2025-09-17, 23:01
  #1177
Medlem
Ren slump att chatcontrol införs snart?
Citera
2025-09-17, 23:02
  #1178
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Saken är ju även att Flashback isig bara är en liten del av diskussionen på nätet och man kan inte bara kan reglera en enskild spelare utan att andra drabbas.
Om det inte är lille Lucas så är det någon annan som tar upp fanan och väljer att driva sin sak mot andra spelare på olika sätt.

Svårt att åtala Elon Musk, Zucken eller Pavel Durov tex. Men varför ska deras tjänster ens kunna användas i Sverige? Nordkoreanerna slipper ju tillgången till dessa medium och dom mår ju bra, liksom. Inte hört någon klaga.
Nej Nordkoreaner blir väl avrättade om de inte knäböjer eller pussar skorna på makten.
De får heller inte komma till tals så det går ju inte att höra någons klagande från det hållet.
En diktatur.

Är väl bra trots allt att de 10 % får yla av sig här inne. Vad händer om man täpper igen munnen på dem i samhället. De blir garanterat livsfarliga.
Någonstans måste de ju få koka över.
Så tänker jag i allafall.

De flesta här inne, tycker jag, kan diskutera invandrarfrågor på ett bra sätt.
Sedan dyker det upp någon som fått tuppjuck av och till.

Låt dem vara. Ingen behöver läsa, ingen behöver svara.
Citera
2025-09-17, 23:04
  #1179
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det fetade: Det fungerar tyvärr inte så enkelt. Många ord kan vara tillåtna i ett sammanhang, men inte i ett annat. En formulering kan vara tillåten i ett sammanhang, men inte i ett annat.

Och det finns fler svårigheter: Om orden och formuleringarna är skribentens egna, då gäller en uppsättning regler och lagar. Om skribenten citerar någon annan så gäller en annan uppsättning, och dessutom kan det bli olika bedömning beroende på om skribenten stämmer in i det citerade, eller fördömer det.

Det ska till en mycket avancerad lösning för att kunna göra den manuella, kunskapsbaserade tolkning av varje enskilt inlägg, som krövs för att kan ska kunna avgöra om det ska raderas eller ej.


N363r! Titta vad enkelt det där var

Seriöst. Det enda som fungerar är aktivt moderation som Flashback har gjort där inlägg modereras i kontext med svenska lagar och regler.

AI/Automations moderering fungerar ej
Citera
2025-09-17, 23:05
  #1180
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det jag undrar, i mitt stilla sinne, hur det ska vara så förbannat omöjligt att diskutera sakfrågor och ideologiska frågor och politiska frågor och en massa andra frågor UTAN att hänge sig åt HMF.

Vad är det som gör att vissa retards bara inte fixar det?

Det är ju trots allt inte fråga om hindra "fri diskussion", det är frågan om att man behöver kunna se till att den fortlöper UTAN hets mot folkgrupp.

Jag är väl medveten om att det finns en klick som hänger på FB enbart, ENBART, för i varenda inlägg hetsa mot nån folkgrupp. Det spelar ingen roll fast det skulle vara fråga om knyppling, eller Freudiansk filosofi, eller sällsynta svenska frimärken. De bara kan inte hålla sig från att skriva en massa skit om deras hatobjekt nummer ett. Nån "folkgrupp".

Så som lagstiftning är skriven och fungerar så är den enda logiska lösningen för att rädda FB och alla andra användare av FB som INTE är "folkgruppshatare" att släcka ner hatarna. Slänga ut dem, inte släppa in dem, stänga ner dem direkt (och ta bort allt de skrivit).

Så kan de logga in till reddit och sitta där och lipa om censur och brist på yttrandefrihet och hur synd det är om dem. Who cares. Och ärligt talat, vem skulle sakna dem på FB?
Det fetade: Så fungerar det redan.

De som bryter mot reglerna blir varnade, och vid upprepade brott blir de avstängda eller bannlysta. De inlägg som bryter mot reglerna raderas.

Och det är många som varnas, stängs av och bannlyses. Den här delforumet, som listar varningar, avstängningar och bannlysningar, innehåller mer än 80.000 trådar: (FB) Avstängningar och bannlysningar
Citera
2025-09-17, 23:06
  #1181
Medlem
Om de fäller FB för efterhands-moderering.. Hur ska då Fejjan,X och andra plattformar kunna verka i Sverige, som inte heller har förhands-moderering?
Citera
2025-09-17, 23:09
  #1182
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
N363r! Titta vad enkelt det där var

Seriöst. Det enda som fungerar är aktivt moderation som Flashback har gjort där inlägg modereras i kontext med svenska lagar och regler.

AI/Automations moderering fungerar ej
Precis; lätt som en plätt! Eller inte.

Kanske kan AI fungera om 10-20 år? Men knappast i dagsläget.
Citera
2025-09-17, 23:11
  #1183
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slipperyslope
Om de fäller FB för efterhands-moderering.. Hur ska då Fejjan,X och andra plattformar kunna verka i Sverige, som inte heller har förhands-moderering?

Exakt. Bra skrivet. Men frågan kanske handlar om hur länge det tog innan inläggen togs ner.
Citera
2025-09-17, 23:11
  #1184
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
Det jag undrar, i mitt stilla sinne, hur det ska vara så förbannat omöjligt att diskutera sakfrågor och ideologiska frågor och politiska frågor och en massa andra frågor UTAN att hänge sig åt HMF.

Vad är det som gör att vissa retards bara inte fixar det?

Det är ju trots allt inte fråga om hindra "fri diskussion", det är frågan om att man behöver kunna se till att den fortlöper UTAN hets mot folkgrupp.

Jag är väl medveten om att det finns en klick som hänger på FB enbart, ENBART, för i varenda inlägg hetsa mot nån folkgrupp. Det spelar ingen roll fast det skulle vara fråga om knyppling, eller Freudiansk filosofi, eller sällsynta svenska frimärken. De bara kan inte hålla sig från att skriva en massa skit om deras hatobjekt nummer ett. Nån "folkgrupp".

Så som lagstiftning är skriven och fungerar så är den enda logiska lösningen för att rädda FB och alla andra användare av FB som INTE är "folkgruppshatare" att släcka ner hatarna. Slänga ut dem, inte släppa in dem, stänga ner dem direkt (och ta bort allt de skrivit).

Så kan de logga in till reddit och sitta där och lipa om censur och brist på yttrandefrihet och hur synd det är om dem. Who cares. Och ärligt talat, vem skulle sakna dem på FB?

Fruktansvärt med ”hets mot folkgrupp” verkligen. Finns det något värre här i världen ens? Kan inte komma på något nu iaf..

Tänker du att vi ska organisera oss på nån Discord tex där vi kan diskuterar vilka skribenter som bör doxas och drivas bort?

Det är väl talande att det är just töntig HMF som är i blickfånget här? Inte att allt från pedofiler till kattmördare faktiskt hanteras?

Sen får man fan i mig ha förståelse för Mohammed som lackat ur efter att ha jobbat samma skift som Nkeke men på fredagen slår i sig en halvböj Explorer och drar negrers obefintliga yrkeskunskap över en kam under namnet Sven Svensson.
Veckan efter kanske Nkeke bjuder Mohammed på lite banan och råkar hitta dom bits han slarvat bort tidigare? Det kan leda till att börjar prata och äta grillad kyckling ihop, kanske gifta sig?

Det stora problemet är nog egentligen alla väldigt lättkränkta individer som inte tål varken sanning eller humor, känsloutbrott eller åsikter som skiljer sig från dom egna.
Citera
2025-09-17, 23:13
  #1185
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det fetade: Så fungerar det redan.

De som bryter mot reglerna blir varnade, och vid upprepade brott blir de avstängda eller bannlysta. De inlägg som bryter mot reglerna raderas.

Och det är många som varnas, stängs av och bannlyses. Den här delforumet, som listar varningar, avstängningar och bannlysningar, innehåller mer än 80.000 trådar: (FB) Avstängningar och bannlysningar

Men det centrala i åtalet är att det inte funkar tillräckligt bra, inte sant.
Citera
2025-09-17, 23:14
  #1186
Medlem
StoreSvartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Det fetade: Det fungerar tyvärr inte så enkelt. Många ord kan vara tillåtna i ett sammanhang, men inte i ett annat. En formulering kan vara tillåten i ett sammanhang, men inte i ett annat.

Och det finns fler svårigheter: Om orden och formuleringarna är skribentens egna, då gäller en uppsättning regler och lagar. Om skribenten citerar någon annan så gäller en annan uppsättning, och dessutom kan det bli olika bedömning beroende på om skribenten stämmer in i det citerade, eller fördömer det.

Det ska till en mycket avancerad lösning för att kunna göra den manuella, kunskapsbaserade tolkning av varje enskilt inlägg, som krövs för att kan ska kunna avgöra om det ska raderas eller ej.

Rent tekniskt är det möjligt idag med hjälp av AI. Men det skulle ta kål på hela forumet.
Citera
2025-09-17, 23:14
  #1187
Medlem
zobras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorkelSnorkel
Precis; lätt som en plätt! Eller inte.

Kanske kan AI fungera om 10-20 år? Men knappast i dagsläget.


Attans du fick mig


Frågan är intressant ändock. Det är jänkarinternet lagar applicerade på vårat internet. Oavsett utgång kommer det gå till HD. För biverkningarna kan appliceras på all "socialmedia" som svenskar använder.
Citera
2025-09-17, 23:16
  #1188
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Av de åtalade inläggen hade jag teoretiskt kunnat se 3. Det med getknullare hade jag antagligen raderat som ot/trams/oneliner. De andra två kan jag inte se något regelvidrigt med (kommer inte ihåg just nu hur de såg ut).

Inläggen var alltså inte rapporterade. Det med getknullaren låg i en sån tråd som man ibland som mod känner att man inte orkar gå igenom från A till Ö utan hoppas att "nån annan" skall ta på storstövlarna och vada igenom. Detta är ett ideellt arbete...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in