• 1
  • 2
2024-08-29, 01:44
Medlem
Jag är intresserad av att köpa en svarv, men de flesta verkar säljas utan digitala mätare för att visa på en skärm var man är i X och Y-axeln.

Hur är det meningen att man skulle kunna använda en sådan med någon precision överhuvudtaget? Ska man stanna varje millimeter och mäta manuellt för att se så att man inte har svarvat för långt? Jag är genuint nyfiken.
Citera
2024-08-29, 02:30
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ogiltig.narvaro
Jag är intresserad av att köpa en svarv, men de flesta verkar säljas utan digitala mätare för att visa på en skärm var man är i X och Y-axeln.

Hur är det meningen att man skulle kunna använda en sådan med någon precision överhuvudtaget? Ska man stanna varje millimeter och mäta manuellt för att se så att man inte har svarvat för långt? Jag är genuint nyfiken.
Rattarna är väl graderade?
Citera
2024-08-29, 02:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Rattarna är väl graderade?

Jo det är de iofs, men kan man verkligen svarva inom några vettiga toleranser bara med hjälp av det?
Citera
2024-08-29, 02:52
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jo det är de iofs, men kan man verkligen svarva inom några vettiga toleranser bara med hjälp av det?

Det beror på vad man ska svarva. Ska du svarva ett enkelt träben eller något annat?
Citera
2024-08-29, 02:57
Medlem
Citat:
Hur tror du det gick till innan det blev digitalt? Hur tror du att de fick till precision i en bilmotor? Du kör ju efter de graderingar där finns. Det blir ju inte bättre för att det är digitalt, endast enklare att läsa av. Mäta får man göra oavsett. Som skillnad på ett digitalt skjutmått med en med gradering att läsa av. Eller varför inte en klocka med visare mot en digital.
Citera
2024-08-29, 03:06
Medlem
Conams avatar
Citat:

Har svarvat lagerlägen med precision med en gammal köpingsvarv under uppsikt av en oerhört kunnig snubbe, man mäter en gång! Bearbetar till nästan färdigt, mäter och gör slutklämmen.
Nu blev det bruksskick på det lagerläget (till en skoter) men för ändamålet fullt funktionellt.
Citera
2024-08-29, 03:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Hur tror du det gick till innan det blev digitalt? Hur tror du att de fick till precision i en bilmotor? Du kör ju efter de graderingar där finns. Det blir ju inte bättre för att det är digitalt, endast enklare att läsa av. Mäta får man göra oavsett. Som skillnad på ett digitalt skjutmått med en med gradering att läsa av. Eller varför inte en klocka med visare mot en digital.

Citat:
Ursprungligen postat av Conam
Har svarvat lagerlägen med precision med en gammal köpingsvarv under uppsikt av en oerhört kunnig snubbe, man mäter en gång! Bearbetar till nästan färdigt, mäter och gör slutklämmen.
Nu blev det bruksskick på det lagerläget (till en skoter) men för ändamålet fullt funktionellt.

Men det handlar inte bara om att det är lättare att läsa av, den där ratten visar väl bara på millimetern var man är? En digital mätare visar ju var på hundradels millimetern man är. Jag har ingen aning om hur man fixade det förr i tiden.
Citera
2024-08-29, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Det beror på vad man ska svarva. Ska du svarva ett enkelt träben eller något annat?

Jag menar ståldelar. Jag ska inte svarva något speciellt, men i skolan skulle vi svarva inom hundradels millimetern.
Citera
2024-08-29, 03:47
Medlem
Citat:
Men det handlar inte bara om att det är lättare att läsa av, den där ratten visar väl bara på millimetern var man är? En digital mätare visar ju var på hundradels millimetern man är. Jag har ingen aning om hur man fixade det förr i tiden.
Nu minns jag inte, men jag tror att de är graderade med 0,1 mm. Som ett skjutmått. Inte f-n kan du svarva på hundradelar. Sådan precision är det inte i en svarv, material, skärplatta/stål osv. Men vill du ha med digital avläsning så köper du en sådan.
Citera
2024-08-29, 03:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Jag menar ståldelar. Jag ska inte svarva något speciellt, men i skolan skulle vi svarva inom hundradels millimetern.

Samma här, skolan på 1980-talet i ämnet "teknik" i nian. Men då räcker det inte med Jula-grejor från Kina.. Skolan hade en svarv från DDR tror jag. Sådana är uppskattade än i dag. "VEB Hans Baimler" tror märket hette. Togs över av Bosch efter återföreningen. Köpte en i Östberlin 1989 för 100 spänn men det var en pelarborrmaskin. Kolla det, om det finns på ebay.de eller dyl. Outslitliga!

Annat fabrikat, men är det en sån du söker?
https://www.ebay.de/itm/155818849385...77N2DQAHKC1X9D
Senast redigerad av kraftfoder 2024-08-29 kl. 04:12.
Citera
2024-08-29, 05:57
Medlem
X och Z kallas axlarna.
Med en indikatorklocka mot toppsliden så svarvar du inom 2 hundradelar.
Citera
2024-08-29, 07:11
Medlem
santos_devilles avatar
Det är ganska enkelt och ”billigt” att köpa och installera en DRO helt själv. Kan en idiot som jag kan du.

Finns massor med hjälp på YouTube
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in