2025-09-17, 23:56
  #1213
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Lagen säger ordagrant att innehavaren ska "hålla skälig moderering" där av intresset. För vad fan är skäligt??

För övrigt är det i min mening lite väl mycket begärt att moderatorer av ett internet forum ska 1000x dagligen behöva tolka en lag som HD t.o.m inte har vett nog att tolka själva

Jag hoppas att JA vinner, det skulle potentiellt skydda FB. Om nu inte den här åklagaren är en sån där som ska ha "revansch", och startar en utredning för att komma åt FB igen.

Grejen är att jag nu, i skrivande stund, skulle kunna gå in på några trådar och enkelt plocka ut uppenbart HMF-material. Kan jag det kan en utredare också göra det. Så då blir det fråga om hur skäligt snabbt det tas bort...
__________________
Senast redigerad av Graavarg 2025-09-18 kl. 00:04.
Citera
2025-09-17, 23:58
  #1214
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Nä, jag gillar inte sån organisering. Och jag är egentligen för maximal frihet på internet. Men jag gillar FB, och också om jag förstår att målsättningen är öppen, fri och frejdig debatt så tycker jag att det skulle vara en tragedi om alla möjliga "folkgruppshatare" får FB nedlagd. Bara för att de inte kan hålla sig och/eller behärska sig, utan måste spy ut sitt hat. Då tycker jag att de ska slängas ut istället. Whatever it takes, vilket om åtalet går igenom är mer än vad som görs just nu (eller i alla fall då åtalet väcktes).

Grejen är att det inte ens är svårt att diskutera invandring, islam, bidrag, kriminalitet etc. utan att hänge sig åt HMF. Det går att diskutera såna ämnen hur sakligt som helst, t.o.m. med känslor och utgående från ideologier. Men det finns debattörer som helt enkelt inte klarar av det, som använder FB som kanal för få ge utlopp för sitt eget hat. Det är säkert pedagogiskt och bra på många sätt det med, men INTE om det hotar FB.
Jag håller med dig helt och hållet.

Det går att diskutera ämnen vad gäller invandring, muslimer, Kristna, Judar, bidrag, kriminalitet, könsidentitet m.m och utan att att ge öknamn.
Man kan uttrycka känslor och olika ideologier på ett bra sätt.
Det blir oftast de bästa debatterna.
Ett giraffspråksklimat, men ändå inte täppa till någons mun.

Om man nu nämnde 90 % medlemmar som bra medlemmar, enligt vissa kriterier, så borde man förstå att samhället för övrigt antagligen har helt andra siffror.


Vad tror man egentligen.
Att ta bort en massa saker gör att allt blir falskt.
" Titta vad ordentliga vi är i Sverige. Inga fula ord , alla älskar alla "
Stämmer den verkligheten då ? Nej absolut inte.
Blir som en diktatur där människor viskar till varandra och en massa skvallerbyttor som vill ha guldstjärnor.
Citera
2025-09-17, 23:59
  #1215
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StoreSvarte
Alla stora kända modeller talar flytande Svenska och har tränats på Svensk text och förstår Svenska lagar. Alla Svenska lagar och regler finns med i träningsdatan.

De är däremot också wokeifierade och censurerade. Nämn ordet neger och den vägrar svara överhuvudtaget. Det skulle fungera extremt dåligt för ett forum som Flashback där jargongen är hård. Men det är tekniskt sett möjligt.
Alla större AI hallucinerar vilt i dessa frågor och har riktigt usel koll på svensk specifika tolkningar, om de inte twekas hårt.. Ditt exempel med "n" ordet är ett typexempel då vissa ord är extremt mycket mer laddade i USA (där de flesta AI alignats) än det är I Sverige.
Citera
2025-09-18, 00:01
  #1216
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Nej Nordkoreaner blir väl avrättade om de inte knäböjer eller pussar skorna på makten.
De får heller inte komma till tals så det går ju inte att höra någons klagande från det hållet.
En diktatur.

Är väl bra trots allt att de 10 % får yla av sig här inne. Vad händer om man täpper igen munnen på dem i samhället. De blir garanterat livsfarliga.
Någonstans måste de ju få koka över.
Så tänker jag i allafall.

De flesta här inne, tycker jag, kan diskutera invandrarfrågor på ett bra sätt.
Sedan dyker det upp någon som fått tuppjuck av och till.

Låt dem vara. Ingen behöver läsa, ingen behöver svara.

Men ingen hör några klagomål iaf, det känns nog rätt så intressant för vissa sociopater. En del av dom råkar dock vara lagstiftare, åklagare, företagsledare och liknande. Rätt bekvämt att kunna kontrollera människors möjlighet till diskussion.

Jo jag håller med dig, Flashback och liknande fungerar som en ventil, men det behöver inte alltid vara väldigt kontroversiella åsikter som skriks ut heller.

Det ser ju olika ut i olika delar av forumet men det är ju egentligen samma sak, samtal på någon nivå och det råder knappast några tvivel om att mods får jobba hårt i bildskärmens sken ibland.
Vid stora händelser, tex terrordåd eller andra spektakulära brott/politiska händelser går det så fort så FB knappt fungerar alls.
Jag tycker det verkar som att Flashback har ett väldigt bra system för att snabbt bemanna anstormningen överlag, modererings-mässigt alltså. Det finns många väldigt engagerade mods här.


Men dom är inte ofelbara direkt! Har funnits tillfällen där t.o.m MINA inlägg har raderats! Aldrig för HMF vad jag minns så jag är lite av en ängel trots allt.
Men skulle staten kräva något annat så är hela idén med Flashback död. Inte tu tal om det.
Citera
2025-09-18, 00:01
  #1217
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Problemet är att rättspraxis inte är konstant, den förändras beroende på politiskt klimat, aktuell domstol och allmän opinion. Vad som anses vara “gränsöverskridande” kan därför variera över tid och mellan olika domstolar. Ingen kan med säkerhet säga hur stor “marginal” är till den rättsliga gränsen, vare sig det gäller uttalanden om Ryssland, Israels agerande,sexualitet eller religiösa frågor.

I praktiken blir det därför ett spel av godtycke, där allmän opinion och domstolens bedömning ofta styr mer än någon objektivt definierbar standard. Den som vill hålla sig “säker” måste navigera i ett ständigt skiftande landskap av tolkningar, där samma uttryck kan bedömas helt olika beroende på tid, plats och aktör.


Därav vikten av detta anonyma forum, där modereringen sker med raka svenska lagar samt forumets praxis.

Det finns absolut NOLL anledning till att någon som ej vill utsättas för det som skrivs här skall behöva genomlida den tragedin.

Absolut 0. Det går inte ens att hävda att "arbetsplatser" eller "skolgården" kräver ett Flashback konto.
Citera
2025-09-18, 00:01
  #1218
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Problemet är att rättspraxis inte är konstant, den förändras beroende på politiskt klimat, aktuell domstol och allmän opinion. Vad som anses vara “gränsöverskridande” kan därför variera över tid och mellan olika domstolar. Ingen kan med säkerhet säga hur stor “marginal” är till den rättsliga gränsen, vare sig det gäller uttalanden om Ryssland, Israels agerande,sexualitet eller religiösa frågor.

I praktiken blir det därför ett spel av godtycke, där allmän opinion och domstolens bedömning ofta styr mer än någon objektivt definierbar standard. Den som vill hålla sig “säker” måste navigera i ett ständigt skiftande landskap av tolkningar, där samma uttryck kan bedömas helt olika beroende på tid, plats och aktör.

Njae, riktigt så svajigt är det nog inte. Du har rätt att det kan variera rätt mycket i första instans (när ska de där politiskt tillsatta &%¤% nämndemännen avskaffas?), men sen stramas det nog åt betydligt, och alla fall som ev. varit uppe i HFD blir ju prejudicerande, dvs. i praktiken lagtext. Det ändras i allmänhet inte (förrän underliggande lagstiftning förnyas).
Citera
2025-09-18, 00:02
  #1219
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag hoppas att JA vinner, det skulle potentiellt skydda FB. Om nu inte den här åklagaren är en sån där som ska ha "revansch", och startar en utredning för att komma åt FB igen.

Grejen är att jag nu, i skrivande stund, skulle kunna gå in på några trådar och enkelt plocka ut uppenbart HMF-material. Kan jag det kan en utredare också göra det. Så det blir det fråga om hur skäligt snabbt det tas bort...


Dömande HMF-lagar? Tvivlar ganska rejält där. Mycket faller i HD.
Citera
2025-09-18, 00:04
  #1220
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Jag hoppas att JA vinner, det skulle potentiellt skydda FB. Om nu inte den här åklagaren är en sån där som ska ha "revansch", och startar en utredning för att komma åt FB igen.

Grejen är att jag nu, i skrivande stund, skulle kunna gå in på några trådar och enkelt plocka ut uppenbart HMF-material. Kan jag det kan en utredare också göra det. Så det blir det fråga om hur skäligt snabbt det tas bort...
Det mest rimliga vore att ha tydliga, juridiskt fastställda regler: tiden för att ta bort material bör räknas från polisens formella anmodan. Om moderatorer eller plattformar ska tvingas agera på varje enskild anmälan riskerar man att modereringen styrs av vem som rapporterar mest – ett slags pöbelvälde.

Borttagning bör därför endast vara straffbar om ohörsamhet mot en officiell polisorder kan visas. På så sätt får man både rättssäkerhet och förutsägbarhet, istället för att alla användares subjektiva uppfattningar styr vad som måste tas bort.
Citera
2025-09-18, 00:07
  #1221
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Det mest rimliga vore att ha tydliga, juridiskt fastställda regler: tiden för att ta bort material bör räknas från polisens formella anmodan. Om moderatorer eller plattformar ska tvingas agera på varje enskild anmälan riskerar man att modereringen styrs av vem som rapporterar mest – ett slags pöbelvälde.

Borttagning bör därför endast vara straffbar om ohörsamhet mot en officiell polisorder kan visas. På så sätt får man både rättssäkerhet och förutsägbarhet, istället för att alla användares subjektiva uppfattningar styr vad som måste tas bort.

Det skulle ju tvinga polisen att dag ut och dag in följa med allt som skrivs. Skojig tanke.

Men nu ålägger ju lagen den som tillhandahåller tjänsten att göra det. Så polisen behöver inte bry sig.
Citera
2025-09-18, 00:07
  #1222
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Ifall det värsta skulle hända: Bättre ett stympat flashback än inget alls. Skulle en lösning kunna vara att helt sonika förbjuda all användning av reellt existerande folkgrupper? Inkluderat då sådana som inte är någon folkgrupp annat än för vårt perverterade rättsväsende: Muslimer, transpersoner, vad det nu kan vara.

Det bör inte vara något större problem att skriva ett program som ersätter olika ord med en slumpmässigt genererad bokstavskombination.

Sedan får flashback göra en lista med ord som funktionen nappar på och lägga ut den. Så att alla fattar vad som pågår. Den blir säkert många tusen ord lång.

Diskussionerna kommer att se jävligt konstiga ut men vi kan ändå ha diskussioner. Och det är bättre än inget.

Den varianten kommer dessutom att öppna upp för alla möjliga kreativa lösningar att prata sig runt yttrandefrihetsbegränsningarna. På samma sätt som människor rundat sådana begränsningar i alla tider.
Exakt det som du skrev i sista paragrafen. Visst, det kan säkert gå men då måste man fråga sig vad fan det är som är problemet. Samtidigt är det då jag eller du som egentligen enligt lagen som har vågat säga något som staten inte tycker om. Nej jag är så jävla trött på detta. Det här är bara ett sätt att stänga ner flashback
Citera
2025-09-18, 00:09
  #1223
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Men ingen hör några klagomål iaf, det känns nog rätt så intressant för vissa sociopater. En del av dom råkar dock vara lagstiftare, åklagare, företagsledare och liknande. Rätt bekvämt att kunna kontrollera människors möjlighet till diskussion.

Jo jag håller med dig, Flashback och liknande fungerar som en ventil, men det behöver inte alltid vara väldigt kontroversiella åsikter som skriks ut heller.

Det ser ju olika ut i olika delar av forumet men det är ju egentligen samma sak, samtal på någon nivå och det råder knappast några tvivel om att mods får jobba hårt i bildskärmens sken ibland.
Vid stora händelser, tex terrordåd eller andra spektakulära brott/politiska händelser går det så fort så FB knappt fungerar alls.
Jag tycker det verkar som att Flashback har ett väldigt bra system för att snabbt bemanna anstormningen överlag, modererings-mässigt alltså. Det finns många väldigt engagerade mods här.


Men dom är inte ofelbara direkt! Har funnits tillfällen där t.o.m MINA inlägg har raderats! Aldrig för HMF vad jag minns så jag är lite av en ängel trots allt.
Men skulle staten kräva något annat så är hela idén med Flashback död. Inte tu tal om det.
Jag har också spårat ur ett antal gånger, men inte för HMF.
Jag ser inte allt i svart och vitt helt enkelt.
Jag kan till och med se lite skönhet i människors raserianfall.

Ja staten tar död på hela idén med Flashback, men jag lovar att de inte kan bestämma över människors tankar, känslor, åsikter och tro sedan att de har lyckats skapa änglar i Sverige utan Flashback.

Flashback är inte problemet i Sverige eller i världen för övrigt.
Det är människor som är problemet. Gäller både invandraren och svensken och i övriga grupperingar.
Det kan man inte censurera bort.
__________________
Senast redigerad av gabrielle2 2025-09-18 kl. 00:12.
Citera
2025-09-18, 00:10
  #1224
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Det mest rimliga vore att ha tydliga, juridiskt fastställda regler: tiden för att ta bort material bör räknas från polisens formella anmodan. Om moderatorer eller plattformar ska tvingas agera på varje enskild anmälan riskerar man att modereringen styrs av vem som rapporterar mest – ett slags pöbelvälde.

Borttagning bör därför endast vara straffbar om ohörsamhet mot en officiell polisorder kan visas. På så sätt får man både rättssäkerhet och förutsägbarhet, istället för att alla användares subjektiva uppfattningar styr vad som måste tas bort.


Förstå att folk polisanmäler för dom mest banala saker. Är det dom här människorna vi ska låta styra vårat tal? https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSNUwBqB1M_qyKU9uChvU64VSTvBisjx ylVAg&s
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in