2004-08-18, 14:56
Medlem
Stjärtgossens avatar
Personligen tycker jag att maten smakar mer och blir jämnare stekt i en gjutjärnspanna. Å andra sidan går det åt mindre fett i en teflonpanna. Jag använder således oftast gjutjärn. Vad föredrar/använder du?
Citera
2004-08-18, 15:00
Awaiting Email Confirmation
Spelar väl ingen roll att man måste använda mer fett
Citera
2004-08-18, 15:02
Medlem
Stjärtgossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nate
Spelar väl ingen roll att man måste använda mer fett

Nja, väger man som jag 30 kilo för mycket så kan det nog vara bra att dra ned på fettintaget. Jag planerar att leva i minst 60 år till och då mmåste pumpen hålla livet ut.
Citera
2004-08-18, 15:07
Medlem
Fogelbergs avatar
dessvärre är teflon helt uteslutet då man har en kärring som inte fattar trots efter att det sagts tusen gånger, ge fan i att använda bestick i min stekpanna...

hon har nog kvaddat 5-6 teflonpannor för mig den jä-a apan....
Citera
2004-08-18, 15:09
Medlem
Snaggletooths avatar
Gjutjärn

Väljer gjutjärnet direkt, stekytan blir bättre och det är lättare att få ett smakrikt mört kött.
Vad det gäller fettmängd så går det inte åt nämnvärt mycket mer i gjutjärn än teflon om den är välanvänd och "inkörd".
Citera
2004-08-18, 15:11
Medlem
Ursas avatar
Gjutjärn!
Teflon är ett mysko material, och värmefördelningen suger i tunna pannor.
Citera
2004-08-18, 15:12
Medlem
Gjutjärn helt klart!
Det känns bättre helt enkelt.
Citera
2004-08-18, 15:13
Medlem
~Milla~s avatar
Här hemma har vi efter några pajjade (billiga) pannor nu satsat på en dyrare i nåt blandmaterial, men stekytan är teflonaktig.

Gillar inte när de blir skeva och repiga efter nån månads användning.

Den här kan man använda vanliga bestick i, även om jag själv inte gör det.
Jag använder bara plast och träredskap när jag lagar mat.

Har däremot en grillpanna i gjutjärn som jag gärna skulle använda mer, men jag är inte van gjutjärn, och jag tycker allt fastnar i den??
Citera
2004-08-18, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ~Milla~
Har däremot en grillpanna i gjutjärn som jag gärna skulle använda mer, men jag är inte van gjutjärn, och jag tycker allt fastnar i den??

Kan det möjligen bero på att den är felaktigt rengjord/diskad?

Själv använder jag endast gjutjärn.
Citera
2004-08-18, 15:16
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ~Milla~

Om du diskar den med diskmedel, måste du olja in den efteråt. Kan vara problemet?
Citera
2004-08-18, 15:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ursa
Om du diskar den med diskmedel, måste du olja in den efteråt. Kan vara problemet?

Man ska aldrig använda diskmedel. Men hettar/kokar upp vanligt vatten i pannan och rengör med diskborste, torkar och gnider sedan in stekyta och kanter med lite olja.
Citera
2004-08-18, 15:20
Medlem
Ursas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TopDawg
Man ska aldrig använda diskmedel. Men hettar/kokar upp vanligt vatten i pannan och rengör med diskborste, torkar och gnider sedan in stekyta och kanter med lite olja.
Prexis. Men i bland måste jag använda diskmedel, eftersom mina gäster har så äckliga matvanor *rys*
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in