att det finns mycket mumbo jumbo och tramsiga råd när det gäller dyra köksredskap. Det är inte raketforskning det handlar om.

En helt annan grej... När 90-talet var ungt och strax innan teflonpannorna slog igenom på allvar så köpte jag en teflonwookpanna till morsan i present. Jag köpte den av någon torgnasare som demonstrerade den "nya mirakelpannan utvecklad av" typ CIA. När vi sedan premiäråt wook så hade mamma lyckats bränna maten, trodde vi. Jag smaskade glatt i mig det brända och insåg inte förän efteråt när vi kollade i botten av pannan, att teflonlagret hade släppt och att det nu låg i min mage.
Citera
2006-08-21, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Älgben
Den här gick på 279 pix på IKEA.
Jag hade tidigare en teflonpanna som tyvärr slog sig lite i botten, ett problem som jag inte lär få med en gjutjärnsdito.
Eventuellt så skaffar jag mig en liten teflonpanna senare som komplement, men mitt nya inköp ska jag försöka vårda efter konstens alla regler.

jag skulla råda dig att i början steka såna saker som innehåller mycket fett: bacon, ank-bryst etc. - den får innstekas mycket väl före man kann göra t.ex. omelet eller danska "frikadeller" i den. man får ochså komma i håg, att pannan i början är ganska känslig för t.ex. tomat, ättika etc.

den ska inte diskas synnerlig mycket. om möjligt bara rensas med hushållspapper.
Citera
2006-08-21, 13:29
Medlem
von Schmerzs avatar
Titanpannor är så mycket trevligare att ha och göra med än teflon, även om de kostar lite mer. Min har jag misshandlat i säkert fyra år nu utan att den har tagit skada.

Fast när det ska stekas kött är en väl inarbetat gjutjärnspanna överlägsen.
Citera
2006-08-22, 18:49
Medlem
100%karlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hagen
en skeppshultare på 28 cm koster ungefär 300 kr.

http://www.flashback.org/showthread.php?t=143988

citat från tråden: "stilla och lugnt bildas vid användning den där underbara ytan som er som teflon, fast mycket solidare. det porösa järnet fylls med fett, som förvandlas till en sorts naturlig plast.

visst er gjutjärn fantastiskt!" (hagen)

det mesta gjutjärn som går at köpa i dag är redan innstekt, men det blir bara bättre med tiden. ofta är det fint att köpa en begagnad på loppis. pris typ 50 kr.

som hagen säjjer så blir dom bättre med tiden...det kan ta många år innan en gjutjärnspanna blir riktigt bra men när den väl är ordentligt "inbränd" så är den jävla mycket bättre än teflonpannor. Och som sakt den följer en hela livet.
Citera
2006-08-22, 18:59
Medlem
skinner5000s avatar
Jag har två Skeppshultsstekpannor i gjutjärn. En normalstor och en liten. Den lilla är perfekt om man bara vill steka på köttbullar eller ett ägg t.ex.

Mina stekpannor är 4 år gamla och dom fungerar kanon. Sambon köpte en teflonpanna innan vi flyttade ihop. Den höll typ ett år sedan lossnade teflonet. Gjutjärnspannorna blir bättre och bättre med tiden, dom är mer lättdiskade anser jag samt att du kan använda metall föremål i den utan problem. En till fördel är att du får i dig mer järn än om du använder en teflonpanna då det lossnar microskopiska mängder från pannan varje gång du steker. Men detta märks inte på pannan då det är så små mängder. Däremot är det bra för hälsan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in